Horror 2.0Poltergeist 1982 vs. 2015Nincsenek ittVarga Zoltán
Tobe Hooper klasszikus kísértetfilmje az E.T. – A földönkívüli horrorfantasztikumba csomagolt ikerdarabja. Immár 33 éve, hogy bemutatták a
hollywoodi rémfilm egyik legnevezetesebb sikerét, amit nem túlzás mérföldkőnek
címkézni a főáramlatbeli horror történetében – a kísértetfilm alműfajában
feltétlenül. A Poltergeist – Kopogó
szellem az akkoriban megerősödő attrakciós-látványmozis áramlatba kapcsolta
és ezáltal korszerűsítette a kísértethorrort, továbbá olyan motívumok sorát
avatta föl, amelyek azóta klisékké váltak: a kortárs kísértetfilm éppen ezekből
táplálkozik, James Wan kiváló Insidiousától
a tucattermékekig. Nem utolsó sorban pedig olyasfajta családbarát
fogalmazásmóddal sikerült összeegyeztetnie a rémségeket, amelyek a horrort sem
csorbították. A túlvilági lények által fenyegetett kertvárosi família
pokoljárásában – ez annyiban szinte szó szerint értendő, hogy az elrabolt kislányért
az anya maga megy át a másvilágra – a gyerekszoba játékországa és a családi
meghittség kerül szembe a háborgatott holtak bosszújával.
Az eredeti Poltergeist kapcsán jegyezte meg Király Jenő (A film szimbolikája II/1), hogy „Tobe Hooper nemzedéke még klasszikusokon
nőtt fel, a mai remake-gyárosok képzeletét klipek és minisorozatok formálták” –
ezek a szavak látatlanban is pontosan körülírják a 2015-ös Poltergeistot. A horror-remake-hullám (ismét) egy úttörő, élvezeti
értékét máig töretlenül őrző alapmű kifosztására vállalkozott, összhangban
azokkal a tendenciákkal, amelyek a rémremake-ek legellenszenvesebb vonásai
(minderről bővebben lásd az írásomat: Filmvilág
2011/11). A Poltergeist-remake
többszörös hátránnyal indul: a CGI-effektek – és a 3D-s vetítés – nem hat
fölturbózásként, hiszen az eredeti is látványmoziként működött; s az új verzió
éppen azokra a cselekményelemekre és motívumokra épül, amelyek időközben
elcsépeltek lettek, maga viszont nem ad hozzájuk semmi érdemit. A Poltergeist-remake talán nem olyan
primitív vagy hitvány, mint a horror-újrázások legtöbbje (ez önmagában nem nagy
dicséret), csak éppen meglepően ártalmatlan – ezt óhatatlanul elősegítette a
PG-13-as korhatár-besorolás megcélzása – és elkedvetlenítően jellegtelen. Pedig
a producer és a rendező párosa alapján ígéretes párhuzam is kínálkozott az
alapművel.
A Poltergeist-eredeti keletkezéstörténetének máig nem tisztázott – és
kissé túllihegett – kérdése, hogy a hivatalosan produceri és
társforgatókönyvírói feladatokat ellátó új-hollywoodi „mozi-fenegyerek”, Steven
Spielberg vajon mennyire vett részt tevőlegesen a rendezésben is, blokkolva a
független horrorfilmben elévülhetetlen érdemeket szerző Tobe Hooper direktori
szerepét. Azért kár ezen vitatkozni, mert mindkettejük keze nyomát őrzi a Poltergeist – spielbergi
szentimentalizmus és hooperi koporsóiszony egyaránt áthatja. Spielberg 80-as
évek elejéig tartó pályaszakaszának valamennyi főbb jegye (ezekről lásd Pápai
Zsolt kitűnő Spielberg-tanulmányát a Korszakalkotók
című kötetben) megtalálható a Poltergeistban:
a rendkívüli helyzetbe került átlagemberek, a kertvárosi miliővel kapcsolatos
ambivalens – de inkább elmarasztaló – érzések és legfőképpen az elveszett
(ezúttal elrabolt) gyermek figurája. Az utóbbi az egész Spielberg-életmű emblematikus
karakterévé növi ki magát, s innen nézve a Poltergeist
az E.T. – A földönkívüli horrorfantasztikumba
csomagolt ikerdarabja, amely ellenkező előjellel dolgozza ki az emberek és az „idegenek”
találkozását. Hooper sokkoló alapműve, a Texasi
láncfűrészes mészárlás csak látszólag áll annyira távol a Poltergeisttól, közös a sírgyalázás
iránti morbid érdeklődés: az emberi maradványokkal dekorált ház után a
kísértetfilmben temetőre épült házban járunk, ahol a fantasztikumnak
köszönhetően lehetősége nyílik a holtaknak, hogy benyújtsák a számlát. A
vidámparki közegben játszódó rafinált Hooper-slasher, a The Funhouse is megelőlegezi karnevál és haláltánc
összekapcsolásával a Poltergeist
bizarr kétarcúságát, gyerekszoba és kísértetőrjöngés elegyét.
A Poltergeist-remake esetében megfordul ez a párosítás: a független
horrorfilm egykori nagy újítója, a Gonosz
halottal debütáló Sam Raimi vállalta a producer szerepét, s az eddigi
munkái alapján fantasy-specialistának, sőt afféle Spielberg-fiókának
elkönyvelhető Gil Kenan ülhetett a rendezői székbe. Ezúttal azonban nyoma sincs
a kétféle közelítésmód feszültségének. Raimi nem először adja nevét horror-remake-hez
(saját alapművének újrázásánál is bábáskodott!), ám a kész filmben semmi sincs
a rá jellemző zabolátlanságból és vizuális kreativitásból, talán csak a kisfiút
elragadó fa megelevenítése idézi távolról a Gonosz
halott hírhedett ötlettárát. Kenan kapcsán legjobb esetben is kiforratlan
tehetségről beszélhetünk. Előző filmje, a 2008-as Szikraváros inkább pazar díszletvilágával, mintsem
cselekménybonyolításával megragadó fantasy, első rendezése ugyanakkor sokban
köthető a Poltergeist-remake-hez: a –
nem mellesleg Spielberg által is támogatott – Rém rom című CGI-animáció az „élő ház” horrormotívumát szelídíti
kertvárosi kamaszkalanddá.
Hogy a Raimi–Kenan-duó mégis
kudarcot vall az eredeti újragondolásával, az alighanem a Poltergeist-remake egyetlen igazán félelmetes vonásával
magyarázható: a filmkészítők megdöbbentő precizitással szabadultak meg
mindentől, ami az alapműben akár csak egy kicsit is alkalmas a nyugalom
megzavarására. Már a közel félórával rövidebb játékidő is igen árulkodó. Míg
Spielberg és Hooper lassan, már-már ráérősen indítja a filmet, s példás
érzékkel adagolják apránként a baljós jeleket, Raimi és Kenan nem bíbelődik
olyan bevezetéssel, ami közelebb hozná a nézőket a szereplőkhöz – itt alig
ismerjük meg őket –, s nem vacakolnak köznapinak tűnő pillanatokkal, amelyek a
rémségek ellenpontjául szolgálhatnának, a család beköltözésétől kezdve
működésbe lépnek a természetfeletti erők. Mindezzel a Poltergeist-eredeti egyik legfontosabb vetülete is elvész. A lassú
expozíció egy biztonságosnak hitt, de leginkább bágyadt-ernyedt világot vázol
fel, amit – Király Jenő gondolatmenetét idézve – a kísértetjárás ráz föl,
edzettebbé és érzékenyebbé téve az eltunyult kispolgárokat; a katasztrofikus
finálé „feloldó üzenete az, hogy a film elején öntudatlanul kornyadozó és
abrakoló emberek kényelmi nihilje nem az elhülyülés végleges állapota.” A
remake-ben a végső megmenekülés és az elviccelt (!) epilógus azért is lehet
olyan súlytalan, mert a film nem emeli át az alapműből az anya önfeláldozásra
kész kockázatvállalását és az apa vétkességének felfedését.
A Spielberg–Hooper-film nem
utolsó sorban a szülő és a gyermek összetartozásának megindító meséje,
középpontban azzal, hogy az anya, megjárva a túlvilágot, hogyan szüli újra a
kislányát és akár önmagát is (lásd erről írásomat: Filmvilág 2004/3). A remake ezt azzal váltja le, hogy előbb
távirányított játékdrónnal próbálják megmutatni a kiutat a szellemvilágban
rekedt kislánynak, ennek meghiúsulásakor viszont nem az anya megy a gyermeket
kiszabadítani, hanem a fivér: a Poltergeist-remake
ugyan kezdettől fogva nagyobb teret ad a báty karakterének, még a rémségeket is
ő észleli először – ám mégsem lényegül a film a testvéri szeretet
magasztalásává, mert a figurák és érzelmi kötődéseik kidolgozása meglehetősen
elmaszatolt. Nemcsak a mentési manőver, de a borzalmak magyarázata is
banalizálódik a remake-ben: előbb a család ismerőseitől tudhatjuk meg, utóbb a
segítségül hívott médium magyarázza el a telek titkát. Míg itt az apának ehhez
semmi köze, ő és családja áldozat csupán, addig az eredetiben a sikeres
ingatlanügynök apafigura későn döbben rá, hogy akaratlanul is részese volt a gyalázatos
telekspekulációnak.
A Poltergeist-eredetit tovább árnyaló motívumok átvételének hiánya
vagy elfecsérlése is fájóan hat. Az egykori ironikus televízió-kritikának (az
elrabolt kislányt csak a tévén „keresztül” tudják megszólítani a szülők) nincs
lényegi szerepe, a kortárs technológia (okostelefon, tablet, GPS) felhasználása
pedig nem dúsul érdemi kommentárral. A kísértetek mint fénylények lenyűgöző
vonulását sem vették át; nincs úszómedence, ami az eredetiben igen fontos
szerephez jut, a csúcsponton csontvázak mállanak szét benne; s a tükör előtti
arctépkedés imádnivalóan groteszk jelenete helyett be kell érnünk annak
teljesen steril diszkontváltozatával. A Poltergeist-remake
egyik plakátján koszlott bohócbábu vigyorog ránk, azt sugallva, hogy az eredeti
sokak számára legfrászosabb figurája nagyobb teret kap majd. Ez éppúgy nincs
így, mint ahogyan az alapmű csak „bestiaként” emlegetett főszörnye is
érthetetlen módon kimaradt. Hiába ismétli a 2015-ös változat az 1982-es, mára
legendássá vált sorokat („Itt vannak.”), a Poltergeist-remake-ben
az eredeti értékeinek hiánya az egyetlen, ami valóban jelen van.
POLTERGEIST – KOPOGÓ SZELLEM
(Poltergeist) – amerikai, 2015. Rendezte: Gil Kenan. Írta: David
Lindsay-Abaire. Kép: Javier Aguirresarobe. Zene: Marc Streitenfeld. Szereplők:
Sam Rockwell (Eric), Rosemarie DeWitt (Amy), Jared Harris (Carrigan), Kyle
Catlett (Griffin), Saxon Sharbino (Kendra). Gyártó: MGM / Ghost House Pictures
/ Vertigo Entertainment. Forgalmazó: Fórum Hungary. Szinkronizált. 91 perc.
Cikk értékelése: | | | | | | | | | | | | | szavazat: 89 átlag: 5.49 |
|
|