KatasztrófafilmekEgynyári katasztrófafilmekSterilizált evolúcióHuber Zoltán
A katasztrófafilm mindig is bevétel-orientált műfaj volt, de a CGI-korában már végképp nem az invenciózus idealistáké a terep.
A kataklizmákról alkotott
elképzeléseink az emberiség története során alapvetően nem sokat változtak. Az
özönvíz az olvadó jégtáblák korában ugyanolyan súlyos fenyegetés, mint Noé
idejében, Bábel szimbolikus tornya most is ott épül valahol. Ami korszakonként
eltérő, az a végítélettel kapcsolatos közösségi reakció, a közelgő csapások
hírének általános fogadtatása. A katasztrófafilm elsősorban populáris,
bevétel-orientált műfaj, így a néző aktuális ízlését követve az uralkodó
társadalmi attitűdöt akaratlanul is feltérképezi.
Nem véletlen, hogy a filmtípus
vegytiszta formájában csak időlegesen bukkan fel és mindig erősen sematikus marad.
A világvége-várás a kollektív elbizonytalanodás, a követendő irány
elvesztésének egyik igen árulkodó tünete. A hatvanas évek végén kezdődött,
hosszan elhúzódó politikai és társadalmi krízise szinte műfajban mély nyomokat
hagyott, ám a klasszikus hollywoodi katasztrófafilmek egyenesen ebből a
helyzetből születtek. Mindegy, hogy repülőre, luxushajóra, felhőkarcolóra vagy
egy egész városra sújtott le, a pusztulás szélesvásznú meséi ugyanazt a
forgatókönyvet követték.
A hetvenes évek amerikai
katasztrófafilmjei epikus tablóként indulnak. Szép sorban megismerjük a
különböző szereplőket és a hétköznapi világ mögött kísértő általános válságot. Elhanyagolt
emberi kapcsolatok, széteső családok, önző érdekek és kapzsiság, a veszedelmet
megjövendölő prófétára persze senki sem hallgat. A politikusok, a katonai
vezetők és a tudósok szűk látókörűek, a mentésre kijelölt szerveket a pénzhiány
vagy a bürokrácia fojtogatja. A kasszandra és a hős kívülállók, akik felismerik
az intézményrendszer tehetetlenségét és a hatalmi struktúrák torzulásait.
A szörnyű csapások egymás mellé
sodorják az idegen szereplőket, akik a túlélés érdekében kénytelenek
együttműködni. A feszült szituációban hirtelen felértékelődnek a meggyengült,
eltűnőben lévő értékek. Önimádat helyett empátia, individualizmus helyett a
csapatmunka és a többség érdeke,a lazaság helyett szigorú hierarchia segít leküzdeni
az akadályokat. A csoportból az első pillanattól kezdve kiemelkedik az ösztönös
vezető, az erős fehér férfi, aki felismeri a követendő alternatívát. Az ő
iránymutatásait követve, ha súlyos áldozatok árán is, de a megfogyatkozott
társaság végül megmenekül.
A túlélők igazi közösségé kovácsolódnak,
de csak az erőseknek és az igazaknak jut hely. Aki nem képes megváltozni, nem
lehet túlélő, a hübrisz vétke a halálos ítélettel egyenlő. A pusztulás
tragédiája értelemmel telik meg, hisz a sikeres régi-új ideák mentén új világ
épülhet. Az elbeszélői modellben megcsillan ugyan a vadnyugati honfoglalás és a
határvidék magányos hősének nagy amerikai mítosza, ám ezek a mesék alapvetően a
Biblia dörgedelmes példabeszédeit követik. A katasztrófa itt egyszerre próba és
büntetés, a haragvó Isten elsöpri a meggyengült többséget és csak az arra
méltókat hagyja életben.
A pusztítás élvezete felett
érzett bűntudatunkat a kötelező tanulság ellensúlyozza. A vizuális szenzáció korántsem
elsődleges, a kataklizma felcserélhető dramaturgiai alkatrész csupán. A társadalmi
újjászerveződés pozitív meséje az igazán lényeges. A sztárgárda szerepeltetése
nemcsak azért volt fontos, hogy a kétdimenziós figurákat remek
karakterszínészek keltsék életre. Az ismert nevek egyenrangúvá varázsolták a
különböző figurákat és fontos attrakciós potenciál mellett a fókusz az emberen
maradhatott.
E műfaji sémák a hetvenes évek
közepén gyors egymásutánban hatalmas sikereket arattak, majd a közönség
hirtelen elfordult tőlük. A filmtípus alkotóelemei más műfajokba szivárogtak
át, majd a katasztrófafilm a kilencvenes években hirtelen újjászületett. Mintha
csak tudatosan reflektálna a hollywoodi filmkészítésben bekövetkezett
változásokra, a klasszikus képlet fokozatosan átalakult. A véletlenszerűen
összeverődött csoport helyét hűvös profik veszik át, a kényszerű túlélés
helyett világmentő küldetéseket kapunk. A gyengébbek segítése, a kiút keresése
helyett egyenesen a Földet kell megmenteni. A tét globális, de már csak egy-két
hősért, vagy legfeljebb az ő családjukért aggódhatunk. A hangvétel apokaliptikus,
a 2012 alkotógárdája néhány fémbárka
kivételével simán leradíroz minket a bolygóról.
*
A CGI rohamosan bővülő
lehetőségei szép lassan átvették a hatalmat a forgatókönyvek felett. Ma már a
gigantikus pixelorkánok szabják meg az események menetét, a felfokozott
látványban az élő szereplők egyre jelentéktelenebbé válnak. A pusztítás-pornó a
megaprodukciók kötelező kelléke, egy valamire való természeti katasztrófa nélkül
nem is készülhet nagy költségvetésű látványmozi. Superman története csak a Kripton
bolygó dübörgő pusztulása után indulhat, a Star Trek legénysége vulkánkitörést
akadályoz meg, ha pedig épp nincs kéznél egy meteor, a Bosszúállók új ellenfele
csinál egyet.
Ilyen kínálat mellett a
katasztrófafilm fokozatosan a bevethető trükkarzenál bemutatóterepévé
változott, ahol a mutatványok közötti űrt végletekig redukált elbeszélői panelek
töltik ki. A zsáner legújabb darabja, a Törésvonal
már meg sem próbál komolyan vehető drámát csiholni a földrengés köré, ehelyett
a Katrina hurrikán és 9/11 traumáját árusítja ki. Dőlnek a felhőkarcolók, jön a
víz, a statisztéria brutális kegyetlenséggel távozik a másvilágra. A szenvtelen
audiovizuális attrakciókat üres párbeszédek és sekélyes családi drámák
szakítják meg, a mindent elsöprő bájtok még a Sziklát is maguk alá temetik.
Nincs közösség, a karizmatikus vezető
helyett egy olyan pilótát kapunk, aki szemrebbenés nélkül eltulajdonítja a
mentőhelikoptert és a családját leszámítva sorsára hagyja a rászorulókat. A
fináléban kibomlik ugyan a nemzeti zászló és a szereplők a kamerába mondják a
tanulságot, de a néző is tudja, az alig kitapintható ideológiai mag csak olcsó
ürügy. A futószalagról legördült forgatókönyvön egyre kevésbé háborodunk fel, a
részletgazdag CGI-orgiáért cserébe szemet hunyunk a film felszínessége felett, nyugodtan
hátradőlve szemléljük a pusztulást.
A Holnapolisz a maga régivágású, kedvesen naiv módján reagál az
uralkodó tendenciákra. Az emberiség az apokalipszis bűvöletében él, a
tömegmédia folyamatosan táplálja a katasztrófákkal kapcsolatos cinizmust és közönyt,
a vég így önbeteljesítő jóslattá válik. A néző az elfogulatlan esztéta
szemszögét veszi fel és mintegy kívülről, részvét nélkül figyeli a Föld
pusztulását. Egy-egy pillanatra talán elszörnyed és izgul, de a kötelező
sablonok újrafelismerése örömet és kellemes biztonságérzetet nyújt. A sokk
kizárva, a káosz szigorú kontroll alatt marad. Olyannyira megszokottá vált a
modell, hogy már fel sem merül bennünk, mindez esetleg máshogyan is lehetne. A Holnapolisz optimista hősei a filmben ugyan
megfordítják a trendeket, ám a kasszáknál a Törésvonal
fémjelezte irány diadalmaskodott.
Steven Spielberg a Jurassic
Park dörzsölt tulajdonosához hasonlóan nemcsak a dínók, de a filmkészítés
DNS-ét is módosította. A hagyományos trükköket a számítógéppel házasítva egy új
faj, egy korábban soha nem látott látványosság született. Az 1993-as film tökéletesen
megjósolta a későbbi fejleményeket, a virtuális T-Rexhez hasonló szenzációk egész
pályán támadták le az alkotókat és felzabálták a hús-vér összetevőket. Ma már nem
az invenciózus idealistáké a terep, az akkurátusan megtervezett megaprodukciókban
az elnyújtani próbált csúcspontok dominálnak.
Huszonkét évvel később a
vidámpark még mindig üzemel, de az érdeklődés folyamatos fenntartásához egyre
hatalmasabb és menőbb attrakcióra van szükség. A Jurassic World látogatottsága
nő, de a fenntartási költségei is hatalmasak. Az üzemeltetésért felelős hősnő
egyszerű számokként kezeli a nézőcsalogató állatokat és csak az érdekli, milyen
megtérülési rátával kalkulálhat. Egy gyereknek a T-Rex látványa ma körülbelül
ugyanazt jelenti, mint egy elefánté. A figyelem felkeltése érdekében a steril
laboratóriumban félelmetesebb, nagyobb és hangosabb ragadozókat próbálnak
életre kelteni.
A film geek szereplője ironikusan
lerója tiszteletét a régi park előtt. Micsoda idők voltak, mikor még nem volt high-tech
felszerelés, hipermodern irányítóközpont és földön, vízen, levegőben támadó
nézőcsalogatás. A hibrid óriáslényeket előállító tudós azzal védekezik, hogy
bizony régen is belenyúltak a természet rendjébe és olyasmit mutattak a
közönségnek, amit egyébként nem láthatna. Igen ám, de Spielberg gondos
tenyészetével összevetve az újabb próbálkozás már ötlettelenül kutyulja össze a
különféle géneket. Nem véletlen, hogy az új szuperdínót csak a jó öreg T-Rex
győzheti le.
Az új komplexumban persze
ugyanúgy félremennek a dolgok, csak épp ebben már tényleg semmi meglepő
nincsen. A hősnő végül a bevételi eredmények mögé lát és megtanulja tisztelni
az attrakcióit, de sajnos késő. A férfi hősnek folyamatosan bizonyítania kell,
hogy nem a számítógéppel generált mutáns dínó, hanem ő az alfahím. A Jurassic World hiába próbál önkritikusan
viszonyulni a saját létéhez, maga is pontosan illusztrálja a problémát. A
hollywoodi megaprodukciók vidámparkjában a természetes evolúció jelenleg
szünetel. A borzongató katasztrófák szigorú felügyelet mellett a gépesített
laborok mélyén születnek. Amíg a nézők többségét az emberek és a mesék helyett
a felhalmozott pixelek érdeklik, a helyzet nem nagyon fog változni.
Cikk értékelése: | | | | | | | | | | | | | szavazat: 62 átlag: 5.34 |
|
|