FesztiválLinz – Crossing EuropeKiemel, beemelBuglya Zsófia
A linzi fesztivál erőssége a kortárs kurátori koncepció.
Az első és második filmeket versenyeztető
fesztiválok legkézenfekvőbb vállalása a fiatal filmek és alkotók felfedezése,
felkarolása. Nagy kérdés ugyanakkor, hová nyer belépőt, bebocsátást, aki
egy-egy ilyen fórumon figyelmet kap; létezik-e ma olyan egység, amit filmvilágnak
nevezhetünk, s ha igen, hol húzódik a tengelye, és hol a körvonalai. A fiatal
film linzi fesztiválját a város tizenkét éve, az 2009-es „Európa kulturális
fővárosa” cím várományosaként alkotta meg. A rendezvény tehát nem a helyi
filmes hagyományokból eredt, és talán éppen ezért közvetlenebbül találkozott az
öndefiníció kényszerével: Mire jó egy újabb filmfesztivál; mitől válhat érdekessé
helyben és nemzetközileg; és létrehozhat-e valamit azon túl, hogy kioszt néhány
értékes díjat?
A Crossing Europe e kérdések
megválaszolásában pontos helyzetfelismerésről, a kortárs filmvilág(ok)
rétegzettségének ismeretéről tesz tanúbizonyságot évről-évre. A műsorszerkezet
és az azt összetartó koncepció Alexander Calder kinetikus szobraihoz
hasonlítható: az egyes elemek finom egyensúlyokkal kapcsolódnak egymáshoz, és
könnyedén lebegnek a szemünk előtt. A hagyományos értelemben vett filmes műfajok
egyensúlyán túl a médiumban rejlő formai-funkcionális lehetőségek sokasága
jelenik meg egymás mellett: az Ars Electronica jelenlétéből adódóan a
médiaművészet, az Offenes Kulturhaus (OK) révén pedig a crossover különböző
formái is becsatornázódnak a programba. A sokféleség földrajzi, generációs és intézményi
értelemben is érvényre jut. Európa nem korlátozódik a nemzetközileg is
meghatározó filmiparral rendelkező országokra, hangsúlyos például Kelet-Európa
filmművészete és benne a posztkommunista társadalmak kortárs élményvilága. Magyar
alkotás utoljára 2011-ben szerepelt a programban (Pál Adrienn), ami valószínűleg abból is adódik, hogy a Crossing
Europe számára a film nem nemzeti, hanem sokkal inkább lokális vagy nemzetközi kategória,
és úgy tűnik, ebben a raszterben a nemzeti-egészestés magyar standard ritkán válik
láthatóvá. Logikus, hogy a régi kategóriák újragondolása Linzben a fiatal
filmes fókuszból ered, hiszen az aktuális finanszírozási, támogatási,
kereskedelmi vagy akár fesztiváli struktúrák időszerűtlenségei az új belépők
szemszögéből látszanak leginkább.
A fesztivál ezzel együtt nem csak a
fiatalokról szól: a versenyprogram és (idén új elemként) a friss diplomások
munkáit egybegyűjtő Cinema Next Europe
szekció egy gazdag európai panoráma-válogatással, néhány tematikus és műfaji
blokkal, valamint a mindig hangsúlyos életműprogrammal egészül ki. Utóbbi a
fesztivál egyik legnagyobb meglepetése évről-évre, hiszen olyan befutott
alkotók – korábban például Audrius Stonys, Lionel Baier, Nanouk Leopold, Joanna
Hogg – munkáit gyűjti egybe, akikről hallottunk ugyan, de műveik közül jó, ha
egyet-egyet ismerünk. Az idei év „főszereplője” Linzben Sergei Loznitsa volt,
akinek teljes eddigi életműve, 18 rövid-, dokumentum- és játékfilmje a vászonra
került. A Kijevben felnőtt, Moszkvában tanult és jó ideje Berlinben élő szerző 2010-ben
első nagyjátékfilmjével (Az én örömem)
debütált a cannes-i versenyprogramban, majd ugyanott 2012-ben a Ködbenért megkapta a kritikusok
nemzetközi díját. A háborús dráma, amely a filmszeretők körében nálunk is
ismertté tette nevét, szervesen illeszkedik a korábbi életműbe, annak
gazdagságát azonban nem is sejteti. Nem sejteti a Vasútállomás (2000) festőiségét, amelyben egy váróterem utasai
merülnek mesebeli, véget nem érő álomba; nem éri utol a Táj (2003) vagy a Portré
(2002) költészetét, amely egy társadalom képét rajzolja meg néhány arc és emberi
alak segítségével. És végképp nem idézi meg a pályaindító Ma építünk egy házat (1996) humorát, amely akár az a Gyöngyök a mélyben epizódja is lehetne:
valahol a (volt) keleti blokkban egy brigád úgy tesz, mintha építkezne.
Loznitsa filmjei azért is nyújtottak izgalmas
keretet a linzi program egészéhez, mert a témák, a motívumok viszonylagos
állandósága mellett megmutatták, hogyan építkezhet és maradhat közben mégis egységes
egy életmű. Érzékeltették azt a távlatot, amely a fiatal filmesek munkáiban még
csak ígéret. Ígéret az osztrák Lukas Valenta Rinner Parabellum című, szürreális filmjében, amelynek hétköznapi
szereplői egy apokalipszisre felkészítő túlélő tréningen vesznek részt
Argentínában. Ahogy ígéret a megosztott fődíjat elnyerő Egy jól nevelt lány önarcképében is, amely Ana Lungu rendezésében erős
női hangot szólaltat meg a kortárs román filmben. Talán a Crossing Europe-pal
is közelebb jutnak következő filmjükhöz.
Cikk értékelése: | | | | | | | | | | | | | szavazat: 103 átlag: 4.84 |
|
|