Magyar klasszikusokKovács AndrásStaféta a labirintusbanGelencsér Gábor
„Filmet a politikába” helyett „politikát a filmbe” – így összegezhető az idén 90 éves rendező 65 éves szakmai pályafutása. A Színház és Filmművészeti
Főiskolán 1950-ben diplomát szerző Kovács András pályafutása nem rendezői,
hanem hivatali székből indul. A „fényes szelek” nemzedékének tagjaként már
főiskolás korában a színészeket és rendezőket befogadó Horváth Árpád Népi
Kollégium igazgatója, majd a politikai aktivitás és a szakmai képzettség
eredőjeként 1951-től 1957-ig a Dramaturgiai Tanács osztályvezetője. A Tanács
elsősorban a forgatókönyvek ideológiai tartalmát felügyeli; azon a „rendezés”,
legalábbis 1953-ig, már nem sokat változtathat. A kultúrpolitika által
fetisizált forgatókönyvek tématerv szerinti megrendelése, illetve azok
kontrollja igen komoly tényezővé emeli a hivatalt a korszak filmgyártásában.
Kovács András pályatársaival, Herskó Jánossal, Makk Károllyal vagy Bacsó
Péterrel ellentétben a szocialista realizmus korszakát tehát nem alkotóként,
hanem adminisztratív irányítóként éli meg. Mindennek következtében az ő
esetében még komolyabb számvetésre kötelez az 1953-at követő olvadás, majd az 1963-ban
induló kádári konszolidáció. Ezt a számvetést 1960-ban kezdődő rendezői
pályafutása tanúsága szerint Kovács András őszintén és következetesen végre is
hajtja. Egyrészt elhagyja a befolyásos politikai hivatalt, s tíz évvel diplomája
megszerzése után pályakezdő rendezőként újraépíti karrierjét. Másrészt nem mond
le politikai érdeklődéséről, s a hatvanas évektől egészen napjainkig a
történelmi és társadalmi kérdések legelhivatottabb, kritikus szemléletű, „kérdező”,
„vitatkozó”, „cselekvő” filmesévé válik.
Tizenöt játékfilmje közül
mindössze egyetlen, a Szeretők (1983)
foglalkozik magánéleti konfliktussal. Még egyértelműbb a kép, ha ehhez
hozzávesszük a gyakran a játékfilmekhez kapcsolódó, a közéleti érdeklődést még
direktebb módon kifejező dokumentumfilmjeit, amelyek közül a legelsőket (Nehéz emberek, 1964; Extázis 7-től 10-ig,
1969) moziban is forgalmazzák, így azok a játékfilmek uralta fősodorba is
bebocsátást nyernek. A Nehéz emberek
címe, csakúgy, mint az 1968-as Falaké,
a hatvanas évek politikai diskurzusának emblémájává válik. A játékfilmek fele
jelenidejű történet; közvetlen hozzászólás egy-egy aktuális társadalmi vitához;
töprengés és állásfoglalás; értelmiségi szerepvállalás a közéletben –
filmrendezőként. A játékfilmek másik fele történelmi témát dolgoz fel, ám Kovácsnál
a történelem is elsősorban a jelent értelmezi, vagy pedig a megélt közelmúltat
igyekszik tisztázni. Ebből fakadóan nem lép ki a 20. századból. A Vörös grófnő (1984) a Károlyi házaspár
történetét a Monarchia végnapjaiban indítja. Az 1919 utáni megtorlásokat, s
benne az értelmiségi magatartás konfliktusait vizsgálja A magyar ugaron (1972). Hasonló értelmiségi krízist mutat be a
második világháború idején a Bekötött
szemmel (1974). A történelmi események tisztázásának igényével készül a
szintén a második világháború eseményeihez kötődő Hideg napok (1966) és Októberi
vasárnap (1979), illetve egy kevéssé ismert hátországi epizódot elevenít
fel az Ideiglenes Paradicsom (1981).
Ritkán feldolgozott korszakot, az 1945 utáni koalíciós küzdelmek hónapjait
idézi az Isten őszi csillaga (1962).
S végül a 20. század Kovács-féle filmes történelmi áttekintését az ötvenes évek
bonyolult politikai és emberi viszonylatait feltáró A ménesgazda (1978) zárja.
A korabeli jelenben játszódó
történetek, a Zápor (1960), a Pesti háztetők (1961), a Falak (1968), a Staféta (1970), a Labirintus
(1976) és végül a Valahol Magyarországon
(1987) a hatvanas évek elejének újabb téeszesítési hullámához, illetve a nagyvárosi
élet generációs konfliktusaihoz, a ‘68-hoz kötődő értelmiségi szerepzavarhoz, a
nyolcvanas évek végi politikai változáshoz kapcsolódnak (sőt, az Álommenedzser című 1994-es kétrészes
tévéfilm már az új világ társadalmi-gazdasági kihívásaival szembesít). A
jelenidejű filmek emberöltőnyi sorozatából ily módon önmagában is egyfajta
történelmi áttekintés rajzolódik elénk a konszolidációtól a rendszerváltozásig.
A történelmi filmek és az azokat szinte közvetlenül folytató jelenidejű darabok
szüzséje együttesen teljes 20. századi tablót fest Magyarországról, méghozzá
egy alapvetően értelmiségi nézőpontú, erősen reflektív képet – de helyesebb itt
a (kép)zavarossá váló festészeti hasonlat helyett egy, az írás, a fogalmiság
kultúrájától kölcsönzött analógiával esszéisztikusnak nevezni Kovács András
történelmi és társadalmi látásmódját.
Az esszé a hatvanas évek filmes
modernizmusának is jellegzetes beszédmódja, így hidat képez a rendező publicisztikus
hevületű közéleti érdeklődése és művészi kifejezésmódja között. Kovács András modernista
értelemben filmesszét nem forgat, ám legjobb munkáit áthatják a modernizmus,
köztük az esszéisztikus gondolkodás- és kifejezésmód formamegoldásai. Ezeknek a
filmeknek a közéleti tárgya, „társadalmi mondanivalója” épp azáltal válik
érvényessé, hogy azokban a szerzői reflexió, a gondolkodás folyamata stílussá
válik. Kovács András művészete kevéssé a drámai fordulatok vagy a lírai
hangulatok miatt emlékezetes; a filmek mögött jóval inkább egy töprengő homo
politicus arcéle rajzólódik elénk.
Filmtörténeti párhuzamok
Kovács András pályafutása
szorosan kötődik az 1956 utáni filmtörténeti folyamatokhoz; filmjei hol
támogatják, hol vitatják az éppen aktuális trendet, ám sosem függetlenek attól.
A pályakezdés első három, még
kevéssé jelentős filmje az 1954-et követő olvadás jegyében igyekszik a
politikai propagandát drámai történettel, összetett lélekrajzzal hitelesíteni,
méghozzá legtöbbször – szintén nem kivételes módon – irodalmi segítséggel. A Záporban a téesztematikát szövi át egy
szenvedélyes, kifejezetten érzékinek ábrázolt szerelmi történet, a Pesti háztetők az évtized generációs
közérzetjelentéseinek előképe, az Isten
őszi csillaga igen szövevényes politikai-gazdasági motivációjú, kisvárosi
és falusi környezetben bonyolódó történelmi dráma.
A rendező leginkább testhezálló,
a nevével is fémjelzett filmtörténeti korszaka a hatvanas évek politikai
modernizmusa: Kovács András ezeknek az éveknek lesz meghatározó, vezető
személyisége. Nála a leglátványosabb a politikai és poétikai progresszió
összefonódása. Filmjei nemcsak történelemszemléletük és politikai nézetük miatt
válnak radikálissá, hanem a mindezt támogató stílusuk miatt is. Önmagában ennek
tekinthető a dokumentumfilm beemelése a fősodorba a Nehéz emberek és az Extázis
7-től 10-ig című filmekkel, mely gesztus előrevetíti a hetvenes évek
dokumentarista boomját. A játékfilmek terén pedig a Hideg napok időrend-felbontásos és különböző nézőpontokat egymás
mellé rendelő narrációja, továbbá a Falak
politikai esszéizmusa avatja Kovács Andrást modern szerzővé.
A hatvanas évek „társadalmi
dialógusának” 1968 utáni megszakadása nem kedvez a rendező közéleti
beállítottságának, ő azonban nem tágít ettől, formai értelemben sem: jelenidejű
moralizáló értelmiségi történeteiben folytatja esszéista stílusát (Staféta, Labirintus); érvényes és aktuális társadalmi konfliktus híján a morális
kihívásokat a múltban kereső hőseinek vívódását a tudatfilm stíluseszközeivel
ábrázolja (A magyar ugaron, Bekötött szemmel).
Kovács András tehát a hetvenes
években is igyekszik megőrizni a „cselekvő film”, a „kérdező film” hagyományát,
méghozzá továbbra is a modern stílus segítségével. Az újabb tematikus és formai
váltás – a hatvanas évek modernizmusához hasonló szoros kötődéssel az általános
filmtörténeti folyamatokhoz – a hetvenes-nyolcvanas évek fordulóján következik
be. A rendező gondolkodásmódjának ismeretében nem meglepő, hogy az ötvenes
évekről szóló filmek tematikus hullámának egyik elindítója és legkiválóbb
darabja A ménesgazda. Kovács András ezzel
a filmjével – szintén többekhez hasonlóan – lezárja modernista korszakát, áttér
egy konvencionálisabb elbeszélésmódra, s ezzel a nyolcvanas évek midcult új
akadémizmusának reprezentáns alkotójává válik. A történelmi filmek (Októberi vasárnap, Ideiglenes Paradicsom, s különösen a nagyszabású, kétrészes történelmi
tabló, a Vörös grófnő) mellett ebbe a
körbe tartozik a Szeretők magánéleti
melodrámája is. Ám a rendező valódi alkatát, politikai beállítottságát jelzi,
hogy amint újabb mozgást érez a társadalomban, azonnal lecsap az aktuális
témára. Ennek jegyében születik a pártállami idők végét jelző demokratikus
jelöltállítás szövevényes politikai játszmáját feldolgozó Valahol Magyarországon, továbbá a rendszerváltozás szülte új
konfliktusokba betekintő Álommenedzser
– immár a stílus megújulása nélkül.
Az 1989 után megfogyatkozó
játékfilmeket gyakrabban születő dokumentumfilmek ellensúlyozzák, amelyekben a
szerző elsősorban a szemléletét alakító történelmi szereplőknek és gondolkodóknak
állít emléket (Károlyi Mihály emlékezete,
1988; Vallomások Lukács Györgyről,
1989), illetve ő maga emlékezik (Üzenet
egykori iskolámba, 1996).
Kovács András kapcsolódása az
irodalomhoz szintén életművének filmtörténeti párhuzamait erősíti. Első munkáiban
a korszakban divatos írókat adaptál: a Zápor
Dobozy Imre, az Isten őszi csillaga
Galambos Lajos elbeszélése, illetve regénye nyomán készül. A Pesti háztetők című regény íróját,
Cseres Tibort viszont ő fedezi fel a film számára: a Hideg napok megfilmesítése a magyar modernizmus – és Kovács András
életművének – egyik legnagyobb teljesítménye, igazi szerzői adaptáció. Ezt követően a rendező formálisan is szerzővé
válik, s csak alkalmanként adaptál irodalmi műveket (a Bekötött szemmel Thurzó Gábor A
szent című regényének részlete, A
ménesgazda Gáll István azonos című könyve alapján születik). A hetvenes
évektől tehát nem tűnik el nyomtalanul, de – akárcsak a magyar film
történetében – egyre kisebb szerepet játszik a rendező életművében az irodalom.
Emlék(ezés) és valóság
Kovács András modernista
stílusmegoldásai a történelmi és jelenidejű filmjeiben egyaránt felismerhetők:
a történelmi tematika szemléletmódját részben, a jelenidejűekét gyakorlatilag
teljes mértékben meghatározzák. A történelmi filmek közül a modern forma
voltaképpen csak a Hideg napokra
jellemző – ám erre annál áthatóbb módon. A Bekötött
szemmel esetében legfeljebb a főhős realista módon ábrázolt, s ezáltal a
valóság határát elbizonytalanító víziói tartoznak ide, míg a többi történelmi
film konvencionális narrációval dolgozik. A jelenidejű közéleti filmeket pedig
– a legutolsókat kivéve – esszéista betétek, önreflektív utalások szövik át, s
közelítik formai értelemben is a „kérdező” vagy „cselekvő film” eszméjéhez.
A Hideg napok esetében a modern időrend-felbontó, emlékező és az
emlékezők különböző nézőpontjait egymás mellé rendelő narráció a film
történelemszemléletét fejezi ki, amennyiben a múltat összetett, részben
véletlenszerűen egymásba fonódó eseménysorok eredőjeként láttatja, illetve
helyet ad a múlt különféle nézőpontú értelmezéseinek. Mindez az akkor még
közeli szocialista realista történelem- és valóságkép „egyetlen igazságához”
képest számít radikális állításnak, még ha a filozófiai-ismeretelméleti
távlatok megnyitása előtt megtorpanó gondolatról van is szó. A „többféle”
nézőpont és értelmezés megjelenése tárgyától függetlenül egyfajta demokratikus,
pluralista szemléletet emel be a diskurzusba. A Hideg napokban megidézett konkrét történelmi esemény mellett ez az
elvont, jószerével csak a formában tetten érhető jelentés avatja a filmet a
hasonló típusú alkotások között is egyedivé.
A Hideg napok sem társtalan mű ugyanis a hatvanas évek
filmtörténetében: legközelebbi rokona Fábri Zoltán Húsz órája, továbbá a rendező további időrend-felbontó filmjei, a Nappali sötétség és az Utószezon, de megjelenik ez a narratív
eljárás a jelenidejű konfliktusokból kiinduló történetekben is, így Gaál István
Keresztelő vagy Zolnay Pál Próféta voltál szívem című munkájában. A
Hideg napok történelemképének
sajátossága elsősorban a Húsz óráéhoz
képest válik feltűnővé. Fábri filmje épp arról az időszakról engedi meg a
többféle igazság, többféle nézőpont megmutatását, amely csak egyfélét ismert:
az ötvenes évekről és 1956-ról. Igaz, a sok igazságból kiemelkedik egy,
méghozzá az, amely a kádári konszolidáció „igazságával” azonos, ám a film
legalább teret ad másfajta narratíváknak is. A Hideg napok témája ezzel szemben politikailag egyértelmű: az
1942-es újvidéki vérengzésért a Horthy-rezsim a felelős. A film más szinten
sért tabut, amikor úgymond „kiteregeti a szennyest”, s még csak nem is utal a
magyar lakosság ellen elkövetett 1944–45-ös, jóval több áldozatot követelő
megtorlásra. Ez a „szennyes” azonban mégiscsak azé a korszaké, amellyel
kapcsolatosan nem szorul tisztázásra vagy árnyalásra, hogy mi is a történelmi
igazság. Kovács tehát nem egy esemény vagy egy korszak történelemképét
relativizálja narratív technikájával, hiszen azt hitelesen, részben az
események valós szereplőinek segítségével idézi fel. Valódi főhősei azonban
fiktív figurák, a nagybetűs Történelem mellékszereplői. S az írót és a rendezőt
elsősorban az egyértelmű események többféle nézőpontja foglalkoztatja, ahogy a többféle nézőpont kiadja az egyetlen – a valós történelem és a
fiktív történet tekintetében egyaránt – kíméletlen és drámai igazságot.
A Hideg napok esetében tehát – szemben a Húsz órával – nem arról van szó, hogy az időrendet felbontó és a
nézőpontot megsokszorozó narratív eljárás egy politikai értelmű állítást
fogalmaz meg a történelem egymás mellett élő többféle igazságáról, hanem
mintegy fordított nézőpontból azt vizsgálja, mennyire eltérő szándékok és
hozzáállások vezetnek el olyan egyértelmű történelmi eseményhez, amely
külön-külön egyik résztvevő intenciójában sem fogalmazódik meg. Mindez aktuálpolitikailag
talán kevéssé, történelemfilozófiailag azonban jóval radikálisabb felvetés,
amelyről a film egyébként valóban megrázó múltidézése mellett el szoktunk feledkezni.
A drámai emlékezeten és emlékezésen túl a múlthoz való viszony jóval
absztraktabb képét hangsúlyozza az a körülmény is, hogy amíg a film flashback
jelenetei lényegében tökéletesen megfelelnek a háborús film műfaji
elvárásainak, a visszaemlékezés jelene a fehérre meszelt falú szűk
börtöncellában a modern filmek zárt szituációs drámáit idézi. A Hideg napokban ebből a zárt szituációs
drámából indul ki az időrend-felbontó és több szinkron nézőpontot érvényesítő
narráció, amelynek köszönhetően a film – egyedülállóként a korszak
filmtörténetében – együttesen képes érvényesíteni két, egymástól független
modernista formamegoldást.
A „kérdező film” és a McGuffin esete
A társadalmi kérdéseket
közvetlenül tematizáló esszéizmus lényegében Kovács András valamennyi
jelenidejű történetét áthatja, beleértve a hatvanas években készült, moziban
bemutatott dokumentumfilmjeit is. A Nehéz
emberek ugyan még hagyományos riportfilm, az Extázis… azonban már tartalmaz cinéma vérité technikával rögzített
szituációkat is. A játékfilmek hasonló módszerrel készült betétjei (a legtöbb
ilyen a Stafétában szerepel)
közvetlen kapcsolatot teremtenek a dokumentum- és játékfilmek között. A rendező
közéleti érdeklődése egyébként annyira erős, hogy még a magánéleti konfliktust
bemutató Szeretőkben sem tud
lemondani róla – igaz, itt önironikus idézőjelet használ. A főhősnő egykori
egyetemi évfolyamtársaival találkozik egy házibulin, ahol a televízióban épp fontos
társadalmi kérdésekről vitatkozó dokumentumfilmet vetítenek; olyat, amilyet
Kovács András is számosat forgatott. A társaság hölgytagjai azonban egy idő
után megelégelik a riportot, s átkapcsolnak valami vidám esztrádműsorra…
A rendező esszéisztikus stílusú
közéleti témájú játékfilmjei lazán egymáshoz kapcsolódó trilógiát alkotnak az
1968-at követő évtizedben. Emblematikus darabbá a nyitó film, a Falak válik: a gondolatiság és a stílus
esszéjellege ebben lesz a legkiegyensúlyozottabb. A Staféta és a Labirintus
más és más modernista stíluselemet állít előtérbe: előbbi dokumentarista
betéteket helyez el a fikciós narratívában, utóbbi történetét teljes mértékben
a szerzői önreflexió szervezi.
Játékos szerzői reflexió a Falakban is felbukkan: a párizsi jelenetek
egyikében Jancsó Miklósnak gratulálnak a szereplők ottani bemutatója
alkalmából. S magukban a párizsi jelenetekben, azok oldott képi világában,
pergő párbeszédeiben mintha magának az új hullámnak a szellemét is megidézné a
rendező. A téma azonban rendkívül komoly – és absztrakt. Az épp Párizsban
tartózkodó középkáder arról értesül, hogy forrófejű kollégája beolvasott közös
főnöküknek. Felváltva látjuk az itthon szenvedélyesen vívódó „nehéz embert” és
a Párizsban tépelődő „konszolidációs lovagot”. A tét az, hogy vajon a hazatérő
elv-társ melyik magatartás mellett dönt. S a filmben minden szereplő ennek a vitának a szolgálatában áll, feleségtől
szeretőn át barátig. Ritkán találkozunk a magánéletet ennyire kizáró,
pontosabban azt teljes mértékben a közéleti témába becsatornázó filmmel, amely
épp ezáltal közelíti meg legjobban a modernista esszéfilm fogalmát. A szereplők
szinte végig társadalmi kérdéseket érintő témákról vitatkoznak okosan,
szellemesen, szenvedélyesen. Méghozzá elvi
kérdésekről. A film esszéizmusának legnyilvánvalóbb jeleként ugyanis a konkrét
szakmai vitáról semmit sem tudunk meg, az még hitchcocki McGuffinként is alig
kap helyet a történetben. Kizárólag elvekről esik szó – amelyek közvetlenül formálják
a valóságot.
Talán a ‘68-at követő eszmei
kiábrándulás hatására a Stafétában a
rendező már több teret enged a valóságnak, stilisztikai értelemben is. A
szociológus egyetemi hallgatók között bonyolódó történet számos dokumentarista
betétet alkalmaz. A legbátrabb megoldás az, amikor a fiktív főszereplő valódi
riportot készít egy iskola reformszellemű vezetőjével. Az egyetemisták
politikai gyűlésbe oltott házibulijain pedig később ismertté vált értelmiségiek
vitatkoznak szenvedélyesen a cinéma vérité módszerével forgatott jelenetekben.
Az egyiken Balázsovits Lajos színművész is felbukkan, aki épp Cannes-ból
érkezett Párizs érintésével haza, s magával hozott egy csomó amatőrfelvételt a
diáklázadásokról is. Jól látható tehát, ahogy a rendező dokumentum-részleteket
helyez el a fikció és a valóság határait időnként játékosan elbizonytalanító
film szövetében.
Másként érvényesíti az
esszéizmust Kovács András „8 és ½”-je, nevezetesen kilencedik játékfilmje (az ő
esetében ugyanis a rövidfilmezés fázisa kimarad az életműből), a Labirintus. A nyitó jelenetben az
értelmiségi közérzetfilmek jól ismert helyzetét látjuk, társadalmi és
magánéleti konfliktusok összegubancolódását, amikor váratlanul vált a kép, s
kiderül, filmforgatáson vagyunk. Az alteregó/rendező főhős soron következő
közéleti drámáját forgatja: vívódik az anyaggal, egyik jószándékú tanácsadótól
csapódik a másikhoz, akik között ott találunk a színészektől a
miniszterhelyettesen át a forgatókönyv befolyásos főszerkesztő-szerzőjéig
szinte mindenkit. S vívódik, persze, a rendező saját személyes történetével is,
amely összekeveredik a filmével – ahogy a színész is saját magánéleti
konfliktusát „játssza bele” a szerepébe. Az önreflexió mellett Kovács András a
modernista tudatfilm eszköztárát is beveti, amikor rendező-hasonmásának
töprengéseit fogalmazza vászonra: hol a forgatott film ironikus variációit
látjuk (olyan „hatásos” megoldásokat például, amelyeket valójában elutasít „mindkét”
rendező, mégis jó legalább eljátszani velük), hol az egykori feleség rezignált
kommentárjai sejlenek elő mentális képek formájában.
A „film a filmben”, „film a
filmről” önreflektív, a forgatott „metafilm” és a „valódi” film határait
át-átlépő, azt elbizonytalanító alapvetően modernista formát további, a
rendezővel kapcsolatosan ritkán emlegetett, noha más filmjeiben is megfigyelhető
játékos megoldások kísérik. A Falakhoz
hasonlóan ez a film is kapcsolódik az új hullám fővárosához, Párizshoz: az
alteregó-főhős legújabb filmjének bemutatóján tartózkodik ott (mielőtt bemenne
a vetítés utáni közönségtalálkozóra, az utcán elbúcsúzik kinti ismerőseitől,
köztük a film valódi rendezőjétől). S ebben a nyitójelenetben Kovács András –
némi nosztalgiával – azt is bemutatja, milyen, amikor nyugat-európai egyetemisták
szenvedélyesen vitatkoznak egy kelet-európai filmről. De az önreflektív
játékosság a továbbiakban sem marad ki a történetből. A stábtagokat például
kedves kollégák alakítják: az operatőrt Illés György, a rendezőasszisztenst
Szász Péter, a díszlettervezőt Vayer Tamás.
A közéleti drámával viaskodó
rendező önképe azonban ezúttal is komoly – s alighanem ez a komolyság, a
kritikai értelmiségi szerepével azonosított rendezői magatartás öntudatos és
elkötelezett vállalása, sőt tematizálása az életmű legmaradandóbb vonása. A
közéleti motiváltságú filmek sok mindent elmondanak a korról, amelyben
születtek és amelyhez ezer szállal kötődnek, összességük viszont magát a filmet
mint szellemi, társadalmi, politikai értelemben fontos, véleményformáló tényezőt állítja elénk. Az előbbihez kapcsolódó
múlt idő természetes, az utóbbihoz köthető viszont legalábbis elgondolkodtató
körülmény. Átveszi-e, átveheti-e valaki Kovács Andrástól a stafétát közéleti
elhivatottságú filmes labirintusában?
Cikk értékelése: | | | | | | | | | | | | | szavazat: 176 átlag: 5.16 |
|
|