KERESÉS ARCHÍVUM/TARTALOM LAPOZÓ
Év  

  
       
   2023/március
KVÓTÁK, LISTÁK, KÁNONOK
• Géczi Zoltán: Oscar-protokoll Hollywoodi kvótarendszer
• Barkóczi Janka: Kis hableány és Mardi Gras Filmtörténeti listák és kánonok
TEST ÉS LÉLEK
• Rudas Dóra: Mögöttünk az élet Gyászfeldolgozás és a kamaszok
• Varró Attila: Szőröstül-bőröstül Test és melodráma 3.: Luca Guadagnino
• Benke Attila: Feljegyzések a vietnámi pokolból Thi Bui: The Best We Could Do
MAGYAR MŰHELY
• Forgács Nóra Kinga: „Legyen remény” Beszélgetés Szakonyi Noémi Veronikával
• Gyürke Kata: „Nincs huszár bajusz nélkül” Beszélgetés Szikora Jánossal
• Pauló-Varga Ákos: A teremtés ereje Beszélgetés Gauder Áronnal
• Szekfü András: „Lehetsz igazi cinematográf” Rák József (1941– 2022)
• Kelecsényi László: Vitézy, a vagány Medgyessy Éva: Kamerapárbaj
OLASZ PANTHEON
• Csantavéri Júlia: Kenyér, szerelem, Lollo! Gina Lollobrigida (1927-2023)
KÖZÉP-EURÓPAI KÖRKÉP
• Benke Attila: Túl későn ébredő hősök Új raj: Paul Negoescu
• Gelencsér Gábor: Balthazár, újratöltve Jerzy Skolimowski: Iá
• Szíjártó Imre: A legjobbak Lengyel életrajzi filmek
• Pataki Éva: Sápadt fényben Kirill Szerebrennyikov: Csajkovszkij felesége
TELEVÍZÓ
• Varga Balázs: Honfoglalástól Szomszédokig A Kádár-korszak tévésorozatai 1.
• Szabó G. Ádám: Szent kurva Nicolas Winding Refn: Koppenhágai cowboy
FESZTIVÁL
• Huber Zoltán: Új hangok, régi történetek Sundance
• Boronyák Rita: Békefal, madártojások, tiktak BIDF - Budapest
KRITIKA
• Pethő Réka: Csak egy kis törődés Colm Bairéad: A csendes lány
• Vajda Judit: A legderűsebb tragédia Charlotte Wells: Volt egyszer egy nyár
MOZI
• Varró Attila: Kopogás a kunyhóban
• Kolozsi László: Elveszett illúziók
• Gyöngyösi Lilla: Tánc az élet
• Kovács Gellért: Magic Mike utolsó tánca
• Alföldi Nóra: Egy röpke románc naplója
• Navarrai Mészáros Márton: Hirtelen 70
• Csomán Sándor: Menekülj!
• Fekete Tamás: Asterix és Obelix: A Középső Birodalom
• Kovács Patrik: A gép
• Huber Zoltán: Eltűnt
• Déri Zsolt: Billie Eilish: Live At The O2
• Kovács Kata: Az almafa virága
STREAMLINE MOZI
• Pauló-Varga Ákos: Minden, ami lélegzik
• Pazár Sarolta: Ki vagy a mennyekben
• Buzsik Krisztina: Valaki figyel
• Teszár Dávid: JUNG_E
• Gelencsér Gábor: Muriel
• Benke Attila: Néma csend
PAPÍRMOZI
• Kránicz Bence: Ötvenesévek-képregények Papírmozi

             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
              
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
    
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
     
bejelentkezés/regisztráció a kedvencekhez
 
 

Mozi

A gép

Kovács Patrik

Plane – amerikai–brit, 2023. Rendezte: Jean-François Richet. Írta: Charles Cumming és J.P. Davis. Kép: Brendan Galvin. Zene: Marco Beltrami és Marcus Trumpp. Szereplők: Gerard Butler (Brodie), Mike Colter (Gaspare), Tony Goldwyn (Scarsdale), Evan Dane Taylor (Junmar). Gyártó: Di Bonaventura Pictures / Mad River Pictures. Forgalmazó: Fórum Hungary. Szinkronizált. 107 perc.

Aligha lehetne azzal vádolni Jean-François Richet egzotikus akcióthrillerét, A gépet, hogy zsákbamacskát árulna: már az expozíció remekül előlegezi, milyen típusú mozival is lesz dolga a nagyérdeműnek. Pokoli kényszerleszállás képei peregnek előttünk: a rutinos pilóta, Brodie Torrance csak a vakszerencsének köszönhetően tudja kimenekíteni repülőgépét egy pusztító viharzónából, majd egy háború sújtotta térségben landol a Fülöp-szigeteken, ahol az utasok hamarosan militáns szeparatisták karmai közé kerülnek. Brodie csak egyvalakire számíthat a helyzet megoldásában: a gyilkosság miatt elítélt fegyencre, aki szintén a bajba jutott gépen rekedt. A légitársaság válságstábja egy tapasztalt katonákból verbuvált zsoldoscsapatot küld a helyszínre, hogy kiszabadítsák a túszokat, az idő azonban vészesen fogy: amíg a profik meg nem érkeznek, Brodie-ra és társára hárul a feladat, hogy megtisztítsák a terepet a túlélők körül.

Richet uzsonnapénzből készült, sztorivezetését és látványvilágát tekintve egyaránt B-kategóriás túszthrillerének szinte egyetlen – ám annál szórakoztatóbb – erénye, hogy mind fabulájával, mind pedig cselekményfordulataival a kilencvenes évek bájosan blőd „akcióklasszikusaira” (Az 57-es utas, Légörvény) hajaz. A hivatásos veszélyelhárító és a rafinált bűnöző kényszerszövetsége szinte már Bishop és Napoleon Wilson kapcsolatát idézi A 13-as rendőrörs ostromából (Carpenter mesterművének remake-jét szintén Richet rendezte), a forgatókönyvírók azonban nem képesek kellő összhangot teremteni az eltérő jellemű figurák között, így közös kalandjaik érdektelenségbe fulladnak. Akad még pár kellemes meglepetés – Richet okosan takarékoskodik az akciójelenetekkel, Butler pedig végre egy fokkal érzékenyebb, sebezhetőbb karaktert játszik, mint általában –, A gépet azonban így is elnyeli a nosztalgikus hangütésű, de másodvonalbéli akciómozik ingoványa.


A cikk közvetlen elérhetőségei:
offline: Filmvilág folyóirat 2023/03 59-60. old.
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=15828