|
Év
2023/március
|
KVÓTÁK, LISTÁK, KÁNONOK
Géczi Zoltán: Oscar-protokoll Hollywoodi kvótarendszer
Barkóczi Janka: Kis hableány és Mardi Gras Filmtörténeti listák és kánonok
TEST ÉS LÉLEK
Rudas Dóra: Mögöttünk az élet Gyászfeldolgozás és a kamaszok
Varró Attila: Szőröstül-bőröstül Test és melodráma 3.: Luca Guadagnino
Benke Attila: Feljegyzések a vietnámi pokolból Thi Bui: The Best We Could Do
MAGYAR MŰHELY
Forgács Nóra Kinga: „Legyen remény” Beszélgetés Szakonyi Noémi Veronikával
Gyürke Kata: „Nincs huszár bajusz nélkül” Beszélgetés Szikora Jánossal
Pauló-Varga Ákos: A teremtés ereje Beszélgetés Gauder Áronnal
Szekfü András: „Lehetsz igazi cinematográf” Rák József (1941– 2022)
Kelecsényi László: Vitézy, a vagány Medgyessy Éva: Kamerapárbaj
OLASZ PANTHEON
Csantavéri Júlia: Kenyér, szerelem, Lollo! Gina Lollobrigida (1927-2023)
KÖZÉP-EURÓPAI KÖRKÉP
Benke Attila: Túl későn ébredő hősök Új raj: Paul Negoescu
Gelencsér Gábor: Balthazár, újratöltve Jerzy Skolimowski: Iá
Szíjártó Imre: A legjobbak Lengyel életrajzi filmek
Pataki Éva: Sápadt fényben Kirill Szerebrennyikov: Csajkovszkij felesége
TELEVÍZÓ
Varga Balázs: Honfoglalástól Szomszédokig A Kádár-korszak tévésorozatai 1.
Szabó G. Ádám: Szent kurva Nicolas Winding Refn: Koppenhágai cowboy
FESZTIVÁL
Huber Zoltán: Új hangok, régi történetek Sundance
Boronyák Rita: Békefal, madártojások, tiktak BIDF - Budapest
KRITIKA
Pethő Réka: Csak egy kis törődés Colm Bairéad: A csendes lány
Vajda Judit: A legderűsebb tragédia Charlotte Wells: Volt egyszer egy nyár
MOZI
Varró Attila: Kopogás a kunyhóban
Kolozsi László: Elveszett illúziók
Gyöngyösi Lilla: Tánc az élet
Kovács Gellért: Magic Mike utolsó tánca
Alföldi Nóra: Egy röpke románc naplója
Navarrai Mészáros Márton: Hirtelen 70
Csomán Sándor: Menekülj!
Fekete Tamás: Asterix és Obelix: A Középső Birodalom
Kovács Patrik: A gép
Huber Zoltán: Eltűnt
Déri Zsolt: Billie Eilish: Live At The O2
Kovács Kata: Az almafa virága
STREAMLINE MOZI
Pauló-Varga Ákos: Minden, ami lélegzik
Pazár Sarolta: Ki vagy a mennyekben
Buzsik Krisztina: Valaki figyel
Teszár Dávid: JUNG_E
Gelencsér Gábor: Muriel
Benke Attila: Néma csend
PAPÍRMOZI
Kránicz Bence: Ötvenesévek-képregények Papírmozi
|
|
|
|
|
|
|
Streamline MoziMurielGelencsér Gábor
Muriel – francia, 1963. Rendezte: Alain Resnais. Írta: Jean Cayrol. Kép: Sacha Vierny. Zene: Hans Werner Henze. Szereplők: Delphine Seyrig (Hélène), Jean-Pierre Kérien (Alphonse), Jean-Baptiste Thiérrée (Bernard), Nita Klein (Françoise). Gyártó: Argos Films. Forgalmazó: HBO Max. Feliratos. 115 perc. Alain Resnais harmadik játékfilmje szervesen
illeszkedik az életműbe, méghozzá formai és tematikus szempontból egyaránt. A
forma modernista megújítása tekintetében az időrend felbontása, a folyamatosság
elvének tagadása a meghatározó. A Szerelmem, Hiroshima (1959) még
hagyományos flashbacket alkalmaz, a Tavaly Marienbadban (1961) már
elbizonytalanítja jelen és múlt, képzelet és valóság határait, míg a Muriel
(1963) hagyományosabb elbeszélésmódját szeriális montázsszekvenciák tördelik
szét. Tematikusan még nagyobb ívű vonulatba illeszkedik a Muriel, hiszen
ebben is traumafeldolgozásról van szó. A rendező korai dokumentumfilmje, a Sötétség
és köd (1956) a haláltáborok botrányával, a Hiroshima a második
világháborúval szembesít. A Marienbad esetében absztrahálódik a
traumafeldolgozás, hogy aztán a Murielben ismét igen konkrét, ráadásul
aktuális jelleget öltsön: míg az idősebb karakterek ezúttal is a világháború
emlékével viaskodnak, a fiatal főhőst az algériai háború kísérti.
A Muriel a mai néző
számára egyszerre tűnhet filmtörténeti klasszikusnak és eleven filmélménynek. A
témája, sajnos, aktuális maradt: a háború traumája, kinek így, kinek úgy, ma is
velünk van. A traumafeldolgozás tudatfilmes megoldása, a narratív
folytonosságot megakasztó gyorsmontázs a megnövekedett snittszámú filmeken edződött
néző számára is meglepő, újító szellemű formamegoldásként hat, ahogy a
szereplők emlékének, a történet valóságának elbizonytalanítása is rokonítható a
kortárs elmejátékfilmekkel. Még nagyobb karriert futott be az archívhasználat,
amelyre szintén előre mutat a film, amikor az amatőrfilmezéssel is foglalkozó
fiatal főhős az algériai háborúval kapcsolatos tekercseket vetít, percekre
felfüggesztve a fiktív történet elbeszélését. S érdemes újranézni a filmet
olyan, ugyancsak az idő rétegzettségére utaló finom motívumok miatt, mint a
főhősnő antik bútorokkal zsúfolt modern lakása, vagy a történet helyszíne, Boulogne,
ahol a környezet, az épületek fejezik ki az összetorlódó idő nyomasztó
élményét.
Cikk értékelése: | | | | | | | | | | | | | szavazat: 0 átlag: - |
|
|
|
|