KERESÉS ARCHÍVUM/TARTALOM LAPOZÓ
Év  

  
       
   2023/március
KVÓTÁK, LISTÁK, KÁNONOK
• Géczi Zoltán: Oscar-protokoll Hollywoodi kvótarendszer
• Barkóczi Janka: Kis hableány és Mardi Gras Filmtörténeti listák és kánonok
TEST ÉS LÉLEK
• Rudas Dóra: Mögöttünk az élet Gyászfeldolgozás és a kamaszok
• Varró Attila: Szőröstül-bőröstül Test és melodráma 3.: Luca Guadagnino
• Benke Attila: Feljegyzések a vietnámi pokolból Thi Bui: The Best We Could Do
MAGYAR MŰHELY
• Forgács Nóra Kinga: „Legyen remény” Beszélgetés Szakonyi Noémi Veronikával
• Gyürke Kata: „Nincs huszár bajusz nélkül” Beszélgetés Szikora Jánossal
• Pauló-Varga Ákos: A teremtés ereje Beszélgetés Gauder Áronnal
• Szekfü András: „Lehetsz igazi cinematográf” Rák József (1941– 2022)
• Kelecsényi László: Vitézy, a vagány Medgyessy Éva: Kamerapárbaj
OLASZ PANTHEON
• Csantavéri Júlia: Kenyér, szerelem, Lollo! Gina Lollobrigida (1927-2023)
KÖZÉP-EURÓPAI KÖRKÉP
• Benke Attila: Túl későn ébredő hősök Új raj: Paul Negoescu
• Gelencsér Gábor: Balthazár, újratöltve Jerzy Skolimowski: Iá
• Szíjártó Imre: A legjobbak Lengyel életrajzi filmek
• Pataki Éva: Sápadt fényben Kirill Szerebrennyikov: Csajkovszkij felesége
TELEVÍZÓ
• Varga Balázs: Honfoglalástól Szomszédokig A Kádár-korszak tévésorozatai 1.
• Szabó G. Ádám: Szent kurva Nicolas Winding Refn: Koppenhágai cowboy
FESZTIVÁL
• Huber Zoltán: Új hangok, régi történetek Sundance
• Boronyák Rita: Békefal, madártojások, tiktak BIDF - Budapest
KRITIKA
• Pethő Réka: Csak egy kis törődés Colm Bairéad: A csendes lány
• Vajda Judit: A legderűsebb tragédia Charlotte Wells: Volt egyszer egy nyár
MOZI
• Varró Attila: Kopogás a kunyhóban
• Kolozsi László: Elveszett illúziók
• Gyöngyösi Lilla: Tánc az élet
• Kovács Gellért: Magic Mike utolsó tánca
• Alföldi Nóra: Egy röpke románc naplója
• Navarrai Mészáros Márton: Hirtelen 70
• Csomán Sándor: Menekülj!
• Fekete Tamás: Asterix és Obelix: A Középső Birodalom
• Kovács Patrik: A gép
• Huber Zoltán: Eltűnt
• Déri Zsolt: Billie Eilish: Live At The O2
• Kovács Kata: Az almafa virága
STREAMLINE MOZI
• Pauló-Varga Ákos: Minden, ami lélegzik
• Pazár Sarolta: Ki vagy a mennyekben
• Buzsik Krisztina: Valaki figyel
• Teszár Dávid: JUNG_E
• Gelencsér Gábor: Muriel
• Benke Attila: Néma csend
PAPÍRMOZI
• Kránicz Bence: Ötvenesévek-képregények Papírmozi

             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
              
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
    
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
     
bejelentkezés/regisztráció a kedvencekhez
 
 

Televízó

Nicolas Winding Refn: Koppenhágai cowboy

Szent kurva

Szabó G. Ádám

Refn transzcendens síkra helyezi jó és rossz küzdelmét.

Különböző stációkat járnak be Refn legutóbbi műveinek női karakterei. Nárcisztikusan óhajtoznak a Szépségre a Neon démon gyilkos modelljei. A Halál Főpapnőjeként definiált, bántalmazott nőket oltalmazó Yaritza ellenfeleihez hasonló szörnyűségeket követ el a Too Old to Die Youngban. Miu, a Koppenhágai cowboy szexmunkára kényszerített illegális bevándorlója az előző sorozat Dianájára hajazó, misztikus gyógyító- és harci képességekkel áldott jövevény.

17 évvel az önkéntes száműzetést hozó Pusher 3. után a direktor visszatért szűk pátriájába – a Neon démon (Mary Laws, Polly Stenham), illetve a Too Old to Die Young (Halley Wegryn Gross) után Refn ismét női társírókkal, sőt, ötletgazdákkal (Sara Isabella Jønsson Vedde, Johanne Algren, Mona Masri) dolgozik. Feminizmusportréja összetett. Hatalomgyakorlásról, a prostitúció-tematika révén szexuális kizsákmányolásról, emberkereskedelemről regél a Koppenhágai cowboy. 5 órás Netflix-szériájában igencsak különböző női karakterek vonulnak fel. Rosella bordélyt üzemeltető cinikus matróna, a kínai étteremtulajdonos Hulda mama joviális cselszövő. Feudális, dinasztikus alapokon nyugvó, pusztán az erőszak nyelvét beszélő elnyomórendszert ábrázol Refn.

Miu (hősnőjét a Prada-luxuscég divíziójáról nevezte el a rendező) nemcsak a korrupt matriarchátust, de a züllött patriarchátust is rombolja: a Koppenhágai cowboy újabb témái az emancipáció, valamint a bármiféle rabigából történő menekülés. Miroslav és Dusan fegyverbizniszben utazó bűnöző-kapitalisták. A nőies, árjavonású Nicklas torz lelkű-testű, nekrofil kéjgyilkos. Chiang úr gyermekrabló. Szexbarlangot borít lángba a főhős, onnan a Sárkánypalotába viszi az útja, majd dekadens arisztokratakastélyban köt ki. Nyers utcamiliőből, tehát a materializmus kézzel fogható világából jut el a spiritualizmus hipnotikus ismeretlenségéig. Vagyis a Koppenhágai cowboyban a Pusher-trilógia realizmusa és Refn metafizikai artsploitationjei (Valhalla Rising, Csak Isten bocsáthat meg) fonódnak össze. Kék, vörös, lila beállításai, rózsaszín neonfényei, szintipopja, üvöltő tekinteteket zörejjel aláfestő hangkulisszája, lassításokkal cicomázott körsvenkjei, a figurák kimért beszédmódja, a Pusher 3-at idéző, albántól dánig terjedő, mágikus régiókba csábító nyelvhasználat vagy a záró kung-fu-összecsapás az érzékfelettiség szimbólumai. Disznóként visító, csupasz hátsóval vonagló, feldarabolt férfijei a nemi krízis megtestesítői.

Valósághoz hellyel-közzel ragaszkodó neo noirból boszorkánysággal, incesztussal és vámpirizmussal kecsegtető, pszichedelikus urban fantasybe csévél a Koppenhágai cowboy (címe a Skandináviában honosított pornográfia és a brutalitás fúziójára reflektál) utolsó két része. Ismét a női perspektíva érvényesül – a kék joggingot öltő, androgün Miu főnemeziseként a fehér kosztümbe/vörös tréningruhába bújó, ördögi Rakelt nevezi meg a rendező, akit Refn idősebb lánya, a modell Lola játszik. A Koppenhágai cowboy e ponton nemcsak szerzői, hanem családi-baráti kommentárként üzemel. Miu alteregóit felesége, Liv Corfixen és kisebbik lánya, Lizzielou formálják meg. Szerettei a kozmikus utazásra invitáló Touch of Crude divatetűdjéből sem maradtak ki. A Miroslav-Dusan-párost a Pusher-epizódok Milója és Radovanja, Zlatko Burić és Slavko Labović alakítja. Mikael Bertelsen és Mads Brügger – drogdílerek bőrében – a Den 11. time éjszakai talk show-riportereiként ismertek. Refn is tiszteletét teszi egy néma cameo erejéig, míg a direktort a Death Strandingben virtuálformába öntő japán videojátékguru, Hideo Kojima a sorozat utolsó revelációjával szolgál. Cliffhangerrel ér véget a Koppenhágai cowboy: bár Refn és partnerei csak egy forgatókönyvvázlatot írtak, elengedhetetlennek tűnik az újabb évad.

KOPPENHÁGAI COWBOY (Coppenhagen Cowboy) – dán, 2022. Rendezte: Nicolas Winding Refn. Írta: Sara Isabella Jonsson Verde és Nicolas Winding Refn. Kép: Magnus Nordenhof Jonck. Zene: Cliff Martinez. Szereplők: Angela Bundalovic (Miu), Andreas Lykke Jorgensen (Nicklas), Li Il Zhang (Hulda mama), Lola Corfixen (Rakel). Gyártó: NWR Film / Space Rocket Nation. Forgalmazó: Netflix. 6 x 55 perc.


A cikk közvetlen elérhetőségei:
offline: Filmvilág folyóirat 2023/03 47-47. old.
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=15682