KERESÉS ARCHÍVUM/TARTALOM LAPOZÓ
Év  

  
       
   2023/március
KVÓTÁK, LISTÁK, KÁNONOK
• Géczi Zoltán: Oscar-protokoll Hollywoodi kvótarendszer
• Barkóczi Janka: Kis hableány és Mardi Gras Filmtörténeti listák és kánonok
TEST ÉS LÉLEK
• Rudas Dóra: Mögöttünk az élet Gyászfeldolgozás és a kamaszok
• Varró Attila: Szőröstül-bőröstül Test és melodráma 3.: Luca Guadagnino
• Benke Attila: Feljegyzések a vietnámi pokolból Thi Bui: The Best We Could Do
MAGYAR MŰHELY
• Forgács Nóra Kinga: „Legyen remény” Beszélgetés Szakonyi Noémi Veronikával
• Gyürke Kata: „Nincs huszár bajusz nélkül” Beszélgetés Szikora Jánossal
• Pauló-Varga Ákos: A teremtés ereje Beszélgetés Gauder Áronnal
• Szekfü András: „Lehetsz igazi cinematográf” Rák József (1941– 2022)
• Kelecsényi László: Vitézy, a vagány Medgyessy Éva: Kamerapárbaj
OLASZ PANTHEON
• Csantavéri Júlia: Kenyér, szerelem, Lollo! Gina Lollobrigida (1927-2023)
KÖZÉP-EURÓPAI KÖRKÉP
• Benke Attila: Túl későn ébredő hősök Új raj: Paul Negoescu
• Gelencsér Gábor: Balthazár, újratöltve Jerzy Skolimowski: Iá
• Szíjártó Imre: A legjobbak Lengyel életrajzi filmek
• Pataki Éva: Sápadt fényben Kirill Szerebrennyikov: Csajkovszkij felesége
TELEVÍZÓ
• Varga Balázs: Honfoglalástól Szomszédokig A Kádár-korszak tévésorozatai 1.
• Szabó G. Ádám: Szent kurva Nicolas Winding Refn: Koppenhágai cowboy
FESZTIVÁL
• Huber Zoltán: Új hangok, régi történetek Sundance
• Boronyák Rita: Békefal, madártojások, tiktak BIDF - Budapest
KRITIKA
• Pethő Réka: Csak egy kis törődés Colm Bairéad: A csendes lány
• Vajda Judit: A legderűsebb tragédia Charlotte Wells: Volt egyszer egy nyár
MOZI
• Varró Attila: Kopogás a kunyhóban
• Kolozsi László: Elveszett illúziók
• Gyöngyösi Lilla: Tánc az élet
• Kovács Gellért: Magic Mike utolsó tánca
• Alföldi Nóra: Egy röpke románc naplója
• Navarrai Mészáros Márton: Hirtelen 70
• Csomán Sándor: Menekülj!
• Fekete Tamás: Asterix és Obelix: A Középső Birodalom
• Kovács Patrik: A gép
• Huber Zoltán: Eltűnt
• Déri Zsolt: Billie Eilish: Live At The O2
• Kovács Kata: Az almafa virága
STREAMLINE MOZI
• Pauló-Varga Ákos: Minden, ami lélegzik
• Pazár Sarolta: Ki vagy a mennyekben
• Buzsik Krisztina: Valaki figyel
• Teszár Dávid: JUNG_E
• Gelencsér Gábor: Muriel
• Benke Attila: Néma csend
PAPÍRMOZI
• Kránicz Bence: Ötvenesévek-képregények Papírmozi

             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
              
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
    
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
     
bejelentkezés/regisztráció a kedvencekhez
 
 

Mozi

Eltűnt

Huber Zoltán

Missing – amerikai, 2023. Rendezte és írta: Will Merrick és Nick Johnson. Kép: Steven Holleran. Zene: Julian Scherle. Szereplők: Storm Reid (June), Ken Leung (Kevin), Nia Long (Grace), Joaquim de Almeida (Javier). Gyártó: Stage 6 Films / Screen Gems. Forgalmazó: InterCom. Szinkronizált. 111 perc.

Az életünk nagyobb részét ugyan már kisebb-nagyobb képernyőket bámulva, különféle ablakok között szörfölve töltjük, a screenlife filmek mégsem árasztották el úgy a mozikat, mint a found footage annak idején. Mindebben bizonyára szerepet játszhat, hogy tíz-tizenkét órányi mobilozás és számítógép előtt ülés után az ember nem feltétlen kívánja mások fiktív képernyőit bámulni. A különféle csetablakokban és böngészőkben játszódó filmek ráadásul már egy nagyobb képernyős tévén is bizarr hatást keltenek, nemhogy a fényes mozivásznakon. A képernyőfilmek relatíve kis számának fő oka talán mégis az, hogy a működő végeredményhez magabiztos vizuális érzék és invenciózusabb történetmesélés szükségeltetik.

Hiába adott tehát a valószerűség alapélménye és hiába olcsó egy ilyen produkciót összehozni, az alzsánerből eddig csak az öt éve bemutatott Keresés tudott valóban nagyot szólni. Hogy miért épp ez az emberrablásos thriller aratott hangosabb kritikai- és közönségsikert, azt a most érkező második felvonás is remekül példázza. Bár nem sima folytatásról, hanem továbbgondolásról van szó, az eltűnt anyját kereső tinédzser lány nyomozása ugyanaz a recept, nagyjából az előző hatványára emelve. Határokon átívelő fordulatok várnak ránk, amelyek ezúttal is emailek, videóhívások és váratlan nézőpontváltások útján érkeznek. Az alkotók itt-ott azért csalnak picit, hiszen biztonsági kamerákat és okosórát is bevetnek, a mutatvány teljes siker. A különböző ablakok képeiből egy pontosan szerkesztett, kifejezetten szórakoztató thriller áll össze. Igaz, a szándékoltan túlhúzott, néhol a szappanoperák határát súroló meglepetések főképp azért működnek, mert nincs időnk végiggondolni őket. Mivel egy tinédzser klikkelget, a sebesség szédítő, de legalább egy életre megtanulhatjuk, miért érdemes erősebb jelszavakat és inkognitó módokat használnunk.


A cikk közvetlen elérhetőségei:
offline: Filmvilág folyóirat 2023/03 59-59. old.
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=15827