KERESÉS ARCHÍVUM/TARTALOM LAPOZÓ
Év  

  
       
   2023/március
KVÓTÁK, LISTÁK, KÁNONOK
• Géczi Zoltán: Oscar-protokoll Hollywoodi kvótarendszer
• Barkóczi Janka: Kis hableány és Mardi Gras Filmtörténeti listák és kánonok
TEST ÉS LÉLEK
• Rudas Dóra: Mögöttünk az élet Gyászfeldolgozás és a kamaszok
• Varró Attila: Szőröstül-bőröstül Test és melodráma 3.: Luca Guadagnino
• Benke Attila: Feljegyzések a vietnámi pokolból Thi Bui: The Best We Could Do
MAGYAR MŰHELY
• Forgács Nóra Kinga: „Legyen remény” Beszélgetés Szakonyi Noémi Veronikával
• Gyürke Kata: „Nincs huszár bajusz nélkül” Beszélgetés Szikora Jánossal
• Pauló-Varga Ákos: A teremtés ereje Beszélgetés Gauder Áronnal
• Szekfü András: „Lehetsz igazi cinematográf” Rák József (1941– 2022)
• Kelecsényi László: Vitézy, a vagány Medgyessy Éva: Kamerapárbaj
OLASZ PANTHEON
• Csantavéri Júlia: Kenyér, szerelem, Lollo! Gina Lollobrigida (1927-2023)
KÖZÉP-EURÓPAI KÖRKÉP
• Benke Attila: Túl későn ébredő hősök Új raj: Paul Negoescu
• Gelencsér Gábor: Balthazár, újratöltve Jerzy Skolimowski: Iá
• Szíjártó Imre: A legjobbak Lengyel életrajzi filmek
• Pataki Éva: Sápadt fényben Kirill Szerebrennyikov: Csajkovszkij felesége
TELEVÍZÓ
• Varga Balázs: Honfoglalástól Szomszédokig A Kádár-korszak tévésorozatai 1.
• Szabó G. Ádám: Szent kurva Nicolas Winding Refn: Koppenhágai cowboy
FESZTIVÁL
• Huber Zoltán: Új hangok, régi történetek Sundance
• Boronyák Rita: Békefal, madártojások, tiktak BIDF - Budapest
KRITIKA
• Pethő Réka: Csak egy kis törődés Colm Bairéad: A csendes lány
• Vajda Judit: A legderűsebb tragédia Charlotte Wells: Volt egyszer egy nyár
MOZI
• Varró Attila: Kopogás a kunyhóban
• Kolozsi László: Elveszett illúziók
• Gyöngyösi Lilla: Tánc az élet
• Kovács Gellért: Magic Mike utolsó tánca
• Alföldi Nóra: Egy röpke románc naplója
• Navarrai Mészáros Márton: Hirtelen 70
• Csomán Sándor: Menekülj!
• Fekete Tamás: Asterix és Obelix: A Középső Birodalom
• Kovács Patrik: A gép
• Huber Zoltán: Eltűnt
• Déri Zsolt: Billie Eilish: Live At The O2
• Kovács Kata: Az almafa virága
STREAMLINE MOZI
• Pauló-Varga Ákos: Minden, ami lélegzik
• Pazár Sarolta: Ki vagy a mennyekben
• Buzsik Krisztina: Valaki figyel
• Teszár Dávid: JUNG_E
• Gelencsér Gábor: Muriel
• Benke Attila: Néma csend
PAPÍRMOZI
• Kránicz Bence: Ötvenesévek-képregények Papírmozi

             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
              
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
    
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
     
bejelentkezés/regisztráció a kedvencekhez
 
 

Papírmozi

Papírmozi

Ötvenesévek-képregények

Kránicz Bence

Az 1970-es évek végétől, nagyjából tíz éven át sorozatban készültek filmek a két-három évtizeddel korábbi magyar történelemről. Ezt A ménesgazdával és az Angi Verával induló, Bereményi Eldorádója környékén lezárult filmcsoportot nevezik a filmtörténészek „ötvenesévek-filmeknek”, ma pedig úgy tűnik, egyre inkább vannak „ötvenesévek-képregényeink” is. Tendenciáról egyelőre nem beszélhetünk, ahhoz kevés a megjelent mű, de amit olvashatunk, azok alapján van közös pont az újdonságok között. Sőt, akad hasonlóság az ugyanebben a korszakban játszódó filmekkel is, méghozzá, hogy sem azoknak, sem a képregényeknek nem célja az 1950-es évek mélyebb vizsgálata, történelmi analízise. Kovács András Bálint filmtörténész szerint az ötvenesévek-filmek az értelmiségi talajvesztés háttereként, szimbólumaként használták a Rákosi-rendszer időszakát, az új képregények pedig a műfaji közelítésmód lehetőségét keresik benne.

Az első újdonság, a Tréfamesterek esetében a filmes párhuzam azért is indokolt, mert írója maga is filmtörténész: Pólik József, a Debreceni Egyetem oktatója, lapunk rendszeres szerzője. Ennek fényében nem meglepetés, hogy első, Zách Attilával közösen készített képregényében hemzsegnek a filmes utalások, mi több, maga az alaphelyzet – amelyben a Rákosi-diktatúra politikai játszmáit az inváziós sci-fi motívumai értelmezik át – sokat köszönhet olyan amerikai klasszikusoknak, mint A testrablók támadása vagy a Dr. Strangelove. A Rákosi Mátyás egyik hasonmása körül bonyolódó cselekményről minden további részlet lelőné a poénokat, de annyi talán még elárulható, hogy a Tréfamesterek H. P. Lovecraft világától és a szuperhősműfajtól sem áll távol. Vagyis bátor műfaji kísérletről van szó, de Pólik szinte végig magabiztosan egyensúlyozik a hangnemek között, átgondoltan adagolva az információkat. Egyedül a történet utolsó harmada tűnik elkapkodottnak – ekkor is tudjuk ugyan követni a hajmeresztő fordulatokat, de a karakterek egyre inkább marionettbábunak tűnnek az író kezében. Ez azonban nem is áll olyan messze a Tréfamesterek alapkoncepciójától, mint ahogy a műfajkezelés sematizmusa is új értelmet nyer az ötvenes évek kontextusában, az egymással versengő politikai ideológiák szolgálatában. Pólik mellett Zách Attila is komoly munkát tett a képregénybe: panelkiosztása, jelenetszervezése profinak mondható és a figurák mimikáját visszafogó arcábrázolásait is meg lehet szokni, mindössze emberalakjai tűnnek kissé aránytalannak egy-egy csoportképen. A kisebb hibáktól azonban „elsőképregényesek” esetében könnyű eltekinteni, pláne, hogy a Tréfamesterek izgalmas és sokfelől elemezhető-értelmezhető bemutatkozás.

A másik friss ötvenesévek-képregény adaptáció: Kondor Vilmos saját regényét, a Budapest novemberbent sűrítette össze 30 oldalas, akciódús füzetté. Az eredeti a szerző Budapest noirral megkezdett regénysorozatának (jelenleg) utolsó darabja, ha a főhőst, Gordon Zsigmond újságírót felléptető novellákat nem számítjuk. Gordon a regényben nevelt lányát keresi a forradalmi Budapesten. A képregényben erről szó sincs, az adaptáció egy másik cselekményszálat dolgoz fel, a leszámolást a főhős régi ellenségével, a köpönyegforgató Wayand Tiborral. A terjedelmi korlátokat figyelembe véve ez jó döntés: a regény zanzásítása helyett a formátumhoz illeszkedő, rövid, pergő sztorit kapunk, ami nemcsak azt bizonyítja, hogy Kondor beválna képregényírónak, hanem, hogy az utóbbi években novellistaként is rutint szerzett. Valójában izgalmasabb is a történet ebben a formában, mert regényként a Budapest noir meglehetősen unalmas utánlövésének hatott. Az író egy fiatal rajzolóval, Kalászi Benjáminnal dolgozott együtt, aki kivált a panelek változatos elrendezésében, ezáltal a ritmus alakításában jeleskedik. Ha a Kondor-adaptációkat tesszük mérlegre, a képregény jobban sikerült, mint Gárdos Éva filmje – de Gordon Zsigmond ebben is Kolovratnik Krisztián arcvonásait viseli.

 

Pólik József – Zách Attila: Tréfamesterek. Színes, keményfedeles, 240 oldal. Kiadó: Vadkelet Comics.

Kondor Vilmos – Kalászi Benjámin: Budapest novemberben. Fekete-fehér, irkatűzött, 32 oldal. Kiadó: Nero Blanco Comix.

 


A cikk közvetlen elérhetőségei:
offline: Filmvilág folyóirat 2023/03 64-64. old.
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=15686