KERESÉS ARCHÍVUM/TARTALOM LAPOZÓ
Év  

  
       
             
             
   2021/május
MAGYAR MŰHELY
• Tompa Andrea: Az ottlét kockázatával Börcsök Enikő (1968-2021)
• Kránicz Bence: Az elkésettség tragédiája Beszélgetés Nagy Dénessel
• Herczeg Zsófia: Rovarok és hajszálak Beszélgetés Andrasev Nadjával
• Schubert Gusztáv: Az idegek játéka Beszélgetés Sopsits Árpáddal
PHILIPPE FALARDEAU
• Huber Zoltán: Az együttélés szabályai Philippe Falardeau
TÁVOL-KELETI PANORÁMA
• Teszár Dávid: Nagy tigrisből világerő Koreai film 2016-2020
• Kovács Kata: Tűrt vagy tiltott? Szebb napok
• Jordi Leila: Düh és csalódás Kortárs japán kísérleti filmek
• Huber Zoltán: Tökéletes hamisítvány Egy megfoghatatlan hamisító
A CSEND MESTEREI
• Barkóczi Janka: Meztelen igazság Lois Weber (1879-1939)
FANTASZTIKUS JÖVŐ IDŐ
• Nemes Z. Márió: A szuperkontextus eufóriája Grant Morrison: The Invisibles (1994-2000)
• Baski Sándor: Játszd újra, meg újra, meg újra Időhurokfilmek
• Schubert Gusztáv: Alvajárók Utópiában Szép új világ
FESZTIVÁL
• Csákvári Géza: Mozi karanténban Berlinale
• Pauló-Varga Ákos: Elsőbbség a moziknak Beszélgetés Deák Dániellel
FILM / REGÉNY
• Ádám Péter: A járvány mint allegória Albert Camus: A pestis
FILM + ZENE
• Pernecker Dávid: Frusztráció és sikertelenség Scott Walker
• Déri Zsolt: Lady Day napjai Billie Holiday filmen
PILLANATKÉP
• Palotai János: Déja vu Cseh Gabriella, a re-fotográfus
TERMÉSZETFILMEK
• Teszár Dávid: Vadlovak – Hortobágyi mese
• Teszár Dávid: Flóra és fauna a pusztában Beszélgetés Török Zoltánnal
KRITIKA
• Varró Attila: Elveszett Paradicsom Örök lenyomat
• Vajda Judit: Meghalni csak pontosan, szépen Harry Macqueen: Szupernóva
• Zsubori Anna: Hercegnő a bábból Raya és az Utolsó Sárkány
(TÁV) MOZI
• Jordi Leila: Wendy
• Pazár Sarolta: Csapdában
• Földényi F. László: Berlin 2020 Burhan Qurbani: Berlin, Alexanderplatz
• Baski Sándor: Godzilla Kong ellen
• Kovács Patrik: A hívatlan
STREAMLINE MOZI
• Baski Sándor: Diablada – Az ördögök tánca
• Benke Attila: A világ szívében
• Teszár Dávid: Éjszaka a paradicsomban
• Lichter Péter: Gyilkos tudat
• Pethő Réka: Margaret Atwood: A szavak ereje
• Kránicz Bence: Préda
• Varró Attila: Amerikai románc
• Roboz Gábor: Borzasztó boldog
PAPÍRMOZI
• Kránicz Bence: Papírmozi A fikció hatalma

             
             
             
             
             
             
             
             
             
              
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
    
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
     
bejelentkezés/regisztráció a kedvencekhez
 
 

Streamline mozi

Préda

Kránicz Bence


Crawl – amerikai, 2020. Rendezte: Alexandre Aja. Írta: Michael és Shawn Rasmussen. Kép: Maxime Alexandre. Zene: Max Aruj és Steffen Thum. Szereplők: Kaya Scodelario (Haley), Barry Pepper (Dave). Gyártó: Raimi Productions / Paramount Pictures. Forgalmazó: Netflix. Feliratos. 87 perc.

 

Válságos időkben úgy kell az állatos horror a közönségnek, mint egy falat kenyér, vita csak abban lehet, cápás vagy aligátoros szörnyfilmet válasszunk-e. Alexandre Aja ezúttal aligátorosat kínál. Az „új francia extrémek” táborából indult, ám az utóbbi években inkább alsó-hollywoodi rémületkeltésben utazó rendező döntését a floridai helyszín indokolja, amelyet a Préda története szerint ötös erősségű hurrikán sújt, a hívatlan látogatók pedig az árvízzel érkeznek. Ha belegondolunk, hogy a Piranha 3D is gyanúsan a floridai nyaralóövezetben játszódott, felmerül a kérdés, milyen viszontagság történt Ajával odalent, amiért újabb anti-imázsfilmmel áll bosszút.

Ez nem derül ki, annyi viszont igen, hogy apa és lánya konfliktusos kapcsolatát megoldhatja, ha a gyerekkori ház pincéjébe szorulnak egy(?) aligátorral. Aja mozijának vulgárfreudista értelmezését elsősorban a lány ösztönénjét – vagy ahogy az apja nevezi, csúcsragadozó identitását – felszabadító térválasztás engedi meg. Még szerencse, hogy a hősnő csattogó fogú pszichoterapeutái nem beszélgetnek, azt meghagyják a harapott lábbal is múltbeli sérelmeiket tárgyaló emberszereplőknek. Efféle hitelességi problémákat azonban talán nem egy olyan filmen érdemes számonkérni, amelyben az aligátorral vívott úszóversenytől jön vissza a főhős önbizalma. A Tarantino kedvenc 2019-es filmjeként emlegetett Préda szórakoztató értékén talán csak a közepesen olcsó számítógépes trükkökhöz igazított, digitális-szürke képek rontanak. Egyébiránt Aja filmje is, miként néhány éve a cápás A zátony, az erős és független nő jól megérdemelt győzelméről tudósít a lesből támadó (szex)ragadozók felett.


A cikk közvetlen elérhetőségei:
offline: Filmvilág folyóirat 2021/05 61-62. old.
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=14921