TermészetfilmekBeszélgetés Török ZoltánnalFlóra és fauna a pusztábanTeszár Dávid
A legismertebb
magyar természetfilmes, a Vad Magyarország szerzője ezúttal a
Hortobágyra kalauzol.
Milyen
természetfilmes trendeket tapasztalsz jelenleg a világban? Milyen hatással volt
a természetfilmre a streaming szolgáltatók térhódítása?
Időszerű
a kérdés, hiszen a Netflixes Tanítóm, a polip (My Octopus Teacher,
2020) épp a napokban került fel a 2021-es Oscar-jelöltek szűkített listájára az
egészestés dokumentumfilm kategóriában. Ez a mozi radikálisan megcáfolja a
természetfilm eddigi definícióját, miszerint nem lehet interakció a filmes és
az állat között. A látványvilág eddig is fontos volt, de a trend egyértelműen
az, hogy erősödik a történetmesélés igénye, sokasodnak a játékfilmes elemek, de
úgy, hogy ez ne menjen a hitelesség rovására. A sort a nagyköltségvetésű
természetfilmekre szakosodott Disneynature stúdió 2008-as alapítása indította,
és látva az ebben rejlő potenciált természetesen a streaming szolgáltatók is
beszálltak, elég csak a Netflix vagy az Apple TV legújabb, hatalmas pénzügyi befektetéssel
készült természetfilm-sorozataira gondolni (Our Planet, 2019; Tiny
World, 2020; Earth At Night In Color, 2020). Az utóbbi években ráadásul
több példa is akadt arra, amikor egy környezet- és állatvédelmi éllel készült
természetfilm amellett, hogy szórakoztatva tanította a nézőket, konkrét
hatással volt olyan világjelenségekre, mint az állatkínzás (Blackfish,
2013) vagy az elefántcsont-kereskedelem (The Ivory Game, 2015). Személy
szerint nagyon kedvelem a streaming szolgáltatókat, mert nagyobb teret adnak a
természetfilmeseknek: hiányoznak a tévécsatornák játékidőre vonatkozó szigorú
korlátai, náluk olyan hosszú lehet egy alkotás, amennyit az adott történet
megkövetel.
Arcai
vagy szerzői vannak ennek a dokumentumfilmes műfajnak? Mi a saját
természetfilmes krédód?
Inkább
arcai vannak a természetfilmnek, mint szerzői: itt elsősorban olyan ikonokra gondolok,
mint Sir David Attenborough vagy Jacques Cousteau. Szerzői kézjegy már csak
azért sincs, mert ez egy csapatmunka, ahol az operatőr és a vágó is fontos
inputokkal szolgál, és emiatt összemosódnak a szerepek. Aki sok természetfilmet
néz, az meg tudja mondani, hogy az adott alkotás melyik náció melyik műhelyének
a munkája. Számomra az a legfontosabb, hogy megörökítsem az állatok hiteles,
emberi beavatkozástól mentes viselkedését, és ebből építsek a stábommal egy
olyan történetet, amely nemcsak a természet iránt érdeklődő embereket fogja
meg. Úgy vettem észre, hogy Magyarországon ezt először a Vad Magyarország –
A vizek birodalmával (2011) sikerült elérnem. Mi az, ami működik a legszélesebb
nézőközönségnél is? A látványosan megörökített, drámai és megható állati
viselkedések.
Több
mint 20 éve dolgozol természetfilmesként. Mit gondolsz, miért épp a Vad Magyarország
lett a legsikeresebb filmed mind itthon, mind pedig külföldön?
Voltak
komolyabb külföldi megbízatásaim már előtte is (Discovery Channel), de valóban
a Vad Magyarországnak lett a legnagyobb visszhangja. 30 díjat nyert, és
beválogatták a két legfontosabb nemzetközi természetfilmes fesztivál
(Wildscreen Festival, Jackson Hole Wildlife Film Festival) döntőjébe. Ezt
őszintén szólva nem tudom megmagyarázni, az okait magam sem értem, valami nézői
igényt, hiányt eltalálhatott abban az időben.
Legújabb
munkádnak (Vadlovak
– Hortobágyi mese) öt változata készült, ez talán még a természetfilmek
esetében is magasnak számít.
A
tévés és a kulturális elvárások mindig többféle technikai és/vagy tartalmi
variációt követelnek meg, de most tényleg nagyon sok verzió készült, több is,
mint öt. A magyarországi mozis változaton kívül van még belőle magyar tévés,
osztrák, német, svéd és angol verzió is, illetve olyan kérésnek is eleget
tettünk, amikor újra kellett írni a szöveget, mert nem akarták nevesíteni a
főszereplő lócsaládot.
Miért
éppen a vadlovakra esett a választásod?
Nem
új az ötlet, a Vad Magyarország forgatásán már találkoztunk
Przsevalszkij-lovakkal, de akkor nem kerültek bele a filmbe. Felmerült bennem,
hogy túl unalmas lenne róluk forgatni, mert szinte csak legelésznek és
alszanak, de aztán utána olvastam, és kiderült, hogy az emberek számára is értelmezhető,
hihetetlenül érdekes szociális életük van. Fontos szempont volt az is, hogy a
kutatók jelenléte miatt már viszonylag hozzászoktak az emberekhez, és nem
futnak el rögtön, ha feltűnik egy filmes stáb. Nekünk az volt inkább a kihívás,
hogy kivárjuk azokat a pillanatokat, amikor történik valami. Ehhez kellett három
év.
A
vágóasztalon kerül drámai ív a történetbe, vagy szkript alapján dolgozol?
Van
egy elnagyolt forgatókönyv, amiben le van írva a jelenet lényege, a képi világ,
és a hozzávetőleges narráció, szóval tudtuk, hogy mire számíthatunk, hiszen a
vadlovak élete jól ki van már kutatva. Így is voltak fontos események, amelyek
nem kerültek bele a végső változatba, ilyen például a kiközösített lovak
sztorija. Ezt majd lehet betesszük az extrák közé. Előfordul, hogy a terepen
találunk valami érdekeset, ami nem szerepel a szkriptben, ilyenkor el kell
dönteni, hogy utánajárunk-e: lehet, hogy nem lesz belőle semmi, de az is előfordulhat,
hogy valami olyanra bukkanunk, ami még a téma kutatóinak is új lesz. Az
Everglades Nemzeti Parkról szóló filmem (The Everglades, 2015) például
köszönőviszonyban sem volt az előzetes szkripttel, de később ennek alapján
tudományos cikkeket írtak, mert olyan újdonságokat sikerült lefilmeznünk.
Vannak
állandó alkotótársaid?
Hargittai
„Pamacs” László vágó és a finn operatőr Jan Henriksson. Pamacs, mivel elég sok
játékfilmet is vág, nagyon értékes dramaturgiai tanácsokat ad, és mindig
nagyban támaszkodom rá. 16 éve csináltuk az első filmünket együtt, a Vadlovak
már az ötödik. Jannak a ’90-es évek végén az asszisztense voltam, vele inkább a
képi szekvenciákat beszéljük át. Nélkülük nem tudnék természetfilmeket
csinálni. Minden filmem az ő filmjük is, hiszen csapatmunkáról van szó.
Mi
volt a legkomolyabb technikai kihívás a Vadlovak esetében?
Azt gondoltam,
hogy olyan technikai megoldásokat is meg tudok majd csinálni, ami máshol még
nem sikerült. Szerettem volna beletenni két Mátrixos bullet time effektet,
amikor fürdenek a darvak. Iszonyú sok energiát tettünk bele, de nem lett belőle
semmi, mert megijedtek a madarak, hiába raktuk ki előre a felszerelést, hogy
hozzászokjanak. Gyerekkori álmom volt, hogy éjjel a darvak közé merészkedjen az
objektív. Ehhez egy speciális dobozt készíttettünk a fahrtsínen mozgó kamerának,
de a terepen soha nem akart működni. Bent persze soha nem volt vele gond…
A
narrációt te szoktad írni?
Általában
én írom meg a narrációt angol nyelven, mert angolul tanultam szkriptírást, és
ezt fordíttatom le magyarra. Most nem így történt: magyarul írtam meg, de nem tetszett
a végeredmény, ezért elkezdtem magyar regényeket olvasni, így akadt a kezembe
Molnár T. Eszter Stand-Up – Egy majdnem normális család 1. című regénye,
ami nagyon megtetszett. Fel is kerestem az írónőt, ami nem volt nehéz, mert
kiderült, hogy a párom csoporttársa volt az egyetemen, és biológusként végzett.
Remek volt vele együtt dolgozni, hiszen biológusként volt rálátása a témára,
emiatt a jövőben is szeretnék majd együttműködni vele.
Volt
olyan jelenet, amit nem a terepen vettetek fel?
Csak
egyetlen timelapse-es trükkfelvétel: a fűnövés, ami öt napig tart.
Nyilván nem hagyja kint az ember öt napig a pusztában a kamerákat és a lámpákat,
ezért berendeztünk egy kis pajtát, így készült el ez a képsor. Még a kamillák timelapse-es
kinyílását és becsukódását is a terepen vettük fel, csak a szél ellen védtük a
virágokat egy apró folpakkos fallal, hogy ne remegjenek a felgyorsított
felvételen. Semmilyen más engedményt nem tettünk, minden teljesen hiteles a
filmben. Nincsenek benne stúdióképek, és erre nagyon büszke vagyok.
A
drónfelvételekhez remekül passzol a nagyzenekarra írt, impozáns filmzene. Mesélsz
a zenéről?
Én hang-
és zenemániás vagyok, mindig óriási hangsúlyt fektetek erre. Az volt az álmom,
hogy nagyzenekar játssza fel a korábban Emmy-díjra is jelölt zeneszerző, Oliver
Heuss által komponált zenét. Tervezünk filmzene koncerteket is a Vadlovakhoz.
A film végére pedig szerettem volna egy slágergyanús zenét, ehhez kértem fel
Tövisházi Ambrust (Erik Sumo), aki szerintem remek dalt szerzett a filmhez. A vége
főcímnek van már rádiós változata is, illetve jelenleg készül hozzá videóklip.
Mi
lesz a következő projekted? Hány filmterved van?
A világjárvány
sajnos behatárolja a lehetőségeket, de van egy konkrét tervem, amit
Svédországban fogok leforgatni. Egy személyes hangvételű darabról van szó a
klímaváltozásról, amely azt vizsgálja majd, hogyan alakul át a természet és
mely növény- és állatfajok lesznek a jelenség nyertesei és vesztesei. Van két
magyar témám is, ezeket most fejlesztem, emiatt még nem árulnám el a
részleteket... Emellett szeretnék visszamenni Floridába is, mert bőven maradt
még sztori arrafelé is.
Cikk értékelése: | | | | | | | | | | | | | szavazat: 0 átlag: - |
|
|