KERESÉS ARCHÍVUM/TARTALOM LAPOZÓ
Év  

      
   2021/május
MAGYAR MŰHELY
• Tompa Andrea: Az ottlét kockázatával Börcsök Enikő (1968-2021)
• Kránicz Bence: Az elkésettség tragédiája Beszélgetés Nagy Dénessel
• Herczeg Zsófia: Rovarok és hajszálak Beszélgetés Andrasev Nadjával
• Schubert Gusztáv: Az idegek játéka Beszélgetés Sopsits Árpáddal
PHILIPPE FALARDEAU
• Huber Zoltán: Az együttélés szabályai Philippe Falardeau
TÁVOL-KELETI PANORÁMA
• Teszár Dávid: Nagy tigrisből világerő Koreai film 2016-2020
• Kovács Kata: Tűrt vagy tiltott? Szebb napok
• Jordi Leila: Düh és csalódás Kortárs japán kísérleti filmek
• Huber Zoltán: Tökéletes hamisítvány Egy megfoghatatlan hamisító
A CSEND MESTEREI
• Barkóczi Janka: Meztelen igazság Lois Weber (1879-1939)
FANTASZTIKUS JÖVŐ IDŐ
• Nemes Z. Márió: A szuperkontextus eufóriája Grant Morrison: The Invisibles (1994-2000)
• Baski Sándor: Játszd újra, meg újra, meg újra Időhurokfilmek
• Schubert Gusztáv: Alvajárók Utópiában Szép új világ
FESZTIVÁL
• Csákvári Géza: Mozi karanténban Berlinale
• Pauló-Varga Ákos: Elsőbbség a moziknak Beszélgetés Deák Dániellel
FILM / REGÉNY
• Ádám Péter: A járvány mint allegória Albert Camus: A pestis
FILM + ZENE
• Pernecker Dávid: Frusztráció és sikertelenség Scott Walker
• Déri Zsolt: Lady Day napjai Billie Holiday filmen
PILLANATKÉP
• Palotai János: Déja vu Cseh Gabriella, a re-fotográfus
TERMÉSZETFILMEK
• Teszár Dávid: Vadlovak – Hortobágyi mese
• Teszár Dávid: Flóra és fauna a pusztában Beszélgetés Török Zoltánnal
KRITIKA
• Varró Attila: Elveszett Paradicsom Örök lenyomat
• Vajda Judit: Meghalni csak pontosan, szépen Harry Macqueen: Szupernóva
• Zsubori Anna: Hercegnő a bábból Raya és az Utolsó Sárkány
(TÁV) MOZI
• Jordi Leila: Wendy
• Pazár Sarolta: Csapdában
• Földényi F. László: Berlin 2020 Burhan Qurbani: Berlin, Alexanderplatz
• Baski Sándor: Godzilla Kong ellen
• Kovács Patrik: A hívatlan
STREAMLINE MOZI
• Baski Sándor: Diablada – Az ördögök tánca
• Benke Attila: A világ szívében
• Teszár Dávid: Éjszaka a paradicsomban
• Lichter Péter: Gyilkos tudat
• Pethő Réka: Margaret Atwood: A szavak ereje
• Kránicz Bence: Préda
• Varró Attila: Amerikai románc
• Roboz Gábor: Borzasztó boldog
PAPÍRMOZI
• Kránicz Bence: Papírmozi A fikció hatalma

             
             
             
             
             
             
             
             
             
              
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
    
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
     
bejelentkezés/regisztráció a kedvencekhez
 
 

(Táv) Mozi

Wendy

Jordi Leila

Wendy – amerikai, 2020. Rendezte: Benh Zeitlin. Írta: Benh és Eliza Zeitlin. Kép: Sturla Brandth Grøvlen. Zene: Dan Romer. Szereplők: Devin France (Wendy), Yashua Mack (Peter), Gage Naquin (Douglas), Gavin Naquin (James), Ahmad Cage (Sweet Heavy). Gyártó: TGS Entertainment / Journeyman Pictures. Forgalmazó: Mozinet Kft. Feliratos. 111 perc.

eHeavy)

 

Benh Zeitlin, A messzi dél vadjai rendezője nyolc év kihagyás után tért vissza, méghozzá egy Pán Péter parafrázissal, melynek főszereplője ezúttal a klasszikusból ismert kislány karakter: Wendy. Zeitlin nem volt egyszerű helyzetben, hiszen a sikeres bemutatkozó filmje után óriási várakozás előzte meg a másodikat, a kritikai fogadtatás pedig végül szinte kimerült a két mű egymáshoz való hasonlítgatásában. Bár az író-rendező valóban megőrizte A messzi dél vadjaira jellemző stilisztikai megoldásokat, új filmje megérdemelni, hogy önálló alkotásként kezeljék.

Az évek óta dédelgetett projekt több szempontból is átértelmezi a Pán Péter történetet. A néző Wendy szemén keresztül tapasztalhatja meg a felnövéstől való félelem szorongató érzését, és Péter sem a megszokott, talpraesett kisfiú, aki utat mutat a gyerekeknek Sohaországban. A fiú karaktere feltűnően fiatalabb a hősnőnél, önfejűbb, gyermekibb, retteg a változástól, így a valódi döntéshelyzetek Wendy-re hárulnak, aki ügyesen mozog a gyermekek és a megöregedett, kiégett felnőttek világában is. Ráadásul a színészválasztás telitalált: míg a Wendy-t alakító Devin France kifinomultan hozza az egyszerre elbűvölő, érett és érzelmes tomboy-t, a Karib-szigetekről (Antigua) származó, Pétert alakító Yashua Mack inkább megzabolázhatatlannak tűnő, ösztönös őstehetség.

Zeitlin rendkívül izgalmas, intenzív világot épít hősei köré, amelyben a fantasztikum keveredik a naturalisztikus ábrázolásmóddal, a mesevilág mögött felsejlik az Amerika déli államaira jellemző szegénység, és a perifériára szorult réteg kiszolgáltatottsága. Noha a filmből nem maradtak ki az ismert melodramatikus (itt-ott már klisének ható) elemek, ám ezek nem kerülnek túlsúlyba, így zavartalanul kirajzolódik a filmet valóban mozgató érzet: a felnövéstől, a szeretteink elvesztésétől, a változástól való bénító félelem. A Wendy világa sötét és ijesztő, a felnőttek visszataszítóak, a gyerekek kiszámíthatatlanok, miközben a történet érzékenyen idézi a klasszikus hangulatát, elegánsan billegve a fantázia és a valóság dimenziója között.


A cikk közvetlen elérhetőségei:
offline: Filmvilág folyóirat 2021/05 58-58. old.
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=14908