KERESÉS ARCHÍVUM/TARTALOM LAPOZÓ
Év  

      
   2021/május
MAGYAR MŰHELY
• Tompa Andrea: Az ottlét kockázatával Börcsök Enikő (1968-2021)
• Kránicz Bence: Az elkésettség tragédiája Beszélgetés Nagy Dénessel
• Herczeg Zsófia: Rovarok és hajszálak Beszélgetés Andrasev Nadjával
• Schubert Gusztáv: Az idegek játéka Beszélgetés Sopsits Árpáddal
PHILIPPE FALARDEAU
• Huber Zoltán: Az együttélés szabályai Philippe Falardeau
TÁVOL-KELETI PANORÁMA
• Teszár Dávid: Nagy tigrisből világerő Koreai film 2016-2020
• Kovács Kata: Tűrt vagy tiltott? Szebb napok
• Jordi Leila: Düh és csalódás Kortárs japán kísérleti filmek
• Huber Zoltán: Tökéletes hamisítvány Egy megfoghatatlan hamisító
A CSEND MESTEREI
• Barkóczi Janka: Meztelen igazság Lois Weber (1879-1939)
FANTASZTIKUS JÖVŐ IDŐ
• Nemes Z. Márió: A szuperkontextus eufóriája Grant Morrison: The Invisibles (1994-2000)
• Baski Sándor: Játszd újra, meg újra, meg újra Időhurokfilmek
• Schubert Gusztáv: Alvajárók Utópiában Szép új világ
FESZTIVÁL
• Csákvári Géza: Mozi karanténban Berlinale
• Pauló-Varga Ákos: Elsőbbség a moziknak Beszélgetés Deák Dániellel
FILM / REGÉNY
• Ádám Péter: A járvány mint allegória Albert Camus: A pestis
FILM + ZENE
• Pernecker Dávid: Frusztráció és sikertelenség Scott Walker
• Déri Zsolt: Lady Day napjai Billie Holiday filmen
PILLANATKÉP
• Palotai János: Déja vu Cseh Gabriella, a re-fotográfus
TERMÉSZETFILMEK
• Teszár Dávid: Vadlovak – Hortobágyi mese
• Teszár Dávid: Flóra és fauna a pusztában Beszélgetés Török Zoltánnal
KRITIKA
• Varró Attila: Elveszett Paradicsom Örök lenyomat
• Vajda Judit: Meghalni csak pontosan, szépen Harry Macqueen: Szupernóva
• Zsubori Anna: Hercegnő a bábból Raya és az Utolsó Sárkány
(TÁV) MOZI
• Jordi Leila: Wendy
• Pazár Sarolta: Csapdában
• Földényi F. László: Berlin 2020 Burhan Qurbani: Berlin, Alexanderplatz
• Baski Sándor: Godzilla Kong ellen
• Kovács Patrik: A hívatlan
STREAMLINE MOZI
• Baski Sándor: Diablada – Az ördögök tánca
• Benke Attila: A világ szívében
• Teszár Dávid: Éjszaka a paradicsomban
• Lichter Péter: Gyilkos tudat
• Pethő Réka: Margaret Atwood: A szavak ereje
• Kránicz Bence: Préda
• Varró Attila: Amerikai románc
• Roboz Gábor: Borzasztó boldog
PAPÍRMOZI
• Kránicz Bence: Papírmozi A fikció hatalma

             
             
             
             
             
             
             
             
             
              
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
    
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
     
bejelentkezés/regisztráció a kedvencekhez
 
 

(Táv) Mozi

A hívatlan

Kovács Patrik

The Wretched – amerikai, 2019. Rendezte és írta: Brett és Drew T. Pierce. Kép: Conor Murphy. Zene: Devin Burrows. Szereplők: John-Paul Howard (Ben), Piper Curda (Mallory), Jamison Jones (Liam), Azie Tesfai (Sara), Zarah Mahler (Abby). Gyártó: Cailleach Productions. Forgalmazó: ADS Service Kft. Szinkronizált. 95 perc.

 

Úgy tűnik, mintha Brett és Drew T. Pierce A hívatlan című horrorja rémesen egyszerű alapképletre épülne: ősöreg erdei boszorkány fészkeli be magát az álmos kisvárosba, s mágiájával foglyul ejt egy gyanútlan családot. A szomszédban lakó kamaszfiú idejekorán felfedezi a fondorlatos ármányt, sőt megpróbál szembeszállni a szörnyűséges teremtménnyel, csakhogy akarva-akaratlanul veszélybe sodorja cimboráit és frissen elvált apját is. Eddig a nem túlságosan eredeti történet, mely mégis sokat ígérő rétegekkel bővül: a testvérpár nem pusztán a műfajban veretes hagyománnyal bíró boszorkánymítoszt reaktiválja, de munkájuk egyenesen olyan, mintha a Disturbia ülné nászát a felnövés-históriákkal és az elmúlt évtizedben módfelett sikkes démonfilmekkel, miközben a tárgyi világ, továbbá egyes motívumok konkrétan is utalnak seregnyi kultklasszikusra (az E.T. vagy A cápa mellett a Stephen King-féle Azra, sőt Az Álmosvölgy legendájára is).

A kérdés csupán az, vajon a Pierce-fivérek képesek-e rendet vágni a különböző műfaji regiszterek ágas-bogas erdejében. Sajnos nem épp rezzenéstelen kézzel mozgatják a szálakat: filmjük ritmusa sok esetben pontatlan, s az első fél órában szinte csak apró jelenetszilánkokat villantanak fel mind a felnövés-történetből, mind a háttérben zajló boszorkányinvázióból. Mivel a szcénák többsége felépítetlen, a szüzsé foghíjas (még az antagonista indítékára sem derül fény), a figurák rajza elnagyolt, így nincs semmi, ami hosszabb távon táplálná a feszültséget. Öröm az ürömben, hogy a testvérek tetszetős miliőt komponáltak a cérnavékony sztori köré – a léckerítések nélküli, szinte egymásba kapaszkodó családi házak tényleg a sátáni gonoszság melegágyának tűnnek, az ihletetten karcos, a nyolcvanas évekre emlékeztető képi világ pedig szinte megdelejez. Ezért is kár, hogy A hívatlan szinte végig elhasznált kliséelemek dömpingjével dolgozik.


A cikk közvetlen elérhetőségei:
offline: Filmvilág folyóirat 2021/05 59-59. old.
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=14910