KERESÉS ARCHÍVUM/TARTALOM LAPOZÓ
Év  

      
   2021/május
MAGYAR MŰHELY
• Tompa Andrea: Az ottlét kockázatával Börcsök Enikő (1968-2021)
• Kránicz Bence: Az elkésettség tragédiája Beszélgetés Nagy Dénessel
• Herczeg Zsófia: Rovarok és hajszálak Beszélgetés Andrasev Nadjával
• Schubert Gusztáv: Az idegek játéka Beszélgetés Sopsits Árpáddal
PHILIPPE FALARDEAU
• Huber Zoltán: Az együttélés szabályai Philippe Falardeau
TÁVOL-KELETI PANORÁMA
• Teszár Dávid: Nagy tigrisből világerő Koreai film 2016-2020
• Kovács Kata: Tűrt vagy tiltott? Szebb napok
• Jordi Leila: Düh és csalódás Kortárs japán kísérleti filmek
• Huber Zoltán: Tökéletes hamisítvány Egy megfoghatatlan hamisító
A CSEND MESTEREI
• Barkóczi Janka: Meztelen igazság Lois Weber (1879-1939)
FANTASZTIKUS JÖVŐ IDŐ
• Nemes Z. Márió: A szuperkontextus eufóriája Grant Morrison: The Invisibles (1994-2000)
• Baski Sándor: Játszd újra, meg újra, meg újra Időhurokfilmek
• Schubert Gusztáv: Alvajárók Utópiában Szép új világ
FESZTIVÁL
• Csákvári Géza: Mozi karanténban Berlinale
• Pauló-Varga Ákos: Elsőbbség a moziknak Beszélgetés Deák Dániellel
FILM / REGÉNY
• Ádám Péter: A járvány mint allegória Albert Camus: A pestis
FILM + ZENE
• Pernecker Dávid: Frusztráció és sikertelenség Scott Walker
• Déri Zsolt: Lady Day napjai Billie Holiday filmen
PILLANATKÉP
• Palotai János: Déja vu Cseh Gabriella, a re-fotográfus
TERMÉSZETFILMEK
• Teszár Dávid: Vadlovak – Hortobágyi mese
• Teszár Dávid: Flóra és fauna a pusztában Beszélgetés Török Zoltánnal
KRITIKA
• Varró Attila: Elveszett Paradicsom Örök lenyomat
• Vajda Judit: Meghalni csak pontosan, szépen Harry Macqueen: Szupernóva
• Zsubori Anna: Hercegnő a bábból Raya és az Utolsó Sárkány
(TÁV) MOZI
• Jordi Leila: Wendy
• Pazár Sarolta: Csapdában
• Földényi F. László: Berlin 2020 Burhan Qurbani: Berlin, Alexanderplatz
• Baski Sándor: Godzilla Kong ellen
• Kovács Patrik: A hívatlan
STREAMLINE MOZI
• Baski Sándor: Diablada – Az ördögök tánca
• Benke Attila: A világ szívében
• Teszár Dávid: Éjszaka a paradicsomban
• Lichter Péter: Gyilkos tudat
• Pethő Réka: Margaret Atwood: A szavak ereje
• Kránicz Bence: Préda
• Varró Attila: Amerikai románc
• Roboz Gábor: Borzasztó boldog
PAPÍRMOZI
• Kránicz Bence: Papírmozi A fikció hatalma

             
             
             
             
             
             
             
             
             
              
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
    
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
     
bejelentkezés/regisztráció a kedvencekhez
 
 

Streamline mozi

A világ szívében

Benke Attila

No Coração do Mundo – brazil, 2019. Írta és rendezte: Gabriel és Maurílio Martins. Kép: Leonardo Feliciano. Szereplők: Kelly Crifer (Ana), Leo Pyrata (Marcos), Grace Passô (Selma), Bárbara Colen (Rose), Robert Frank (Miro), Renatio Novaes (Beto), Rute Jeremias (Dona Sônia). Gyártó: Filmes de Plástico. Forgalmazó: HBO. Feliratos. 121 perc.

 

A brazil filmekben (Isten városa, Utolsó megálló 174, Temporada) gyakori főszereplők az emberi karakterek sorsát megpecsételő „bűnös városok”. Gabriel és Maurílio Martinstól A világ szívében is ilyennek mutatja be az ország délkeleti szegletében található Contagemet.

A tablószerű filmben párhuzamosan bontakozik ki a jobb életért küzdő átlagemberek drámája, köztük a három főhősé: a dörzsölt Selma és a rendre kétes ügyekbe keveredő Marcos fotózásból próbálnak legálisan megélni, a férfi barátnője, a beteg édesapját gondozó Ana pedig megaláztatásoknak kitett jegykiadó a helyi buszokon. Mindhárman elvágyódnak Contagemből egy idealizált helyre, „a világ szívébe”, ám Selma terve, hogy a boldogsághoz egy közös betörés révén jussanak el, végzetesnek bizonyul.

A film első két harmada hosszú bevezető a kiváló, rendkívül feszült, a betörős thrillereket és a menekülő szerelmesek-filmeket egyaránt megidéző, szívszorító fináléhoz. A javarészt felszínesen ábrázolt emberi drámák döcögve bontakoznak ki, ami a minimalista stílusú és mozaikszerű cselekményépítés eredménye. Emiatt sokszor nehezen dekódolhatók a karakterek motivációi is, amit didaktikus dialógusokkal igyekeztek kompenzálni az alkotók. A mellékkarakterek nem tesznek hozzá érdemben a „contagemi posvány” bemutatásához, csak elterelik a főhősökről a figyelmet. A világ szívében utolsó harmada audiovizuális szempontból is sokkal erősebb, mint túl hosszúra nyúlt bevezetője. A neonfényes, expresszionista hatású képek lidércnyomásos hangulatot teremtenek, előre jelezve, hogy a főhősök álma a boldogságról rémálomba fog fordulni. Ami viszont végig magas színvonalú, az a megkeseredettségében is reményt sugárzó Selmát alakító Grace Passô remek színészi játéka – miatta biztosan emlékezni fogunk erre a betonközepes bűndrámára.


A cikk közvetlen elérhetőségei:
offline: Filmvilág folyóirat 2021/05 60-61. old.
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=14918