KERESÉS ARCHÍVUM/TARTALOM LAPOZÓ
Év  

  
       
             
             
   2021/május
MAGYAR MŰHELY
• Tompa Andrea: Az ottlét kockázatával Börcsök Enikő (1968-2021)
• Kránicz Bence: Az elkésettség tragédiája Beszélgetés Nagy Dénessel
• Herczeg Zsófia: Rovarok és hajszálak Beszélgetés Andrasev Nadjával
• Schubert Gusztáv: Az idegek játéka Beszélgetés Sopsits Árpáddal
PHILIPPE FALARDEAU
• Huber Zoltán: Az együttélés szabályai Philippe Falardeau
TÁVOL-KELETI PANORÁMA
• Teszár Dávid: Nagy tigrisből világerő Koreai film 2016-2020
• Kovács Kata: Tűrt vagy tiltott? Szebb napok
• Jordi Leila: Düh és csalódás Kortárs japán kísérleti filmek
• Huber Zoltán: Tökéletes hamisítvány Egy megfoghatatlan hamisító
A CSEND MESTEREI
• Barkóczi Janka: Meztelen igazság Lois Weber (1879-1939)
FANTASZTIKUS JÖVŐ IDŐ
• Nemes Z. Márió: A szuperkontextus eufóriája Grant Morrison: The Invisibles (1994-2000)
• Baski Sándor: Játszd újra, meg újra, meg újra Időhurokfilmek
• Schubert Gusztáv: Alvajárók Utópiában Szép új világ
FESZTIVÁL
• Csákvári Géza: Mozi karanténban Berlinale
• Pauló-Varga Ákos: Elsőbbség a moziknak Beszélgetés Deák Dániellel
FILM / REGÉNY
• Ádám Péter: A járvány mint allegória Albert Camus: A pestis
FILM + ZENE
• Pernecker Dávid: Frusztráció és sikertelenség Scott Walker
• Déri Zsolt: Lady Day napjai Billie Holiday filmen
PILLANATKÉP
• Palotai János: Déja vu Cseh Gabriella, a re-fotográfus
TERMÉSZETFILMEK
• Teszár Dávid: Vadlovak – Hortobágyi mese
• Teszár Dávid: Flóra és fauna a pusztában Beszélgetés Török Zoltánnal
KRITIKA
• Varró Attila: Elveszett Paradicsom Örök lenyomat
• Vajda Judit: Meghalni csak pontosan, szépen Harry Macqueen: Szupernóva
• Zsubori Anna: Hercegnő a bábból Raya és az Utolsó Sárkány
(TÁV) MOZI
• Jordi Leila: Wendy
• Pazár Sarolta: Csapdában
• Földényi F. László: Berlin 2020 Burhan Qurbani: Berlin, Alexanderplatz
• Baski Sándor: Godzilla Kong ellen
• Kovács Patrik: A hívatlan
STREAMLINE MOZI
• Baski Sándor: Diablada – Az ördögök tánca
• Benke Attila: A világ szívében
• Teszár Dávid: Éjszaka a paradicsomban
• Lichter Péter: Gyilkos tudat
• Pethő Réka: Margaret Atwood: A szavak ereje
• Kránicz Bence: Préda
• Varró Attila: Amerikai románc
• Roboz Gábor: Borzasztó boldog
PAPÍRMOZI
• Kránicz Bence: Papírmozi A fikció hatalma

             
             
             
             
             
             
             
             
             
              
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
    
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
     
bejelentkezés/regisztráció a kedvencekhez
 
 

Távol-keleti panoráma

Egy megfoghatatlan hamisító

Tökéletes hamisítvány

Huber Zoltán

A Szigorúan piszkos ügyek társírója rendezőként is jegyzett csavaros akcióthrillerében az eredetiség kérdéseivel játszik el.

 

A tökéletes hamisítványon dolgozó bűnbandák eszményi tükörképei az őket vászonra álmodó filmeseknek, minimum két nyilvánvaló okból. A nagy akcióra összeálló stábban a különböző speciális képességekkel bíró egyéniségek kizárólag tökéletes csapatmunkával érhetnek célba, a hamisítás pedig ugyanolyan illúziókeltés, mint a mozi. A hongkongi Egy megfoghatatlan hamisító pénznyomdász csapatának élén ráadásul a zseniális művész és az egészet összefogó jéghideg menedzser kénytelen együttműködni. A Festő becenevet viselő titokzatos vezért a rendőrség úgy próbálja becserkészni, hogy idealista társát szorongatják meg.

A rafinált flashback-szerkezetben elmesélt történet fordulatos és látványos akcióthrillerként sem érdemtelen, igazi különlegessége mégis az, ahogyan a hamisítvány és az eredeti komplex viszonyrendszerével játszadozik. Már maga az előttünk kibomló sztori is kétes hitelességű, hiszen egy vallomást követünk, a megmutatott történések így egy szubjektív emlékfolyam önkényesen kiemelt darabjai (lásd Közönséges bűnözők). A kihallgató rendőrök a nézőhöz hasonló helyzetben vannak és ironikus módon ezt többször szóvá is teszik. A narrátor főhőst a lényegtelen részek átugrására kérik, vagy épp reklamálnak, hogy még mindig nem bukkant fel a valódi főszereplő. A Festő végül valóban belép a képbe és találkozik a mesélővel, aki ekkoriban még a saját képein dolgozik. A fiatal Lee Mant a művészi kibontakozás motiválja, ám a festményei egyszerűen nem elég eredetiek az áttöréshez. Középszerű művész, aki képtelen valami egyedit alkotni, a régi mestereket viszont mindenki másnál jobban képes imitálni. A Festő meg is találja a visszautasíthatatlan ajánlattal: ha nem kerülhet a legnagyobb művészek közé, legyen a világ első számú hamisítója. Hiszen az eredeti újraalkotása is művészet, sőt, valójában komolyabb kihívás, mint teljesen újat alkotni: a tehetség korántsem egyenlő a látnoki újítással, mindez csak a művészet egy erősen leszűkítő értelmezése.

Mintha csak egy dörzsölt producer győzködné az önmagában kétkedő rendezőt arról, a lila ködös művészet helyett a sikeres recepteket újrázó zsánerfilmekben érdemes kiteljesedni. A korábbi ikonikus szerepeit elegánsan megidéző Chow Yun-fat Festője mefisztói alkut kínál a civilben egyébként énekes-szupersztár Aaron Kwok önbizalomhiányos művészének. Az újfajta százdolláros tökéletes másolatának elkészítése ugyanis valóban kreatív feladat, művészileg és technikailag egyaránt. A két figura azonban alapvetően mást gondol a munka tulajdonképpeni céljáról és az odáig vezető útról, ami egyre súlyosabb érdekellentétekhez vezet. Ráadásul a titkos akció nem egy mezei forgatás, ahol „kreatív nézetkülönbségek” miatt menet közben simán le lehet cserélni a rendezőt.

Az Egy megfoghatatlan hamisító menetrendszerűen szállítja a hongkongi akciófilmek aranykorát idéző hősies vérfürdőket. Árulások, melodramatikus kanyarok, a lassított fegyverbaletteket pedig rendre meghökkentő fordulatok követik. A film nemcsak a sztori hitelességével és a szereplők identitásával játszadozik, de folyamatosan felülírja az eredeti és hamisítvány, a valóság és az illúzió korántsem egyértelmű kapcsolatát. Ennyiben a történet egyszerre nézhető a kommerciális filmkészítés izgalmas alkotói látleleteként, illetve a korábbi önképét elveszítő, útját kereső Hongkong sajátos allegóriájaként is.

A filmet íróként és rendezőként is jegyző Felix Chong persze mindezektől függetlenül is erősen érintett az eredeti és a másolat komplex kérdéskörében. Az ezredforduló óta aktív és nem mellesleg számos különféle műfajban termékeny alkotó legnagyobb sikere ugyanis a társíróként jegyzett Szigorúan piszkos ügyek. Az okos szerepcserés thriller hatalmas nemzetközi sikert aratott és végül A tégla címen Martin Scorsese vezényletével Hollywood is bedarálta. Az Oscar-gálán pedig az a William Monahan vehette át a legjobb forgatókönyvnek járó szobrocskát, aki a zseniális eredeti alapján korántsem kiemelkedő replikát készített. Az Egy megfoghatatlan hamisító szereplőin keresztül Chong arról filozofál, vajon helyettesíthető-e bármiféle másolattal az eredeti, legyen az művészi ambíció, identitás vagy emberi érzelem. A film garantáltan meglepő, erősen kiábrándult zárlata semmi kétséget nem hagy afelől, mi a szerző véleménye a kérdésről.

 

EGY MEGFOGHATATLAN HAMISÍTÓ (Mo seung) – hongkongi, 2018. Rendezte és írta: Felix Chong. Kép: Jason Kwan. Zene: Day Tai-wai. Szereplők: Aaron Kwok (Lee Man), Chow Yun-fat (Festő), Zhang Jing-chu (Yuen Man), Joyce Feng (Ng), Catherine Chau (Ho). Gyártó: Pop Movies / Bona Film Group / Emperor Motion Picture. Forgalmazó: AMC TV. Szinkronizált. 125 perc.



A cikk közvetlen elérhetőségei:
offline: Filmvilág folyóirat 2021/05 25-26. old.
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=14897