KERESÉS ARCHÍVUM/TARTALOM LAPOZÓ
Év  

  
             
   2021/május
MAGYAR MŰHELY
• Tompa Andrea: Az ottlét kockázatával Börcsök Enikő (1968-2021)
• Kránicz Bence: Az elkésettség tragédiája Beszélgetés Nagy Dénessel
• Herczeg Zsófia: Rovarok és hajszálak Beszélgetés Andrasev Nadjával
• Schubert Gusztáv: Az idegek játéka Beszélgetés Sopsits Árpáddal
PHILIPPE FALARDEAU
• Huber Zoltán: Az együttélés szabályai Philippe Falardeau
TÁVOL-KELETI PANORÁMA
• Teszár Dávid: Nagy tigrisből világerő Koreai film 2016-2020
• Kovács Kata: Tűrt vagy tiltott? Szebb napok
• Jordi Leila: Düh és csalódás Kortárs japán kísérleti filmek
• Huber Zoltán: Tökéletes hamisítvány Egy megfoghatatlan hamisító
A CSEND MESTEREI
• Barkóczi Janka: Meztelen igazság Lois Weber (1879-1939)
FANTASZTIKUS JÖVŐ IDŐ
• Nemes Z. Márió: A szuperkontextus eufóriája Grant Morrison: The Invisibles (1994-2000)
• Baski Sándor: Játszd újra, meg újra, meg újra Időhurokfilmek
• Schubert Gusztáv: Alvajárók Utópiában Szép új világ
FESZTIVÁL
• Csákvári Géza: Mozi karanténban Berlinale
• Pauló-Varga Ákos: Elsőbbség a moziknak Beszélgetés Deák Dániellel
FILM / REGÉNY
• Ádám Péter: A járvány mint allegória Albert Camus: A pestis
FILM + ZENE
• Pernecker Dávid: Frusztráció és sikertelenség Scott Walker
• Déri Zsolt: Lady Day napjai Billie Holiday filmen
PILLANATKÉP
• Palotai János: Déja vu Cseh Gabriella, a re-fotográfus
TERMÉSZETFILMEK
• Teszár Dávid: Vadlovak – Hortobágyi mese
• Teszár Dávid: Flóra és fauna a pusztában Beszélgetés Török Zoltánnal
KRITIKA
• Varró Attila: Elveszett Paradicsom Örök lenyomat
• Vajda Judit: Meghalni csak pontosan, szépen Harry Macqueen: Szupernóva
• Zsubori Anna: Hercegnő a bábból Raya és az Utolsó Sárkány
(TÁV) MOZI
• Jordi Leila: Wendy
• Pazár Sarolta: Csapdában
• Földényi F. László: Berlin 2020 Burhan Qurbani: Berlin, Alexanderplatz
• Baski Sándor: Godzilla Kong ellen
• Kovács Patrik: A hívatlan
STREAMLINE MOZI
• Baski Sándor: Diablada – Az ördögök tánca
• Benke Attila: A világ szívében
• Teszár Dávid: Éjszaka a paradicsomban
• Lichter Péter: Gyilkos tudat
• Pethő Réka: Margaret Atwood: A szavak ereje
• Kránicz Bence: Préda
• Varró Attila: Amerikai románc
• Roboz Gábor: Borzasztó boldog
PAPÍRMOZI
• Kránicz Bence: Papírmozi A fikció hatalma

             
             
             
             
             
             
             
             
             
              
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
    
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
     
bejelentkezés/regisztráció a kedvencekhez
 
 

(Táv) Mozi

Csapdában

Pazár Sarolta

Shorta – dán, 2019. Rendezte és írta: Frederik Louis Hviid és Anders Olholm. Kép: Jacob Moller. Zene: Martin Dirkov. Szereplők: Jacob Lohmann (Andersen), Simon Sears (Jens), Tarek Zayat (Amos), Issa Khattab (Iza), Arian Kashef (Osman). Gyártó: Toolbox Film. Forgalmazó: ADS Service. Feliratos. 108 perc.

 

A rasszizmus és a rendőri túlkapások keltette amerikai lázongások és jogvédő civil mozgalmak tajtékzó hullámainak egyik szlogenjeként elhíresült „Nem kapok levegőt” Eric Garner utolsó mondata, mielőtt 2014-ben egy rendőri intézkedés közben életét vesztette. 2020-ban a rendőri brutalitás egy újabb életet követelt, George Floyd halála óriási tüntetéssorozatot indított, ami végigsöpört a világon. Anders Ølholm és Frederik Louis Hviid rendezői debütálása, a Csapdában már nyitóképében is ezekre az eseményekre reflektál: egy 19 éves muszlim fiút fojtogatnak, majd a tisztázatlan körülmények között őrizetbe vett bevándorló életveszélyes állapotban kerül kórházba a koppenhágai rendőrség kihallgatása után. Ebben a feszült helyzetben ugyanúgy zár össze a Dániában élő arab és a rendőri közösség.

A Csapdában két főszereplője – a jó és a rossz zsaru –, Mike Andersen és Jens Høyer napi járőrszolgálatra indulnak, amikor Svalegårdenbe, a főként arabok által lakott paneldzsungelbe keverednek. Amint meghallják a rádióban, hogy a kihallgatott fiú meghalt, rögtön elszabadulnak az indulatok. A két rendőr és autójuk hátsó ülésére lökött, frissen letartóztatott tizenéves Amos körül bezárul a gettó. A rendőrségen bosszút álló fiatalok csoportja üldözőbe veszi a két zsarut, akik Amos helyismeretére hagyatkozva próbálnak kijutni a lakótelepről. Hármójuk menekülési kísérlete közben kibontakozik a két rendőr közti feszültség: míg a rasszista Mike vállalja, hogy falaz az arab srácot félholtra verő kollégáinak, addig Jens elveinek engedelmeskedve feljelentené társait – a muszlim bevándorlók elszigetelt világában töltött éjszaka azonban mindhármuk életét megváltoztatja. A feszes akciójelenetek mellett az erkölcsi helytállás ugyan a nagyobb tét, ám sajnos mindkettőt kioltja az atmoszférateremtés és feszültségfokozás kedvéért feláldozott hitelesség.


A cikk közvetlen elérhetőségei:
offline: Filmvilág folyóirat 2021/05 58-59. old.
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=14909