KERESÉS ARCHÍVUM/TARTALOM LAPOZÓ
Év  

  
             
   2021/május
MAGYAR MŰHELY
• Tompa Andrea: Az ottlét kockázatával Börcsök Enikő (1968-2021)
• Kránicz Bence: Az elkésettség tragédiája Beszélgetés Nagy Dénessel
• Herczeg Zsófia: Rovarok és hajszálak Beszélgetés Andrasev Nadjával
• Schubert Gusztáv: Az idegek játéka Beszélgetés Sopsits Árpáddal
PHILIPPE FALARDEAU
• Huber Zoltán: Az együttélés szabályai Philippe Falardeau
TÁVOL-KELETI PANORÁMA
• Teszár Dávid: Nagy tigrisből világerő Koreai film 2016-2020
• Kovács Kata: Tűrt vagy tiltott? Szebb napok
• Jordi Leila: Düh és csalódás Kortárs japán kísérleti filmek
• Huber Zoltán: Tökéletes hamisítvány Egy megfoghatatlan hamisító
A CSEND MESTEREI
• Barkóczi Janka: Meztelen igazság Lois Weber (1879-1939)
FANTASZTIKUS JÖVŐ IDŐ
• Nemes Z. Márió: A szuperkontextus eufóriája Grant Morrison: The Invisibles (1994-2000)
• Baski Sándor: Játszd újra, meg újra, meg újra Időhurokfilmek
• Schubert Gusztáv: Alvajárók Utópiában Szép új világ
FESZTIVÁL
• Csákvári Géza: Mozi karanténban Berlinale
• Pauló-Varga Ákos: Elsőbbség a moziknak Beszélgetés Deák Dániellel
FILM / REGÉNY
• Ádám Péter: A járvány mint allegória Albert Camus: A pestis
FILM + ZENE
• Pernecker Dávid: Frusztráció és sikertelenség Scott Walker
• Déri Zsolt: Lady Day napjai Billie Holiday filmen
PILLANATKÉP
• Palotai János: Déja vu Cseh Gabriella, a re-fotográfus
TERMÉSZETFILMEK
• Teszár Dávid: Vadlovak – Hortobágyi mese
• Teszár Dávid: Flóra és fauna a pusztában Beszélgetés Török Zoltánnal
KRITIKA
• Varró Attila: Elveszett Paradicsom Örök lenyomat
• Vajda Judit: Meghalni csak pontosan, szépen Harry Macqueen: Szupernóva
• Zsubori Anna: Hercegnő a bábból Raya és az Utolsó Sárkány
(TÁV) MOZI
• Jordi Leila: Wendy
• Pazár Sarolta: Csapdában
• Földényi F. László: Berlin 2020 Burhan Qurbani: Berlin, Alexanderplatz
• Baski Sándor: Godzilla Kong ellen
• Kovács Patrik: A hívatlan
STREAMLINE MOZI
• Baski Sándor: Diablada – Az ördögök tánca
• Benke Attila: A világ szívében
• Teszár Dávid: Éjszaka a paradicsomban
• Lichter Péter: Gyilkos tudat
• Pethő Réka: Margaret Atwood: A szavak ereje
• Kránicz Bence: Préda
• Varró Attila: Amerikai románc
• Roboz Gábor: Borzasztó boldog
PAPÍRMOZI
• Kránicz Bence: Papírmozi A fikció hatalma

             
             
             
             
             
             
             
             
             
              
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
    
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
     
bejelentkezés/regisztráció a kedvencekhez
 
 

Fesztivál

Beszélgetés Deák Dániellel

Elsőbbség a moziknak

Pauló-Varga Ákos

A Friss Hús nemzetközi rövidfilmfesztivált szervezői mozis környezetben szeretnék megrendezni május 27. és június 2. között.

 

A szervezők idén is arra kényszerülnek, hogy a megszokottnál később rendezzék meg az egyik legfontosabb hazai rövidfilmfesztivált, de a Friss Hús csapata új ötletekkel készül és megpróbálják kiaknázni a halasztásban rejlő előnyöket.

*

2020-ban rutint szereztetek abban, hogyan kell elhalasztani a Friss Húst. Mik a tapasztalataid a tavaly szeptemberben megtartott fesztivállal kapcsolatban?

2020 márciusában nagy szerencsétlenségként éltük meg, hogy kevéssel a fesztivál tervezett időpontja előtt kezdődtek el a lezárások, de végül sokat számított az a két hét, ami a rendelkezésünkre állt. Így az utolsó pillanatban át tudtunk ütemezni egyes programokat és valamennyire felkészülhettünk arra, hogy el kell halasztanunk a rendezvényt. Fontos tanulság, hogy mostantól mindig több forgatókönyvvel kell készülnünk a szervezést illetően.

 

Egyes fesztiválok, mint a BIDF vagy a Verzió megtalálták helyüket az online térben a pandémia alatt. Gondolkodtatok kizárólag az interneten tartott Friss Húsban?

Mi nem elégszünk meg azzal, hogy pusztán online rendezzük meg a fesztivált, ezt a tavalyi esemény fényében is jó döntésnek tartom. A mozis kollégáknak hála, be tudtuk tartani a biztonsági előírásokat és tudomásunk szerint mindenki egészségesen távozott a 2020-as fesztiválról. Ameddig csak lehet, ragaszkodunk ahhoz, hogy valamiképpen megtartsuk a hagyományos mozis részét a rendezvénynek.

 

Miért élvez prioritást a klasszikus forma az online rendezéssel szemben?

A digitális forma sokszor lehet jó döntés is, de számunkra fontos, hogy a Friss Hús filmjei és filmesei nagyvásznon mutatkozhassanak be. A mozis környezet nélkül ezek a filmek nagyobb eséllyel vesznének el abban az óriási online tartalomerdőben, amiben most mindannyian bolyongunk. Jelenleg több forgatókönyvünk van a fiókban, ezek között ott van a teljesen online megrendezett esemény lehetősége is, de ez csak a negyedik-ötödik opció. Egyébként nagy barátai vagyunk az internetes filmnézésnek, hiszen a Friss Hús is egy ilyen platformból nőtte ki magát, szóval tudunk és akarunk is ezekben a felületekben gondolkodni. Ám közben fontos, hogy az alkotók hagyományos keretek között is megmutathassák a filmjeiket, és személyesen tudjanak beszélgetni a közönséggel, egymással.

 

Van a forgatókönyveitek között hibrid megoldás, hogy a fesztivál „hagyományos” részét szorosan kövesse egy digitális etap?

Ilyen már tavaly is volt, a Friss Hús után a Cinego felületén jelent meg egy válogatás a programból, ami nagyon jól sikerült. Én rettentő szkeptikus voltam, de a számok az ellenkezőjét bizonyították, sokan voltak hajlandók fizetni, hogy online láthassák a filmeket. Elsőbbséget adunk a mozinak, de ismét sok film lesz majd elérhető a neten: a Cinego mellett a Budapest Film Távmoziban is követhető lesz a fesztivál jelentős része.

 

Jelenleg május 27. és június 2. közötti időponttal számoltok. Mennyiben alakítja át a szervezési folyamatot a dátum körüli bizonytalanság?

Leegyszerűsítve: úgy teszünk a szervezés során, mintha minden rendben lenne. Nem nagyon tudunk másból kiindulni, egészen addig haladunk az adott forgatókönyv szerint, amíg az nem válik teljesen irreálissá. Január végén már tudtuk, hogy a márciusi időpont nem tartható, így életbe lépett a következő terv. Ha esetleg kiderül, hogy a május vége sem tartható, akkor mindazt, amit megcsináltunk, betesszük a fagyasztóba és a megfelelő alkalommal elővesszük. Új filmeket ilyenkor már nem igazán válogatunk, véget nem érő kavarodást eredményezne, ha minden egyes halasztással újra megnyitnánk a nevezést.

 

Milyen előnyök származhatnak az idei későbbi időpontból?

A szabadtéri vetítés mindenképp az egyik nagy lehetőség, amiből sokat kihozhatunk ebben a nehéz helyzetben. Régóta szeretnénk kivinni a Friss Húst a moziból és izgalmas új helyszíneken bemutatni a filmeket, ezek mellé pedig egy sor további kísérőeseményt lehet szervezni. Az pedig már édes teher lesz, hogy ha ezek idén sikerrel járnak, akkor jövő márciusban hogyan fogjuk őket beilleszteni a régi menetrend szerinti programba.

 

Az évek során állandóvá váltak az olyan tematikus válogatások a Friss Húson, mint a horror- és az LMBTQ-blokk vagy épp legutóbb a magyar sci-fik. Ezeket folytatjátok idén is?

A Midnight nevű horror-blokk és az LMBTQ-szekció folytatódnak, fontosnak tartjuk őket filmes ínyencségekként és az utóbbi esetében a társadalmi felelősségvállalás szempontjából is. A sci-fi egy egyszeri geg volt. A válogatás során szoktuk észrevenni, milyen műfajok és témák dominálnak a nevezések között. A sci-fi esetében például nem is feltétlenül a szó klasszikus értelmében a műfajba tartozó filmeket vetítettünk, de egybecsomagolva, hazai válogatásként nagyon jól működtek. Ezúttal sok háborús film jött szembe velünk. Ugyan nincs mindegyiknek helye a versenyprogramban, viszont műfaji próbálkozásokként, egy blokkba rendezve izgalmasak lehetnek, és maga a tendencia is érdekes. Ezen túlmenően a női filmekkel szeretnénk valamilyen módon foglalkozni. Ez túlmutatna azon, hogy összerakunk egy válogatást a női rendezők műveiből, valamilyen kreatívabb tálaláson gondolkodunk, amely pontosan és izgalmasan megmutatja a nők szakmai és társadalmi hátterét a filmiparban.

 

A Friss Húson sok egyetemi vizsgafilm versenyez minden évben. A tavaly tavaszi lezárás, illetve az SZFE-ügy hatásait mikor érezheti meg a fesztivál?

A nevezések mennyiségét illetően máris érződik egy kisebb visszaesés. Ezzel összefügg az is, hogy a kisjátékfilmek és animációs rövidfilmek első számú finanszírozója, a Média Mecenatúra Program még 2019 elején leállt. A vizsgafilmeknél is késletetett a hatás, mivel sok közülük hosszú ideig van a vágóasztalon, így ez a hiány főleg jövőre erősödhet majd fel. Az SZFE-ügy utórezgései egyelőre nem érték el a fesztivált, mivel ott nyár végén és ősszel durvult el a helyzet, így a mi novemberi nevezési határidőnkre még elkészültek a vizsgafilmek. Ez az ügy vélhetően lyukat fog ütni a Friss Hús programján és az egyébként jó állapotban lévő hazai filmgyártáson is. Nemcsak fesztiválszervezőként, de a magyar kultúra és a magyar film híveként is aggódom      emiatt.

 

Többször nyilatkoztad, hogy a következő lépés a Friss Hús életében az, hogy a fesztivál nyisson az egész estés filmek felé. A jövőben várható rövidfilmhiány fényében sürgetőbbé válhat ez a törekvés?

Elég konkrét terveink vannak, amiket persze szintén megakasztott valamennyire a pandémia. Az egyik megvalósult terv egy elsőfilmes nemzetközi pitchfórum megszervezése, ahol kifejezetten a Friss Hús korábbi versenyzőinek segítünk az első egész estés műveik felé történő továbblépésben. Ennek folytatása lehet egy első- és második nagyjátékfilmeknek szóló regionális fesztivál létrehozása. Jelenleg nagyon nehéz a finanszírozásról és a programról is beszélni, de terveink szerint a Friss Hús továbbra is rövidfilmfesztivál lesz, a nagyjátékfilmeknek külön eseményt képzelünk el. A nevezések esetleges csökkenése egyébként nem sietteti ezeket a törekvéseket. Nem tartok attól, hogy annyira kevés film érkezne be, hogy ne tudnánk minőségi programot összeállítani. A válogatásban résztvevő filmek száma és a szerkesztési elv ugyan változhat, de nem emiatt szerveznénk másik fesztivált.

A Friss Hús szerves részét képezik az olyan kísérő események, mint a kerekasztal-beszélgetések és a szakmai workshopok, két éve például a The Hollywood Reporter kritikusa is tartott kurzust. Mivel készültök idén? 

Szeretnénk a kísérőprogramok keretében is foglalkozni a női rendezők helyzetével, de a témák között szerepel a streaming térnyerése, a fesztiválok pandémiás helyzete, a zöld, ökotudatos filmkészítés, valamint a cseh rövidfilmes kultúrát bemutató rendezvénysorozatunk. Nagyobb fejtörést okoz a nemzetközi vendégek meghívása. Van egy-két olyan program, amit akkor is megtartunk, ha csak digitális úton valósíthatjuk meg, de nagyon szeretnénk személyesen is vendégül látni az előadókat. Ha ez valamiért nem jönne össze, akkor marad az online kapcsolat, de ebből is megpróbálunk előnyt kovácsolni. Nem kizárt például, hogy olyan szakmabelieket is meg tudunk nyerni, akiket költségesen lehetne ideutaztatni, de azt bevállalják, hogy tartsanak egy-egy előadást Zoomon.

 

Itthon úttörőként költöztettétek a rövidfilmet az internetre a Daazo-val, amiből aztán kinőtt a World of Shorts magazin, majd a Friss Hús is. Mi a helyzet most a Daazo-val?

Bár az oldal továbbra is él és fontos filmek vannak rajta, nem sikerült egy olyan üzleti modellt találni hozzá, aminek keretében fenntarthatóvá tudnánk tenni és a kor követelményeinek megfelelően fejleszteni. Ez sok hasonló platform számára jelentett komoly kihívást, de az összes nagy szolgáltatás is egyelőre leginkább a befektetők pénzéből, illetve az anyacégek által beléjük forgatott tőkéből tudja fenntartani magát. Szóval a Daazo-t egyelőre ápolgatjuk és megtartjuk, de újabb befektetés vagy pályázati támogatás hiányában fejleszteni nem tudjuk. Ugyanakkor tervezünk egy másik projektet, melynek a lényege, hogy a filmek fesztiváloztatását segítsük egy okos algoritmus segítségével. A szolgáltatás keretében össze tudjuk szedni, hogy egy adott alkotáshoz melyik fesztiválok passzolnak a legjobban. Ez a gerince a projektnek, de emellett számtalan irányba fejlődhetünk, többek között a streaming felé is. A fő cél, hogy az alkotók minél gyorsabban, egyszerűbben és olcsóbban léphessenek a pályára. Ilyen értelemben a vállalás hasonló a Friss Hús alapvetéséhez: lehetőséget adni a fiatal tehetségeknek. Remélhetőleg egy életképes modellt és szolgáltatást találtunk ki, melynek keretében sokkal inkább elképzelhető, hogy a streaming is működhet.

 

Egyre több rövidfilm kerül fel a nagy streaming platformokra, többek között olyan korábbi Friss Hús versenyzők is, mint a Last Call vagy az Aki bújt, aki nem.

Nagyon örülök, hogy ezek a filmek ott vannak, ez egy fontos visszajelzés az alkotóknak. Azonban attól tartok, hogy a nézők nincsenek megfelelően odavezetve ezekhez a filmekhez. Talán ez nem is a nagy platformok feladata. Az ő érdekük inkább az, hogy a saját gigaprodukcióikat nézzék az előfizetőik, ami egy teljesen érthető és logikus működési modell. A rövidfilm így bizonyos értelemben kakukktojás ezeken a felületeken, nehezen értelmezhető forma a sorozatok által dominált műsorfolyamban. Egy kisebb, dinamikusabb szereplő, kreatívabb szerkesztéssel talán nagyobb sikert tudna elérni, mivel a rövidfilmek vagy általában a független szerzői filmek értékesítéséhez másfajta gondolkodásra van szükség. Ha hangulatokra szabjuk a kínálatot, vagy csak kihangsúlyozzuk magának a műfajnak az előnyeit, akkor tud működni. Viszont ez óriási munka, amit a piac nagy szereplőinek nem éri meg beletenni.


A cikk közvetlen elérhetőségei:
offline: Filmvilág folyóirat 2021/05 44-46. old.
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=14907