KERESÉS ARCHÍVUM/TARTALOM LAPOZÓ
Év  

  
       
             
             
             
   2020/december
MAGYAR MŰHELY
• Petényi Katalin: Emléktöredékek Gyöngyössy Imre (1930-1994)
• Erdélyi Z. Ágnes: Kilépés a feledésből Beszélgetés Kabay Barnával
• Varga Zoltán: Rettegés a fűben Ulrich Gábor: Dűne
• Gelencsér Gábor: Töredék az élet Hét kis véletlen
ÖKO-ANIMÁCIÓ
• Gerencsér Péter: „Nincs ember, nincs probléma” Közép-európai ökoanimáció
• Barotányi Zoltán: Tragédia az erdőszélen Koszakovszkij: Gunda

• Megyeri Dániel: Felbolydult élet Michael DeForge: Ant Colony
KÍNA ÁRNYÉKÁBAN
• Géczi Zoltán: Sötétben köttetett alkuk Hollywood és Kína
• Stőhr Lóránt: A bomlás gyermekei Chang Tso-chi
• Jordi Leila: A tibeti masztiff halála A tibeti film elmúlt 10 éve
MOHOLY-NAGY
• Orosz Márton: Fénytér Moholy-Nagy László és az „avantgárd munkásfilm”
EVILÁGI ÉS TERMÉSZETFELETTI
• Bóna László: A mű egésze A Twin Peaks mitológia – 2. rész
• Bakos Gábor: Zavar és zűr Párhuzamos montázs: Kutya éji dala // Bűvös vadász
FESZTIVÁL
• Kovács Patrik: Boszorkányos esték Alexandre Trauner Art/Film Fesztivál – Szolnok
• Pályi András: Megtörtént esetek Lengyel filmtavasz ősszel
FILM / REGÉNY
• Tüske Zsuzsanna: Nem gyerekmese Roald Dahl: Boszorkányok
• Vajda Judit: Banyapara Robert Zemeckis: Boszorkányok
KRITIKA
• Déri Zsolt: Közönség nélkül Idiot Prayer
• Margitházi Beja: Tejfogak koccanása Amíg tart a nyár
TELEVÍZÓ
• Huber Zoltán: Viszik a bankot A bank
STREAMLINE MOZI
• Baski Sándor: A chicagói 7-ek tárgyalása
• Tüske Zsuzsanna: Rebecca
• Teszár Dávid: Túlélők
• Varró Attila: Gazfickók városa
STREAMLINE MOZI
• Pethő Réka: Az asszisztens
STREAMLINE MOZI
• Kovács Kata: Patrick
• Lichter Péter: Cobra Verde
• Parádi Orsolya: Átlagemberek
MOZI
• Pazár Sarolta: Egy humorista élete
• Alföldi Nóra: Tunéziai terápia
• Vajda Judit: A beszéd
• Varró Attila: Bűvölet – Az örökség
• Fekete Tamás: Fellini – A lélek festője
• Benke Attila: Doorman
PAPÍRMOZI
• Kránicz Bence: Papírmozi

             
             
             
             
             
             
             
             
              
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
    
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
     
bejelentkezés/regisztráció a kedvencekhez
 
 

Mozi

Bűvölet – Az örökség

Varró Attila

Craft - The Legacy – amerikai, 2020. Rendezte és írta: Zoe Lister-Jones. Kép: Hillary Spera. Zene: Heather Christian. Szereplők: Cailee Spaeny (Lily), Gideon Adlon (Frankie), Zoey Luna (Lourdes), Lovie Simone (Tabby). Michelle Monaghan (Helen), David Duchovny (Adam). Gyártó: Blumhouse Productions / Columbia Pictures. Forgalmazó: InterCom. Szinkronizált. 90 perc.

 

Nincs olyan fantasztikus lény, aki szorosabban kötődne a feminizmus tömegfilmes megjelenítéséhez, mint a boszorkány: legyen szó gyerekgyűlölő, aszexuális vasorrú bábákról vagy varázshatalmú, férfifüggetlen bűbájosokról, ezerarcú alakjuk sokat elárul az adott korszak hozzáállásáról az emancipált nőkhöz. A zsáner-boszorkák legfőbb vonása a szellemi tudáshoz (és megszerzéséhez) való viszony: vajon fekete vagy fehér mágiaként használják a nők mindazon tudományukat, amellyel legyőzhetik a nyers (férfi)erőt és érvényesíthetik saját érdekeiket – márpedig, ha minden banya varázspálcája valójában egy érettségi vagy diploma, az iskolai helyszín kétszeresen reflektál kötődésükre az önállósodáshoz. Ezt a „coming-of-age” kapcsolatot tárta fel és aknázta ki a 90-es évek gimihorror hulláma vámpírölő Buffy-tól az Inváziumig, különös tekintettel a tiniboszi-minitrendre (Sabrina, Little Witches), amelyet az 1996-os Bűvölet kultfilmje ural, méghozzá igen konzervatív üzenettel: miután a katolikus leányiskola renegátjait jelentő négy nőstényördög-fióka önző célokra használja fel frissen szerzett varázstudását, kovenjük széthullik és elnyerik méltó büntetésüket.

Mondani sem kell, hogy az idei remake/sequel (utóbbira a címen kívül csupán a zárókép utal), karakán női író-rendezőjével és markánsan megcélzott kamaszlány-közönségével fenekestül felforgatja az alaptörténetet, néhol már erőltetetten túlhangsúlyozva a poszt-metoo boszorkányság-felfogását – középpontban a megbonthatatlan női összetartással (fekete cicaharc helyett), elnyomó pátriarkával és Vasjankó-szektájával (súlytalan férfialakok helyett), valamint anyatermészetből fakadó ősmágiával (gonosz Manon-démon helyett). Zoe Lister-Jones szerencsére sokat átemel független elsőfilmje (Band Aid) őszinte bájából és laza meseszövéséből, így aztán mainstream tinihorrorja nemcsak a tinifilmek uncsi kötelező karaktereit cseréli üdébb figurákra, de horror-mivoltát is kiűzi belőle – a jump scare strigái helyett inkább a melodráma maleficáját szabadítva újragondolt hősnőjére és újrafilmjére.


A cikk közvetlen elérhetőségei:
offline: Filmvilág folyóirat 2020/12 63-64. old.
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=14759