KERESÉS ARCHÍVUM/TARTALOM LAPOZÓ
Év  

  
             
   2020/december
MAGYAR MŰHELY
• Petényi Katalin: Emléktöredékek Gyöngyössy Imre (1930-1994)
• Erdélyi Z. Ágnes: Kilépés a feledésből Beszélgetés Kabay Barnával
• Varga Zoltán: Rettegés a fűben Ulrich Gábor: Dűne
• Gelencsér Gábor: Töredék az élet Hét kis véletlen
ÖKO-ANIMÁCIÓ
• Gerencsér Péter: „Nincs ember, nincs probléma” Közép-európai ökoanimáció
• Barotányi Zoltán: Tragédia az erdőszélen Koszakovszkij: Gunda

• Megyeri Dániel: Felbolydult élet Michael DeForge: Ant Colony
KÍNA ÁRNYÉKÁBAN
• Géczi Zoltán: Sötétben köttetett alkuk Hollywood és Kína
• Stőhr Lóránt: A bomlás gyermekei Chang Tso-chi
• Jordi Leila: A tibeti masztiff halála A tibeti film elmúlt 10 éve
MOHOLY-NAGY
• Orosz Márton: Fénytér Moholy-Nagy László és az „avantgárd munkásfilm”
EVILÁGI ÉS TERMÉSZETFELETTI
• Bóna László: A mű egésze A Twin Peaks mitológia – 2. rész
• Bakos Gábor: Zavar és zűr Párhuzamos montázs: Kutya éji dala // Bűvös vadász
FESZTIVÁL
• Kovács Patrik: Boszorkányos esték Alexandre Trauner Art/Film Fesztivál – Szolnok
• Pályi András: Megtörtént esetek Lengyel filmtavasz ősszel
FILM / REGÉNY
• Tüske Zsuzsanna: Nem gyerekmese Roald Dahl: Boszorkányok
• Vajda Judit: Banyapara Robert Zemeckis: Boszorkányok
KRITIKA
• Margitházi Beja: Tejfogak koccanása Amíg tart a nyár
TELEVÍZÓ
• Huber Zoltán: Viszik a bankot A bank
STREAMLINE MOZI
• Baski Sándor: A chicagói 7-ek tárgyalása
• Tüske Zsuzsanna: Rebecca
• Teszár Dávid: Túlélők
• Varró Attila: Gazfickók városa
STREAMLINE MOZI
• Pethő Réka: Az asszisztens
STREAMLINE MOZI
• Kovács Kata: Patrick
• Lichter Péter: Cobra Verde
• Parádi Orsolya: Átlagemberek
MOZI
• Alföldi Nóra: Tunéziai terápia
• Pazár Sarolta: Egy humorista élete
• Varró Attila: Bűvölet – Az örökség
• Vajda Judit: A beszéd
• Fekete Tamás: Fellini – A lélek festője
• Benke Attila: Doorman
PAPÍRMOZI
• Kránicz Bence: Papírmozi

             
             
             
             
             
             
             
             
              
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
    
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
     
bejelentkezés/regisztráció a kedvencekhez
 
 

Streamline mozi

Az asszisztens

Pethő Réka

The Assistant – amerikai, 2019. Rendezte és írta: Kitty Green. Kép: Michael Latham. Zene: Tamar-kali. Szereplők: Julia Garner (Jane), Matthew Macfayden (Wilcock), Makenzie Leigh (Ruby), Alexander Chaplin (Max), Kristine Froseth (Sienna). Gyártó: Symbolic Exchange / 3311 Productions / Cinereach. Forgalmazó: HBO Go. Feliratos. 87 perc.

 

A #metoo mozgalomhoz kapcsolták, de annál többről szól Kitty Green Az asszisztens című filmje szélsőségesen minimalista módon mutatja meg, mi mindent teszünk meg (vagy kell megtennünk?) a munkahelyi felemelkedésért, a karrierünk építéséért, a céljaink eléréséért. Jane egy producer asszisztense, maga is a filmiparban szeretne dolgozni, kreatív, alkotó munkakörben. Ahhoz azonban, hogy lehetőséget kapjon és ötleteit meghallgassa valaki, a titkárnői pozícióból kell elindulnia, ám ez a munkakör nem csak hagyományos adminisztratív feladatokat jelent: ő fedez a producernek a felesége előtt, amikor az épp a szeretőjével találkozik, ő teszi rendbe az irodát a randevúk után – az alig másfél órás film egyetlen napját követi végig. Mindenki tisztában van saját helyével a hierarchiában, aki alatta áll, azt levegőnek nézi: márpedig Jane itt legalul van, ez adja Green kiváló atmoszféra-teremtéssel megkomponált filmjének nyomasztó hangulatát, tükröt tartva annak a végtelenül karrierista világnak, ahol csak akkor veszünk emberszámba valakit, ha felettünk áll, tehát számíthatunk a segítségére saját előmenetelünk szempontjából.

Ennek a problémának csak egyik aspektusa – bár a téma aktualitása miatt központi eleme – a szexuális vonatkozás: a producer szeretői feltörekvő színésznők, akik a testük felkínálásával remélnek szerepajánlatokat. Azt, hogy milyen nehéz megbontani ezt a rendszert, Jane igazságérzetén keresztül mutatja be a rendezőnő: az asszisztens a HR-en bizalmasan veti fel aggályait ezzel a rutinnal szemben, ám mire visszaér az irodájába, főnöke már tud minderről, ami majdnem Jane állásába kerül. Nem történik semmi törvénytelen, rendszerszinten beleavatkozni lehetetlen, amíg pedig mindkét fél önként megy bele és jól jár, addig nem is fog változni semmi. A kérdés már csak az: aki nem szeretne belemenni ezekbe a játékszabályokba, annak lesz-e lehetősége érvényesülni?


A cikk közvetlen elérhetőségei:
offline: Filmvilág folyóirat 2020/12 58-58. old.
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=14751