KERESÉS ARCHÍVUM/TARTALOM LAPOZÓ
Év  

  
       
             
             
             
   2020/december
MAGYAR MŰHELY
• Petényi Katalin: Emléktöredékek Gyöngyössy Imre (1930-1994)
• Erdélyi Z. Ágnes: Kilépés a feledésből Beszélgetés Kabay Barnával
• Varga Zoltán: Rettegés a fűben Ulrich Gábor: Dűne
• Gelencsér Gábor: Töredék az élet Hét kis véletlen
ÖKO-ANIMÁCIÓ
• Gerencsér Péter: „Nincs ember, nincs probléma” Közép-európai ökoanimáció
• Barotányi Zoltán: Tragédia az erdőszélen Koszakovszkij: Gunda

• Megyeri Dániel: Felbolydult élet Michael DeForge: Ant Colony
KÍNA ÁRNYÉKÁBAN
• Géczi Zoltán: Sötétben köttetett alkuk Hollywood és Kína
• Stőhr Lóránt: A bomlás gyermekei Chang Tso-chi
• Jordi Leila: A tibeti masztiff halála A tibeti film elmúlt 10 éve
MOHOLY-NAGY
• Orosz Márton: Fénytér Moholy-Nagy László és az „avantgárd munkásfilm”
EVILÁGI ÉS TERMÉSZETFELETTI
• Bóna László: A mű egésze A Twin Peaks mitológia – 2. rész
• Bakos Gábor: Zavar és zűr Párhuzamos montázs: Kutya éji dala // Bűvös vadász
FESZTIVÁL
• Kovács Patrik: Boszorkányos esték Alexandre Trauner Art/Film Fesztivál – Szolnok
• Pályi András: Megtörtént esetek Lengyel filmtavasz ősszel
FILM / REGÉNY
• Tüske Zsuzsanna: Nem gyerekmese Roald Dahl: Boszorkányok
• Vajda Judit: Banyapara Robert Zemeckis: Boszorkányok
KRITIKA
• Déri Zsolt: Közönség nélkül Idiot Prayer
• Margitházi Beja: Tejfogak koccanása Amíg tart a nyár
TELEVÍZÓ
• Huber Zoltán: Viszik a bankot A bank
STREAMLINE MOZI
• Baski Sándor: A chicagói 7-ek tárgyalása
• Tüske Zsuzsanna: Rebecca
• Teszár Dávid: Túlélők
• Varró Attila: Gazfickók városa
STREAMLINE MOZI
• Pethő Réka: Az asszisztens
STREAMLINE MOZI
• Kovács Kata: Patrick
• Lichter Péter: Cobra Verde
• Parádi Orsolya: Átlagemberek
MOZI
• Pazár Sarolta: Egy humorista élete
• Alföldi Nóra: Tunéziai terápia
• Vajda Judit: A beszéd
• Varró Attila: Bűvölet – Az örökség
• Fekete Tamás: Fellini – A lélek festője
• Benke Attila: Doorman
PAPÍRMOZI
• Kránicz Bence: Papírmozi

             
             
             
             
             
             
             
             
              
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
    
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
     
bejelentkezés/regisztráció a kedvencekhez
 
 

Streamline Mozi

Rebecca

Tüske Zsuzsanna

Rebecca – brit-amerikai, 2020. Rendezte: Ben Wheatley. Írta: Daphne du Maurier regényéből Jane Goldman. Kép: Laurie Ross. Zene: Clint Mansell. Szereplők: Lily James (Mrs. de Winter), Armie Hammer (Max de Winter), Kristin Scott Thomas (Mrs. Denvers), Sam Riley (Favell). Gyártó: Working Title Films. Forgalmazó: Netflix. Feliratos. 121 perc.

 

A sorozatkészítés nagyiparosaként jeleskedő Netflix tűzijátékokkal felkonferált havi szuperprodukcióinak rendszerint nagyobb a füstje, mint a lángja: a friss Rebeccával különösen nagy fába vágták a fejszét, tekintve, hogy egy filmtörténeti klasszikust, Hitchcock egyik alapművét gondolták újra. A ’30-as évekbeli bűnmelodráma főhőse egy fiatal lány, aki az árvaság, a szegénység és a lenézettség után hirtelen álmai hercege oldalán találja magát, és hamarosan egy előkelő vidéki kastély, a Manderley-ház úrnőjeként kell helytállnia. A tündérmese azonban lassan átfordul lidércnyomásba, miután az eleve deficites önbizalmú lányra rátelepszik az az érzés, hogy a ház egykori ragyogó úrnőjével, az életében és holtában is megfoghatatlan Rebeccával kell versengenie. A megfelelési kényszer, az őrjítő kétség, hogy férje egy kísértetbe szerelmes, valamint Rebecca egykori komornájának és első számú rajongójának masszív pszichoterrorja olyan útra térítik a lányt, amely a személyiség végső felmorzsolódása és a teljes kétségbeesés felé mutat.

A Daphne du Maurier regényéhez több kulcsponton szöveghű 2020-as verzióban az eredetileg egyfajta apafigurát megtestesítő és fájdalmas titkoktól magába forduló férj karaktere helyett hisztérikus zsúrfiút kapunk, és a kortárs értelmezésben nyilván szóba sem jöhetett passzívan sodródó, törékeny hősnő sem – helyette egy némileg érzékeny, de alapvetően öntudatos, cselekvő nőt állítottak középpontba, ami nemcsak feleslegesen hozzáírt jeleneteket eredményez, de a lélektani folyamatokat is teljesen súlytalanná teszi. A Netflix és a jobb napokat látott Ben Wheatley (Vérturisták) nem szorongtak annyit a régivel való összehasonlítgatáson, mint az eredeti történet hősnője – alázatoskodás helyett lazára vették a figurát és Hitchcock mester nagyléptékű, minden elemében lenyűgöző pszichológiai thrillerét olyan könnyed kis tévéopusszá varázsolták, amelyért egy másik ismert nevet, Danielle Steelt, biztosan megenne a pasztell sárga irigység.


A cikk közvetlen elérhetőségei:
offline: Filmvilág folyóirat 2020/12 57-57. old.
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=14749