KERESÉS ARCHÍVUM/TARTALOM LAPOZÓ
Év  

  
             
   2020/december
MAGYAR MŰHELY
• Petényi Katalin: Emléktöredékek Gyöngyössy Imre (1930-1994)
• Erdélyi Z. Ágnes: Kilépés a feledésből Beszélgetés Kabay Barnával
• Varga Zoltán: Rettegés a fűben Ulrich Gábor: Dűne
• Gelencsér Gábor: Töredék az élet Hét kis véletlen
ÖKO-ANIMÁCIÓ
• Gerencsér Péter: „Nincs ember, nincs probléma” Közép-európai ökoanimáció
• Barotányi Zoltán: Tragédia az erdőszélen Koszakovszkij: Gunda

• Megyeri Dániel: Felbolydult élet Michael DeForge: Ant Colony
KÍNA ÁRNYÉKÁBAN
• Géczi Zoltán: Sötétben köttetett alkuk Hollywood és Kína
• Stőhr Lóránt: A bomlás gyermekei Chang Tso-chi
• Jordi Leila: A tibeti masztiff halála A tibeti film elmúlt 10 éve
MOHOLY-NAGY
• Orosz Márton: Fénytér Moholy-Nagy László és az „avantgárd munkásfilm”
EVILÁGI ÉS TERMÉSZETFELETTI
• Bóna László: A mű egésze A Twin Peaks mitológia – 2. rész
• Bakos Gábor: Zavar és zűr Párhuzamos montázs: Kutya éji dala // Bűvös vadász
FESZTIVÁL
• Kovács Patrik: Boszorkányos esték Alexandre Trauner Art/Film Fesztivál – Szolnok
• Pályi András: Megtörtént esetek Lengyel filmtavasz ősszel
FILM / REGÉNY
• Tüske Zsuzsanna: Nem gyerekmese Roald Dahl: Boszorkányok
• Vajda Judit: Banyapara Robert Zemeckis: Boszorkányok
KRITIKA
• Margitházi Beja: Tejfogak koccanása Amíg tart a nyár
TELEVÍZÓ
• Huber Zoltán: Viszik a bankot A bank
STREAMLINE MOZI
• Baski Sándor: A chicagói 7-ek tárgyalása
• Tüske Zsuzsanna: Rebecca
• Teszár Dávid: Túlélők
• Varró Attila: Gazfickók városa
STREAMLINE MOZI
• Pethő Réka: Az asszisztens
STREAMLINE MOZI
• Kovács Kata: Patrick
• Lichter Péter: Cobra Verde
• Parádi Orsolya: Átlagemberek
MOZI
• Alföldi Nóra: Tunéziai terápia
• Pazár Sarolta: Egy humorista élete
• Varró Attila: Bűvölet – Az örökség
• Vajda Judit: A beszéd
• Fekete Tamás: Fellini – A lélek festője
• Benke Attila: Doorman
PAPÍRMOZI
• Kránicz Bence: Papírmozi

             
             
             
             
             
             
             
             
              
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
    
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
     
bejelentkezés/regisztráció a kedvencekhez
 
 

Papírmozi

Papírmozi

Kránicz Bence


Esernyő és vérbosszú

 

Az utóbbi évek trendje, hogy a kisebb kiadóknál megjelenő, népszerű képregénysorozatok is sorban megkapják a maguk mozgóképes adaptációját. Nem a Bosszúállók és Batman fémjelezte, mozis elitligára kell gondolni, hanem netflixes vagy más streaming-szolgáltatónál elérhető sorozatokra és filmekre. A koronavírus-járvány ráadásul fel is nagyította ezek jelentőségét: miközben a moziba szánt szuperhősfilmek premierjét folyamatosan csúsztatják a nagyot bukó stúdiók, a Netflix és társai virágzanak, nem kis részben éppen az olyan sorozatoknak köszönhetően, mint az Umbrella Academy, a Boys vagy a Watchmen. A járvány az eredetileg mozis forgalmazásra szánt filmek útját is eltérítette, a Vin Diesel főszereplésével készült Bloodshot tavasszal ezért kerülhetett fel az internetre szinte azonnal a nagyvásznas premier után. Ilyenkor rövid időn belül világszerte rengetegen nézik meg ezeket az újdonságokat, de kérdés, hány olvasóhoz jutnak el az eredeti művek.

A magyarul is olvasható Umbrella Academy és Bloodshot mozgóképes változatai közül az előbbi ért el nagyobb sikert, első évada a Netflix egyik legnagyobb slágere lett. Ezúttal biztosak lehetünk benne, hogy a sorozat népszerűségéhez az eredeti képregény írójának személye is hozzájárult, Gerard Way ugyanis komoly rajongóbázist tudhat a magáénak, elsősorban kamaszok imádják My Chemical Romance nevű zenekarát. Way gyerekkora óta képregénybolond, ilyen irányú ambícióit pedig saját, az X-Menre hasonlító, szorongásos szuperhőscsapata kifundálásával valósította meg. Az Esernyő Akadémia tagjai annak idején egyszerre születtek meg olyan anyáktól, akik nem is tudták, hogy várandósak. A csodacsecsemők közül hetet egy különc milliárdos fogadott örökbe. A történet akkor indul, mikor a dúsgazdag nevelőapa meghal, pártfogoltjai pedig visszatérnek gyerekkoruk helyszínére, épp egy héttel a világvége előtt – már ha hihetnek egyikük jóslatának.

Rengeteg ötlet és kifejtetlen utalás hemzseg a képregény első, Apokalipszis szvit című kötetében, de Waynek fontosabb a száguldó tempó, mint a körültekintő világépítés. Így aztán az első olvasásnál újra és újra azon kaphatjuk magunkat, hogy fogalmunk sincs, mi és miért történik. Első pillantásra ez nem zavaró – a kitűnő brazil rajzoló, Gabriel Bá képeibe könnyű belefeledkezni –, némi gondolkodás után viszont elfogott a gyanú, hogy az Umbrella Academy koncepciója valójában nem teljesen tiszta. Leginkább Warren Ellis és Stuart Immonen szuperhős-paródiájára, a Nextwave-re hasonlít, ám annál komolyabban veszi magát. Nem előnyére. A karakterekkel egyelőre aligha lehet azonosulni, a gyorsvonatként robogó cselekményben megkülönböztetni sem könnyű őket. Bá rajzai és Dave Stewart színei miatt ugyanakkor az Umbrella Academy vonzó, egyéni stílusú képregény, miattuk a folytatásba is érdemes lehet belelapozni.

Hasonlóan ellentmondásos munka a Bloodshot. A főhős eredetileg bérgyilkos volt, akit a vérében áramló, mikroszkopikus méretű csúcstechnológia tesz szinte sebezhetetlenné. Néhány évvel 1992-es színrelépését követően újrakezdték a sorozatát, a főhős ekkor már a hadsereg tökéletes katonájaként, amnéziás és félrevezetett, emiatt bosszúszomjas gyilkológépként jelent meg. Erre a változatra épít a magyar kiadás, a lényeg viszont háttértörténettől függetlenül változatlan: a Bloodshot rendkívül erőszakos képregény. A marveles Megtorlóra emlékeztető széria annak a nyolcvanas évekbeli tendenciának cinikusabb és – a főhős bőrszínét tekintve is – szürkébb folyománya, amely a fokozott brutalitást beemelte a fősodorbeli képregénybe. Hogy ez önmagában véve mennyire nem szavatol a komplexebb meseszövésért, azt a magyarul megjelent Bloodshot-kötet is példázza. Márpedig a későbbi részek aligha lesznek visszafogottabbak az erőszakábrázolás szempontjából, az öntudatára ébredő terminátor vendettája ugyanis csak ebben a történetben kezdődik.

 

Gerard Way – Gabriel Bá: Az Esernyő Akadémia – Apokalipszis szvit. Színes, puhafedeles, 192 oldal. Kiadó: Vad Virágok.

Duane Swierczynski – Manuel Garcia – Arturo Lozzi: Bloodshot 1. – Boruljon lángba a világ. Színes, puhafedeles, 116 oldal. Kiadó: GooBo.

 


A cikk közvetlen elérhetőségei:
offline: Filmvilág folyóirat 2020/12 64-64. old.
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=14743