KERESÉS ARCHÍVUM/TARTALOM LAPOZÓ
Év  

  
             
   2020/december
MAGYAR MŰHELY
• Petényi Katalin: Emléktöredékek Gyöngyössy Imre (1930-1994)
• Erdélyi Z. Ágnes: Kilépés a feledésből Beszélgetés Kabay Barnával
• Varga Zoltán: Rettegés a fűben Ulrich Gábor: Dűne
• Gelencsér Gábor: Töredék az élet Hét kis véletlen
ÖKO-ANIMÁCIÓ
• Gerencsér Péter: „Nincs ember, nincs probléma” Közép-európai ökoanimáció
• Barotányi Zoltán: Tragédia az erdőszélen Koszakovszkij: Gunda

• Megyeri Dániel: Felbolydult élet Michael DeForge: Ant Colony
KÍNA ÁRNYÉKÁBAN
• Géczi Zoltán: Sötétben köttetett alkuk Hollywood és Kína
• Stőhr Lóránt: A bomlás gyermekei Chang Tso-chi
• Jordi Leila: A tibeti masztiff halála A tibeti film elmúlt 10 éve
MOHOLY-NAGY
• Orosz Márton: Fénytér Moholy-Nagy László és az „avantgárd munkásfilm”
EVILÁGI ÉS TERMÉSZETFELETTI
• Bóna László: A mű egésze A Twin Peaks mitológia – 2. rész
• Bakos Gábor: Zavar és zűr Párhuzamos montázs: Kutya éji dala // Bűvös vadász
FESZTIVÁL
• Kovács Patrik: Boszorkányos esték Alexandre Trauner Art/Film Fesztivál – Szolnok
• Pályi András: Megtörtént esetek Lengyel filmtavasz ősszel
FILM / REGÉNY
• Tüske Zsuzsanna: Nem gyerekmese Roald Dahl: Boszorkányok
• Vajda Judit: Banyapara Robert Zemeckis: Boszorkányok
KRITIKA
• Margitházi Beja: Tejfogak koccanása Amíg tart a nyár
TELEVÍZÓ
• Huber Zoltán: Viszik a bankot A bank
STREAMLINE MOZI
• Baski Sándor: A chicagói 7-ek tárgyalása
• Tüske Zsuzsanna: Rebecca
• Teszár Dávid: Túlélők
• Varró Attila: Gazfickók városa
STREAMLINE MOZI
• Pethő Réka: Az asszisztens
STREAMLINE MOZI
• Kovács Kata: Patrick
• Lichter Péter: Cobra Verde
• Parádi Orsolya: Átlagemberek
MOZI
• Alföldi Nóra: Tunéziai terápia
• Pazár Sarolta: Egy humorista élete
• Varró Attila: Bűvölet – Az örökség
• Vajda Judit: A beszéd
• Fekete Tamás: Fellini – A lélek festője
• Benke Attila: Doorman
PAPÍRMOZI
• Kránicz Bence: Papírmozi

             
             
             
             
             
             
             
             
              
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
    
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
     
bejelentkezés/regisztráció a kedvencekhez
 
 

Mozi

Egy humorista élete

Pazár Sarolta

En komikers uppvaxt – svéd, 2019. Rendezte: Rojda Sekersöz. Írta: Jonas Gardell. Kép: Erik Molberg Hansen. Zene: Jean-Paul Wall. Szereplők: Johan Rheborg (Juha), Loke Hellberg (Juha), Elisabet Xie (Jenny), Teo Dellback (Thomas), Jakob Eklund (Stefan). Gyártó: Anagram / Film i Vast. Forgalmazó: Vertigo Média. Feliratos. 92 perc.

 

Juha ötvenes éveiben járó, egész Svédországban ismert és rajongott humorista, aki stand-up előadásaiban előszeretettel mesél a hetvenes évek világáról, gyerekkorának azon szakaszáról, amikor először állt ki az társai elé, hogy az osztály bohócaként szórakoztassa őket. Arról azonban nem beszél, hogy ugyanebben az időszakban hogyan zaklatták, szecskáztatták és alázták meg az iskola vagány, falkába verődött tagjai a náluk gyengébbeket és kiközösítetteket. Arról is hallgatott egész életében, hogy ő is ehhez a csapathoz akart tartozni: a menők és erősek közé, még akkor is, ha az igazi barátai a szüntelen megaláztatásokat átélt iskolatársai voltak. Gyerekkori vágya, a felemelkedés a szociális ranglétra csúcsára, azonban felnőttkorát is beárnyékolja, amikor régi osztálytársa felbukkanásával felelevenedik benne a mélyen őrzött gyerekkori vétkek sokasága.

Jonas Gardell kultikussá vált felnövésregényével, az Egy humorista életével a kétezres évek elején minden nyolcadik osztályost megajándékozott a svéd állam. Gardell maga írta a film forgatókönyvét és helyezte át a komikus visszaemlékezését a kilencvenes évekből napjainkba. Ezzel a fogással a visszatekintés még tragikusabb árnyalatot kapott, hiszen az életközepi válsággal küzdő, kiégett komikus kénytelen belekapaszkodni múltjába és évtizedeken átívelő lelkiismeret-furdalása alól feloldozást kérni. Az emlékek felidézése visszarepíti a humoristát és a film nézőit is Juha szülővárosának iskolapadjába, kertvárosának rendezett kis utcáiba és szégyenérzetébe. A kiskamasz Juha és két barátja, Jenny és Thomas a két idősíkon lavírozó történet igazi főhősei. Rojda Sekersöz rendezésének összes hibája felett legyinthetnénk a három kiváló alakítás miatt, azonban a hazug feloldozást kínáló, kiábrándító zárójelenet az egész filmre hosszú és sötét árnyékként vetül.


A cikk közvetlen elérhetőségei:
offline: Filmvilág folyóirat 2020/12 62-63. old.
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=14757