KERESÉS ARCHÍVUM/TARTALOM LAPOZÓ
Év  

  
             
   2020/december
MAGYAR MŰHELY
• Petényi Katalin: Emléktöredékek Gyöngyössy Imre (1930-1994)
• Erdélyi Z. Ágnes: Kilépés a feledésből Beszélgetés Kabay Barnával
• Varga Zoltán: Rettegés a fűben Ulrich Gábor: Dűne
• Gelencsér Gábor: Töredék az élet Hét kis véletlen
ÖKO-ANIMÁCIÓ
• Gerencsér Péter: „Nincs ember, nincs probléma” Közép-európai ökoanimáció
• Barotányi Zoltán: Tragédia az erdőszélen Koszakovszkij: Gunda

• Megyeri Dániel: Felbolydult élet Michael DeForge: Ant Colony
KÍNA ÁRNYÉKÁBAN
• Géczi Zoltán: Sötétben köttetett alkuk Hollywood és Kína
• Stőhr Lóránt: A bomlás gyermekei Chang Tso-chi
• Jordi Leila: A tibeti masztiff halála A tibeti film elmúlt 10 éve
MOHOLY-NAGY
• Orosz Márton: Fénytér Moholy-Nagy László és az „avantgárd munkásfilm”
EVILÁGI ÉS TERMÉSZETFELETTI
• Bóna László: A mű egésze A Twin Peaks mitológia – 2. rész
• Bakos Gábor: Zavar és zűr Párhuzamos montázs: Kutya éji dala // Bűvös vadász
FESZTIVÁL
• Kovács Patrik: Boszorkányos esték Alexandre Trauner Art/Film Fesztivál – Szolnok
• Pályi András: Megtörtént esetek Lengyel filmtavasz ősszel
FILM / REGÉNY
• Tüske Zsuzsanna: Nem gyerekmese Roald Dahl: Boszorkányok
• Vajda Judit: Banyapara Robert Zemeckis: Boszorkányok
KRITIKA
• Margitházi Beja: Tejfogak koccanása Amíg tart a nyár
TELEVÍZÓ
• Huber Zoltán: Viszik a bankot A bank
STREAMLINE MOZI
• Baski Sándor: A chicagói 7-ek tárgyalása
• Tüske Zsuzsanna: Rebecca
• Teszár Dávid: Túlélők
• Varró Attila: Gazfickók városa
STREAMLINE MOZI
• Pethő Réka: Az asszisztens
STREAMLINE MOZI
• Kovács Kata: Patrick
• Lichter Péter: Cobra Verde
• Parádi Orsolya: Átlagemberek
MOZI
• Alföldi Nóra: Tunéziai terápia
• Pazár Sarolta: Egy humorista élete
• Varró Attila: Bűvölet – Az örökség
• Vajda Judit: A beszéd
• Fekete Tamás: Fellini – A lélek festője
• Benke Attila: Doorman
PAPÍRMOZI
• Kránicz Bence: Papírmozi

             
             
             
             
             
             
             
             
              
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
    
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
     
bejelentkezés/regisztráció a kedvencekhez
 
 

Streamline Mozi

Átlagemberek

Parádi Orsolya

Ordinary People – amerikai, 1980. Rendezte: Robert Redford. Írta: Judith Guest regényéből Alvin Sargent. Kép: John Bailey. Szereplők: Donald Sutherland (Calvin), Mary Tyler Moore (Beth), Timothy Hutton (Conrad), Judd Hirsch (Berger), Elizabeth McGovern (Jeannine). Gyártó: Paramount Pictures. Forgalmazó: HBO Go. Feliratos. 124 perc.

 

Robert Redford 1980-as debütáló rendezése megrázó lélektani dráma, egy családi tragédia feldolgozásának története. A Judith Guest regényéből adaptált film főszereplői az amerikai felső középosztálybeli Jarrett család. A szülők, Calvin és Beth derűsen csevegnek a napsütötte kertvárosi reggeliző asztalnál, miközben kisebbik fiuk, a tinédzser Conrad rémálomból ébred, újra és újra átélve bátyja elvesztését, aki vitorlásbalesetben halt meg. A fiú magát hibáztatja, öngyilkossági kísérlete és a több hónapos kórházi lét után nincs kapcsolódási pontja régi barátaival, az úszócsapattal, az iskolával – az élettel. Az anya azonban szőnyeg alá söpörné a tragédia emlékét. Számára a látszat fenntartása és fia jó sportteljesítménye fontosabb, mint az, hogy Conrad nem képes megbirkózni a tragédiával. Az aggódó apa látja fia küzdelmét, és elküldi pszichiáterhez, aki provokatív kérdéseivel lassan rést üt az öngyűlölet falán.

Redford filmje nagy ívet ír le a harmónia, a mintaélet, a tökéletes társasági mosoly világából indulva, egy elementáris erejű lélektani küzdelmen át, a család és a szeretet fogalmának újradefiniálásáig. A feszültség adagolása mesteri: a történtekre apránként adagolt flashbackekben derül fény, a torzulásokat elejtett gesztusok jelzik, amelyekre aztán ráépülnek, majd kirobbannak a konfliktusok. A film legnagyobb erejét a valódi karakterfejlődést bemutató, megrendítő és komplex színészi játék adja: Sutherland mélyen érző, gyengéd apa, Tyler Moore egyszerre mintafeleség és rideg anya, Judd Hirsch pszichiátere emberi és tűpontos, Hutton pedig őszinte, kétségbeesett, szenvedő tinédzser. Utóbbi alakításáért elnyerte az Oscar-díjat a legjobb férfi mellékszereplő kategóriában, amely mellé további három akadémiai díj társult: a legjobb film, a legjobb rendezés és a legjobb adaptált forgatókönyv kategóriákban.


A cikk közvetlen elérhetőségei:
offline: Filmvilág folyóirat 2020/12 60-60. old.
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=14755