KERESÉS ARCHÍVUM/TARTALOM LAPOZÓ
Év  

  
             
   2020/december
MAGYAR MŰHELY
• Petényi Katalin: Emléktöredékek Gyöngyössy Imre (1930-1994)
• Erdélyi Z. Ágnes: Kilépés a feledésből Beszélgetés Kabay Barnával
• Varga Zoltán: Rettegés a fűben Ulrich Gábor: Dűne
• Gelencsér Gábor: Töredék az élet Hét kis véletlen
ÖKO-ANIMÁCIÓ
• Gerencsér Péter: „Nincs ember, nincs probléma” Közép-európai ökoanimáció
• Barotányi Zoltán: Tragédia az erdőszélen Koszakovszkij: Gunda

• Megyeri Dániel: Felbolydult élet Michael DeForge: Ant Colony
KÍNA ÁRNYÉKÁBAN
• Géczi Zoltán: Sötétben köttetett alkuk Hollywood és Kína
• Stőhr Lóránt: A bomlás gyermekei Chang Tso-chi
• Jordi Leila: A tibeti masztiff halála A tibeti film elmúlt 10 éve
MOHOLY-NAGY
• Orosz Márton: Fénytér Moholy-Nagy László és az „avantgárd munkásfilm”
EVILÁGI ÉS TERMÉSZETFELETTI
• Bóna László: A mű egésze A Twin Peaks mitológia – 2. rész
• Bakos Gábor: Zavar és zűr Párhuzamos montázs: Kutya éji dala // Bűvös vadász
FESZTIVÁL
• Kovács Patrik: Boszorkányos esték Alexandre Trauner Art/Film Fesztivál – Szolnok
• Pályi András: Megtörtént esetek Lengyel filmtavasz ősszel
FILM / REGÉNY
• Tüske Zsuzsanna: Nem gyerekmese Roald Dahl: Boszorkányok
• Vajda Judit: Banyapara Robert Zemeckis: Boszorkányok
KRITIKA
• Margitházi Beja: Tejfogak koccanása Amíg tart a nyár
TELEVÍZÓ
• Huber Zoltán: Viszik a bankot A bank
STREAMLINE MOZI
• Baski Sándor: A chicagói 7-ek tárgyalása
• Tüske Zsuzsanna: Rebecca
• Teszár Dávid: Túlélők
• Varró Attila: Gazfickók városa
STREAMLINE MOZI
• Pethő Réka: Az asszisztens
STREAMLINE MOZI
• Kovács Kata: Patrick
• Lichter Péter: Cobra Verde
• Parádi Orsolya: Átlagemberek
MOZI
• Alföldi Nóra: Tunéziai terápia
• Pazár Sarolta: Egy humorista élete
• Varró Attila: Bűvölet – Az örökség
• Vajda Judit: A beszéd
• Fekete Tamás: Fellini – A lélek festője
• Benke Attila: Doorman
PAPÍRMOZI
• Kránicz Bence: Papírmozi

             
             
             
             
             
             
             
             
              
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
    
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
     
bejelentkezés/regisztráció a kedvencekhez
 
 

Streamline Mozi

Túlélők

Teszár Dávid

Saraitda – koreai, 2020. Rendezte: Cho Il-hyung. Írta: Cho Il-hyung és Matt Naylor. Kép: Son Who-ho. Zene: Kim Tae-seong. Szereplők: Yoo Ah-in (Joon-woo), Park Shin-hye (Kim), Lee Hyun-wook (Lee). Gyártó: ZIP Cinema / Perspective Pictures. Forgalmazó: Netflix. Feliratos. 99 perc.

 

Az eddig rendezőasszisztensként dolgozó, dél-koreai Cho Il-hyung (alias Cho Il) bemutatkozó nagyjátékfilmje közvetlenül a karanténidőszak után debütált Szöulban idén júniusban: elsőrangú időzítés ez egy olyan zombi-thrillerhez, amely az egyedüllétet és a bezártságot teszi meg fő témájául. Végül kétmillió nézőig jutott a helyi mozikban, amely békeidőben meglehetősen gyászos szám lenne a nyári szezonban, idén azonban bőven elég ahhoz, hogy a tárgyév tíz legnézettebb dél-koreai filmje között legyen. A huszonéves gamer Jun-woo (Yoo Ah-in a Gyújtogatókból) az egyik nap arra ébred egyedül a lakásban, hogy egy rejtélyes betegség következtében kitört a zombiapokalipszis. A kötelező Instagram-segélykiáltást követően tragikus hirtelenséggel eltűnik az Y-generációra update-elt maslow-i szükségletpiramis talapzata, a wifi, azután pedig az áram és a víz is. Az otthonában ostromszituációba került, reményvesztett fiatalt azonban észreveszi egy másik túlélő a szemközti épületben, és ezek után közös erővel igyekeznek életben maradni.

A Túlélők zeitgeist-kompatibilis, az akciót, a suspense-t és a humort tehetséggel balanszírozó, klausztrofób mozija az általános koreai tömegfilmes trendtől eltérően nem nyújtja el indokolatlanul a játékidőt (alig több mint 90 percet számlál), és még a közel egykorú női karakter beemelése után sem terhel meg minden harmadik jelenetet émelyítő melodrámával. Cho szinte kizárólag a társasház belső tereivel dolgozik, és ezt kreatívan variálja, akárcsak Yeon Sang-ho a Vonat Busanba fülkéi esetében, emellett pedig invenciózus megoldást talál a két túlélő közti távolság áthidalására. A Túlélők remek mulatság, még akkor is, ha van egy halovány nemzedékkritikai stich-je: eszképista főhőse legalább olyan esetlenül téblábol a hashtag nélküli, analóg világ labirintusában, mint az élőhalott horda a tömbház folyosóin.


A cikk közvetlen elérhetőségei:
offline: Filmvilág folyóirat 2020/12 58-58. old.
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=14753