KERESÉS ARCHÍVUM/TARTALOM LAPOZÓ
Év  

  
             
   2020/december
MAGYAR MŰHELY
• Petényi Katalin: Emléktöredékek Gyöngyössy Imre (1930-1994)
• Erdélyi Z. Ágnes: Kilépés a feledésből Beszélgetés Kabay Barnával
• Varga Zoltán: Rettegés a fűben Ulrich Gábor: Dűne
• Gelencsér Gábor: Töredék az élet Hét kis véletlen
ÖKO-ANIMÁCIÓ
• Gerencsér Péter: „Nincs ember, nincs probléma” Közép-európai ökoanimáció
• Barotányi Zoltán: Tragédia az erdőszélen Koszakovszkij: Gunda

• Megyeri Dániel: Felbolydult élet Michael DeForge: Ant Colony
KÍNA ÁRNYÉKÁBAN
• Géczi Zoltán: Sötétben köttetett alkuk Hollywood és Kína
• Stőhr Lóránt: A bomlás gyermekei Chang Tso-chi
• Jordi Leila: A tibeti masztiff halála A tibeti film elmúlt 10 éve
MOHOLY-NAGY
• Orosz Márton: Fénytér Moholy-Nagy László és az „avantgárd munkásfilm”
EVILÁGI ÉS TERMÉSZETFELETTI
• Bóna László: A mű egésze A Twin Peaks mitológia – 2. rész
• Bakos Gábor: Zavar és zűr Párhuzamos montázs: Kutya éji dala // Bűvös vadász
FESZTIVÁL
• Kovács Patrik: Boszorkányos esték Alexandre Trauner Art/Film Fesztivál – Szolnok
• Pályi András: Megtörtént esetek Lengyel filmtavasz ősszel
FILM / REGÉNY
• Tüske Zsuzsanna: Nem gyerekmese Roald Dahl: Boszorkányok
• Vajda Judit: Banyapara Robert Zemeckis: Boszorkányok
KRITIKA
• Margitházi Beja: Tejfogak koccanása Amíg tart a nyár
TELEVÍZÓ
• Huber Zoltán: Viszik a bankot A bank
STREAMLINE MOZI
• Baski Sándor: A chicagói 7-ek tárgyalása
• Tüske Zsuzsanna: Rebecca
• Teszár Dávid: Túlélők
• Varró Attila: Gazfickók városa
STREAMLINE MOZI
• Pethő Réka: Az asszisztens
STREAMLINE MOZI
• Kovács Kata: Patrick
• Lichter Péter: Cobra Verde
• Parádi Orsolya: Átlagemberek
MOZI
• Alföldi Nóra: Tunéziai terápia
• Pazár Sarolta: Egy humorista élete
• Varró Attila: Bűvölet – Az örökség
• Vajda Judit: A beszéd
• Fekete Tamás: Fellini – A lélek festője
• Benke Attila: Doorman
PAPÍRMOZI
• Kránicz Bence: Papírmozi

             
             
             
             
             
             
             
             
              
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
    
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
     
bejelentkezés/regisztráció a kedvencekhez
 
 

Streamline Mozi

A chicagói 7-ek tárgyalása

Baski Sándor


The Trial of Chicago 7 – amerikai, 2020. Rendezte és írta: Aaron Sorkin. Kép: Phedon PapaMichael. Zene: Daniel Pemberton. Szereplők: Eddie Redmayne (Hayden), Sacha Baron Cohen (Hoffman), Alex Sharp (Davis), Jeremy Strong (Rubin), John Carroll (Dellinger), Yahya Abdul-Mateen (Seale), Mark Rylance (Kunstler), Frank Langella (Hoffman bíró). Gyártó: DreamWorks Picture / Cross Creek Picture / Alibaba Pictures. Forgalmazó: Netflix. Feliratos. 130 perc.

 

Amikor 2007-ben Aaron Sorkin forgatókönyvet írt az amerikai történelem egyik leghírhedtebb bírósági tárgyalásáról, nem tűnt különösebben aktuálisnak az alapötlet, de még hiánypótlónak sem. A chicagói hetek tárgyalása az egyik legjobban dokumentált per, tucatnyinál is több filmben dolgozták már fel Godard-tól Peter Watkinsig. Sorkin verziója nemcsak az egy jelenetre eső sztárok számában különbözik az elődeitől, de tökéletes időzítése miatt is. Noha egy ideig úgy tűnt, sikerül betemetni az ideológiai árkokat, az elmúlt évtized a kultúrharc erősödéséről szólt, amire a tüntetők és az ancien régime-et képviselő bíró kibékíthetetlen ellentétével Sorkin is reflektál – igaz, azt aligha sejtette, hogy 2020 nyara – a Covid-19-járvány mellett – ugyanúgy az utcai tüntetésekről, a rendőri brutalitásról és a polgárjogi szlogenekről fog szólni, mint 1968 augusztusa.

A dramaturgiai építmény felhúzásakor volt mire támaszkodnia az Oscar-díjas forgatókönyvírónak. A 2007-es, dokumentarista felvételeket animációs betétekkel ötvöző Chicago 10 a bírósági jegyzőkönyvekre alapozva villantotta fel a kilenc hónapig tartó per kulcspillanatait, miközben az utcai harcokat flashbackszerű epizódokban mutatta be. A chicagói 7-ek tárgyalása is ezt a kottát követi, sőt a radikális hippik vezére, Abbie Hoffman Sorkin verziójában is főszerepet kap, és még a stand up rutinjait is ugyanúgy narrációként használja fel. A dokumentarista hitelesség ellenére az íróként mindig vastag ceruzával dolgozó Sorkin nem tud kibújni a bőréből: az Egy becsületbeli ügyhöz, Az elnök embereihez vagy A közösségi hálóhoz hasonlóan most is elrajzolt karaktereket mozgat – de ha kifinomultsággal nem is vádolható, történelmi allegóriaként és vitaindítóként tökéletesen betölti funkcióját a film.


A cikk közvetlen elérhetőségei:
offline: Filmvilág folyóirat 2020/12 57-57. old.
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=14748