KERESÉS ARCHÍVUM/TARTALOM LAPOZÓ
Év  

         
   2020/augusztus
MAGYAR MŰHELY
• Szilágyi Ákos: „Túl nagy szavakat ne!” Létay Veráról
• Kovács Bálint: A rendszerből törölve Hol vannak a magyar filmek a kamaszlányokról?
• Schubert Gusztáv: Tékozló fiúk és lányok Beszélgetés Dombrovszky Lindával
• Parádi Orsolya: Mossa kezeit Pilátus
FILMTÖRTÉNET NŐNEMBEN
• Schreiber András: Mégis, kinek az egyenjogúsága? Margarethe von Trotta és a német nőmozgalom
• Vincze Teréz: Filmiskola kizárólag női oktatókkal Mark Cousins: Women Make Film
• Kelecsényi László: BB avagy az ellopott tükörkép (Egyfelvonásos)
NŐI KÉPEK
• Pethő Réka: Értékrend és hatalom Gileádban Margaret Atwood
• Herczeg Zsófia: Nők útjai a megváltásig Animáció nőnemben
• Kovács Kata: Közös sebek Alison Bechdel
ÚJ RAJ
• Jordi Leila: Mágikus neorealizmus Új raj: Alice Rohrwacher
• Pernecker Dávid: Boldog, hogy itt lehet Stand-up: Tig Notaro
NEMEK HARCA
• Varró Attila: Rémálmok csapdájában Női bűnfilmek
• Roboz Gábor: Kétes elégtétel Ausztrál bosszúfilmek
• Déri Zsolt: „Problémás csajok” Női punkfilmek
KÖNYV
• Schubert Gusztáv: „Eredeti példány” Bódy Gábor: Egybegyűjtött filmművészeti írások 2.
TELEVÍZÓ
• Alföldi Nóra: A női lét elviselhetetlen könnyűsége Mrs. America
KRITIKA
• Margitházi Beja: Termodinamika, szabályok nélkül Ema
• Vajda Judit: A Pásztor az én uram A másik bárány
STREAMLINE MOZI
• Kálovics Dalma: Macska/lány Muge
MOZI
• Árva Márton: Egy nő láthatatlan élete
• Varró Attila: Jay és Néma Bob Reboot
• Kovács Gellért: Remény
• Kovács Kata: Pont az a dal
• Alföldi Nóra: Titkok és hazugságok
• Lovas Anna: Staten Island Királya
• Roboz Gábor: Teljes titoktartás
• Tüske Zsuzsanna: Ava
DVD
• Benke Attila: Gran Torino
• Kovács Patrik: A visszaút
• Pápai Zsolt: Halálos fegyver
• Varga Zoltán: A halott menyasszony
PAPÍRMOZI
• Kránicz Bence: Papírmozi Magyar veteránok

             
             
             
             
             
             
             
             
              
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
    
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
     
bejelentkezés/regisztráció a kedvencekhez
 
 

Mozi

Ava

Tüske Zsuzsanna

Ava – amerikai, 2020. Rendezte: Tate Taylor. Írta: Matthew Newton. Kép: Stephen Goldblatt. Zene: Bear McCreary. Szereplők: Jessica Chastain (Ava), John Malkovich (Duke), CVolin Farrell (Simon), Geena Davis (Cydney), Common (Michael). Gyártó: Voltage Pictures / Freckle Films. Forgalmazó: Big Bang Média. Szinkronizált. 96 perc.

A tisztes középszert képviselő hollywoodi iparos és zsánerpolihisztor, Tate Taylor esetében mára központi vonássá vált, hogy filmjeiben előszeretettel dédelget peremre került női figurákat. A Segítség faji szegregáció ellen magányos harcosként fellépő lányhősének vígjátéki karaktere, a Lány a vonaton megalázott, önmarcangoló alkoholistává váló thriller-alakja és a Mami megszégyenített, bosszúszomjas, borzongató horror-mamája után a rendező idén egy akciófilm-amazonnal bővíthette kitaszítottakból álló hölgykoszorúját, valamint a manapság rohamosan bővülő mestergyilkosnő felhozatalt Annától Hannáig, Bérgyilkos Marytől Vörös verébig. A műfajteremtő Nikita óta számos alkalommal újraformázott női karakter rendszerint kiszolgáltatott helyzetben, akár kimondottan fogolyként válik egy szervezet profi végrehajtójává – a legújabb jelölt, az Ava esetében azonban önkéntes a száműzetés: Taylor noir-színezetű akciódrámája inkább a múltbéli traumák, a kötődési problémák és a függőség elől való menekülésről és az (ön)büntetésről szól – nem a férfiszervezetek markából történő vériszamos szabadulásról.

Miként a legtöbb korábbi bérgyilkosnő-filmben, a traumatizálódott, elmagányosodott antihősnőt ezúttal is kiképzője afféle pótapa-figuraként támogatja a háttérből, azonban az eddig látottakhoz képest rendhagyó módon, az akciójelenetek mellett egy komplett, többszereplős családi dráma is kibontakozik a vásznon. Az édesanyjához és húgához kilenc év után visszatérő, szakmai hidegvérét elvesztett Avának nem csak a likvidálását elrendelő kisfőnökkel kell szembenéznie, de minden elszenvedett és szeretteinek okozott fájdalom következményével is. Tate Taylornak – akárcsak a Mami horrorja esetében – ezúttal is sikerült kitágítania a műfaji kereteket, erőteljes drámai (sőt, melodrámai) motívumokkal elárasztva filmjét, egy újabb zsánermixet, afféle lélektani akcióthrillert teremtve az Atomszőkék és Ragadozó madarak adrenalin-fiesztái között – egyúttal a bérgyilkosnő-téma vérét is felfrissítve.


A cikk közvetlen elérhetőségei:
offline: Filmvilág folyóirat 2020/08 60-60. old.
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=14635