KERESÉS ARCHÍVUM/TARTALOM LAPOZÓ
Év  

  
       
             
             
             
   2020/augusztus
MAGYAR MŰHELY
• Szilágyi Ákos: „Túl nagy szavakat ne!” Létay Veráról
• Kovács Bálint: A rendszerből törölve Hol vannak a magyar filmek a kamaszlányokról?
• Schubert Gusztáv: Tékozló fiúk és lányok Beszélgetés Dombrovszky Lindával
• Parádi Orsolya: Mossa kezeit Pilátus
FILMTÖRTÉNET NŐNEMBEN
• Schreiber András: Mégis, kinek az egyenjogúsága? Margarethe von Trotta és a német nőmozgalom
• Vincze Teréz: Filmiskola kizárólag női oktatókkal Mark Cousins: Women Make Film
• Kelecsényi László: BB avagy az ellopott tükörkép (Egyfelvonásos)
NŐI KÉPEK
• Pethő Réka: Értékrend és hatalom Gileádban Margaret Atwood
• Herczeg Zsófia: Nők útjai a megváltásig Animáció nőnemben
• Kovács Kata: Közös sebek Alison Bechdel
ÚJ RAJ
• Jordi Leila: Mágikus neorealizmus Új raj: Alice Rohrwacher
• Pernecker Dávid: Boldog, hogy itt lehet Stand-up: Tig Notaro
NEMEK HARCA
• Varró Attila: Rémálmok csapdájában Női bűnfilmek
• Roboz Gábor: Kétes elégtétel Ausztrál bosszúfilmek
• Déri Zsolt: „Problémás csajok” Női punkfilmek
KÖNYV
• Schubert Gusztáv: „Eredeti példány” Bódy Gábor: Egybegyűjtött filmművészeti írások 2.
TELEVÍZÓ
• Alföldi Nóra: A női lét elviselhetetlen könnyűsége Mrs. America
KRITIKA
• Margitházi Beja: Termodinamika, szabályok nélkül Ema
• Vajda Judit: A Pásztor az én uram A másik bárány
STREAMLINE MOZI
• Kálovics Dalma: Macska/lány Muge
MOZI
• Árva Márton: Egy nő láthatatlan élete
• Varró Attila: Jay és Néma Bob Reboot
• Kovács Gellért: Remény
• Kovács Kata: Pont az a dal
• Alföldi Nóra: Titkok és hazugságok
• Lovas Anna: Staten Island Királya
• Roboz Gábor: Teljes titoktartás
• Tüske Zsuzsanna: Ava
DVD
• Benke Attila: Gran Torino
• Kovács Patrik: A visszaút
• Pápai Zsolt: Halálos fegyver
• Varga Zoltán: A halott menyasszony
PAPÍRMOZI
• Kránicz Bence: Papírmozi Magyar veteránok

             
             
             
             
             
             
             
             
              
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
    
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
     
bejelentkezés/regisztráció a kedvencekhez
 
 

Mozi

Remény

Kovács Gellért

Håp – dán-norvég, 2020. Rendezte és írta: Maria Sødahl. Kép: Manuel Alberto Claro. Szereplők: Andrea Bræin Hovig (Anja), Stellan Skarsgård (Tomas), Eirik Hallert (Henrik), Gjertrud L. Jynge (Vera), Johannes Joner (Frans). Gyártó: Motlys / Oslo Pictures / Zentropa. Forgalmazó: ADS Service. Feliratos. 126 perc.

Maria Sødahl hangsúlyosan önéletrajzi ihletettségű, fegyelmezett, mégis érzelmes, különlegesen szép filmjének címe kettős jelentéssel bír, és mivel a rendező rögtön a film elején közli nézőjével, hogy a következőkben az ő történetét láthatja majd – így aztán az nem is kérdés, hogy a film női hőse túléli az immáron másodszor támadó rákot –, sejthető, hogy itt valami másra, vagy másra is kapnak majd esélyt a főszereplők.

A Remény csupán néhány nap krónikája, december közepétől január első hetéig tart a cselekmény. Sødahl sokat vár színészeitől, ám Andrea Bræin Hovig és Stellan Skarsgård minden direktori elképzelést felülmúló természetességgel tárja elénk a hat gyermeket nevelő művészpár, Anja és Tomas portréját, akiket egy könyörtelennek tűnő betegség tán megtaníthatja, hogyan tudják egymást ismét igazán szeretni. Az északiak őszintesége legendás, s tulajdonképpen bergmani mélységek sem kellenek ahhoz, hogy e gyarlóságával együtt – vagy leginkább épp ezért – szimpatikus család nappalijában és hálószobáiban legkésőbb a filmidő felére otthon érezzük magunkat. No, nem azért, mintha kényelmes lenne oly drámai folyamatokat látni, melyeket Maria Sødahl megmutat nekünk, de a Remény legalább annyira egészséges, akár terápiás jelleggel is nézhető alkotás, mint amennyire sok hasonló modorú és stílusú mozgókép ismeretével is zavarba ejtő a kitárulkozása.

Az pedig, hogy micsoda különbségek vannak a skandináv és a magyar egészségügy napi rutinja, tempója között, nyilvánvalóan csak a honi nézőnek érdekes igazán – de attól még igencsak megrázó és tanulságos ezzel is szembesülni.


A cikk közvetlen elérhetőségei:
offline: Filmvilág folyóirat 2020/08 58-58. old.
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=14631