Könyv+DVDSzekfü András: „Magánkalóz a filmdzsungelben”Puszták képeGelencsér Gábor
Monográfia az osztrák származású Georg Hölleringről, aki a Hortobágy rendezőjeként beírta magát a magyar filmtörténetbe. Georg Höllering / Höllering György / George Hoellering– a könyv elején felsorolt névváltozatok sokat elárulnak a
monográfia tárgyáról és módszeréről. Höllering Georg Michaelként
Ausztria-Magyarországon született 1897-ben, George-ként halt meg Angliában
1980-ban, s rövid ideig, alig több mint két évig, 1934 és 1936 között
Györgyként Magyarországon készítette el Hortobágy
című filmjét. Szekfü András erre a magyar film történetében páratlan produkcióra
koncentrál: aprólékos részletességgel mutatja be keletkezésének történetét és
utóéletét, továbbá feltárja a rendező idevezető útját, s röviden utal későbbi
angliai tevékenységének főképp magyar vonatkozású részleteire. Mindezt
teljességre törekvő filológiai apparátussal hajtja végre, ami azt jelenti, hogy
felkutatja az életútnak a Hortobággyal
összefüggésbe hozható valamennyi részletét, s hasonlóképpen a filmmel
kapcsolatos dokumentumokat a levelezésektől a barátok-munkatársak naplóin
keresztül a cenzúrajelentésig és a kritikákig. Ritkán találkozunk ilyen
eltökélt filmtörténészi elhivatottsággal és alapossággal. Szekfü elemzőként
háttérbe vonul, s átadja helyét a film korabeli lelkes méltatóinak. Nem
akárkikről van szó! Az alkotó barátja és segítője, Passuth László egy riport és
a levelezése mellett regényeiben is megörökíti a film létrejöttének
körülményeit. A filmnovellát jegyző Móricz Zsigmond naplójegyzetei pontosan
dokumentálják az alkotói folyamatot, annak hullámvölgyeivel együtt. Márai
Sándor két alkalommal is ír a filmről, Szőts István pedig 1945-ben született Röpiratában a jövő nemzedéke elé
példaként állítja a Hortobágyot.
Nehéz ilyen elemző értékelésekkel versenyezni. Szekfü ezt nem is teszi: a
filmet klasszikusként kezeli, azaz adottnak veszi filmtörténeti és esztétikai
értékét. Amit nem tekint adottnak, az keletkezésének igencsak különös
körülménye. A kötet legizgalmasabb, gazdagon dokumentált részletei ennek az
összetett folyamatnak az egyes mozzanatait tárják elénk.
Magyarázatra leginkább a
rendező személye szorul. A film eddigi recepciójában elsősorban a „bezzegezés”
kapott hangot: miért egy osztráknak kell felfedeznie a magyar puszta szépségét.
A válasz részben a korabeli magyar filmkultúrában rejlik, részben viszont
Höllering személyében. Szekfü az utóbbit állítja előtérbe. Részletesen
vizsgálja az alkotó korábbi filmes tevékenységét, szerepét a Bertolt Brecht
forgatókönyvírói közreműködésével készült Kuhle
Wampéban, önálló filmes projektjeit, hogy kiemelje belőlük a Hortobágy felé mutató motívumokat.
Tágabb összefüggésben pedig feltárja a rendező családi hátterét, magánéleti és
munkakapcsolatait, utazásait, amelyek a váratlan hortobágyi kalandot
magyarázzák.
A következő,
filmtörténetileg többszörösen izgalmas körülmény a Hortobágy mint adaptáció kérdése. Korábbi cikkekből és Hamar Péter
monográfiájából közismert, hogy a Hortobágy
a korszak egyik legnevesebb írójának, Móricz Zsigmondnak a filmnovellájából
készült. Nem egy Móricz-mű adaptálásáról van tehát szó, hiszen az író a
Hortobágyon forgatott felvételek alapján, azok ihletésére írja meg Komor ló című novelláját. Höllering
első, még sztorit nélkülöző dokumentumfilmje, a Puszta 1934 munkacímű anyag tehát a korszak rangos irodalmi
szociográfiáinak méltó társa, amelynek hatására még maga Móricz sem átall
forgatókönyvíróvá válni, hogy novellája nyomán a dokumentumképekhez történet
társuljon. S noha az eredeti művén ejtett változtatások elégedetlenséget is
szülnek az íróban, a közreműködésével létrejött „dokumentarista játékfilm”
páratlan formaújítást jelent a magyar filmtörténetben, amelynek irányzatos és
immár modernista folytatására egy emberöltönyi időt kell még várni.
Mindehhez azonban
szükség van Höllering újabb radikális döntésére: a történetet hortobágyi
emberekkel, azaz amatőr szereplőkkel forgatja le. Kik voltak ők, hol talált rájuk,
s főleg miként volt képes a magyarul nem beszélő rendező a világ
filmtörténetében is szokatlan, nálunk pedig jószerivel ismeretlen forgatási
gyakorlatra a hortobágyi „színészekkel”, s hogy fogadták aztán mindezt a
korszak szellemi nagyságai, illetve a filmcenzúra? Nos, mindezekre és ennél még
jóval több feltáratlan kérdésre keresi eltökélt filmfilológusként a választ
Szekfü András, aki e monográfiájával maga is „magánkalóz” lett a magyar
filmtörténetírás „dzsungelében”.
Gondolat Kiadó, 2014.
Cikk értékelése: | | | | | | | | | | | | | szavazat: 209 átlag: 5.38 |
|
|