Olasz PolipGomorra-sorozatMinden maffiózó rohadékCsiger Ádám
A Roberto Saviano bestsellerén alapuló tévésorozat kiszélesíti Matteo Garrone mozijának társadalomképét. Saviano oknyomozó tényregényében Giuseppe Diana atya nevezte
az új Szodoma és Gomorrának Campania tartományt és Nápolyt, azaz a camorra földjét –
szavai miatt meggyilkolták. A
camorra a Cosa Nostra alábecsült rokona: kevéssé ismert, de nem azért, mert
ártalmatlanabb (több áldozatot szedtek a szigetországiaknál), hanem mert
olasz-amerikai gengsztereken keresztül a szicíliai maffia híre jutott el
Hollywoodba és azon keresztül a nagyvilágba. Kegyetlensége ugyancsak a sötét
középkort idézi, tagjai hívő, családpárti lokálpatrióták, de korántsem hierarchikus,
államellenes, régimódi titkos társaság. A camorra szó szerint „rendszer”, nem
pedig „a mi ügyünk” vagy „polip”. Árnyékállam helyett egymással torzsalkodó
klánok laza „rendszere”, amelynek tagjai úsznak az árral: modernebb,
naprakészebb, sokkal inkább kapitalista réteg, amiben kellő rámenősséggel bárki
főnökké válhat, munkalehetőség híján ez a helyi ifjak fő útja a
felemelkedéshez. Campania Saviano turistakatalógusokkal össze nem téveszthető
könyvében egy harmadik világ Európában: ezeréves, erőszakos szokások vannak
érvényben, a gyárakban és kikötőkön keresztül teremnek a nyugati világ
fogyasztási (luxus)cikkei, ez Itália piacának szíve, ide fut be az ország hulladéka,
az emberi élet értéke minimális, gyereket, nőt pusztít a drog- és
fegyverkereskedelem, de főleg a camorra, melynek gyorsan cserélődő főnökei a
dicső történelmi múlt delíriumában élve húznak fel villákat az illegális
szemétlerakók és a nyomornegyedek közé. A helyiek hamar közönyössé,
pesszimistává, önzővé válnak (nem nehéz megérteni, miért épp ennek az országnak
köszönhetjük Mussolinit).
A Nápolyban nevelkedett, filozófiából diplomázott író
sikerregénye nem csak bennfentes, de személyes, „így jöttem” hangvételű is. Egy
dokumentumfilm vagy egy neorealista művészmozi irodalmi forgatókönyvének is
beillik, és Saviano nem bánja, hogy filmre adaptálták (a moziverziót
forgatókönyvíróként, a szériát pedig kreátorként jegyzi). Prózája képszerű, a
camorra üzelmei mellett fejezetet szentel Hollywood álomgyára és a nyugati
kultúra káros hatásainak, művét pedig bevallása szerint Pasolini is inspirálta,
aki késői munkásságával és a Salo – Szodoma 120 napjával merészen kritizálta az olasz társadalmat, halálában
pedig egy teória szerint a maffia keze volt. Könyvét olvasva nem furcsálljuk,
hogy sok az erőszak az olasz tömegfilmben: Dél-Itália egy európai Vadnyugat. Kiskirályok
váltják egymást, a helyiek rajonganak a lőfegyverekért, egy feltrancsírozott
holttest képe vagy híre őket már kevésbé sokkolja. Saviano életéről a Polip, a Nagymenők vagy akár a Casino is
eszünkbe juthat: Cattani felügyelőhöz hasonlóan egyszemélyes szélmalom-háborút
indított a maffia ellen; így renegáttá, sőt célponttá vált, mint a vallomása
után tanúvédelemben rejtőzködő Henry Hill; Rothstein kaszinóigazgatójára pedig
abban hajaz, hogy zsidóként kívülálló volt az olaszok közt. Garrone a szerző
életét is belefoglalta moziadaptációjába: a szemétbizniszről szóló történetszál
főhőse egy pályakezdő ifjú, aki végül hátat fordít a korrupció és a protekció
világának, míg a könyvben az alapjául szolgáló valós személy mindennek az
ellenkezőjét tette – a
filmbeli karakter már a fiatal Saviano alteregója, hisz ő sem kért a
felemelkedés becstelen útjaiból, elfordult a camorrától, ahelyett, hogy beállt
volna zsoldjába.
Garrone mozija a tematikus fejezetekre osztott, számos
mini-portrét tartalmazó könyvhöz illően öt különálló, egy-egy főhősre és témára
építő cselekményszálat foglal magában. Hogy e mozi a direktor részéről is
szerzői, azt újabb műve, a Reality is
bizonyítja, melyben az Olaszországban roppantul népszerű, az álomgyári
gengszterfilmekhez hasonlóan a felemelkedés hamis reményével kecsegtető és
mítoszpótlékként szolgáló valóságshow-kat kritizálja. A Gomorrában úgyszintén olyanokról mesélt, akik underdog (kisemberi)
voltukat kompenzálják túl nagy ambíciókkal, tévúton járnak, csak nem a
reality-kultusz, hanem a Sebhelyesarcú karriersztorijának
mintáját követik (a Tőzsdecápák után
újabb Oliver Stone-történet főhőse vált akaratlanul példaképpé antihős volta
ellenére). Saviano mellett Garrone is Hollywooddal megy szembe, ennek
megfelelően hősei nem nagymenők és keresztapák, ellenkezőleg. Veterán,
elidegenedett gyári munkás, háziasszony, nyugdíjas, pályakezdő ifjú, tinik. A
rendező a camorrával a lehető leglazább kapcsolatban álló, de így is tönkretett
kisemberekről mesél – ez
már nem oknyomozás a maffiáról, hanem széles szociológiai tabló a bűnözés
következményeitől szenvedő népről.
Egyre inkább divattá válik, hogy sikeres mozifilmet
televíziós sorozat követ, az alkalom pedig ezúttal már csak azért is kínálta
magát, mert Saviano könyvének oroszlánrésze megfilmesítetlen maradt, Garrone
munkája inkább spirituális sequel,
továbbgondolás, mint hű adaptáció, ráadásul időközben is történt egy s más az
olasz alvilágban (a széria bemutat egy fekete afrikai bevándorlókkal való
konfliktust, amit közelmúltbeli események ihlettek). Garrone műve Saviano
könyvének auteur művészmozis
feldolgozása, ami után nem jöhet más, csak egy zsánerfilmes adaptáció. Előbbi
az artmozik és a filmfesztiválok programjába, utóbbi a televíziók műsorába
illik. Garrone műve az értelmiségi közönséget érdeklő kisemberről szól, a
sorozat a néző fantáziáját izgató nagyokról, előbbi az underdogok, utóbbi az
erősebb kutyák freskója. Garrone épp a camorra kulisszái mögé nem engedte be a
nézőt, nem úgy a széria. Szerzőiségről ezúttal is lehet beszélni, csak immár
műfajfilmesről: az első évad tizenkét részéből hetet Stefano Sollima rendezett.
A Sollima név már-már zsánerfilmes márka: a direktor apja, Sergio
spagettiwesterneket és bűnthrillereket készített a híres-hírhedt olasz
tömegfilm ‘60-as, ‘70-es évekbeli aranykorában, és zsánerrendezőként auteur volt. Az erőszak városa például az olasz műfajfilm apoteózisa: a Charles
Bronson alakította főhős iránt titokban vonzódó, de gyenge és gyáva femme fatale
utálja az erőszakot, egy ízben felrója a férfinak, hogy „mindig vérrel és
erőszakkal szembesülök, ha veled vagyok”. A válasz: „az egész város csupa vér
és erőszak, te vagy az, aki ezt csak akkor látod, ha velem vagy”. Nem túl hízelgő,
hogy a nő az olasz zsánerfilmet brutalitása és macsósága okán bíráló kritikusok
kvázi-alteregója, akiknek Sollima azt üzeni, hogy „az egész világ csupa vér és
erőszak, de ti ezt csak akkor látjátok, ha megnézitek egy filmemet”. Az alma
nem esett messze a fájától: Stefano rendezte a Bűnügyi regény című Michele Placido-féle gengsztermozi
tévésorozat-verzióját, valamint a poliziotteschiként is értelmezhető A.C.A.B. – Minden zsaru rohadékot,
mely ugyancsak kulisszák mögé enged bepillantást, csak a maffia helyett
rendőrökről szól (címe – All Cops Are Bastards – radikálisok
és focihuligánok krédója). Mind bűnügyi történetek és tényregényen alapulnak.
Noha az alkotók számos (a könyvben szereplő) valós személy
és klán történetét gyúrták egybe, az első évad cselekménye egy alvilági generációváltás,
melyet főként a helyiek által „Vietnamként” emlegetett secondiglianói háború
ihletett. Találó modellje a camorra történetének és természetének: a Rendszer a
szervek minden igyekezete ellenére elpusztíthatatlan, csak a hatalom száll az
idősekről a fiatalokra a természet rendjének és az idők változásának
megfelelően. Az évad főhőse, Ciro a domináns klán katonája, de miután a főnök
börtönbe kerül, ő lesz az uralkodó család jobbkeze és az örökös, Genny mentora,
végül pedig a trónért folyó, leszámolásokkal és intrikával vívott klánháború
egyik esélyese. Genny ihletője nem Saviano, inkább Puzo és Coppola: a jóllakott
napközisnek egyik napról a másikra kell főnökké érnie apja bukása után. Cirót
és Genny-t egyaránt rokonszenves, igazságos karakterként ismerjük meg, de az
évad végére belőlük lesz az alvilág két legnagyobb rohadékja –
oknyomozásban e széria talán még a
könyvön is túltesz. A gengszterfilmekkel ellentétben itt se hősök nincsenek, se
megbűnhődő vagy megváltást nyerő antihősök, csak ellenlábasok. Sollima
karakterei ezúttal is mind rohadékok, de már szó sincs iróniáról.
Genny családi drámájáról a Maffiózók juthat eszünkbe, sorozatok közül viszont a Drót áll a legközelebb eme szériához
feltáró, részletgazdag valóságábrázolása okán (Simont és Savianót egyaránt
oknyomozó újságírói tapasztalataik inspirálták). Sollima csak a műfajt cserélte
le zsarufilmje után. Mozifilmjéhez hasonlóan e széria is egyszerre objektíven
dokumentarista és a zsánerfilmek módjára intenzív, feszült és felkavaró, ami a ‘60-as,
‘70-es évek öröksége, amikor az olaszok párját ritkítóan ötvözték a
rögrealista, naturalista stílust a rétegműfajfilmek nyers brutalitásával, elég
exploitation és mondo filmjeikre gondolni (például a Cannibal Holocaust).
Sollima sorozatánál kiforrottabb maffiadarabot nehéz
elképzelni. Klasszikus narratívák és attrakciók, valamint hitelesség megférnek
egymás mellett, mindenféle posztmodern játékosság vagy túlstilizáltság nélkül.
Saviano realizmusát e zsánerszéria legalább olyan hűen adja vissza, mint Garrone
érzékeny, direkten média- és társadalomkritikus filmje. A Gomorra-sorozat a maffia-műfaj visszakövetelése Hollywoodtól és az
európai artmoziktól.
GOMORRA
– olasz, 2014. Rendezte: Stefano Sollima. Írta: Roberto Saviano könyve alapján Leonardo
Fasoli és Stefano Bises. Kép: Paolo Camera, Michele D’Attansio. Szereplők: Marco D’Amore (Ciro di Marzio), Maria Pia Calzone (Immacolata), Fortunato Cerlino (Pietro), Salvatore Esposito (Genny). Gyártó: Cattleya / Fandango / Sky. AZ HBO bemutatója. 12 x 55 perc.
Cikk értékelése: | | | | | | | | | | | | | szavazat: 253 átlag: 5.45 |
|
|