Olasz PolipFrancesco Rosi (1922-2015)Maffia-átvilágításBikácsy Gergely
Az olasz film nagy korszakait mindig erős társadalmi érzékenység jellemezte: a súlyosan korrumpálódott törvények, intézmények, politikusok átvilágításában Francesco Rosi volt az egyik legélesebb szemű rendező. 1963 októberében
Francesco Rosi politikai vitafilmje Kezek
a város felett velencei nagydíjas lett, és ugyanezen a héten mutatták be
Magyarországon előző filmjét, a Salvatore
Giulianót Gyilkosság Szicíliában
címen. „A neorealizmus örököse” – írták róla olasz filmkritikusok. Mario
Verdone, a Centro Sperimentale volt
igazgatója egy magyarországi látogatásakor fejtette ki véleményét a
neorealizmus utáni olasz filmről. A „jelen” két legnagyobb új értékét Olmi
lélektani mikrorealizmusa mellett Francesco Rosi politikai vitafilmjeiben
látta. Ő elemezte elsőként Rosi módszerét, a „rekonstruált dokumentumfilmet.”
Rosi (Visconti korábbi
asszisztense) 1958-ban rendezte első filmjét, a Kihívást (La Sfida)
szülővárosa, Nápoly piaci panamáit választva tárgyául, szinte napi rendőri
jelentést dolgozva fel. Többi filmje is a bűnügyi krónikákból indul ki, az
olasz Dél embereinek hétköznapi életéből. Rosi azonban meghökkentően más módon
látja ezt a televényt, mint a szicíliai tárgyú filmek klasszikus neorealista
mestere, Pietro Germi
Addig a neorealista
valóságábrázolás romantikus fűtöttségű, olykor patetikus, gyakran nagyon
érzelmes. A korai Germi ennek az ötvözetnek volt mestere, De Santis és Visconti
más követői ugyanezt művelték, érdesebben, sötétebben. A Salvatore Giuliano mai szemmel Rosi legértékesebb, minden ízében
eredeti tehetségű alkotása. Sötét és könyörtelen, csöppnyi romantika nélkül.
Antiromantikus kíméletlenség jellemzi. Történelmi keretbe ötvözött rekonstruált
dokumentum: igazi párja a kivételesen egyedi és hasonlíthatatlan, majdnem egy
időben forgatott Orgosolói banditák-nak.
Mindkét film megtörtént eset rekonstrukciója. Mindkettő a dokumentum és fikció
példátlanul sikeres elegye (nem puszta vegyítése). De Seta szardíniai
pásztor-bűnözőit natúr szereplők játszották, valódi helybéliek, akárcsak Rosi
szicíliai bandatagjait.
Nemcsak ez a háborgást
és ujjongást egyszerre keltő újdonság a film legfőbb erénye, hanem az a
könyörtelenség, mellyel a „szicíliai Rózsa Sándort” romantikátlan, deheroizáló
módon átvilágította. Semmi romantika, Rosi szembe megy minden politikai
hazugsággal – a naiv vagy álravasz baloldali romantikát is eltávolította. A Salvatore Giuliano térben távoli, de szellemében
rokona volt a Szegénylegények
romantika-foszlatásának.
Nápoly Szicília mellett
régóta az olasz bűnfeltáró filmek elsőrendű helyszíne. A Kezek a város felett vizsgálat több feddhetetlen telekspekuláns
ügyében. Rosi nagyhatású politikai vitafilmje jeles olasz színészeket alkalmaz,
de Rod Steiger is itt kezdi olasz pályafutását. Nanni Loy egy évvel későbbi
műve, a Nápoly négy napja (1964),
szintén rekonstruált dokumentum a megszálló németek elleni nápolyi felkelésről.
A film egyik írója a másik Visconti-tanítvány, Lizzani volt, később maga is az
olasz politikai bűnfilm jeles alkotója. Az utóbb jelentéktelenségbe süllyedt
Loy nagyepikus freskót vitt vászonra. A Nápoly
négy napja erős hatást tett Guido Pontecorvo cannes-i nagydíjas Algíri csata-filmjére. Az európai
politikai film új nemzedéke látszott kialakulni
„Nanni Loy és Francesco
Rosi filmjei bizonyítják, hogy a neorealizmus hagyományai, értékei nem múltak
el nyomtalanul az olasz filmművészetben, hogy a neorealizmus megnyomorított,
magára hagyott kisemberétől nemcsak az elszigeteltség és az elidegenedés
elvont, metafizikus ábrázolásának irányába, nemcsak a társadalmi általánosítás
igényét többé-kevésbé feladó, önmagába zárt pszichológiai elemzés felé van útja
a továbbfejlődésnek. Hanem az egyéni izoláltságból harccal kitörő, a maguk
sorsát cselekvésben általánosító tömegek felé is.” – írta jogosan Gyertyán
Ervin.
Ami azonban érvényes
volt Francesco Rosi első filmjeire, nem volt már érvényes a hetvenes évekre.
Ekkorra Rosi és a nála fiatalabb Elio Petri (De Santis, és a Róma 11 óra egykori munkatársa) vált az
olasz politikai film főalakjává. Épp a tömegből kiemelkedő, de azt eláruló
politikai-gazdasági bűnözők ábrázolásával.
HIDEG BŰNFILMEK
A tekintélyes angol
filmszaklap, a Sight and Sound egyik
1970-es számában hosszabb cikkben festi fel az akkori itáliai filmpanorámát. A
cikk az olasz filmgyártás nagy gazdasági válságát elemezve hangsúlyozza a
dokumentum-fikció vegyítésének olasz sajátosságát, és kiemeli Elio Petri
hatalmas visszhangot keltő társadalom-leleplező filmjét (Vizsgálat egy minden gyanú feletti állampolgár ügyében).
Dokumentarizmusa vállaltan kreált, „pszeudo”, ezt vegyíti hideglelős
társadalombírálattal. Gazdaságos, szigorúan szerkesztett az elbeszélésmód,
abszurdba hajlik a történet végkimenetele, erős a sodrása, de mindenekelőtt
Gian Maria Volontè szokatlan, furcsa, izgatott-görcsös, paradox mód mégis „hidegen
fegyelmezett” játéka teszi izgalmassá. Mindez Franceso Rosi hetvenes évekbeli
filmjeire is elmondható, szinte fel lehet cserélni őket Petri filmjeivel,
egyetlen kivétellel: Rosi nem óhajt semmi abszurd-szürreális ízt belelopni
politikai dokumentarizmusába.
1968 után felsorakoznak
tehát a hetvenes-nyolcvanas évek olasz filmtörténetének főszereplői (persze a „commedia
alla italiana”, Monicelli és Dino Risi mellett!). Az olasz politikai film ekkor
jut diadalra, épp a dokumentarista szemlélet furcsa átgyúrásával. Rosi 1970-es
velencei fesztiválra elkészült filmje, a Tűz
a Montefiorón (Uomini contro) első világháborús dokumentarista fikciója
még „megosztja a kritikát”, de két év sem telik el, amikor A Mattei ügy-gyel ő és
Elio Petri ketten megosztva kapják az Arany Pálmát Cannes-ban.
Politikai filmdiadal
Cannes-ban? Volt már ilyesmi, nem is oly rég, de nagyon más ez, mint a hatvanas
évek végén, a forradalmas ‘68 táján. Az optimista hangulat ekkorra rég eltűnt,
nincs csodavárás sem a nézőtéren, főleg nem a filmvásznon. Ráadásul sem Rosi,
sem Petri nem volt a kritikusok és az olasz filmipar kedvence. Cannes szabadabb
szelleme, a francia kritikai közeg emelte fel őket. Rosi a 70-es évekbeli
filmjeiben (Mattei-ügy – 1972, Lucky Luciano – 1973, Kiváló holttestek –
1976) is továbbviszi a politikai dokumentum-fikció műfaját. Direkt
dokumentumfelvételt nagyon kevésszer iktat be. A valóságból vett merényletek,
gyilkosságok, összeesküvések, televíziós viták szerepelnek nála, de minden
rekonstruált: a Lucky Luciano a
dokumentarizmus és megrendezettség kényes egyensúlyának máig példaadó
maffia-filmje. A valóság kifejezőerejét azonban Rosi művészete sem tudta
felülmúlni, mint ahogy a nála gazdagabb tehetségű Eisensteiné vagy Joris Ivensé
sem. Tanulságos, amikor a Carlo Levi önéletrajzi művéből készült Krisztus megállt Ebolinál artisztikus
képsorai mellé igazi dokumentumot
szembesítünk, a sziklás, vigasztalan lucaniai táj képeit, nem rekonstruált,
hanem eredeti, „sziklanehéz” dokumentumot, Rosi és Pasqualini De Santis
artisztikus kameráját méltatva is érezzük, a rideg kővalóság képi fölénye
megmarad a „mágikus realizmussal” szemben.
Az ördögi Volontè
Gian Maria Volontét
alfejezet illeti a Rosi-portréban. Rosi egyetlen főművében alkalmazott másik
színészt. A Kiváló holttestek
nagyformátumú, fölényesen visszafogott, alig-alig megszólaló, szinte néma,
olykor Jean Gabin arckifejezését idéző Lino Ventura színészi kamaradarabja
lett. A Lucky Lucianót alakító Volontè azonban sokkal többfélét tud. Ha Rosi –
némi joggal – humortalansággal vádolható, Volontè kimondottan sátáni, gonosz
humorral rendelkezik, arc- és testjátéka mindig gazemberes, a sunyiság és
könyörtelenség bravúros vegyülete. A Lucky
Luciano időben-térben valahogy a Keresztapának
lehetne kiegészítő fejezete. Két jelenete direkten hasonlít a Keresztapa két kulcsjelenetére. Erről
különös módon keveset írnak: a Keresztapát
majdnem ugyanabban az időben, de valamivel előbb forgatták, Rosinak látnia
kellett, és vállalt átfedések is vannak a történetben. Ilyen a többi
maffia-család egyidejű lemészárlása, ilyen a kivégzendő barát szálloda-éttermi
lemészárlása. (A maffia-történelmi tények is így zajlottak: erre a „rekonsturálás
mestere” Rosi aggályosan ügyel.)
A Lucky Luciano azonban minden ízében olasz film, Nápoly, Calabria
filmje, nem az amerikai gengsztervilágé. „Ügyes Luckyt” az amerikai bíróság és
a törvényhozás néhány évnyi börtönbüntetés letöltése után visszatelepíti
Olaszországba. Rosi nem óhajtja részletezően bemutatni Luciano élettörténetét,
sem pedig összegyűjteni a bizonyítékokat arról, hogy innentől kezdve Lucky
Luciano tulajdonképpen amerikai irányítással vezette az olasz cigaretta- és
drogpiacot, inkább kamara-darabot forgat a maffiózóról. Halk epizódok, szinte
önálló novellák sorjáznak, melyek ugyan nem a főcselekményt gazdagítják, mégis
kihagyhatatlanok: a pompeji freskó-séta, Lucky L. és maffia-barátnője kettősei
mind-mind a kamarajáték nagy pillanataira adnak alkalmat. Rosi filmje mindig a
bűnügy és politikum műfaji kereszteződése. Itt, talán egyedüli mód az egész az
életműben, ha nem is hagyományos stílusban „lélektani ábrázolást” kapunk. Rosit
főhőse magánélete is érdekelni kezdi, majdnem emberi vonásokat kap. Többi
filmjében soha, véletlenül sem fordul elő ilyesmi.
A Mattei ügy főalakjának semmiféle magánélete nincs, felesége csak
rövid villanásra jelenik meg, más női szerep/szereplő nincs a két órás filmben.
Mindez szigorúan tudatos megoldás: Mattei munkamániás, és nincs magánlénye. A
valóságos Enrico Mattei (az olasz olajcég, az ENI nagyhatalmú főnöke, akinek
halála köré – magángépe lezuhant 1962-ben – egész összeesküvés-elmélet épült)
valamelyest egy korai Berlusconi is volt, botrányos nőügyekkel. Rosi saját
figurát teremt. Volontè sokat beszél, szónokol, körülötte sok politikus, még
több újságíró és riporter. Míg például a Lucky
Lucianóban Volontè a kiváló, több olasz filmben is szereplő Rod Steigerrel
osztozik, itt egyedül viszi a hátán a filmet, merev arccal, gúnyos mosollyal,
összeszorított szájjal.
Az amerikai maffiózókkal
éles ellentétben Rosi elnök-vezérigazgatóinak, politikai moguljainak,
keresztapáinak nincs magánélete. Mattei és Lucky Luciano puritánul él,
munka-alkoholista – Don Corleone gengszter-családja „élni is tud”. A kortársak
a valódi Mattei „bunga-bunga” partyjairól fecsegtek, Rosi filmje ilyen bulváros
elemet nem tűrhet, ebben nem másolja a valódi figurát. Politikai filmjeinek
előadásmódja rendkívül száraz, szikáran érzelem-mentes.
Olasz valóság, amerikai mozi
A Lucky Luciano félsikeréről szégyenlősen hallgatott a korabeli olasz
kritika, talán, mert Coppola diadalmas filmje, a Keresztapa mindent elhalványított. Rosi egyértelműen a Salvatore Giuliano tematikus
folytatásának szánta, és nem Coppola filmje versenytársának. Salvatore, a
bandita valószínűleg az amerikai politika irányításával fordította
amerikai-baráttá az Itáliától önállóságra vágyó szicíliai banditákat és
bandavezéreket. Az önállóság ígéretével irányítani lehetett a maffiát, ezt
folytatta 1945 után (a valóságos) Lucky Luciano. A filmben csak sejthetően.
Rosi szikáran, visszafogottan, kiválóan „sejtet”, és semmit nem bizonyít
direkten. Sikerül minden ki nem mondott, és nem bizonyítható gyanút nem
szerzői, hanem történelmi, dokumentáris sejtetésnek ábrázolni. „Dokumentáris
sejtetés”. Rosi filmjeire ez a szokatlan, talán kimódolt szókapcsolat a
legtalálóbb.
Ez adja a cannes-i Arany
Pálmát elnyerő Mattei ügy érdemét is.
A Mattei ügyben együtt látható Rosi
minden tehetsége, és tehetségének korlátai. Pasqualino de Santis operatőr (a
rendező Giuseppe De Santis testvére) különösen nehéz és bravúros munkát
végzett. Nemcsak Volontè, ő is valódi alkotótárs: Rosi egész életműve
elképzelhetetlen Volontè és Pasqualino de Santis nélkül. Akárhogy is, a Mattei-ügy 1972-ben nagydíjat nyert
Cannes-ban. Rosi heves füttykoncert kíséretében veszi át az Arany Pálmát. Nem
is lehetne stílszerűbb a fogadtatás. Nemrég még a filmes újhullámok
pezsdítették botrányra a fesztiválokat, és ‘68 lázadó szelleme. Azóta kicsit
érdesebb lett a valóság. Itáliában majdnem polgárháborús helyzet van, a
robbanásveszélyes helyzet Borghese gróf amatőr, mégis veszélyes
puccs-tervezgetésével (Monicelli: Az
ezredeseket akarjuk), merényletekkel, majd a Moro-gyilkossággal éri el
tetőpontját. Az olasz film többféle fáziskésésben is szenved, de a politika
fejleményeiről sohasem marad le, sőt gyakran megelőzi. A Moro-gyilkosságot Elio
Petri előbb ábrázolta, mint ahogy az a valóságban megtörtént (Todo modo). A Rosi és Elio Petri
kormányozta olasz politikai filmet tíz-tizenkét éven át bámulják, vitatják,
fütyülik és tapsolják, hogy aztán a nyolcvanas évektől feloldódjon az egész
iskola a látásmódok, stílusok folyamában (elég, ha a Taviani-fivérek nagy
életművét említjük.)
Rosi filmjei mindig a
nagyhatalmú bandita vagy nagyhatalmú politikus-vállalkozó halálával kezdődnek,
a rendező csak egyetlen fajta szerkezetet ismer (már Tonino Guerra forgatókönyvíró,
társalkotó előtt is). A kiterített halott képétől, a befejezett jelentől kell
visszakövetni az előzményeket. Lucky Luciano a nápolyi, Mattei a milánói
repülőtér halottja. Buzgón, „amerikaias” ízekkel, professzionistán indul a
nyomozás, a szervezett bűnözés azonban még professzionistább. Az amerikai film
szelleme lebeg ugyan az olasz politikai filmek felett, de amerikai filmben
sohasem vezethet holtpontra, nem maradhat megoldatlan a nyomozás. Amerikai
maffiózó-filmekben természetesen diadalmaskodhat a maffia, de soha nem
megoldatlan a történet. Rosinál igen. Filmjeinek vége mindig megoldatlan, a
tényfeltárás nála épp ezt jelenti: a tények feltárhatatlanok, mert a társadalom
irányítói, gyakran saját szándékuk ellenére, kikezdhetetlen törvényszerűséggel
ezt érik el, hogy ne legyen semmi feltárható. Az igazság kiderítése a hatalom
egyetlen csoportjának sem érdeke, vagy ha mégis, az ellenérdekek kioltják
egymást. Az egyenlő erejű egymást keresztező érdekcsoportok, bonyodalmas
küzdelmük az idők végezetéig eldöntetlen marad.
Rosi egy 1973-as
Positif-interjúban fölöttébb pontosan tárja föl a maffia irányításának
radikális fordulatát: Lucky Luciano egyrészt felismerte, hogy a maffia
összefogása a túlélés záloga, az olyasfajta belháborúk, mint a szicíliai és a
calabriai családok harca, szétveri a maffiát. Másrészt a titkos
bűnszövetkezetnek az illegalitásból át kell lépnie a törvényesség zónájába. Ez
a képtelenség persze csak egyetlen módon lehetséges: a titkos bűnszövetkezetnek
támogatókat kell keresni a hatalomban. „A maffia több mint a fegyverropogás, gazdasági
erő és hatalom. Befolyást kell adnunk a politikának a maffia ügyeiben, hogy
cserébe mi is beleszólhassunk a politikába.” Az olasz maffiafilm tétje, ennek a
titkos összefonódásnak minél teljesebb feltárása.
Rideg maffiózók, emberi tájak
Leonardo Sciascia, a
politikai játszmák és a maffia éles szemű szakértője, Szicíliának Pirandello
óta legfilozofikusabb horizontú regényírója, hivatkozik is mesterére.
Realistának csak pár oldal végigolvasásáig látszik. Petri és Rosi ezzel az
ellentmondással birkózik filmre vitelénél. Rosinak kevés érzéke van a távlatos
filozófiához. Neki a történelmi távlatokhoz van több érzéke. Más távlatokat sem
a rendező, sem hősei nem ismernek. Száraz, kemény, csikorgó filmek. Hajóutak,
helikopter-utak, távlatos természeti képek. Igen, de Rosi, a zárt terek
kedvelője, bármennyit repül helikopteren Mattei olajmágnás, a természet, a táj
hidegen hagyja: az ő filmje a homályos tárgyalótermek, fenyegető boltíves belső
terek világa. Igazi természeti képe a temető. Több filmjének visszatérő ríme a
temetés (a Kiváló holttestek első
negyedórájában három fenyegető dísztemetést kell elviselnie nemcsak a
Szicíliába küldött felügyelőnek, hanem a nézőnek is.) A Mattei ügyben (is), a Lucky
Lucianóban is minden Gian-Maria Volontére épül. Száraz, érzelemmentes,
lénye, hideg tekintete, mint kígyó bénítja meg nemcsak filmbeli ellenfeleit, a
nézőket is.
Rosi minden filmje „tényfeltáró”
újságírás inkább, mint költészet vagy széppróza. Értelmes, értékes zsurnalizmus.
Politikai mélyinterjú. Kulcsfogalmai: vizsgálat, átvilágítás, újraértékelés,
politikai tényfeltárás. „Pszeudo-dokumentum” – írta Bíró Yvette a Mattei-ügy stílusáról, elismerve ennek
az áldokumentarizmusnak tartalmi-formai értékeit. Rosi maffia-filmjei sokkal
inkább politikai filmek, mint bármelyik amerikai mintája vagy ellentétele.
Politikai filmjeinek a múlt legalább annyira főszereplő, mint a napi
gyilkosságok. Nem áll távol a jelenné tett történelmi
filmtől, ha műfaját keressük. Legjobb, legszebb filmjének, több
évtizednyire a politikai izgalmak, a tényfeltárás izgalmaitól, ma, bizonyos
távlatból a Krisztus megállt Ebolinál
látszik. Pedig ez nem politikai film, ebben a társadalomrajz a létezés
kőbevésett rajzává válik. Egy száműzetés naplója, melyben a száműzötthöz nagyon
közel kerül a külső világ: keserű napló a harmincas évek elképesztően
elmaradott Dél-Itáliájából, de személyes dráma is, dráma mely nem tragédiába,
inkább tágas távlatos önmegismeréshez vezet. A nagyvárosi író és festő, Carlo
Levi ismerkedése egy tőle addig teljesen idegen valósággal. Volontè az Eboli-ban mérsékli izgatott
játékstílusát, manírjai helyett fegyelmezetten, mély átéléssel játszik. A film
első fele remekmű, később a rendező nem tud mindig ellenállni didaktikus
szándékainak. A minden ízében távoli idegen világ így is közel kerül a nézőhöz:
ez a világ mintha Szicíliánál, sőt Európánál is távolabbi volna. Carlo Levi,
Rosi, Pasqualino de Santis és Volontè példás együttműködése csendes,
megrendült, de végig józan utazás a jelen, a befejezetlen múlt, a meddő, „kenyér
nélküli föld” mélyére.
Cikk értékelése: | | | | | | | | | | | | | szavazat: 244 átlag: 5.35 |
|
|