KritikaTim Burton: Nagy szemekA simlis és a szendeKránicz Bence
Díjkiosztókra hangolt életrajzi film, égető szerzői problémákról.
Öt év távlatából
úgy fest, a 2010-es Alice Csodaországban
fordulópontot jelentett Tim Burton karrierjében. Lewis Carroll felnőttmeséje
ideális alapanyagként szolgált a burtoni vízióhoz, az egymilliárd dollárt
meghaladó nemzetközi bevétel pedig alighanem a legblazírtabb stúdióvezéreket is
kellemes meglepetésként érte. A kritika ugyanakkor rosszul fogadta a filmet, és
a rendezőnek sem lehetett könnyű feldolgoznia, hogy nyugtalanító, groteszk
figuráival egyetemben kártyalap-katonaként szegődött az éves Disney-látványosság
zsoldjába. Azóta készített munkái a véráldozatot követelő érvényesülés erkölcsi
kockázatairól (Éjsötét árnyék) és a
hajdani alkotóerő visszanyeréséről (Frankenweenie
– Ebcsont beforr) szőtt allegóriákként is értelmezhetők, a filmek
színvonalától függetlenül. Ebben a sorban a Nagy
szemek kettős művészportréja jelenti a legfényesebben csillogó szerzői
tükröt, belenézve azonban közel sem egyértelmű, hogy Burton újra a régi lenne. A Keane
házaspár üstökösként felívelő karrierjéről szóló, valós eseményeket feldolgozó
film egyszerre nézhető a műkincshamisítás körül forgó szélhámostörténetként és a
függetlenség kiharcolásáért vívott küzdelem feminista elkötelezettségű
krónikájaként. A hősszerep egyértelműen a melegszívű és tehetséges, de naiv és
könnyen manipulálható Margaretet (Amy Adams) illeti, noha megnyerő modorú,
manipulatív és hazug férje, Walter jóval érdekesebb karakter – sajnálhatjuk,
hogy Christoph Waltztól rendre csupán annyit kérnek Hollywoodban, hogy apró
hangsúlyeltolásoktól eltekintve a Becstelen
Brigantyk-beli Landa ezredes figuráját játssza el újra és újra. A bigott és
ódivatú, kertvárosi Amerikából menekülő Margaret retteg attól, hogy egyedül
nevelje fel kislányát, a szintén művészléleknek tűnő Walter érdeklődése így a
boldogság utolsó esélyét jelenti számára. A nő még abba is belemegy, hogy
túlméretezett szemű gyerekeket ábrázoló, enigmatikus festményeit némi
félreértés után az üzlethez jobban értő férjének tulajdonítsa a közvélemény,
nem sejtve, hogy sorsa innentől a gépies alkotás magányos manzárdszobájába
zárva, míg a csélcsap Walter lelkesen fogadja a gratulációkat. Burton
olvasatában Keane-ék a szórakoztatóipar két típusfiguráját képviselik, a
rendező szimpátiája pedig érthető módon azé a Margareté, aki számára az alkotás
belülről fakad, egyedi és könnyen megjegyezhető – egyébiránt jobbára giccses és
lapos – festményeit az önkifejezés vágya hívja életre. Vele ellentétben Walter
képtelen önálló művek létrehozására, kreativitása abban mutatkozik meg, ahogyan
árucikké alakítja felesége munkáit. Üzleti stratégiája a tömegfilm-ipar
működését idézi, hiszen nem a középosztálybeli közönség számára megfizethetetlen
eredeti vásznakat adja el, hanem a róluk készült plakátokat, képeslapokat és
egyéb kapcsolt termékeket. A férj ellenszenves, arrogáns és már-már patologikus
figura: valójában ő az igazi Burton-hős, a nagy mesemondók egyike. A történet
alakulásával bámulatos történetei arcpiritó hazugságokká válnak, a néző pedig a
Nagy Hal Edwardjára emlékeztető
nagyvonalú kalandor helyett egyre inkább a Batman
visszatér Pingvinjéhez hasonlatos szörnyeteget ismeri fel benne, kivált,
amikor Walter már nemcsak lelkileg, de fizikailag is terrorizálni kezdi
feleségét. Margaret
jogi és erkölcsi győzelmével Burton hitet tesz a pénzügyi sikerre fittyet
hányó, őszinte alkotás mellett, legyen bár mégoly naiv vagy közhelyes is a kész
mű – állásfoglalásának kézenfekvő és dekoratív hátterét adja a kora ‘60-as évek
Campbell-konzervdobozokkal díszített, rágógumiszínű világa. Éppen ez a baj a Nagy szemekkel: a tetszetős
retró-látványvilág mögött egyszerű, jól fésült, könnyen érthető tanmese búvik
meg, a lendületes történetszövés pedig képtelen elfedni a forgatókönyv
tisztázatlan részleteit – főként az első férjét seperc alatt elhagyó, majd a
Walter mellett mégis évekig szenvedő hősnő motivációit illetően. Nyoma sincs
Burton szertelen, fantáziadús műfaji játékainak, a díjkiosztókhoz fazonírozott
minta-életrajzot kis túlzással bárki rendezhette volna – érthető, ha a szerző
Margaretként szeretné látni önmagát, de a végeredmény sokkal inkább Walter
profi és lélektelen szemléletét tükrözi.
NAGY SZEMEK (Big Eyes) - amerikai, 2014. Rendezte: Tim Burton. Írta: Scott Alexander és Larry Karaszewski. Kép: Bruno Delbonnel. Zene: Danny Elfman. Szereplők: Amy Adams (Margaret), Chris Waltz (Walter), Krysten Ritter (DeeAnn), Terence Stamp (Canaday), Jason Schwartzman (Ruben). Gyártó: Weinstein Company / Silverwood Films / Tim Burton Productions. Forgalmazó: Fórum Hungary. Feliratos. 105 perc.
Cikk értékelése: | | | | | | | | | | | | | szavazat: 173 átlag: 5.6 |
|
|