KritikaAlain Resnais: Szeretni, inni és énekelniFilmet rendezniFáber András
Szalonvígjáték hat szereplőre, elektronikus vakonddal. Alain
Resnais filmrendező, akit a huszadik század hatvanas évei óta a szakma, a
kritika és a közönség egyaránt a francia filmes „új hullám”, egyszersmind az
egyetemes filmművészet egyik meghatározó, emblematikus alkotójaként, a film
formanyelvének egyik jelentős megújítójaként tart számon, halála után néhány
héttel bemutatott utolsó filmjében könnyeden ironikus kalaplengetéssel búcsúzik
az élettől és a filmezéstől, mielőtt végleg elfoglalná helyét a művészet
nagyjainak virtuális panteonjában. Furfangos kamaravígjátéknak is mondhatnánk, ha
nem egy szereplő közeli, majd csakugyan be is következő halála körül forogna a cselekmény. A film hat szereplő (három
házaspár) egymás iránt színlelt és egy hetedik (a filmben meg sem jelenő)
szereplőhöz, bizonyos George Riley-hoz fűződő titkolt – gyengéd – érzelmeit leplezi
le. Szerepel még a filmben egy kissé rejtélyes – jelképes – elektronikus vakond
(„vö.: „oda születni kell”), valamint a záró jelenetben egy villanásra feltűnik
az egyik pár kamaszlánya (szintén szerelmes volt az elhunytba), és egy – minden
bizonnyal üres – koporsó. A film egyébként felhasználja az elektronikus
filmkészítés minden modern vívmányát, noha mindvégig hangsúlyozottan festett,
színházi díszletek között játszódik, mert a szereplők közben egy színdarabot
próbálnak (amiből semmit nem látunk, csak hátul, a kulisszák mögött esik róla
szó). További humorforrás, hogy a szereplőket alakító színészek gyakran
kiesnek, „kibeszélnek” szerepükből, majd újra „beleesnek”.
Noha
a mester elsősorban a rendezők rendezőjének, a filmesek egyik kedvenc filmesének
számított (munkatársai is imádtak vele dolgozni), a közönségsiker, mint húsz
nagyjátékfilmje túlnyomó többsége esetében, ezúttal sem maradt el. Resnais
egész pályafutása során mindvégig a meglepetések
embere volt és maradt. Ebben, és elapadhatatlan alkotókedvében is hasonlít
pályafutása Jancsó Miklóséra. Mindenesetre a húsz nagyjátékfilmből és ennél is
több rövidfilmből és dokumentumfilmből álló Resnais-életmű az egyes alkotások
meghökkentő és váratlan műfaji sokfélesége
ellenére szemléletében és formai jegyeiben kivételesen egységes. Ezt a sajátos paradoxont fejezte ki egyik kedvelt
színésze, Pierre Arditi (aki kilenc filmjében játszott jelentős szerepeket): „Egy
Resnais-filmtől semmi sem különbözik annyira, mint egy másik Resnais-film.” Nem
véletlenül tekintik Alain Resnais-t a filmtudósok és filmesztéták – ők is
szinte egységesen – a film formanyelve egyik nagy megújítójának. „Számára a
film elsősorban nyelvet jelent” – mondta róla egykor (1961-ben) François
Truffaut, amikor a filmkészítők két fajtáját elemezte („A film a Lumière-félék számára
látvány, a Delluc-félék számára nyelv.”) Művészetének egyik legfőbb jellemző
vonása az ellenpontozó, szinte zenei hatású szerkesztés. (Igen, a zene
egyfajta nyelv, ha nem is verbális.) Egyes bírálói nem véletlenül emlegetik
filmjei barokkos jellegét. Fő eszköze
a rébusz, a rejtély, a talány. Mindig
meglepi, és ezzel a látszatok mögé hatoló, lényegkereső gondolkodásra készteti
filmjei nézőit. Nála semmi sem az, aminek látszik. Mert rendezett ő szerelmi
történetnek látszó társadalombírálatot (Szerelmem,
Hirosima, 1959), ragadta meg a modern ember egzisztenciális szorongását és
elidegenedését a társadalomtól (Tavaly
Marienbadban, 1961, Muriel,
1963), vitt vászonra háborúellenesnek látszó erkölcsi példázatot (A háborúnak vége, 1966, Távol Vietnamtól, 1967), mutatott be életfilozófiai
modellt tudományos köntösben (Amerikai
nagybácsim, 1980). De forgatott angolnak látszó francia filmeket is,
angolul angol színészekkel (Gondviselés,
1977), valamint melodrámát, amelyben úgyszólván nem is énekelnek (Melodráma, 1986). Többnyire kiváló
írókkal (Marguerite Duras, Alain Robbe-Grillet, Jean Cayrol, Jorge Semprun)
dolgozott, majd pályája utolsó szakaszában egy divatos angol színműiparos (a
nálunk is ismert Alan Ayckbourn) darabjai nyomán színháznak látszó filmeket és
filmi effektusokban bővelkedő színházi történeteket, kacagtató tragikomédiákat
készített a magánélet undok kis hazugságairól, hamis látszatokról, életről és
halálról. „Én jobban szeretem a mozit” – mondja a szóban forgó utolsó filmben
az egyik szereplőt alakító André Dussollier.
Egyetértünk
vele. Különösen akkor, ha Alain Resnais rendezi.
SZERETNI,
INNI ÉS ÉNEKELNI (Aimer, boire et chanter) – francia, 2014. Rendezte: Alain
Resnais. Írta: Alan Ayckbourn Life of
Riley című komédiájából Alain Resnais és Jean-Marie Besset. Kép: Dominique
Bouilleret. Zene: Mark Snow. Szereplők: Sabine Azéma (Kathryn), Hippolyte
Girardot (Colin), Caroline Silhol (Tamara), Michel Vuillermoz (Jack), Sandrine
Kiberlain (Monica), André Dussollier (Simeon). Gyártó: F Comme Film.
Forgalmazó: Cirko Film. Feliratos.
108 perc.
Cikk értékelése: |  |  |  |  |  |  |  |  |  |  |  |  | szavazat: 186 átlag: 5.48 |
 |
|