Olasz PolipOlaszország óloméveiSzemben az erőszakkalNevelős Zoltán
Magányos hős kontra korrupt társadalom a hetvenes évek olasz bűnfilmjeiben. Szélsőséges politikai
csoportok terrorakciói, emberrablások és utcai lövöldözések, rablások és
gyilkosságok borzolták a kedélyeket az utólag Olaszország „óloméveiként” (anni
di piombo) emlegetett időszakban,
a késő hatvanas évektől a nyolcvanas évek elejéig. A belpolitikai harc
eldurvulása, a terrorista merényletek és a közbiztonság általános romlása
okozta nyomasztó életérzés mindenkit elért a politikai elittől a legszegényebb
rétegekig, annál is inkább, mivel a társadalmi nyugtalanság hátterében az
óriási vagyoni különbségek és a létminimumon élők megoldatlan szociális
problémái rejlettek. Mivel az országban történelmi gyökerekkel rendelkező
szervezett bűnözés természetéből adódóan kereste az összefonódást a fennálló
hatalommal, és miután a második világháború óta eltelt évtizedekben a
belpolitikai életet megszakítás nélkül a kereszténydemokrata többség határozta
meg, a maffiának és más hasonló szerveződéseknek bőven volt idejük korrupcióval
megfertőzni a magasabb államirányítási szinteket is.
Ez az időszak, az utókor
szerencséjére, egybeesett az olasz film legtermékenyebb korszakával, amely
elsősorban a művészfilm és a közönségfilm izgalmas határvidékén születő
alkotások tucatjaiban dolgozta fel az országot megülő, mindennapi szorongást. A
politikai thrillertől a bűnügyi akciófilmekig, a helyszíneket illetően a
szicíliai vidéktől az északi iparosodott nagyvárosokig, állami tisztséget
viselő, átlagpolgár vagy éppen bűnöző főhősökkel, számtalan különböző formában
ismétlődött és mutálódott az a cselekményséma, amelyet úgy írhatnánk le
legegyszerűbben, hogy a magányos hős küzdelme a mindennapi életet megnyomorító,
(alacsonyabb vagy magasabb szinten) szervezett erőszakkal szemben.
A maffiafilmek
legtisztább sémáit a Leonardo Sciascia kisregényeiből készült filmek fektették
le, a Mindenkinek a magáét (Elio Petri,
1967) és a Mint a bagoly nappal
(Damiano Damiani, 1968). A két film cselekményében több közös pont van: a
szicíliai társadalmi közegen kívülről érkező főszereplő a történet folyamán szembesül
az önös érdekek olajozottan működő hálózatával, és az adott gyilkossági ügy
nyomain elindulva megkísérli leleplezni a bűnösöket, de mire eljut az igazság
felismeréséig, már késő; kutakodásával ugyanis kihívja maga ellen az
államhatalmi struktúrával is összefonódott korrupció kulcsfiguráinak önvédelmi
reflexeit, és végül eltávolítják a színről: vagy máshová szóló kinevezéssel,
vagy szimpla gyilkosság útján.
Nem pusztán sikeres receptről
van szó, e cselekménymotívumok a dolgok valós logikáját követik, bizonyítja ezt
a történeti tényeket feldolgozó A
vasprefektus (Pasquale Squitieri, 1977), amely Cesare Mori prefektus 1925
és 1929 között Palermóban és környékén végzett tevékenységéről számol be. Az
északról érkezett, katonai múlttal rendelkező állami tisztviselő kemény
maffiaellenes intézkedéseivel érdemelte ki a címbeli melléknevet. „El kell
érnünk, hogy jobban féljenek az államtól, mint a maffiától” – vallja, amikor
lépten-nyomon a szegény nép hallgatásának falába ütközik. Mori, akinek merev
elszántságát Giuliano Gemma formálja meg, valóban szíve mélyéig hisz az államhatalom
fenségében. Árvaként nőtt fel, az állam gondoskodásának köszönheti státuszát,
és most az állami alkalmazott méltóságát hangsúlyozva érvényesíti annak
hatalmát a maffiakapcsolatok hálójában fuldokló szigeten. Miután feltérképezi a
Szicíliát megrontó erők rendszerét, és az információkat szállító pásztoroktól
kezdve a banditákon át a közméltóságokat betöltő úriemberekig mindenkit
letartóztat, akit bűnösnek talál, végül eljut az elejétől keresett
bizonyítékig: ám ez egyúttal küldetésének végső kudarcát hozza magával. A
szálak ugyanis annak az államnak az irányító szerveihez vezetnek, amelynek a
nevében Mori maffiaellenes hadjáratát vezette. A prefektus ugyan kivédi az
ellene irányuló merényletet – a jelenetben kollégái cinkos passzivitása
vérfagyasztóbb az álruhás bérgyilkosnál –, de már megtörten fogadja a szicíliai
munkásságának véget vető szenátori kinevezést és a döntést, hogy utóda pont az
a fasiszta ügyvéd lesz, akit nyomozása során főbűnösként azonosított.
Ugyanezt az ívet követi,
de már két egymással is konfliktusban álló főalakra építkezve az Egy rendőrfelügyelő vallomása az
államügyésznek (Damiano Damiani, 1971). Bonavia felügyelő (Martin Balsam)
és Traini államügyész (Franco Nero) az erőszakra adott kétféle
válaszlehetőséget testesítik meg: a törvényhez következetesen hűnek maradni,
vagy látva a törvény impotenciáját, az önbíráskodáshoz nyúlni. A hátteret a
palermói ingatlanspekulációk gyilkosságokkal teli világa adja, amelyet a
viszonyokat, a figurákat és az előzményeket jól ismerő Bonavia ismertet meg
Trainival. Míg Traini a vasprefektushoz hasonló elkötelezettséggel áll ki a
törvényesség mellett, Bonavia, ha szükségesnek látja, könnyedén átlépi a
törvényesség határát. Mikor a főmaffiózó elleni vádemeléssel kudarcot vallanak,
a felügyelő a maga kezébe veszi az igazságszolgáltatást, amiért végül az
életével fizet. Traini számára a másik végkifejlet jut: küldetésében nem járt
sikerrel, de a feletteseit is érintő korrupciót sikerült kiismernie.
A Kiváló holttestek című újabb Sciascia-adaptációban (Franceso Rosi,
1976) szintén halálos merénylet, sőt a posztumusz bűnbakszerep lesz a jussa
Rogas felügyelőnek (Lino Ventura), aki egy bírók elleni gyilkosságsorozat
elkövetője utáni nyomozás során derít fényt a legmagasabb rangú állami
vezetőket érintő összeesküvésre. Magányos alakok bolyonganak rideg belső
terekben, lépteik konganak, miközben a néző az elkerülhetetlen fegyverdörrenés
pillanatát várja. A film témájában és hangulatában is tökéletesen illeszkedik a
politikai thrillereknek abba az összeesküvés-tematikát követő hullámába, amely
a hetvenes években az amerikai és a francia filmgyártásban is jelen volt (pl. Alan
J. Pakula: A Parallax-terv; Henri Verneuil:
I, mint Ikarusz).
Egyáltalán nem a
törvényesség diadala, pusztán az életben maradás vágya motiválja a Térdre kényszerítve (Damiani, 1979) hősét,
Nino Peraltát (Giuliano Gemma), a jó útra tért autótolvajt, aki egy utcai büfét
üzemeltetve, a védelmi pénzt rendesen fizetve igyekszik eltartani a családját.
Eleinte hitetlenkedve fogadja a hírt, hogy a neve felkerült egy halállistára,
de ahogy egyre-másra hullanak el az állítólagos listán szereplő személyek, kezd
kétségbe esni és nekilát kideríteni, milyen sötét szövevénybe keveredett bele
akaratán kívül, amiért meg akarják ölni, és megpróbálja elejét venni a dolognak.
A paranoiafilmek ciklusának legtermékenyebb író-rendezője, Damiani eszköztelen
realizmussal tálalja a fordulatokat: a gyilkossági jelenetekben tartózkodik a
feszültség fokozásától éppúgy, ahogy a cselekmény revelációi is nélkülözik a
műfaji filmekben megszokott, felfokozott drámaiságot. A Peralta megölésével
megbízott, eleinte titokzatosságba burkolózó bérgyilkos, Platamonte (Michele
Placido) szegényes, falusi otthonába is bepillantást enged: ő is csak egy
családja boldogulásáért küszködő nyomorult. Önmagát tisztázni akaró hősünk végül
eljut a meggyilkolását elrendelő maffiavezérhez, megfejti az ügyet – eddig hűen
követve a maffiafilmek sémáját –, a végkifejlet azonban a főhős ilyenkor
szokásos bukásánál valami sokkal pesszimistább. Peralta ugyan vakmerő húzással szabaddá
válik a maffia szorongatásából, de a szerencsétlen Platamontét nem sikerül
megmentenie és akaratlanul a halálát okozza. A film a kisember szintjén mutatja
be, milyen az, amikor nincs kiút a nyomorúságból fakadó tragédiák
szövevényéből.
Az erőszak a maffia
világánál általánosabb érvényben is fenyegette a hétköznapi életet, a bűnözés
mindennapi jelenléte az utcákon választ követelt. Ez hívta életre a zsarufilmek
(olaszul poliziesco, vagy poliziottesco) alműfaját, amelynek egyik
első meghatározó darabja, A rendőrség
megköszöni (Stefano Vanzina, aki a többi filmjében a Steno művésznevet
használta, 1972) az egy évvel korábbi Egy
rendőrfelügyelő vallomása az államügyésznek mintájára a kemény
rendőrfelügyelő és a kötekedő államügyész kettősére épít. Piszkos Harry
dilemmáját visszhangozza Bertone felügyelő (Enrico Maria Salerno) alapkérdése:
hogyan védje meg a rendőrség a lakosságot a bűnözéstől, ha nem kapja meg a
szükséges támogatást a bíróságoktól és a sajtótól? Az elfogott bűnözőket a
tárgyaláson felmentik, az újságok pedig túlkapásokkal vádolják a rendőrséget. Bertone
elméleti fejtegetését, amely a sajtó és az ügyészség képviselőivel folytatott párbeszédben
bontakozik ki, erőszakos akciójelenetek szakítják meg, érzékletesen illusztrálva
a közbiztonsági állapotok tarthatatlanságát. Fordulatot egy önbíráskodó csoport
fellépése hoz, amely mint végül kiderül, rendőri vezetők támogatásával végez ki
olyan bűnözőket, akik elkerülték a felelősségre vonást. Ez végül egy oldalra
állítja a felügyelőt és az államügyészt, de már túl későn. Bertone a törvény
mellett kiállva nem hajlandó meghajolni az önbíráskodó szervezet előtt és ezért
az életével fizet, Ricciuti államügyész (Mario Adorf) osztályrésze pedig a
tisztánlátás lesz, amikor ráébred, hogy felettesei is részesei az
összeesküvésnek.
Bertone felügyelő
újságíró barátnőjét a koboldarcú Mariangela Melato alakította, övé a komikai
címszerep Steno 1974-es A rendőrnő
című filmjében, amely feminista vígjátékként indul, hogy aztán a korrupcióról
szóló politikai szatírába torkolljon. Gianna, a szabad szellemű fiatal nő
megelégeli, hogy a férfiak lépten-nyomon kihasználják, legyen szó a barátjáról,
a főnökéről, az apjáról vagy arról a buszon utazó férfiról, aki szemérmetlenül
megfogdossa, aztán még ki is gúnyolja a többi (férfi)utas előtt. Szent Johanna
egy színházi előadáson látott példájából ihletet merítve rendőrnek áll, és
szigorú kötelességtudata és törvénytisztelete miatt csakhamar konfliktusba
keveredik a fiktív észak-olasz város korrupt vezetésével, sőt még egy római
szenátorral is, aki nyakig benne van a helyi mutyikban. „...valahányszor valami
botrány van, a háttérben mindig egy férfi áll.”–
tör ki Giannából, és ezzel szépen össze is foglalja, amit ez a zsarukomédia a
szexuális és társadalmi igazságtalanságok kombinálásával véghez visz.
A rendőrség megköszöni
utáni évben ugyancsak Enrico Maria Salerno a főszereplője A rendőrség csak áll és néz (Roberto Infascielli, 1973) című
filmnek, amelynek felvetése kevésbé teoretikus, inkább személyes: akkor is
ugyanolyan keményen lépünk-e fel a bűn ellen, ha ezzel szeretteinket sodorjuk
életveszélybe? Cardone felügyelő (Salerno) az észak-olaszországi Brescia
városában tesz rendet éppen, amikor kihívói elrabolják egyetemista fiát (tragikus
érdekesség, hogy Salerno fia alakítja, aki ugyanebben az évben meghalt
kábítószertúladagolásban), és jelképes összeget kérnek szabadon bocsájtásáért,
kizárólag azért, hogy a közvélemény előtt hiteltelenítsék alapállását, hogy soha
nem enged a bűnözők követeléseinek. Cardone lelki tusája és ahogy ezt a
színészkirály Salerno megjeleníti, állnak a film középpontjában (Salerno magyar
hangja Latinovits Zoltán volt a mozikban), és ez teszi igazán lebilincselővé a
filmet, függetlenül a végkifejlet pompás autós üldözésétől és a főbűnös
viszonylag sablonos leleplezésétől.
Ahogy a maffiafilmek
között a Térdre kényszerítve mutatta
be a kisember szintjén a korrupt rendszerek működését, úgy a nagyvárosi krimik
között is egy egész csoportnyi filmben találunk civil közembert, aki szembeszáll
az őt ért erőszakkal. Az amerikai Bosszúvágy
nyomdokain járó Az utca törvénye (Enzo
G. Castellari, 1974), Az utca embere
igazságot tesz* (Umberto Lenzi, 1975), vagy A feldúlt város – Kíméletlen hajsza az emberrablók után* (Fernando
Di Leo, 1975) elsősorban műfaji eszközökkel tették izgalmassá a néző számára
könnyű azonosulást kínáló átlagemberek nem mindennapi küldetéseit, ahogy
felveszik a harcot a bűnözőkkel, változó módon viszonyulva a törvényességhez,
illetve a törvény képviselőihez – a kettő, ugye, nem ugyanaz.
A téma egyik legmegrázóbb
feldolgozásával az Egy egészen kicsi
kispolgárban, a vígjátékspecialista Mario Monicelli 1977-es alkotásában
találkozunk, amelyben egy jellemszatíra alakul át valami sokkal tragikusabbá,
hasonlóan, mint a főszerepet játszó Alberto Sordi másfél évtizeddel korábbi A maffia parancsára című filmjében. Sordi
kincstári komikusi rutinjával hozza a szűklátókörű, alázatos kishivatalnok
figuráját, akinek legfőbb törekvése, hogy könyvelői állást szerezzen enyhén
ütődött fiának, Mariónak. Vivaldi úr a cél érdekében még egy szabadkőműves
páholy kínos beavatási szertartásának is aláveti magát, és egy sor hasonló
komikus, olykor groteszkbe hajló jelenet színezi a főszereplő karakterét és a
lételemét jelentő társadalmat, mikor egy váratlan esemény új irányt szab a
cselekménynek. Egy menekülő bankrabló elhibázott lövése következtében Mario
meghal, ami teljesen összetöri a szüleit. Anyja, akit az amerikai Shelley
Winters alakít szívfájdítóan, szélütésben lebénul, az egycsapásra megőszült apa
pedig csupán árnyéka marad hiperaktív önmagának. Érzelmi érintettsége okán nem
tekintik szavahihető szemtanúnak, ezért amikor viszontlátja fia gyilkosát, a
saját kezébe veszi az igazságszolgáltatást. A fiatal bűnöző elrablása és hosszadalmas
agyonverése megdöbbentően véres jelenetsor, amely a nyomorúságos körülmények
hangsúlyozásával mutatja meg, hogy a bosszú mennyire nem felemelő. Monicelli a
nyers erőszak mindent elpusztító erejére hegyezi ki filmjének végkifejletét: Vivaldi
úrra magányos, vigasztalan nyugdíjas évek várnak. A nyitva hagyott befejezésben
talán újabb gyilkosságot készül elkövetni – kevés vígjátéknak induló filmben
fagyasztják ilyen kíméletlenül arcunkra a mosolyt.
A műfaji keretek miatt érzelmileg
kevésbé felkavaró, viszont annál szórakoztatóbb tud lenni az eredmény, ha a
bűnözőkön bosszút álló főszereplő maga is bűnöző; még akkor is, ha a motiváció általában
itt sem kevésbé tragikus, és a legtöbbször ugyanúgy családon belül elszenvedett
veszteségből ered. A Tony Arzenta
(Duccio Tessari, 1973) címszereplője profi bérgyilkos, akitől megbízói meg
akarnak szabadulni, de helyette véletlenül feleségét és kisfiát ölik meg.
Arzenta számára nincs más kiút, válaszul bosszúhadjáratra indul az alvilági
szervezet teljes vezetősége ellen. A törvényes hatalom és a szervezett bűnözés
összefonódása itt új felállást mutat: az Interpol a háttérből támogatja Arzenta
gyilkosságsorozatát, mert így gyorsan megszabadulhat pár alvilági nagykutyától.
A népszerűsége csúcsán járó Alain Delon legfagyosabb figuráját hozza, de a
kamera mögött is a legmagasabb szintű profizmus dolgozik, ami a korszak európai
akciófilmjeiben elképzelhető: káprázatos üldözések és gyilkossági jelenetek
Milánótól Koppenhágán át Szicíliáig szemet gyönyörködtető vizuális eleganciával
tálalva. A könnyedebb szórakoztatás jegyében ugyan a bűnözés hatalma miatt
érzett szorongást lecserélték a gonoszokkal való leszámolás felett érzett
elégtételre, végül azonban Arzenta is az érdekösszefonódások áldozata lesz,
amikor egy olyan barát végez vele, akit a szervezeten belüli felemelkedés
ígéretével vettek rá az árulásra.
Akár a törvényességhez
ragaszkodik a főhős, akár az önbíráskodást választja a korrupt és erőszakos
rendszerekkel szemben, akár győz, akár elbukik a magára vett küldetés
teljesítése során, e filmek egy közös funkciót biztosan ellátnak: leleplezik a
társadalmi igazságtalanságot, felmutatnak egy ezzel szemben fellépő szándékot,
és a nézőben megtisztító katarzist váltanak ki a kettő közötti konfliktus
felizzításával. Mivel örök emberi dilemmáról szólnak, és mivel a legtöbb
esetben a megvalósítás stílusa is egyedülállóan vonzó, a hetvenes évek olasz
bűnügyi filmjeinek jó része a mai napig izgalmas felfedezni valónak számít.
* A
csillaggal jelzett magyar címek az eredeti olasz címek szó szerinti fordításai,
a többi filmet a magyar forgalmazásban kapott címén említem.
Cikk értékelése: | | | | | | | | | | | | | szavazat: 211 átlag: 5.78 |
|
|