KERESÉS ARCHÍVUM/TARTALOM LAPOZÓ
Év  

  
       
             
             
             
             
             
             
             
             
   2015/március
OLASZ POLIP
• Nevelős Zoltán: Szemben az erőszakkal Olaszország ólomévei
• Bikácsy Gergely: Maffia-átvilágítás Francesco Rosi (1922-2015)
• Csiger Ádám: Minden maffiózó rohadék Gomorra-sorozat
• Soós Tamás Dénes: „A pisztoly marad, hozd a cannolit!” A maffia Amerikában
U.S. ARMY VS. DJIHAD
• Géczi Zoltán: Aszimmetrikus hadviselés Amerika terrorellenes háborúja
FRANCIA MULTICOLOR
• Barkóczi Janka: Meseváros végzete Timbuktu
• Szatmári Zsófia: Kirepülni szabad Party Girl, Csajkor, Küzdők
• Ádám Péter: A humor mártírjai Charlie Hebdo-per
MAGYAR MŰHELY
• Sándor Tibor: A paraszti sors változásai Vidéki Magyarország 1942-89 –3. rész
OROSZ HISTÓRIA
• Geréb Anna: Az utolsó orosz zsidó nemes Eisenstein tabui
• Veress József: „A múltat be kell vallani” Egy orosz szöveggyűjteményről
SVÉDKESERŰ
• Vincze Teréz: „Nézd legott komédiának…” Roy Andersson: Egy galamb leült egy ágra, hogy tűnődjön a létezésről
• Varró Attila: Álomjáték Julia kisasszony-adaptációk
FILM / REGÉNY
• Sepsi László: Szigorúan ellenőrzött gyönyör E. L. James: A szürke ötven árnyalata
• Vajda Judit: Gyógyíthatatlanul romantikus Sam Taylor-Johnson: A szürke ötven árnyalata
KRITIKA
• Kovács Bálint: Dinnyeleves újhagymával Ujj Mészáros Károly: Liza, a rókatündér
• Fáber András: Filmet rendezni Alain Resnais: Szeretni, inni és énekelni
• Kránicz Bence: A simlis és a szende Tim Burton: Nagy szemek
MOZI
• Árva Márton: Rio, szeretlek!
• Forgács Nóra Kinga: Csodák
• Roboz Gábor: Fácángyilkosok
• Varró Attila: Kéjlak
• Tüske Zsuzsanna: Elemi szerelem
• Baski Sándor: Az új barátnő
• Kovács Kata: Ahol a szivárvány véget ér
• Kolozsi László: Őrült szerelem
• Sepsi László: Jupiter felemelkedése
• Kránicz Bence: Kingsman: A titkos szolgálat
• Huber Zoltán: Csocsó-Sztori
• Simor Eszter: Shaun, a bárány – a film
DVD
• Fekete Martin: Foto Háber
• Gelencsér Gábor: Vörös föld
• Pápai Zsolt: Az Élet Könyve
• Lakatos Gabriella: Ez történt Budapesten
KÖNYV+DVD
• Murai András: Örömtankönyv Varga Balázs: Final Cut – A tankönyv
• Gelencsér Gábor: Puszták képe Szekfü András: „Magánkalóz a filmdzsungelben”
PAPÍRMOZI
• Bayer Antal: Rövid leltár az új szezon előtt

             
             
             
              
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
    
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
     
bejelentkezés/regisztráció a kedvencekhez
 
 

DVD

Foto Háber

Fekete Martin


Foto Háber

Magyar, 1963. Rendezte: Várkonyi Zoltán. Szereplők: Ruttkai Éva, Latinovits Zoltán, Páger Antal, Szakáts Miklós, Sulyok Mária, Lehoczky Zsuzsa, Csákányi László, Nagy Attila. Forgalmazó: MaNDA. 97. perc 

Az Egri csillagok 1968-as filmváltozatának alkotói sokat változtattak Gárdonyi klasszikusának cselekményén: a pap figurájának mellőzésével újraírták az expozíciót, és a regény egyik legkidolgozottabb epizódja, a szultán seregének felvonulása sem került filmre. A változtatásokkal az ostrom felvezetésén igyekeztek rövidíteni, hogy minél részletesebben dolgozhassák fel a várvédők hősies küzdelmét, s e céljukat figyelembe véve meglepő a Sztambulban raboskodó Török Bálint kiszabadítására tett kísérlet aprólékos és regényhű bemutatása. Az álcázás és összeesküvés motívumaival a kémthrillereket is megidéző, szövevényes történetszál megőrzésében kulcsszerepet játszhatott Várkonyi Zoltán rendező bűnügyi műfajok iránti érdeklődése, mely tetten érhető már az 1952-es Nyugati övezet szabotázsfilmjében, az 1956-os Keserű igazság „ellen” termelési filmjében, majd pedig az 1973-as Ártatlan gyilkosokban is, illetve mindenekelőtt az 1963-as Foto Háberben.
A klasszikus kémthriller történetében kiemelt fontosságú év az 1962-es: ekkor mutatják be a paranoiathrillerek nyitányát jelentő A mandzsúriai jelöltet és az első James Bond-filmet, a Dr. No-t. A kémthriller tematikus elemeit a film noir formavilágával házasító paranoiathrillerek, s az akciófilm műfajának megteremtésében úttörő szerepű Bond-filmek bő egy évtized alatt kiszorítják a Hitchcock által még Nagy-Britanniában kikísérletezett, s a negyvenes-ötvenes években csúcsra érő klasszikus alműfajt, melynek azóta sem sikerült visszaverekednie magát az alkotók kedvencei közé. Várkonyi egy évvel később már mintegy előrejelzi az új műfaji variációk útját azzal, hogy kémthrillerében felhasználja az előbb említett filmcsoportok jellegzetes megoldásait: a paranoiathriller cselekményvezetése érvényesül, amikor a több szálon futó elbeszélést arra használja, hogy elbizonytalanítsa a nézőt a hős pozícióját és az antagonista kilétét illetően, míg Latinovits karakterének bátorsága, leleményessége, illetve a rá leselkedő veszély ellenére is magabiztos kiállása a 007-es ügynököt juttatja eszünkbe. A margón jelentkező „idegen” műfaji elemek mellett – részben a kor magyar filmgyártásában döntő szerepet játszó cenzúrának köszönhetően – megtartja a klasszikus hitchcocki alműfaj megoldásait: a játékidő harmadánál leleplezi a gyilkost és nagyjából a felénél tisztázza hősét, aki a kémhálózat felszámolása közben a szerelmet is elnyeri, s így happy enddel zárul a többszöri megtekintésre is érdemes történet.
Extrák: Nincsenek.


A cikk közvetlen elérhetőségei:
offline: Filmvilág folyóirat 2015/03 60-61. old.
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=12090