KritikaUjj Mészáros Károly: Liza, a rókatündérDinnyeleves újhagymávalKovács Bálint
Egy sosemvolt városban, Csudapesten, a Rókatündér szedi áldozatait. Dinnyeleves
egy csipetnyi újhagymával, csülkös csokipudinggal: Ujj Mészáros Károly első
nagyjátékfilmjében épp olyan természetesen hangzanak a létezhetetlen ételek
nevei, mint amilyen természetességgel vegyíti a társíró-rendező az
egzisztencialista drámát a tündérmesével, a szürreális-önironikus
műfajiság-paródiát a vegytiszta romantikus filmmel, vagy éppen a nyugati típusú
kapitalizmust a keleti blokk szocializmusával.
A Liza, a rókatündér sokszínűsége a szó
eredeti értelmében kezdődik: ahogyan a rendező kisjátékfilmjeinek túlnyomó
többségében, úgy itt is az aprólékosan kidolgozott, extravagáns és mint ilyen,
a realizmustól törvényszerűen elemelt, Wes Anderson-os, rikítóan színgazdag
képi világ a legelső, ami feltűnik. Ujj Mészárosnál korábban is szinte mindig –
a 2006 előtti játékosabb és az az utáni, a szeretet mindenféle
megnyilvánulásait boncolgató kisfilmekben is – jelen voltak egyrészt a furcsa,
ódon, mindig némi misztikumtól sóhajtó terek (a Palika kiviszi a szemetet nyitóképében még egy rumlis,
teleszemetelt konyha is úgy jelenik meg, mint egy sajátos esztétikájú
neorealista festmény), másrészt valamiféle, a mienknél talán jobb, de
mindenképpen különlegesebb világokba való menekülés. A Liza… pedig voltaképpen a kisfilmek szintézise: miközben egyesíti a
korai munkák fantasztikus-természetfeletti témáit az újabbak szeretet- vagy szerelemközpontúságával,
minden eddiginél feszesebb és természetesebb egységbe tereli a realizmust a
játékossággal és öntörvényűséggel, és minden korábbinál többet hoz ki az
extravagáns formából, utolsó milliméterig pontosan kidolgozott képekkel, a
szuggesztív és sajátos atmoszférájú díszletekkel, az önmagukban még realista,
de ilyen mennyiségben már egy neoavantgárd divatbemutató kollekcióját idéző
jelmezekkel, a gondos odafigyeléssel kiválasztott és elhelyezett kellékekkel
teremtve egységes és nagyon sajátos világot.
Amely
világ a film egyik főszereplője, és amelyet úgy hívnak, Csudapest. Ujj Mészáros
Károly talán leginkább magával ragadó találmánya a cselekménynek nemcsak
helyet, de tulajdonképpen életet is adó környezet, amely révén minden
természetesnek tűnik, legyen szó fiatalon elhunyt japán popénekesek visszajáró
szelleméről vagy mesebeli lélekrabló démonokról. A Liza… fiktív múltban, a magyar szocializmus időszakában játszódik,
csakhogy szocialista helyett kapitalista berendezkedéssel, Fabulon-hirdetések
helyett a Cosmopolitan Tavasz című újság óriásplakátjával a falakon, lacikonyha
helyett pedig a jellegzetesen szocreál Mekk Burger sajtburgereivel és Mekk
Derelyéjével (és mellesleg tökéletesen politikamentesen). És a sosemvolt álom-nosztalgiavilág
olyan erős impulzust ad – mivel Hujber Balázs látványtervező olyan ötletesen dolgozta
ki, Szatmári Péter operatőr pedig olyan találó beállításokban mutatja be –,
hogy az a legelsőtől az utolsó percig lenyűgöző és izgalmas marad, sőt már azelőtt
azzá válik, hogy kibontakozna a sztori, vagy – pláne – annak mélyebb értelme.
Vagy akár az, hogy nagyjából milyen műfajról is van itt szó.
A
film az első kockától kezdve játszik a műfajokkal, és önreflexív módon rá is
erősít erre a játékra: először egy horrorsablont idézve mutatja a csapzott,
véres Liza tarkóját és recsegő csontjait, majd a főcím B-kategóriás
erőszakfilmekre utaló megoldásai után rögtön lányregénybe váltunk szerelmes
ponyvát olvasó és a zuhany alatt kacagó nővel, és innen már csak egy ugrás az
ázsiai kardos filmek hangjainak répaszeletelés alá keverése meg a
pszeudo-távolkeleti tipográfia. A szinte minden műfaj – és közelebbről az
ázsiai filmipar, hiszen mégiscsak egy japán alapú sztoriról van szó – végigzongorázása
nem öncélú posztmodern játék: jól illeszkedik Ujj Mészárosnak abba a
törekvésébe, hogy az elidegenítéssel elemelje filmjének – egyáltalán nem rossz
értelemben vett – naiv romanticizmusát. Mintha a gesztus az elsőfilmes
rendezőkre jellemző bemutatkozás, öndefiníció kelléke lenne: „nem műfaji
romantikus komédiát, hanem szerzői filmet rendezek”.
Hiszen
a hagyma közepe a megannyi réteg alatt igenis vérbeli romantikus mese, még ha a
rétegek némelyike oly véres is. A történet szerint a világéletében magányos
ápolónő, mikor meghal az őt japánbolondságra „tanító” ápoltja, a japán
nagykövet özvegye, harmincadik születésnapján elhatározza, hogy „megkapja azt
az ajándékot, amire egész életében várt: a szerelmet” – ahogyan az kedvenc
lányregényében meg van írva. Csakhogy akárkit is szemel ki a szőke herceg nemes
feladatainak ellátására, az rövid időn belül (egyre kevésbé) váratlan halált
hal. Egy japán kiállítás katalógusában aztán Liza megtalálni véli a
magyarázatot a jelenségre: talán ő is egyike a japán mitológia rókatündéreinek,
akiknek az a sorsa, hogy bárki kívánja is meg őket, az halállal lakol – és az
átok alól, ahogy az már a mesékben lenni szokott, csak az igaz, önzetlen
szerelem jelenthet feloldozást.
Utóbbi
kitétel az, amely révén Ujj Mészáros Károly és Hegedűs Bálint forgatókönyve
sokkal optimistábbá válik az alapszituáció, több karakter és még néhány
mozzanat tekintetében ötletadó alapanyagot jelentő Pozsgai Zsolt-drámánál, a Liselotte és a május-nál. Mert míg
Pozsgainál a potenciális szerelmesek haláláért és Liselotte magányáért a mai
kor civilizációs rákfenéi, a modern világ „elszeretettelenedése” felelős, addig
a Lizában a hangsúlyok a meseiség és
az egzisztencializmus felé tolódnak el. Itt – ezt jelzi a hasonló témákban
gyakran fordulópontot jelentő harmincadik születésnap is – az emberi
felnövéstörténet lezárulta, a társtalálás iránti kétségbeesett vágy metaforája a
szapora halálozás. Mintha a velejéig romantikus alaptézis fogalmazódna meg: a
testi vágynál idővel fontosabbá kell válnia a lelki szeretetigénynek és
szeretni tudásnak – hiszen aki csak megkívánja
Lizát, dicstelen véget ér, aki viszont megszereti,
boldogan él, amíg meg nem hal. Ráadásul Ujj Mészáros Károly nemcsak az említett
romantikus archetípust bújtatja új kimonóba, de hozzá is tesz némi, igen
szimpatikus és megkapó toldalékot a rókatündér-rejtély csattanós megoldásával
és a vége főcím utáni lezárásával: így tud a Liza… egyénivé válni a romantikus zsánerben is.
De a
film tényleg olyan, mint a hagyma, amennyiben a rétegzettségre gondolunk (a
könnyfakasztás hiányzik, mivel Ujj Mészáros minden melodramatikus jelenetet
azonnal felold a humorban: például amikor a virággal érkező férfit a nő
kikosarazza, a becsapott ajtó előtt álló férfi felkiált: „legalább vécére
engedj be!”). Épp emiatt nem válik a film sem didaktikussá, sem butuskán
egyszerűvé, sem szirupossá: mindazt, ami önmagában esetleg ilyennek lenne
nevezhető, elfedi és így elemeli a formavilágon, a műfaji játékon, a
Csudapest-kreálmányon kívül a sokszínű, nem annyira kacagtató, mint inkább
szubtilis humor is. Részben „klasszikus” szituációs poénokról van szó: a Liza
körüli halálok miatt nyomozó rendőrkapitánynak például soha nem jutnak eszébe
az előszeretettel idézett közmondások, a vidékről a fővárosba költözött zászlós
pedig, mivel még nincs albérlete, egy szál törölközőben sétálgat ideiglenes
szálláshelyén, a rendőrkapitányságon. Sok a rejtettebb, mondjuk úgy, rendezői
poén: a Mekk Burgerben például mindig üldögél a háttérben egy-két kórosan
túlsúlyos figura, de ilyenek a mindenféle értelemben vett túlzások is,
jelmezben, frizurában, sminkben, beszédmódban. És ott van még az abszurd humor
is, amelyet többnyire a japán énekes szelleme és az őt a kellő iróniával, mégis
abszolút komolysággal játszó David Sakurai képvisel.
De
arról, hogy ne váljon sablonos romkommá a történet, mindezeken kívül a
zsánersablonokhoz képest egészen más technikát használó, a csendekben,
elhallgatásokban, utalásokban is bízó, irodalmi igényű, mégis – ebben a sajátos
atmoszférájú világban – remekül mondható szövegkönyv is felelős, és a színészek
semmiképp sem „romkomos” regiszterben tartott játéka is. Balsai Mónika (Liza) a
maga remegő, átfagyott erdeimadár-hangjával, kíváncsi-naiv kislánytekintetével voltaképpen
maga is újabb rétege a filmnek, amennyiben különös erejű jelenléte
pluszjelentést, sajátos hangulatot tud adni minden jelenetnek. Bede-Fazekas
Szabolcs játékával is érzékeltetni tudja a két karakter összetartozását: épp
olyan magára hagyatott, kívülálló szemlélőt játszik, mint partnere, érezhetően
azonos gyökerű, hasonlóan elfojtott kétségbeesést játszva minden arcrezdülésébe.
Ugyanakkor
ez a precíz, minden tekintetben átgondolt, jó dramaturgiájú, megfontolt és
magabiztos építkezés okozza azt is, hogy a Liza…
egészében véve annak ellenére sem tud igazán zsigeri hatást elérni, hogy önmagában
minden része remekül megállja a helyét. Az érzéki hatásnak – amiben sokszor
akár a kevésbé intelligens zsánerfilmek tudnak erősek lenni – már nincs annyi
ereje, nincs olyan jó kimunkált hatása, hogy a Liza, a rókatündér igazán átütő élménnyé is tudjon válni a perfekt
intellektuális kaland mellett.
LIZA
A RÓKATÜNDÉR – magyar, 2015. Rendezte: Ujj Mészáros Károly. Írta: Hegedűs
Bálint és Ujj Mészáros Károly. Kép: Szatmári Péter. Producer: Major István.
Szereplők: Balsai Mónika (Liza), David Sakurai (Tani), Bede Fazekas Szabolcs
(Zoltán), Schmied Zoltán (Henrik), Molnár Piroska (Márta), Reviczky Gábor
(Ezredes). Gyártó: FilmTeam / Origo Film Group. Forgalmazó: A Company
Hungary. 98 perc.
Cikk értékelése: | | | | | | | | | | | | | szavazat: 131 átlag: 5.29 |
|
|