Film / RegénySam Taylor-Johnson: A szürke ötven árnyalataGyógyíthatatlanul romantikusVajda Judit
E.L. James bestsellerének film változata ott emlékeztet pornóra, ahol a legkevésbé számítunk rá. Az utóbbi időben több
hollywoodi produkció is tett rá kísérletet, hogy zsánerfilmbe fogalmazott üzenetével
szimbolikusan szóljon a férfi-nő kapcsolat társadalmilag is fontos
vetületeiről. Míg David Fincher Holtodiglanja
akár a házasság intézményének szóló kíméletlen kritikaként is felfogható, addig
a Vadregény musical a gyermekvállalás
nehézségeire reflektál. Ebbe a sorba A
szürke ötven árnyalata is bekéredzkedhetne, hiszen a BDSM-ben utazó
domináns alfahímbe beleszerető ártatlan lány sztorijában mindenképpen ott a
potenciál.
Anastasia Steele és
Christian Grey viszonya ugyanis csak színleg épül szado-mazo aktusokra –
valójában egy hagyományos férfi-nő kapcsolatot modellez, némileg eltúlozva (és
a szex terepére tolva) az egymásnak feszülő akaratok csatáját. Grey szexuális
jellegű követelőzése tulajdonképpen egy szerelmes férfi ragaszkodásának,
uralkodási és birtoklási vágyának feleltethető meg, miközben – mint minden
kapcsolatban – itt is kompromisszumok mentén alakul a két ember közötti
viszony. „Miért akarsz megváltoztatni?” – teszi fel a kérdést szerelmének a
lány, de a románc (és egymás) hatására valójában mindketten megváltoznak. A boldog
beteljesülést pedig a házassági szerződés paródiájaként is felfogható, a biztonságos
BDSM-együttlétet garantáló, pontokba szedett, részletes feltételeket tartalmazó
szerződés jelenthetné.
Az adaptáció alkotói
azonban ehelyett a naiv női vágyálmok kiaknázására és arra a bizsergető
izgalomra koncentráltak, miszerint egy domináns hím megszelídítése minden
bizonnyal olyan kamaszlány-fantázia, mint egy meleg férfi elcsábítása (azért
tegyük hozzá: a könyveredeti is megrekedt ezen a szinten). A szürke ötven árnyalata tele van arra utaló jelekkel, hogy a
(pszeudo)pornográfia mögött valójában egy romantikus lányregény lapul. A filmverzióban
is meghagyták azokat a hangsúlyos részeket (az elaléló nő ölbe emelése,
megmentése egy száguldó biciklitől vagy épp egy spiccesen nyomuló udvarlótól),
melyek azt támasztják alá, hogy Grey igazából egy gáncs nélküli lovag, kis
szépséghibával, a csetlő-botló főhősnő pedig a megmentésre váró szűz (Anastasia
bénázásaiból akár külön burleszket is össze lehetne vágni).
Pedig a filmben itt-ott
felvillan a törekvés a szimbólumokban való fogalmazásra, de az olyan motívumok,
mint a zárba kerülő kulcs a behatolás metaforájaként, a kötözős szexet
előrejelző jó alapos becsatolás a biztonsági övvel a helikopteren vagy a
különböző légi járművekkel utazás (helikopter, vitorlázórepülés) az érzelmektől
a fellegekben járás analógiájaként, sajnos nem futnak ki sehova, egytől egyig felesleges
díszítőelemként funkcionálnak csupán.
Marad tehát a valóra
váló kamaszfantázia, ám A szürke ötven
árnyalata sem romantikus filmként, sem szoftpornóként nem váltja be a hozzá
fűzött reményeket. Az eredeti cselekményt meglehetősen hűségesen lekövető
adaptáció kötelességszerűen végigszalad a könyv eseményein, de olyan kapkodva, stílus-
és atmoszféramentesen, olyan ügyetlenül megírt párbeszédekkel és hihetetlenül
keresett mondatokkal, hogy mindez kísértetiesen emlékeztet a pornófilmek azon bevett
szokására, hogy egy-egy akció között azért alibiből lezavarnak néhány
töltelékjelenetet is. Amikor azonban az aktusokra kerül a sor, az alkotók mindig
visszatáncolnak: igaz ugyan, hogy hollywoodi fősodorbeli alkotáshoz képest
meglepően sok fedetlen bőrfelületet kapunk, de ez csak a mézesmadzag, mivel a
kulcsfontosságú pillanatokban túlesztétizáltan lelassítják a képsort (például
az első korbácsolásnál) vagy eltávolodik a kamera, és csak távolabbi plánokban
láthatjuk a kivillanó szeméremszőrzetet. Így coitus interruptusra számíthatnak
azok, akik a regényben olvasható grafikusabb leírásokra és szaftos részletekre
lennének kíváncsiak, hiszen a filmben végeredményben egyedül a szex ábrázolása
nem emlékeztet igazi pornóra.
Sam Taylor-Johnson pornófilmes vázra felhúzott romantikus mozija tehát ennek is, annak
is életképtelen – a legszerencsésebbnek talán még mindig akkor érezhetjük
magunkat, ha úgy fogjuk fel az egészet, mintha egy újabb Alkonyat-részt néznénk, csak vonzó vámpírfiú helyett egy jóképű
bántalmazóval a középpontban.
A SZÜRKE ÖTVEN ÁRNYALATA
(The Fifty Shades of Grey) – amerikai, 2015. Rendezte: Sam Taylor-Johnson. Írta: E. L. James
regényéből Kelly Marcel, Patrick Marber és Mark Bomback. Kép: Seamus McGarvey.
Zene: Danny Elfman. Szereplők: Dakota Johnson (Anastasia), Jamie Dornan
(Christian), Jennifer Ehle (Carla), Eloise Mumford (Kate), Max Martini (Jason).
Gyártó: Focus Features. Forgalmazó: UIP-Duna Film. Szinkronizált. 125 perc.
Cikk értékelése: | | | | | | | | | | | | | szavazat: 90 átlag: 6.11 |
|
|