Francia MulticolorTimbuktuMeseváros végzeteBarkóczi Janka
A dzsihad fanatizmussal szemben egy muzulmán szent város sem érezheti magát biztonságban. A Szaharán
túl, Mali közepén, van egy város, ahol nem kevesebb, mint 333 szent sírját
rejti a föld. A varázslat és gazdagság legendái ezen a vidéken, a ghánai,
szongai, tuareg, marokkói, francia uralom alatt, az együtt élő és egymást
túlélő kultúrák nyomában évszázadok óta szaporodnak, így igazolva a helyi
mondást: a só északról jön, az arany délről, a pénz a fehér emberek országából;
de Isten szava, a bölcsesség és a legszebb mesék kizárólag Timbuktuban
találhatók. Timbuktu, melyet már csak nevének misztikus csengése miatt is
hajlamosak lennénk a fikció világába utalni, valódi település, olyan hely, ami
a XV. században még a világ köldöke volt, mára azonban Afrika egyik
legszegényebb, terrorral és kilátástalansággal küzdő pontjává vált. Nem
véletlen, hogy az éles szemű Abderrahmane Sissako rendező, a harmadik világ szenvedéseinek
elhivatott szószólója, éppen itt találta meg napjaink egyik súlyos kihívásának
szimbólumát, mert ez a mágikus, mégis létező táj illusztrálja a leghitelesebben
azt a félelmetes jelenséget, amikor az irracionalitás hirtelen a valóságban
nyit teret magának.
2012-ben a
nagyvilág alig vette hírét annak, hogy a sivatagi város tuareg szeparatisták
kezébe került, máris távozásra bírta őket az al-Kaidával kapcsolatban álló
dzsihádista csoport, az Ansar Dine. Bár egy év múlva a francia-mali egyesült
erőknek sikerült visszafoglalni a területet, az addig átélt traumák hatása és a
fokozott biztonsági kockázat a mai napig intenzív maradt. Sissakót egy újsághír
inspirálta a szélsőséges iszlamista uralom töredékes, valószerűtlen víziójának
megfilmesítésére, amely egy földbe ásott lyukban megkövezett párról szólt, akik
a vád szerint házasságon kívüli nemi viszonyt ápoltak. A laza epizódokból,
benyomásokból építkező Timbuktu a vallási fanatizmus égisze alatt
bevezetett rendszabályok kínját, a megerőszakolt civilizáció jajszavát fordítja
le a nyugati elme számára is befogadhatóvá. Az iszlám jogrend, a saría nevében
hozott korlátozások, a dohányzás, a zene, a labdarúgás tilalma, a nők számára
kötelezővé tett, teljes testet takaró bő öltözék olyan gyötrelmek, amelyekkel
az egyén és az addig éppen felvilágosult szellemiségéről híres sivatagi
társadalom összessége egyaránt konfrontálódik. A történet kiindulópontja egy
magányos nomád család, azon kevesek egyike, akik nem keltek útra a térségből ez
idő tájt meginduló 300 000 menekülttel, és akiket GPS nevű kincset érő tehenük
halála a teljes kilátástalanságba sodor. A valódi főszereplők mégsem ők, hanem
a közösség és a város, amely sehogy sem találja a helyes viszonyulást a vele
megeső felfoghatatlan rémségekhez. Az egyes emberek reakcióit felvillantó,
szkeccsszerűen kapcsolódó jelentek szereplőit olyan emblematikus személyiségek
formálják meg, mint a csodálatos hangú mali énekesnő, Fatoumata Diwara, vagy a
magát az események alól különleges státuszával kivonó, őrült boszorkányt
alakító haiti táncos-színésznő, Kettly Noël, de mellettük
Európában befutott migráns színészek is feltűnnek, például Hichem Jacoubi és
Abdel Jafri. A komoly dramaturgiai ívet nélkülöző forgatókönyv, amely leginkább
az életre kelt abszurditás fantáziavilágának egyes stációit ábrázolja, az Adéle
élete 1-2-vel már bizonyított Sofian El Fani operatőri munkájával a
National Geographic színpompás, kissé talán túlságosan is steril világát idézi
meg.
A
Mauritániában és Maliban nevelkedett, Moszkvában filmes képzést kapott, majd
Franciaországban alkotó Sissako már korábbi filmjeiben, a Boldogságra várva
és a Bamako multikulturális – posztkolonialista kritikát sem mellőző –
közegében fontosnak tartotta, hogy az ismeretlen Afrikát valamilyen módon
becsatolja a globális vérkeringésbe. Mostani munkájában nem a kontinensen
kívül, hanem azon belül talál referenciapontokat, és éppen az évszázados
sokszínűség megszüntetése, az erőszakos uniformizálás ellen tüntet. A hat
nyelven, arabul, bambarául, szongaiul, tamasekül, franciául és angolul
felhangzó párbeszédek újabb és újabb dimenziókat nyitnak, és nyilvánvalóvá
teszik, hogy ami a Föld távoli pontján, barátságtalan homokdűnék fogságában
történik, különböző áttéteken keresztül egy napon a közvetlen közelünkben is
hathat. Ahogy a világ összetettségére különösen fogékony rendező egy interjúban
megfogalmazza, hiba volna a vallási fanatikust szimplán gonosz figuraként
ábrázolni, aki távol áll mindentől, ami normális, hiszen a dzsihádistának
feltétlenül vannak emberi vonásai, törékeny élőlény, és éppen ez a törékenység
az, ami bizonyos helyzetekben bárkit szörnyeteggé tehet.
TIMBUKTU
(Timbuktu) – francia-mauritániai, 2014. Rendezte: Abderrahmane Sissako. Írta:
Kessen Tall. Kép: Sofian El Fani. Zene: Amin Bouhafa. Szereplők: Abel Jafri
(Abdelkerim), Kattly Noel (Zabou), Ibrahim Ahmed (Kidane), Toulou Kiki
(Satima). Gyártó: Les Films du Worso / Dune Visions. Forgalmazó: Vertigo Média
Kft. Feliratos. 97 perc.
Cikk értékelése: | | | | | | | | | | | | | szavazat: 199 átlag: 5.35 |
|
|