Francia MulticolorParty Girl, Csajkor, KüzdőkKirepülni szabadSzatmári Zsófia
Három izgalmas fiatal francia film a belső szabadságról, az életmódváltás jogáról és nehézségeiről. Egy hatvanas bártáncosnő-hosztesz, a
világvégére készülő fiatalok, külvárosi kamaszlányok. 2014 francia
filmtermésének két ragyogó első filmje és egy már elismert fiatal rendező új
munkája érkeztek a szabaság nyugati szelével a magyar mozikba. Egyediek,
újítók, mert nem konvencionális témákat, közegeket láttatnak, mert
felszabadultak és lendületesek, rendezőik fiatalok. Mindhárom film a
megszokottból kizökkenés, egy hosszabb-rövidebb ideig tartó életmódváltás
történetét meséli el. A látvány, főleg a színvilág, és a zene is elemi része
mindegyiknek: a Party Girl cím egy
Chinawoman számból jön, a Csajkor
egyik leglátványosabb jelenete Rihanna Diamonds-a
köré épül, a Küzdők eredeti zenéjére
pedig a szakma is felfigyelt: César-díjra jelölték, akárcsak jópár kategóriában
a másik két filmet.
A
koros táncosnők boldogsága – Party Girl
Képes-e az ember kilépni megszokott
környezetéből, életéből? A Party Girl
hőse, a hatvanéves Angélique (Angélique Litzenburger), aki élete nagyrészét
bártáncosnőként, majd bárhoszteszként töltötte, döntés elé kerül: engedjen-e
egykori kliense, Michel, egy jóravaló férfi szelíd ostromlásának, és
otthagyja-e a bárt, addigi otthonát? Megtalálja-e a helyét a rendezett, „hétköznapi”
életben? Kisebb vonakodás után hajlik rá, hogy megállapodjék Michel mellett,
aki még a kezét is megkérte, amire Angélique szintén igent mond.
A témát már ismerjük Prousttól: hogyan vette
el kárára Odette-et Swann, ám nem a múltszázad eleji nagyregényben vagyunk,
hanem a kortárs francia mindennapokban. Nemcsak hogy „igaz történet” alapján
íródott a film, a valódi történet szereplői egyben színészei is. Samuel Theis
és rendezőtársai, Marie Amachoukeli-Barsacq és Claire Burger, Theis
édesanyjának életéből írták és rendezték első filmjüket, melyben az anya
mellett a testvérek, maga Theis is, és az egykori bárbeli kolléganők is részt
vesznek.
A Cannes-ban (a legjobb első filmnek járó)
Arany kamerával (Caméra d’or) jutalmazott hatkezes munkának volt előzménye, a Forbach (2007) című rövidfilmjük, mely
szintén Theis és testvére, Mario szereplésével vitt színre egy megtörtént
eseményt, melyben Angélique is feltűnik. Élő anyagból dolgozni izgalmas, mondja
Theis, így hát a „Hármas ikrek” (les Triplés), folytatták a családi legendárium
filmre vitelét.
Kiindulópontjuk egy érdekes életút, egy éjszaki
életművészé, nem konvencionális családképpel: anya négy gyerekkel, három
felnőtt, de a legkisebbet, aki még kamasz, nem ő neveli tíz éve. A valóságból
építeztek: nem félnek mutatni Angélique törődött arcát, sem azt a sajátos
közeget, ahonnan jön, a maga látvány- és hangulatvilágával (színek, fények,
öltözködés, beszédmód). Azzal, hogy az amatőr színészeknek magukat kellett
eljátszani, a hősök viselkedése, az emberi kapcsolatok könnyebben jelentek meg
a maguk természetességében, mégha, mint Theis elmondja egy interjúban,
figyelniük kellett, hogy ki mennyire feszeng a kamera előtti szerepléstől, ki
mennyi idő alatt szokik hozzá a forgatáshoz. A férj, Michel figurája az
egyetlen, akit nem a valós életbeli személy alakít, hanem egy másik amatőr
színész, Joseph Bour, foglalkozása szerint bányász, mint a filmben, és ő is
hiteles.
A természetadta eszközökön kívül a szerencsés
zeneválasztás is sokat ad a film hangulatához: a Chinawoman melankolikus, de
átható dalai kísérik Angélique életének egy-egy epizódját, így a dinamikus
nyitójelenetet. A bárban dolgozó lányok a hajnali utcán vonulnak, majd
fokozatosan, a zene segítségével átfolyik a jelenet a bár életébe: a
lilás-vöröses-rózsaszínes fényeivel és a Chinawoman I’ll be Your Woman című dalával, melyet kiváló ritmusérzékkel
illesztettek a kezdőképsorhoz. Az ő száma, a címadó Party Girl keretezi a filmet, hirdetve, hogy hatvanéves
bártáncosnők is vannak, bár szépségük, lehetőségeik mások, az ő boldogságuk is
lehet téma, nem csak a fiataloké. A Party
Girl erénye, hogy könnyen érthető, egyszerű: az ember szabadságáról és
választásairól szól. Így világos, hogy a portréfilmként induló, Angélique címen futó munka a készültének
végső stádiumában megtalálta igazi címét, a Party
Girlt. Ezzel a döntéssel az alkotóknak sikerült elemelkedni az egyedi
esettől, egyetemesebb síkra helyezni a történetet, melyben Angélique-re már nem
csak személyként, hanem jelenségként, fogalomként tekinthetünk, mint Mamma Róma
húgára, a nagybetűs szabad nőre.
Elemi
felszabadultságban – Csajkor (Bande de filles)
Céline Sciamma harmadik nagyjátékfilmje a
korábbiakhoz hasonlóan külvárosi környezetben játszódik. Ám az előzőkkel
ellentétben ezúttal a tipikus aszfaltdzsungelben, szegényebb családoknál. A
téma ugyanakkor hasonló: szerepek próbálgatása, identitáskeresés, mint a Tomboy (2011) fiús kislányának kalandja,
aki jódarabig fiúnak tetteti magát, mert a szomszéd lány annak nézte, és nem
mer és nem is akar ebből a szerepből kilépni.
A történet a nyári szünet környékén kezdődik,
amikor Marieme (Karidja Touré) megtudja, hogy újra megbukott, és középiskola
helyett inkább valamilyen szakképzés után kellene néznie. Ahogy elkeseredve
kiviharzik az épületből, megszólítja három divatosan öltözött, vagány lány,
akik a bejárat melletti padokat vették birtokukba. Hívják, hogy menjen velük
Párizsba, és lépésről-lépésre befogadják, megismertetik vele a
szórakozásaiakat: ruhanézegetés mindenféle üzletekben, gyorsétterem, pörölés más
lánybandákkal. És megkezdődik a fejlődéstörténet első fázisa: a kamaszlány
külső és belső átalakulása, csatlakozása a csoporthoz, melyet Marieme új
beceneve pecsétel meg: barátnőinek ő már csak Vic, mint victoire (=győzelem).
Bizonyos szociológiai szándékkal készült a
film, mert ahogy a Party Girlben, itt
is amatőr színészek játszanak, és a szereplők mind feketék. (Elsőként a francia
film történetében.) Céline Sciamma négy hónapig járta a Párizs belvárosában
lévő metróállomás, a Châtelet-Les-Halles üzleteket, szórakoztatóipari
egységeket tömörítő központját, míg elképzeléseinek megfelelően jellegzetes
arcokat, izgalmas alanyokat talált. És jól el is helyezi őket a történetben.
Jellegzetes a film képvilága, miliője: panelek, kevés szín: kék-barna-fehér.
Sötétedik. Nagy lánycsapat vonul haza, önfeledten csacsognak. És ahogyan válnak
le a kisebb-nagyobb csoportok, alábbhagy a vidám csivitelés, egyre komorabbá válik
a jelenet, egyre nyomasztóbbá a félig-meddig kivilágított betonrengeteg.
A lányok felszabadultsága, gondtalansága
lázadás válaszul a külvárosi közeg szigorára, ahonnan kamaszként nincs
példájuk, esélyük a kitörésre. A tekintélyt errefelé a fizikai erőfölénnyel
teremtik meg – a felnőtt férfiak. Ez alól a lányok természetesen szeretnének
kibújni. Marieme joggal tart bátyjától, aki nem csak szavakkal dorgálja meg.
Másrészt ugyanúgy, mint a fiúk, a lánybanda tagjai is részt vesznek ennek a hierarchiának
a fenntartásában: párbajokat szerveznek maguk között, levideózzák őket és utána
az egész környék tudja, ki a csajszi a gáton. Nem csak a lakótelep porondján,
hanem a lányok hétköznapjaiban is bevett eszköz az erőszak, például más iskolás
lányoktól kényszerítenek ki pénzt. És nem ez az egyetlen szokásuk, ami a néző
bizalmát megingatja: ruhát is lopnak. A Csajkor
szabadságra vágyó kamaszai iránt érzett rokonszenvünk azért megmarad, ha
túlzásnak is tartjuk a rendezőnő felhőtlen lelkesedését, miszerint mindenki
olyan szeretne lenni, mint ők; hát nem. Csak szabadságuk vonzó, így találkozik
a film emblematikus jelenete és a nézői azonosulás egy csúcspontban, a
szállodai szobában, ahol a lányok összegyűlnek, eszegetnek-iszogatnak,
nevetgélnek, zenét hallgatnak. Most végre úgy érzik, senkitől, semmitől nem
függnek, ahogy ezüstös kék fénnyel megvilágítva öntudatlan felszabadultságban
táncolnak Rihanna dalára (Diamonds).
Ám akármilyen megkapó is ez így, szabadságuk csak pillanatnyi illúzió és ekképp,
mint Vic is megfogalmazza, sehová nem vezet.
Elszánt szabadságvágyukban hasonlítanak a Party Girl hősnőjére. Vic jól-rosszul,
de mindenáron ki akar törni a környezetéből, melyben esélye sincs kibontakozni.
Sok szabályt áthág (nem akar dolgozni, pedig édesanyja szerez neki munkát,
szeretője lesz, pedig bátyja tiltja ettől), négy különböző alakot,
személyiséget ölt a film folyamán, legvégén pedig talán egy ötödikben is
reménykedhetünk. Látjuk kemény kamaszkorát – ahogy találóan sejteti az
eredetitől kissé eltérő (angol és) magyar cím – az azt kétségtelenül
meghatározó lánybanda epizódjával. Ám azt is látjuk, hogy őket elhagyva, hogyan
kényszerül kompromisszumokra, és a tapasztalatai hatására, hogyan szűri le a
tanulságot: bármilyen élete lesz is, ő fog dönteni róla.
Az
amazon és szerelmese – Küzdők (Les combattants)
Thomas Cailley első filmje, a Küzdők humoros, életteli szerelmesfilm.
Hősei, két vidéki fiatal, Madeleine (Adèle Haenel) és Arnaud (Kévin Azaïs)
először a tengerparton találkoznak a nyári szünetben, egy önvédelmi edzésen,
ahol párba állítják őket: küzdjenek. Arnaud „nem veredik lányokkal”, de mit
tehetne, és mivel Madeleine kerekedne fölül, észrevétlenül megharapja a lányt,
mert különben az gyűrné le. A lány nem szól semmit, de nem is felejt. Ezután a
szégyenletes, de titokban maradt epizód után Arnaud első munkanapján
találkoznak újra, amikor a fiú bátyjával saját építésű kerti pavilont ajánlgat
épp Madeleine szüleinek. A lány, aki méltán veti meg Arnaud képmutató tettét,
leszólja a „tákolmányt” is, mondván, nemcsak rossz minőségű, hanem haszontalan
is. Majd beugrik a medencébe és úszik egy-két hosszt levegővétel nélkül.
A fentihez hasonló, véletlen találkozásokból
adódó komikus helyzetek az egész cselekményt végigkísérik, dinamikussá teszik.
Sokszor Madeleine elképedésre okot adó tulajdonságai (nyers őszintesége,
ereje), viselkedése idézik elő – a tehetséges fiatal színésznő hatásos tolmácsolásában
– vagy épp valóra vált jóslatai: a félkész ácsolat tényleg összedől. Az egész
film a komoly és az ironikus hangvétel között egyensúlyozik, úgy a tiszteletet
parancsoló közegekben, a katonaság ábrázolásában, mint a szereplők
valóságképében.
Madeleine megközelíthetetlen, harcos és
kemény, igazi amazon. Hány lányt ismerünk, aki tetőcserepekkel teli hátizsákkal
úszik és nyers halat turmixol uzsonnára? Végletesnek, extravagánsnak tűnhet,
viselkedését mégis természetességgel ábrázolja Cailley, sőt bizonyos
jelenetekben, azzal, hogy az átlagostól eltérően reagál egy helyzetre, még vele
is érthetünk egyet: tényleg olyan jó szórakozás-e a diszkó? Legfőbb célja, hogy
ne legyen kiszolgáltatva a körülményeknek. Ez persze mindenkinek mást-mást
jelent, a lány számára a világvégére való felkészülést. Mert az szerinte
bármikor eljöhet és jönni is fog. Ezért edzi magát a szabadidejében. Szemében
Arnaud csak egy hétköznapi srác, vagy még rosszabb: szépfiú. Keresgélését
tétlenségnek találhatja Madeleine, aki tudatosan dolgozik céljaiért, noha
végeredményben a fiú bizonyul megfontoltnak, felnőttnek, ő hozza helyre a
Madeleine hevességéből fakadó félreértéseket és nyújt neki életmentő
segítséget. Madeleine céltudatosságával szemben Arnaud maga a finom
hajlékonyság. Épp átmeneti korszakot él át. Még nem tudja, mit csináljon a
nyáron, mihez kezdjen az életben, beálljon-e rögtön a családi vállakozásba apja
halála után, de gond nélkül besegít. Majd a lányt követve beiratkozik a francia
katonaság fiataloknak-amatőröknek szervezett, de nagyon kemény nyári
kiképzőtáborába, ahol megfontoltságával ő tűnik ki, míg Madeleine-t
elmarasztalják.
A történet három fontos helyszíne három
szakasznak felel meg a két fiatal egymással való küzdelmében és
próbatételeiben. Otthon nincsenek különösebb nehézségeik, maguknak írják elő a
túlélésre felkészítő gyakorlatokat, főként Madeleine az úszást. A következő
stádium a kiképzés az erdő szélén, melynek során a katonaság szabja ki a
feladatokat, ugyanakkor vigyáznak is rájuk. Innen útjuk már az erdőbe vezet: ez
a próba igazi helyszíne, itt éljenek meg katonai felszerelésükkel – a nyári
erdőtűz veszélyében.
A Küzdők
cím tehát kettős jelnetésű: egyrészt a maguk állította próbatételekre
vonatkozik, melyeket majdnem önállóan meg is oldanak, másrészt az egymással folytatott
küzdelemre, ami ebben a formában a szerelem kialakulásának (és fenntartásának)
metaforája is. Az átlagos szerelmesfilmekkel ellentétben, nem csak szavakkal
udvarolnak, a szereplők érzelmi kitöréseikben is zárkózottak, arról nem is
beszélve, hogy kemények és önállóak, mint a Csajkor
hősnői, csak nem a nagyvárosi flaszteron, hanem a katonai gyakorlaton és az
erdőben mérettetnek meg.
*
Mindhárom film a belső szabadságról, az életmódváltás jogáról és nehézségeiről
szól. A „liberté, fraternité, égalité” felvilágosult eszménye nemcsak a francia
köztereken, a politikai színtéren mutatja meg magát milliós tüntetéseken, a
szabadság trikolórja a repülni vágyó lelkekben is ott lobog, legyen az a lélek
egy fiatal fekete prolilányé vagy egy kiöregedett bártáncosnőé.
PARTY GIRL (Party Girl) – francia, 2014.
Rendezte és írta: Samuel Theis, Claire Burger és Marie Amachoukeli-Barsacq.
Kép: Julien Poupard. Zene: Alexandre Lier, Sylvain Orel és Nicolas Weil.
Szereplők: Angélique Litzenburger (Angélique), Joseph Bour (Michel), Maria
Theis (Mario), Samuel Theis (Samuel). Gyártó: Elzévir Films. Forgalmazó:
Vertigo Média. Feliratos. 96 perc.
CSAJKOR (Bande des filles) – francia, 2014.
Rendezte és írta: Céline Sciamma. Kép: Crystel Fournier. Zene: Jean-Baptiste de
Laubier. Szereplők: Karidja Touré (Marieme), Assa Sylla (Lady), Lindsay Karamoh
(Adiatou), Mariétou Touré (Fily). Gyártó: Hold Up Films / Lillies Films / Arte
France Cinema. Forgalmazó:Cirko Film. Feliratos.
112 perc.
A KÜZDŐK (Les combattants) – francia, 2014.
Rendezte: Thomas Cailley. Írta: Thomas Cailley és Claude Le Pape. Kép: David
Cailley. Zene: Philippe Deshaies. Szereplők: Adèle Haenel (Madeleine), Kévin Azaïs
(Arnaud), Antoine Laurent (Manu), Brigitte Roüan (Hélène). Gyártó: Nord-Ouest
Films. Forgalmazó: Mozinet. Feliratos.
98 perc.
Cikk értékelése: | | | | | | | | | | | | | szavazat: 148 átlag: 5.78 |
|
|