Könyv+DVDVarga Balázs: Final Cut – A tankönyvÖrömtankönyvMurai András
Pálfi montázsfilmjének élményközpontú analízise. A Final Cut dvd-kiadása és a hozzá írt tankönyv szükségszerűen
kapaszkodik egymásba. Ahhoz, hogy a film megtalálja közönségét, oktatási
anyagként kellett megjelennie, kikerülve így a szerzői jogi problémákat. A
könyv pedig arra használja a filmet, hogy általa tanítson: a szerzők kitűnően
ismerték fel a Final Cut-ban rejlő
pedagógiai potenciált. De nem teszi-e tönkre a tanulás rémes beidegződése, és egyáltalán
az oktatási közeg a film élményét? Hogyan lehet elérni, hogy a mozi akkor is élvezet
maradjon, ha magyarázó szöveget kell hozzá olvasni? Az elemzéseket író Varga
Balázs és a feladatokat jegyző Blaskó Ágnes az élményközpontú ismeretszerzés
útját választva oldják fel ezt az ellentmondást, bízva abban, hogy a tanulás
öröm, ha a saját tapasztalat aktiválja az analitikus szövegek által közvetített
tudást. Ugyanakkor a könyvet a Final Cut
alapos elemzéseként is olvashatja, akinek semmiképpen nem fűlik foga a csoportos
tanulási szituációhoz.
Ami az élményeket
illeti, ott van rögtön a borító belső oldalán maga a film. Pálfi György és
vágó, hangmérnök munkatársainak alkotása a filmszerető embernek örömáradat, de a
szerzők reményei szerint a köz- és felsőoktatás mozgókép- stúdiumain kötelezően
résztvevőknek is vizuális élvezetet jelent. A nézői élmény a 450 filmből
kiemelt részletek felismerésének boldogságától egy eddig, ebben a formában soha
nem látott, mégis már ezerszer megismert narratíva-paradoxon megismeréséig
ível.
A könyv célja ugyanakkor
megmutatni a felismerésen és rácsodálkozáson túli világot, vagyis a tudatos
befogadás örömét. Varga Balázs egyrészről szemléletesen leírja, mitől és hogyan
működik a Final Cut, másrészt, épp e
film apropójából általában a mozgókép alapkomponenseit (a montázs, a történet,
a sztár) tárgyalja, s e kettőt nagyon ügyesen mindvégig viszonyrendszerben
kezeli. Varga a Final Cut szerkezetét
mikro- és makrostruktúrára bontja, így jól elkülönítve, mégis egymással
összefüggésben tudja kibontani a Pálfi-film montázsának mechanizmusát és történetének
felépítését. Ugyanakkor egyáltalán nem szűk látókörű szakkönyvről van szó, épp
ellenkezőleg. Szerzője a filmek világát hangsúlyosan a kultúra részeként kezeli,
bekapcsolva a filmek vizsgálatát az emberi viselkedés és kultúra megismerésének
összetett folyamatába. Jó példa erre, hogy egy fejezetben találjuk Babits
versét, a Mozgófényképet (az évszámot
– 1909 – érdemes lett volna feltüntetni), és a hálózati kommunikációval
radikálisan megváltozott filmnézési szokásokról szóló gondolatmenetet.
A könyvet Gyenge Anikó szerzői
jogokat áttekintő közel húsz oldalas fejezete zárja, amelyben magyarázatot
kapunk a Final Cut jogi
besorolhatatlanságára, és megérthetjük, miért kellett a Színház- és
Filmművészeti Egyetem oktatási segédanyagaként megjelennie ennek az egyébként minden
ízében eredeti alkotásnak.
A fejezetekhez kötődő,
összesen nyolc, a drámapedagógia módszereiből merítő feladatsor sajátossága,
hogy megvalósításuk – két feladvány kivételével – nem igényel technikai
eszközt. A koncepció szerint elég a test és a nyelv a műalkotás jelentésrétegeinek
értelmezéséhez. A kreativitásra építő feladatok azt ígérik, hogy testszobrok
kialakításán, rajzoláson, beszélgetésen keresztül is eljuthatnak az iskolai
csoportok a Final Cut
mechanizmusainak felfejtéséhez, és természetesen ennél tovább is, általában a
fikciós filmek működésének megértéséhez. Miközben szimpatikus a műalkotás értő befogadását
a csoportos interakcióra alapozó elképzelés, kicsit szkeptikus is vagyok az oktatási
intézményekben történő alkalmazhatóságában. Ez a következetes ragaszkodás ugyanis
a közvetlen emberi kommunikációhoz a résztvevőktől különösen nagyfokú
kooperációt igényel, gyakran szereplési vágyat, és időnként kézügyességet
(például karikatúra készítése).
A filmelméletben
elmélyedni vágyókat segítik a fejezeteket záró szakirodalmi ajánlások, ám a
kezdőkre is gondolva hasznos lett volna egy glosszárium, mivel a könyvben
szereplő fogalmak egy része valószínűleg nem olyan magától értetődő minden
felhasználónak, mint ahogy a szöveg azokat kezeli (sztereotípia, szerzői film,
populáris kultúra stb.). Filmmolyoknak viszont a könyv végén ott a teljes lista
a Final Cut-ban megjelenő
filmrészletekről.
A könyv világos
gondolatmenete és szerkezete, jól olvasható stílusa mellett azért is számíthat
a diákokból és tanárokból álló célközönség szimpátiájára, mert a szakmai
minőséget nem feladva, a fiatal cinephilek és filmrajongók nézőpontjából (is) tud
az egyre táguló online mozgókép-univerzumra tekinteni.
L’Harmattan Kiadó, 2014.
Cikk értékelése: | | | | | | | | | | | | | szavazat: 114 átlag: 5.1 |
|
|