Magyar MűhelyVidéki Magyarország 1942-89 –3. részA paraszti sors változásaiSándor Tibor
A hatvanas évek szemléletváltást hozott a parasztság addigi megítélésében és magyar faluról szóló filmekben is.
A magyar új hullám
elindítói közül Szabó István a budapestiek és a pesti bérházak krónikása. Jancsó
Miklós sem készített falusi tematikájú filmeket (az Oldás és kötés ide illő jeleneteiről e sorozat 2. részében írtunk –
A szerző). Sajátos világú alkotásai a
hatalom és az erőszak kérdéseit vizsgálják. Gaál István hatvanas években
készített filmjei azonban témánkba vágnak, a Sodrásban (1963) hősei a faluból elszármazott, helyüket kereső
fiatalok. Ők lehetnének a beteljesítői a két világháború közötti „népi mozgalom”
célkitűzéseinek. Ez a heterogén ideológiával rendelkező, mégis rendkívül
karakteres irányzat azt tűzte ki célul annak idején, hogy a társadalmi
közvéleményt formáló, domináns úri középosztályt lecserélve, annak helyébe
lépjen és így, a hatalmi rendszer részeseként megreformálja, igazságossá tegye
azt. Nem véletlen a nehezen értelmezhető, maszatos „igazságos” jelző használata.
Bár nem egy esetben a mozgalom a korabeli társadalom demokratikus átalakításáért
lépett síkra, gondoljunk csak a népi mozgalomhoz kritikusan viszonyuló, de
azzal némiképp azonos platformon álló Bibó István tevékenységére és életművére.
Más, hasonló irányú nézetek ellenére a népiek reformelképzelései nem
értelmezhetőek egyértelműen, többségük hitt a Horthy-rendszer megreformálhatóságában.
Ez nem sikerült, a hatalom csak játszott velük. Az 1945 utáni szocialista
modernizáció azonban sikeres volt. Az erőteljes társadalmi mobilitás
eredményessége nem vonható kétségbe. Az új társadalmi rendszert kialakító
kommunista pártnak szüksége volt egy új káderrétegre. Természetesen csak akkor
és úgy, ha feltétlen vállalják az új rendszerben rájuk szabott engedelmes
végrehajtói feladatot. A népi mozgalom progresszív hagyományait képviselő
ifjúság ismét helyett kapott a hatalmi játszmában, létrehozták a „népi
kollégiumok” rendszerét. A NÉKOSZ mozgalommal a Rákosi-rendszer ugyanúgy csak
játszott, mint Horthyék a népiekkel, rövid idő után feloszlatták. A Fényes szelek (1968) Jancsó 1948-ban
játszódó filmje a „fordulat évének” és ennek a generációnak a történetét
elemzi. Gaál István filmjei az 1945-ben megkezdődött társadalmi mobilitás és
rétegváltás eredményeképp létrejött, vidékről Pestre felkerült fiatalok világát
mutatják be a hatvanas években. Valójában persze ennél sokkal többet, de
vizsgálódásunk szempontjából ez a figyelemre méltó szál filmjeinek
világképében.
Sodrásban (1963)
A kezdő jelenet elején
délidőben vagyunk a Tisza partján. Stílusos jazz zenét hallunk, hőseink kiving
neva (a fiatalabbak kedvért: kívül hordható, ne vasald) ingeiket levetve,
Orionton táskarádiót hallgatva heverésznek a 37 fokos napsütésben. Húsz év
körüliek lehetnek, mindannyian egyetemisták és mindannyian egy későn érő
nemzedék tagjai. Félig még kamaszok és ennyiben részben még gyerekek. Egyszerre
jellemzi őket a kamaszos párválasztó rivalizálás és a gyerekes törzsi játék,
amelynek során az emberiség gyermekkorát idéző primitív törzs tagjaiként,
sárral bekent arccal, fa lándzsákat lengetve, kurjongatva üldözik egymást és
törzsi táncot járva köröznek a lányok körül. A játék a vízben önfeledt sárdobálással
folytatódik. Az összhatás majdnem harmonikus, csak a sokszor fényképezett,
állandóan változó víz ősereje és a folyó által megdöntött fák erdeje jelzi a
bizonytalanságot. A parton derül csak ki, hogy Gabinak nyoma veszett.
Kétségbeesetten hívogatják, tekintetük félelmet tükröz, a rádió szünetjelet
sugároz, vacognak, tanácstalanok. A keresés éjjel is folytatódik, most már a
rendőrség közreműködésével. Eredmény nélkül térnek haza. A parasztházak fehérre
meszelt falainak dekorációja modern, Klee, Henry Moore műveinek reprodukciói
díszítik. Helyet kapnak mellettük az elmúlt paraszti élet hétköznapi használati
tárgyai, amelyek eredeti környezetükből kiemelve, egyszerre jelzik az
autentikusság iránti vágyat, a megtalálni vélt identitást és az önkifejezés
igényét. Bartók és József Attila voltak a nemzedék példaképei, így ők is helyet
kapnak a ma már különösnek ható dekorációban. Mindez a falra aggatott
szentképek, polgári zsánerképek és osztályharcos dekorációk világában a
másságot és a lázadást fejezte ki. Külön figyelmet érdemelnek a víz által
lecsiszolt kövek – a puritán egyszerűség és a fiatalok magába zárt önálló világának
szimbólumai. Beszédmódjuk, hanghordozásuk is eltér a szülők generációjáétól
vagy az őket kihallgató hivatalos közegekétől: lehet riadt, tétova vagy számon kérő,
de mindig a lényegre, az őszinteségre törekvő, míg a többieké színtelen,
hivatalos, áthatja a közhelyes őszintétlenség vagy a bürokrata rutin pattogós
hatalmaskodása. A Gabi sorsárért érzett aggódás katalizátor szerepet játszik a
cselekményben. Felkavarja a nyugodt felszínt, a látszólagos magabiztosságot és
előbukkannak a generáció félelmei, mélyebb problémái. Egy cseppet sem érdekli
őket a kívülről vagy a felmenőik által rájuk testált szellemi örökség, sem a
hatalmi rendszer elvárásai. A legjobbjaikat meg sem érinti, mint ahogy a
racionális, tudományos érvelést és elemzést sem tartják megfelelőnek helyzetük,
a kialakult válsághelyzet tisztázására. Csodálatosan megkomponált jelenetekben
bontakozik ki a nemzedéket valóban megérintő kérdések sora. A válságba került
psziché először a párkapcsolatok zűrzavarában mutatkozik meg, féltékenység és
rivalizálás vesz erőt rajtuk: a külső káosz belsővé tétetett. Különösen sokat
mondó az a jelenet, amelyben egy néhány évvel idősebb szobrász barát oktatja ki
a Kozák András által alakított szereplőt. Nem az a lényeges, amit mond, a
jelenet a formaadás iránti vágyukat fejezi ki, a saját maguk által kialakított
élet megformálásának igényét a teljesen idegenné vált, formátlan világban.
Megjelenik az elidegenedett lét kulcsmondata is: „Nagyon félek.” A formakeresés
nem jár egyértelmű sikerrel. Böbe (Moór Marianna) és Zsóka (Drahota Andrea) „javaslata”,
hogy csak önmagukkal törődjenek, nem válhat a „többre vágyó” fiúk maximájává,
mint ahogy megrendülve és csodálva figyelik Gabi nagymamájának ősi, paraszti
temetési rítusát, kenyérbe tűzött égő gyertyát úsztat le a Tiszán. De ez az ősi
szokás sem lehet sajátjuk. A záró jelenetek egyikében rendőrök állítják fel a
Tisza partján a fürdést hatóságilag tiltó táblákat. A nyomozás lezárása után a
szimpla, a sekélyes hétköznapi rutin, a problémák bürokratikus elintézési
módjára utal, a problémák felszínes megoldásának és megelőzésének szimbóluma. A
Pestre visszatérő fiatalok csak látszólag békélhetnek meg sorsukkal („Jó volt
idehaza, de csak hiányzott már Pest!”) Tudjuk, hogy hosszú út előtt állnak még
a hatvanas években. Túl mindezeken Gaál István első filmje egy negatívumra, hiátusra
is felhívja figyelmünket. Ez a hiányjel azt jelzi, hogy a kiforrott formát
öltött új magyar film nem kívánt tudomást venni (ez alól csak Szőts István
művészete kivétel) semmiféle hazai filmes és ideológiai előzményekről, a „semmiből”
kívánt létrejönni.
A Kádár-rendszer és a Húsz
óra (1965)
A Húsz óra a hatvanas években készült vidéki tematikájú filmek
legismertebbike. Reprezentatívnak is nevezhetjük, abban az értelemben, hogy a
Kádár-rendszer jól sikerült apológiája. A Páger Antal alakította Elnök Jóska
figurája a rendszer által elvárt társadalmi-politikai identitás megszemélyesítője.
Nem véletlenül bízták rá a főszerepet. Páger nemcsak a 20. század egyik magyar
színészóriása, hanem jobboldali, szélsőjobboldali politikai múltja miatt arra
is alkalmas volt, hogy a rendszer mellé állítsa a magyar közvélekedést
valójában meghatározó, jellegadó társadalmi csoportot, a jobboldali keresztény
úri középosztályt, amelyet a sztálinizmus korának kemény diktatúrája fizikai
értelemben többé-kevésbé megsemmisített ugyan, de ethoszát, mentalitását –
mivel nem nyújtott helyette a társadalom által elfogadható mintát –
megszüntetni nem tudta. A Kádár által meghirdetett „aki nincs ellenünk, az
velünk van” elve és a „szövetségi politika” őket illetve a társadalom minden
rétegét kívánta megszólítani és a rendszer legitimációjához vezető út zálogává
vált. Sikerének okát a Nagy Társadalmi Kiegyezésben kereshetjük, ami a „Fogyassz
és Hallgass!” Nyugaton is bevált repressziv elvének zseniális, sajátosan magyar
válfaja volt. Ennek jegyében értelmezhető a film megbékélést hirdető záró
jelenete is: Balogh Anti (Görbe János) és Elnök Jóska napsütésben, az
öregségről kedélyesen filozofálva, lovas kocsin behajtanak a városba szemüveget
vásárolni. Számunkra azonban nem csak e kiegyezés ténye bír rendkívüli
fontossággal a film. Lényegesebb a társadalmi-politikai happy ending-hez, azaz
a rendszer eredményes működéséhez vezető út maga. Először is a szereplők a
korabeli (és nemcsak falusi) társadalom egészét, annak majd minden rétegét képviselik.
A társadalmi tabló hiánytalan. A gróf (Kovács Károly) a néhai ősellenség, aki
rabszolgasorban tartotta az „átkosban” hőseinket. Bár világnézete, a kívülálló
arisztokratikus szkeptikus nihilizmusa, bírálatban részesül, az új tsz-elnök
mégis segélyt utal ki a számára, hogy kakaót és mézes kenyeret reggelizhessen.
Kiskovács (Őze Lajos) az ellenforradalmár kulákfi, nem megnyerhető, de
nyugodtan beszélhet, kifejtheti helytelen, ellenséges politikai nézeteit, még
részesül is a részigazság kedvezményében. Sorsa átélhető és elfogadható,
megértjük őt is. Bodrogi Gyula, az orvos, a pesti, „züllött” éjszakai élet
iránti nosztalgia rabja, az eszképista városi értelmiséget képviseli, és ki ne
értené meg, hogy iszik, Párizsba vágyik és Edith Piaf-ot hallgat. Az egyéni
gazda Czuha András (Bihari József) tragikus figura, magára maradva várja
halálát, de részigazsága van neki is, együttérzésünkre érdemes utolsó bölény,
akit nem lenne helyénvaló kilőni. Balogh Anti (Görbe János) alkalmas arra, hogy
feledtesse a forradalmat követő kegyetlen megtorlást, hiszen 1956-ban rálőtt a
pozitív hős Elnök Jóskára. Ő a szocializmusból a sztálinizmus bűnei miatt
kiábrándult, politikai értelemben igencsak tudatos társadalmi csoportokat
képviseli. Nehéz eset, kacskaringós életút áll mögötte, de ott ül a végén
Jóskával a bakon. Kocsis Béni (Szirtes Ádám) és Varga Sándor (György László), a
„gyilkos Varga” kettőse a Rákosi- rendszerrel való leszámolást szimbolizálják.
Kocsis Béni a kivégzett áldozatokat, Varga Sándor a gyilkosokat képviseli.
Ráadásul Varga ördögien extrém karakter: azt sugallja, méghozzá hitelesen, hogy
a köztünk élő gyilkosok a hatalom perverz megszállottai, pszichopaták voltak.
Ezért veri Elnök Jóska „csak félholtra”, de valahol megvan ő is, közöttünk él,
bár nem akarunk tudni róla. Máthé (Molnár Tibor) a tanulatlan parasztkáder, aki
jót akart, személyisége csak egyetlen szempontból érdemel figyelmet: az igaz
ügyért áldozta fel életét, csak eljárt felette az idő, mert képzetlen, küldjük
hát iskolába, nem fog fájni, csak kicsit. Terus (Mészáros Ági) a gróf mellett
ma is kitartó cseléd, empátiát érzünk iránta is, ártalmatlan bolond. És
mindenkinek igaza van! A gyilkos Varga a szabályt erősítő kivétel, de ő klinikai
eset, száműztük a normális emberek világából, nincs tehát jelen. A
részigazságokat Elnök Jóska szintetizálja. Ő áll a centrumban, ő élteti az
egész rendszert. Funkciója szerint a Kádár-típusú vezető alteregója. A figura
receptje történelmileg bevált, Ferenc József és Horthy is, mint kedélyes, a
társadalom többsége által elfogadott apa-figurák teljesítették be a „nemzetet
egyesítő szerepüket”. Az alakjukat övező nosztalgiára ezért fogékony mindig a magyar
társadalom. Ráadásul ez az egész modell hiteles, akkor is valódi, ha nem igaz.
Ennyiben a Húsz óra tökéletes
alkotás. Azáltal lesz tökéletes, hogy a filmbéli konfliktusok valós
konfliktusok, valóságos, megrázó művészi erővel ábrázolt embereket és
konfliktushelyzeteket látunk, amelyek hatására érzelmeink is katarzisra
vágynak. A filmnek további esztétikai erényei is vannak, mesteri például az
időkezelés, az idősíkok egymásba csúsztatása, és természetesen Illés György
drámai hatásra fogékony operatőri munkája is hozzájárul a mű értékéhez.
Tízezer nap (1963-64, 1968)
A hatvanas években
megjelenő markáns és átgondolt filmes világképek másik típusát a Kósa
Ferencből, Csoóri Sándorból, Gyöngyössi Imréből, valamint Sára Sándorból álló
alkotói műhely fémjelzi. Ők is a népi talajon állnak, szellemi örökségük és
pozícióik pontos elemzése meghaladná áttekintésünk kereteit. Első játékfilmes
jelentkezésük Kósa debütáló filmje a Tízezer
nap (1968) volt. A mű azonban természetesen több volt, mint első
jelentkezés, inkább biztos alap, amire a csoport többi alkotása építkezni fog. A
filmet 1963-64-ben forgatták, majd 1968-ig dobozba zárták. Hőse Széles István
(Molnár Tibor) története egyszerre laza fűzésű, itt-ott meghökkentő, mintha egy
szürrealisztikus álomfüzért látnánk. Ez megfelel Kósa akkori alkotói
módszerének is: a film cselekményét alkotó történeteket, motívumokat Bartók
népdalgyűjtésének módszerét követve gyűjtötte össze. A hatvanas évek filmjei
által bemutatott társadalmi-történelmi tabuk megtörésének egyik legjelentősebb
darabja a Tízezer nap. Először
jelenik meg a recski munkatábor részletekben gazdag, közvetlen ábrázolása. A
szokatlan, abszurd jelenetek felvonultatása – amelyek szintén hozzátartoznak a
hatvanas évek magyar filmművészetéhez – is első ízben kap hangsúlyt ebben a
műben (Széles István letérdel a kulák döglött disznaja előtt és bocsánatot kér
tőle). A figyelmes néző megtanulhatta volna ebből a filmből (ha nem tiltották
volna be) a kettős jelentésű (szimbolikus és valóságos) képek olvasásmódját és
minden bizonnyal könnyebbé vált volna Jancsó filmjeinek megértése is, hiszen
Kósa korai filmnyelve alapfokon rokonságban állt vele.
A feldobott kő (1968)
Sára Sándor nélkül nincs
magyar új hullám, illetve ki tudja, hogy milyen lett volna. Ő volt a Sodrásban, a Tízezer nap, az Apa és a Feldobott kő operatőre, hogy csak a
hatvanas években készült legfontosabb filmjeit említsem. A Feldobott kő volt első rendezése. A sztálinizmus korának
Magyarországán játszódó film hőse Pásztor Balázs (Balázsovits Lajos)
parasztfiú, apja állomásfőnök a faluban. Filmrendező szeretne lenni, de nem
veszik fel a főiskolára, mert apja szabálytalanul megállított egy vonatot, hogy
a helybéli 19-es veterán találkozhasson a falun keresztülhaladó vonaton ülő
régi szovjet barátjával és elvtársával. Ez az alapszituáció 1968-ban akár
groteszk is lehetne, legfeljebb dobozba zárnák a filmet, de természetesen nem
az, hanem kérdések sorát indítja el a főhősben, aki figuránsként kezd dolgozni.
Munkája során megismerkedik Iliásszal (Todor Todorov), a Magyarországon élő
emigráns görög kommunistával és annak feleségével, Irinával (Nadesda
Kazassian). A geodéták vezetője, Gönczi (Némethy Ferenc) a bürokraták
érzéketlen fajtájából való, aki nemcsak betartja és betartatja az értelmetlen
előírásokat, hanem emberiességének hiányát kompenzálandó teljesen azonosul is velük.
Iliász hithű, voluntarista kommunista, bár nem olvashatta, de ugyanazt „mondja”,
amit Lukács György a Taktika és etika
című 1918/19 telén írott cikkében: „És hogy ha Isten közém és a nekem rendelt
tett közé a bűnt helyezte volna – ki vagyok én, hogy ez alól magamat
kivonhatnám?” (Az idézet Friedrich Hebbel Judith-jából
való) Iliász e szerint a tétel szerint él, mégsem tud megfelelni neki, hiába
ölt már osztályellenséget, mert nemcsak igazságérzete és elhivatottsága van,
hanem szolidáris szíve is. Ezért aztán agyonverik a parasztok, mert azt
gyanítják tévedésből, hogy részese a kényszer-szövetkezetesítésnek és néhány
társuk elhurcolásának. A „fejlődési regény” második része a tanyaközpontok
kialakításának konfliktusain alapszik. Ebben kiderül, hogy Balázs Iliász
tanítványa: ugyanúgy érez, mint ő; nem akarja hagyni, hogy a tanyaközpontosítás
előkészítése során kopaszra nyírják az erdei cigánytelep lakóit, ahogy Iliász sem
hagyta az első részben kivágni egy paraszt szőlőjét. Ő nem fizet ezért az
életével, de neki sem sikerül elérnie a célját. A film végén mégis felveszik a
Főiskolára, rendező lehet belőle, az utolsó jelenetben épp a Feldobott kő című filmjét forgatja.
Sára filmje nem a
kommunisták erkölcsi dilemmáit boncolgatja. Ez csupán kiindulópont számára,
hogy felvethesse azokat az erkölcsi kérdéseket, amelyekre minden embernek,
pártállástól függetlenül, választ kell adnia. A mű több lehetséges olvasata
közül, csak az egyik „a múlt bűneinek őszinte feltárása”. A másik az
erkölcsi-filozófiai kérdések világába visz el minket, anélkül, hogy elvontan
filozofálna. Ez Sára filmjének egyik nagy erénye. Iliász és Balázs nem egyszer
etikai-filozófiai tételeket fogalmaznak meg, anélkül, hogy azok idegenül
hatnának. A rendező és alkotótársai (Csoóri Sándor és Kósa Ferenc) úgy
alakítják a cselekményt, hogy a felvetett kérdések hitelesen hangzanak a szereplők
szájából, anélkül, hogy „ráerőltetnék magukat” a cselekményre: magukból a
szereplők tetteiből bontakoznak ki, sokszor ők maguk fogalmazzák meg őket,
minden erőltetettség és disszonancia nélkül. Nagy alkotói teljesítmény ez, ha a
néző 2014-ben, egy teljesen más társadalmi-történelmi közegben is – minden
esetleges világnézeti különbözőségtől függetlenül – ugyanígy és ugyanezt
érezheti, gondolja. A film címét az „akaratlan” hazaszeretetről szóló híres Ady
verstől kölcsönözte, aminek a „hangszerelése” teljesen más, mint amilyen később
Radnóti Nem tudhatom című verséé, de
ugyanoda talál, minden okkal ránk rakódott és belénk ivódott keserűség,
szkepticizmus és kilátástalanság ellenére. Hihetetlen, hogy mennyi problémát
vet fel Sára alkotása. Csak néhányra ad részletes választ, de az épp hogy
jelzett kérdések is pontosan a helyükön vannak, ma is érvényesek. Csak
találomra: a másság, az idegenség élménye és kérdése, amit Irina fogalmaz meg: „Mi
vagyunk itt idegenek.” A falubéli asszonyok leribancozzák, később a főhőst faggató
nyomozó is feltételezi, hogy Balázs szeretője volt. Mennyi, szó szerint gyilkos
előítélet! Az idegenség problémájának „megoldására” a második rész egyik
jelenete világít rá, amikor Balázs megpróbálja felkeresni Irinát Pesten. Hiába
csönget, senki nem nyit ajtót. Később megtudjuk, hogy Irina elhagyta az
országot, eltűnt, mintha itt sem lett volna. Ez a két összetartozó epizód
néhány percnyi csak a filmben, mégsem kíván részletes kifejtést, kommentárt,
teljes és megáll önmagában. Vagy vegyük azt a fél percig sem tartó képsort,
amikor a diákok a Gaudeamus igitur-t
éneklik. De hogyan! Felvonulva, mint egy tüntetésen, feliratos táblákkal a
kezükben! 1968-ban vagyunk, a film készítésének évében. Döbbenetes a cigányok
kopaszra nyírásának jelenete. Erre „egészségügyi okokból” kerül sor, mert
minden bizonnyal tetvesek. Azt hiszem, nem kell leírnom, hogy az emberek
kopaszra nyírása milyen asszociációkat kelt, még egy többé-kevésbé átlag
műveltséggel rendelkező diákban is. A diagnózis, a rendező és a néző következtetése,
most is hajszálpontos. A következmény lehet, hogy más, de a szándék dolgában
nem tévedünk. (Lásd a kötelességtudó németek nem jelentéktelen részét az elmúlt
század második harmadában vagy Hannah Arendt A gonosz banalitása című művét.) És a szemek…a parasztasszonyok
szemei. A nézésükben ott a gyilkos előítélet, ugyanakkor a tehetetlenség, a kiszolgáltatottság,
a jövőbeli gyász, meg a gyűlölet, és a bosszúvágy, egyszerre és együtt. Vagy
idézzük fel a cigánygyerekek riadt pillantását, a felnőttek hajvágásra
lehajtott fején is átsütő megalázott tekinteteket. Az egyetemes filmtörténetben
vannak felejthetetlen szemek. Csak találomra: Peter Lorre szeme Fritz Lang filmjében
(M – egy város keresi a gyilkost, 1931),
vagy Ida Kaminska pillantása Rozalie Lautmann szerepében, Jan Kadár és Elmár
Klos filmjében, az Üzlet a korzón-ban
(1965). A felejthetetlen szemek listáján szereplő magyar filmekben látott
pillantások között a Sára által fényképezett szemek az elsők között lennének.
De vissza a történelembe! A filmben többször is szóba kerül a kényszer-téeszesítés
kérdése. Persze nem tudhatjuk, mit gondolnánk akkor, ha nem láttuk volna magyar
filmek tucatjában mindezt képekben ábrázolt jelenetekben. A mindig rövidebb
időközökben csengető vekkeróráról szóló elmesélt történet annyira érzékletes,
hogy nem is kell a képeket látni ahhoz, hogy „lássuk” a történetet. A szavak
mindent elmondanak, tegyük hozzá történelmileg hitelesen, kendőzetlenül. Az ÁVH
módszereit egyetlen rövid jelenet mutatja be, amikor Balázst kihallgatják,
miután fellép az egészségügyi különítmény ellen és nem kívánja odaadni nekik a
fényképezőgépét. (Sára főiskolás korában rengeteget fényképezett, talán innen
is eredeztethető a dokumentumfilm iránti elkötelezettsége) A néhány mondatos
kihallgatás ábrázolása is pontos, visszafogottsága ellenére. A kihallgató úgy
próbál meg „éket verni” a halott Iliász és Balázs közé, hogy „különösnek”
találja annak halálát és azt a tényt, hogy Balázst felvették a Főiskolára.
Mintha tudtuk nélkül történt volna így. Aztán a lazán odavetett kérdés – „az
apja méhészkedik, ugye?” – azt kívánja érzékeltetni a kihallgatottal, hogy „mindent
tudunk rólad, a kezünkben vagy”. Ez a rendkívül finom ábrázolási technika
sokkal hatásosabban mutatja be a körmönfont gonoszság működését, mint más
filmek hasonló jeleneteiben a hatásvadász brutalitás képsorai. A filmet keretbe
foglaló, az elején és a végén egyaránt felhangzó tétel („Kérd számon a
történelmen az embert és igazad lesz. És kérd számon magadtól is. Azt mondják,
a jövő embere az, akinek nem lehet ígérni semmit, akinek egyetlen mércéje van:
a megvalósult mű.”) alapigazsága is időtlen, akárcsak a részleteiből
kibontakozó társadalom rajza.
(Folytatjuk)
Cikk értékelése: | | | | | | | | | | | | | szavazat: 135 átlag: 5.9 |
|
|