SvédkeserűRoy Andersson: Egy galamb leült egy ágra, hogy tűnődjön a létezésről„Nézd legott komédiának…”Vincze Teréz
A svéd rendező trilógiájában dermesztően mulatságos életképekben mutatja meg az élni nem tudás egyetemességét. Roy Andersson svéd rendező igazi csodabogár. Különös az
életrajza, és még annál is különösebbek a filmjei. Mindig egyforma filmeket csinál
– mondhatná valaki, aki csak a legutóbbi három egészestés munkáját látta, melyek
elhozták számára a nemzetközi elismerést, a fesztiváldíjakat. 2000-ben a Dalok a második emeletről elnyerte
Cannes-ban a zsűri nagydíját, a Te, aki
élsz 2007-ben járta sikerrel a nemzetközi fesztiválköröket, 2014-ben pedig
a trilógia befejező darabja, az Egy
galamb... Velencéből tért haza az Arany Oroszlánnal. Andersson a Dalok a második emeletről rendezésekor
ötvenes évei vége felé járt, és akkor már huszonöt éve nem rendezett
nagyjátékfilmet. Későn érő típus – gondolhatná ismét valaki, aki csak a
legutóbbi három egészestés filmjét látta. Azonban megéri a fáradságot előbányászni
a hetvenes évek elején készült két játékfilmjét: a Svéd szerelmi történetet (1970) és a Giliapot (1975). Ezzel lényegében letudhatjuk eddigi
nagyjátékfilmes munkásságát, és arról is megbizonyosodhatunk, hogy már a
hetvenes évek elején is különösen erős világ- és atmoszférateremtő képességgel,
kiváló rendezői adottságokkal megáldott művész volt.
Első filmjében, a Svéd
szerelmi történetben két kamasz szerelmének apropóján a bergmani kapcsolati
dráma és a cseh újhullám olyan egyedi, skandinávra hangolt elegyét hozta létre,
ami mindmáig remekül állja az idő próbáját. A Giliapban pedig – mely összességében talán nem annyira kiváló
darab, mint az első film, mégsem erőtlen, mert sugárzik belőle a rendezői
tehetség – a noir és a francia újhullám megidézésével és saját alkotói
karakterére formálásával kísérletezik. A kétezres évek trilógiája felől
visszatekintve úgy tűnnek fel ezek a korai filmek, mint egy tehetséges, erős
formaérzékkel rendelkező művész útkeresései a már létező filmstílusok
tárházában, melyeket képes erős és működőképes filmekben újraéleszteni, de a
saját, egyedi hangját, formáját még nem találta meg. Az egyedi formát a korai
és késői nagyjátékfilmek között eltelt huszonöt évben találja meg, dolgozza ki,
amiről reklámfilmek tömege és néhány kisfilm tanúskodik. Morbid, leggyakrabban
egyetlen beállításban felvett anti-reklám kinézetű reklámjaiban ott vannak már
a konkrét elő/élőképek, amilyenek azután majd a trilógia filmjeit alkotják. A Dicső világ (World of Glory, 1991) című rövidfilm pedig lényegében a kétezres
évekbeli filmek miniatűr változata mind kinézetében, mind világlátásában. Például
ebben a kisfilmben is ott van már a nézői jelenlétet hangsúlyozó fontos gesztus
– a nézőt mint tanút és felelős résztvevőt szólítja meg. Ezt nem csak azzal a –
trilógia darabjaiban is folytatódó – technikával hangsúlyozza, hogy a szereplők
rendre a kamerába nézve a nézőhöz beszélnek, hanem a hosszú, fixbeállításos
technikával is, mely mindig azt is aláhúzza, hogy a filmen látható térszelettel
szemben egy másik, mindig és örökre rejtve maradó térszelet van: a néző helye.
A mozdulatlan hosszúbeállítás nemcsak a képen látható absztrakcióját, de a néző
terének hangsúlyos megteremtését is magával hozza. E jelenlét és tanúságtétel pedig
nem pusztán formai szempontból érdekes, hanem morális és történetfilozófiai
értelemben is, ugyanis ezekben a filmekben a történelem és annak nyomasztó
kísértetei rendre testet is öltenek.
Roy Anderson trilógiája, mely most az Egy galamb...-bal véget ért, bevallottan
kozmikus projekt. A film elején szereplő felirat mint az „emberi létezésről
szóló trilógia utolsó részét” jelenti be a művet, s a létezésciklus lezárását
egyből három halálepizóddal nyitja, mintegy rövidre zárva a kérdést, hogy a
halál felől érthető-e meg a létezés titka. A film, úgy tűnik, azt üzeni, hogy
habár a halál-haldoklás pillanatai igen hasznos és praktikus megfigyelésekre
adnak alkalmat a létezés mibenlétére vonatkozóan, a legnagyobb kérdések mégsem
a halandóság felől nézve világíthatóak meg leginkább. A létezés keserűsége és
kilátástalansága Anderssonnál nem az elkerülhetetlen halál vetette árnyék,
hanem az élni nem tudás előidézte tragikomikus gyötrelem.
Minthogy ebben a világban minden centire ki van számolva,
meg van tervezve és be van állítva, nem tudom nem jelentés értékűnek felfogni,
hogy a trilógia darabjait egymástól pontosan hét-hét év választja el, mely
hagyományosan számon tartott életciklus-szám, biológiailag és az emberi
kapcsolatokban is. A kozmikus igény mintha még ebben is tükröződne, ami persze
inkább csak könnyen nevetségessé váló számmisztika lenne, ha maguk a filmek nem
működnének műalkotásként, és nem indítanának arra, hogy tényleg a világ és a
lét nagy kérdésein elmélkedjünk a címbeli galambbal együtt. E tekintetben Roy
Andersson nagy rendező, abból a fajtából, akivel kapcsolatban a kritikusok
előszeretettel emlegetik a transzcendenciát, az efféle filmek ellenzői pedig
gúnyosan bélyegzik mindezt unalmas provokációnak, ami csak a transzcendenciára
kiéhezett fesztiválközönség kegyeit keresi. Ami valóban tűnhet arroganciának,
az a kíméletlen következetesség, mellyel Andersson saját normát és konvenciót
teremt, és kevéssé érdeklik a befogadó által hozott elvárások. A
leglátványosabb normasértés az, ahogyan mind a három filmet minden ízében
mesterségesen létrehozott díszletben berendezett élőképek sorozataként szerkeszti
meg. A trilógia összesen nagyjából 300 percnyi anyagában hét (!) alkalommal
látunk kameramozgást, mindegyik mozgó felvétel a középső darabban, a Te, aki élsz címűben található. A másik
két film végig mozdulatlan hosszúbeállítások sorozata; mesterséges díszletben,
életidegenre sminkelt arcú, bábszerűen mozgatott, többnyire amatőr szereplők
felvonultatása, illetve gyakran a fixbeállításon belül is mozdulatlanná
dermesztett pillanatok sora – a tableau
vivant nemes művészeti hagyományának morbid folytatása.
Mindhárom film epizódok kaotikusan áramló sorának tűnik,
melyek egymáshoz csak nagyon laza dramaturgia szerkezetben kapcsolódnak, a
történetszálak csak néha érintkeznek, s nem is minden epizód illeszkedik
ezekbe. A kisvilágba, a magánéleti, munkahelyi kamara helyzetekbe csak ritkán
törnek be olyan pillanatok, amikor a perspektíva kitágul, és megjelenik a
(világ)történelmi távlat. Ebből a szempontból az Egy galamb... valóban a kozmikus összefüggések kiteljesítője, és ekképpen
a trilógia lezárásában a filmfolyam egy új, általánosabb szintre emelve ragadja
meg az emberi létezés, a humanitás kérdését. Mivel ebben a záró darabban a
történelmi vonatkozások kifejezetten felszaporodtak, a trilógia kontextusában
olvasva a korábbi filmek efféle epizódjainak jelentősége is felerősödik. Két
kifejezetten történeti vonatkozású szál van az Egy galamb...-ban. Az egyik jeleneten váratlanul XII. Károly svéd
király csapatai vonulnak keresztül, épp az oroszok ellen vonulnak a poltavai
csatába, hogy később vert seregként lássuk őket viszont. A másik történelmi
szál a második világháborúhoz, illetve kifejezetten a náci kollaboráció
kérdéséhez kapcsolódik – ez a szál egyértelműen összeköti a három filmet, s
ezáltal a trilógiának igen erős nemzeti lelkiismeretvizsgálat-jelleget is
kölcsönöz. A Dalok a második emeletről
egyik epizódjában egy volt katonatiszt századik születésnapjára gyűlnek össze,
amikor a demens ünnepelt rácsos ágyában heves náci karlendítésekkel kezdi éltetni
Hitlert. A Te, aki élszben szintén
egy ünneplő társaság körében vagyunk, amikor a vacsoraasztalról lerántott
terítő alatt két hatalmas horogkereszt tárul fel a nagypolgári bútordarab
fedőlapjába intarziázva. Az Egy galamb...-ban
azután e motívumsor végleg kiteljesedik: egyrészt – a trilógiától szokatlan
flashbackben – egy 1943-ban játszódó kocsmai katonai kórus vetíti a gyanú
árnyékát az egyik szereplő múltjára (aki a trilógia kontextusában az első
filmből idézett 100 éves katonatiszt variációjának tűnik). Másrészt pedig, a
film egyik kétségtelen kulcsjelenetében, katonák színesbőrű rabszolgákat
terelnek egy hatalmas kivégzőkészülékbe, mely az eljárás során az áldozatok
sikolyát és halálhörgését különös zenévé alakítja. A tűzhalálra ítéltek
kivégzését egy verandáról estélyibe öltözött koros arisztokraták csoportja
figyeli kezében pezsgővel. S ebben a pillanatban rendkívüli kifejezőerőt nyer a
fentebb már említett, kíméletlen következetességgel alkalmazott anderssoni
technika: a szigorúan mozdulatlan beállítás, mely a képen kívüli teret élesen a
néző világához tartozóként, a filmbe soha be nem kerülőként határozta meg. Ez
adja az erejét a döbbenetes és félreérthetetlen pillanatnak, amikor a filmben
először látunk egy ellenbeállítást, a néző tere hirtelen a kivégzőberendezést
figyelő arisztokratákra montírozódik rá. Nem lehet nem észrevenni, ahogy ez a
formai megoldás a felelősség kérdését veti fel, a történelem szörnyűségeivel
való felelős szembenézést követeli.
A történelemvízió és társadalomkritika árnyékában még
morbidabb, jellegzetesen északi humornak tűnik, hogy a film gerincét képező
történetszál a vidámságról szól. A film ugyanis bizonyos értelemben két
házalóügynök története, akik (normál és extra hosszú) vámpírfogat, nevetőzsákot
és rémisztő gumiálarcot próbálnak eladni, hogy vidámságot csempésszenek az
emberek életébe. A film filozófiájának e sírógörcsöktől és rémálmoktól gyötört,
depressziós, vidámsággal házaló ügynökök valószínűleg a legmegfelelőbb
foglalatai.
Andersson a jelentős rendezőknek abból a típusából való,
akiben van elegendő bátorság, önbizalom és tehetség arra, hogy a létezés végső
kérdéseit feszegesse. Nála ugyan még nem borult teljes sötétség a világra, mint
mondjuk Tarr Béla utolsó filmjében, de az ő világában sem tűnik már túl távolinak
a lámpaoltás, igaz addig még megpróbálhatunk elnevetgélni néhány kíméletlen
faviccen.
EGY GALAMB LEÜLT EGY
ÁGRA, HOGY TŰNŐDJÖN A LÉTEZÉSÉRŐL (En duva satt på en gren och funderade på tillvaron) – svéd, 2014. Rendezte és írta: Roy
Andersson. Kép: Borbás István és Pálos Gergely. Szereplők: Holger Andersson
(Jonathan), Nils Westblom (Sam). Gyártó: Roy Andersson Film Produktion AB.
Forgalmazó: Cirko Film Kft. Feliratos.
101 perc.
Cikk értékelése: |  |  |  |  |  |  |  |  |  |  |  |  | szavazat: 207 átlag: 5.75 |
 |
|