KERESÉS ARCHÍVUM/TARTALOM LAPOZÓ
Év  

            
             
             
             
             
             
             
   2014/március
JANCSÓ MIKLÓS
• Szekfü András: Kötések és oldások Beszélgetés Jancsó Miklóssal (1968) – 1. rész
• Förgeteg Balázs: Kötések és oldások Beszélgetés Jancsó Miklóssal (1968) – 1. rész
MAGYAR MŰHELY
• Schreiber András: Két szűk esztendő Beszélgetés Havas Ágnessel
MELODRÁMA
• Pápai Zsolt: Pátosz és realizmus John Cassavetes modern melodrámái
• Kovács Ilona: Ha a botrány elmarad [RÉSZLET] Apácasors Diderot-tól napjainkig
LATIN BŰNÖK
• Géczi Zoltán: Latin bűn A latin-amerikai thriller evolúciója
KRÓNIKA
• Schubert Gusztáv: Czigány Tamás (1928-2014)
LATIN BŰNÖK
• Sepsi László: Foggal-körömmel Latin-amerikai horrorfilmek
VERHOEVEN
• Csiger Ádám: Hús + fém [RÉSZLET] Paul Verhoeven – 2. rész
• Andorka György: Engedelmes test Robotzsaru
BALKÁN EXPRESSZ
• Szíjártó Imre: Csonka napok Új szerb film
FILMZENE
• Pernecker Dávid: Ki ölte meg Bambit? Julien Temple Sex Pistols-filmjei
TELEVÍZÓ
• Gáncsos Kármen: Éjjel-nappal fikció Televíziós dokurealizmus
FESZTIVÁL
• Gellér-Varga Zsuzsanna: Én és énke a filmvásznon Amszterdam
FILM / REGÉNY
• Kolozsi László: A börtönből jött királyfi Joyce Maynard: Nyárutó
• Baski Sándor: Családi pótlék Jason Reitman: Nyárutó
KRITIKA
• Pályi András: Kérdések a múlthoz Wałęsa – A remény embere
• Huber Zoltán: Variációk kanapéra Couch Surf
• Nagy V. Gergő: Vissza a kamaszkorba Megdönteni Hajnal Tímeát
• Muhi Klára: Azok a régi hengergőzések Szerelempatak
MOZI
• Csiger Ádám: A plebejus herceg
• Baski Sándor: A Grand Budapest Hotel
• Kránicz Bence: Prince Avalanche – Texas hercege
• Forgács Nóra Kinga: Vijay és én
• Sepsi László: Én, Frankenstein
• Andorka György: Téli mese
• Huber Zoltán: Herkules legendája
• Roboz Gábor: Nyomtalanul
• Varró Attila: Műkincsvadászok
• Horváth Eszter: Idegen a tónál
• Kovács Kata: Végtelen szerelem
DVD
• Pápai Zsolt: Meteo
• Csiger Ádám: Mozimaraton: Akciófilmek hétvégére díszdoboz
• Soós Tamás Dénes: Hamarosan…
• Tosoki Gyula: Félelmetes nap
• Soós Tamás Dénes: A folyosó túloldalán

             
             
              
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
    
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
     
bejelentkezés/regisztráció a kedvencekhez
 
 

Mozi

Nyomtalanul

Roboz Gábor

Kvinden i buret – dán, 2013. Rendezte: Mikkel Nørgaard. Írta: Nikolaj Arcel. Kép: Eric Kress. Zene: Patrik Andrén. Szereplők: Nikolaj Lie Kaas (Carl Mørck), Fares Fares (Assad), Sonja Richter (Merete Lynggaard), Claus Maack Bahnsen (Merete apja). Gyártó: Zentropa. Forgalmazó: Vertigo Média Kft. Feliratos. 97 perc.

 

Az elmúlt néhány évben kivirágzott skandináv krimiirodalom legnevesebb szerzői közül már többen megkapták sikeres filmadaptációjukat: Indriðason (Vérvonal), Larsson (A tetovált lány), Nesbø (Fejvadászok) után most a zsáner ugyancsak kiugróan népszerű képviselője, Jussi Adler-Olsen került sorra. A dán író magyarul is olvasható regénye a „Q ügyosztály” címen futó sorozat nyitódarabja: a történet szerint a súlyos sérüléséből felépült Carl Mørck nyomozót aktakukaccá fokozzák le, hogy átnyálazza az elmúlt húsz év megoldatlan ügyeit, és az íróasztalánál maradva oldja meg valahogyan az akták lezárását. Persze még le sem fújta a port az első dossziéról, máris szagot fog, és újdonsült társával vizsgálódni kezd egy eset kapcsán, amelyről hamar kiderül, hogy a hivatalos verzióval szemben nem öngyilkosság történt.

Aki a skandináv krimi szókapcsolat hallatán társadalmi érzékenységet és rögrealizmust vár, azt meglepetés érheti: a Nyomtalanul az előbbi elvárást egyáltalán nem teljesíti, és az utóbbit is csak mérsékelten. A meglepetéseknek azonban ezzel vége is, a televíziós közeg felől érkező Mikkel Nørgaard játékfilmje ugyanis arról árulkodik, hogy az alkotók a tökéletes biztonsági játékra szavaztak, és a garantáltnak tekinthető hazai siker mellett a világpiaci szereplésben gondolkodtak. A detektív makacs és kiégett, a társa empatikus és optimista, a cselekmény nyílegyenes és olajozott (a forgatókönyvet A tetovált lány-adaptációval már bizonyított Nikolaj Arcel jegyzi), a nyomozásba thriller-jelenetek ékelődnek, a képi világ elegánsan semmilyen. A tavalyi produkció tehát igazán csak akkor nyújt örömet, ha valamiért épp egy olyan krimire vágyunk, amely nem ad többet a megnyugtató ismerősség-érzetnél, és történetesen dánul beszélnek benne.


A cikk közvetlen elérhetőségei:
offline: Filmvilág folyóirat 2014/03 58-59. old.
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=11859