TelevízóTelevíziós dokurealizmusÉjjel-nappal fikcióGáncsos Kármen
A dokurealizmus nyomán a
látszat és a valóság közti határ szemünk láttára tűnik el. A dokumentum egyre
csalókább, a hiteltelenség egyre hitelesebb.
Az Éjjel-Nappal
Budapest első reklámfilmjét 2013 januárjában láthatta az RTL Klub
közönsége. A homevideónak tetsző felvételen a mindkét alkarján zsúfolásig tetovált,
kissé borostás, szelíden agresszív mackóképű Joe kínálta flegma lazasággal a
belvárosi „kecója” kiadó szobáját, hozzá jó kilátást és bulizó arcokat. A
kamerakezelést esetlenség, a szereplők filmes jelenlétét amatőrizmus, a
filmkészítést pedig a folyamatos önreflexió jellemezte. Joe a (kézi)kamerán
keresztül kitekintett a nézőre, sőt, egyenesen neki címezte az üzenetét.
Legalábbis látszólag.
A filmkép másodlagos
vagy rejtett jelentéseinek olvasásában gyakorlott nézők ugyanis könnyedén felismerhették
a televíziós dokurealizmus stílus- és formajegyeit, gondterhelt sóhajjal
nyugtázva a kereskedelmi csatorna újabb merényletét az össznépi szürkeállomány-tőke
ellen. Vélhető azonban, hogy van a közönségnek egy olyan rétege is, amely a
mozgókép üzeneteit csak szó szerint tudja értelmezni: ők a videós albérleti
hirdetésként azonosított reklámban akár a lakhatási problémáik potenciális megoldását
is láthatták. Csak az első adást követően derülhetett ki számukra, hogy a
valósnak hitt felhívás merő koholmány csupán. A sorozat fő helyszíneként
szolgáló Margit körúti „megalakás” megüresedett szobájába az előre kiosztott
szerepek szerint a Való Világból jól
ismert, a csatorna által celebbé nevelt Nádai Anikó költözhetett be, aki a
saját teljes nevét és személyazonosságát megtartva lépett a fikcióba: VVAnikó
ezen a ponton „Éjjel-Nappal Anikóvá” avanzsált. Ez a karakterkezelési gyakorlat
a későbbiekben is visszaköszönt, néhány közismert személyiség, művész vagy
celeb – például Nánási Pál fotográfus, Galambos Lagzi Lajcsi, Bódi Guszti –
ugyancsak önazonosan tűnt fel a mellékszerepekben, akárcsak a Lalit játszó
Kamarás Norbert öccse, aki a sorozatban is a bogaras fiú testvéreként
vendégeskedett pár epizód erejéig.
A valóságban is létező
személyek belehelyezése a filmi fikció világába – John Malkovich emlékezetes
menetétől kezdve Kovács Kokó István geg-szerű feltűnéséig az Üvegtigris büféje előtt – klasszikus
önreflexió csupán, ami aligha kérdőjelezi meg a saját világunkról és
valóságunkról alkotott fogalmainkat. Rés szakad a fikción, amelyen be-, majd
kilép egy-egy valóságos személy, távozván pedig gondosan befoltozza az átjárót
maga után. A német minta (Berlin – Tag
und Nacht) alapján honosított dokureality-sorozat azonban nem elégszik meg
ezzel az ártalmatlan, szórakoztató játékkal. Fikciójának szövete eleve ritkás
és hézagos, összefoltozhatatlan szakadásai rugalmasan tágulnak. Rajta keresztül
nem csak a valós személyek járkálnak oda-vissza, de a reális elemekből tákolt képzeletbeli
figurák is ki-kimerészkednek hozzánk, hogy jelenlétükkel megrengessék a
világunk pilléreit.
Bár az állandó szereplők
többsége fiktív karaktert ölt magára, figuráik külső és belső tulajdonságai,
akárcsak az életmeséjük bizonyos fejezetei az őket alakító amatőr színészek
vonásaiból és valós történeteiből rétegződnek. Akárcsak a sorozatbeli mása,
Varga Miklós (Joe) is ismeri a börtönt belülről, Bartha Tímea (Rita) is rutinos
pincérnő, Kamarás Norbert (Lali) is gyakorta ügyetlen és peches, s ahogyan
Dávid, úgy a szerepét játszó Vörös Attila is metálgitáros karriert hagyott az
Egyesült Államokban. Ruházatuk és kiegészítőik, szobáik berendezése és
dekorációja jelentős részben a valódi ízlésüket tükrözi, a sorozatban
tematizált, a huszonévesekre leginkább jellemző problémákat és konfliktusokat
pedig a saját temperamentumuknak és alkatuknak megfelelően kezelik.
Az Éjjel-Nappal Budapest szereplői nem csak életszerűek, de valóban
közöttünk élnek. Szomszédjaik a lépcsőházban, a futók a Margitszigeten, a
turisták a Duna-parti sétányokon, a járókelők a belvárosi utcákon, a fiatalok
pedig a legnépszerűbb szórakozóhelyeken és romkocsmákban találkozhatnak velük
és a nyomukban lihegő kamerával. A valóság akaratlanul is feltűnik a képkeret
által körülhatárolt fikcióban, de nem csak mint dekoratív háttér vagy passzív díszletelem,
hanem mint nyüzsgő, eleven élettér, kiszámíthatatlanul változó közeg, mely
improvizatív termékenységgel hat a csupán sorvezetőiben fixált cselekményre. A
fikció szerves összefonódása a valós környezettel azonban komoly kockázati
tényező is egyben, bizonyítja ezt annak az utcai rablás-jelenetnek a forgatása,
melyet egy civil járókelő olyannyira valóságosként észlelt, hogy rátámadt a
tolvajt játszó és a szerepe szerint éppen menekülő statisztára. Mire a bátor
önkéntes felfogta, hogy a fikcióban próbált igazságot szolgáltatni, az amatőr színészjelölt
súlyos sérüléseket szerzett.
Az Éjjel-Nappal Budapest szétfeszíti annak az autonóm látszatvilágnak
a kereteit, amely a fikciós filmeket és sorozatokat rendszerint jellemzi. Nem
elégszik meg a műfajtestvérek (például A
gyanú árnyékában) által alkalmazott, fikciós alapokra helyezett, de
dokumentaristaként tetszelgő ábrázolásmóddal sem. Mélyen beleszövi magát a
valóság rendszerébe, létrehozza annak megtapasztalható mását, ezzel pedig olyan
szintre emeli a valóság-televíziózás élményét, amelyben mindennemű határátlépés
megengedettnek látszik. A sorozatnak otthont adó médiakörnyezet is aktív részt
vállal a fikció és a valóság közti választóvonal áttörésében, a két világ
megtévesztő és elkülöníthetetlen összeforrasztásában. Az RTL Klub
magazinműsorai – a Fókusz és a Reflektor –, melyek a valóság képeinek
és történeteinek szórakoztató, de hiteles rögzítésére hivatottak, módszeresen átemelik
a sorozatbeli fikciót a valóságba. Az Éjjel-Nappal
Budapest karaktereit valós környezetbe és szituációkba helyezik, melyekre fikciós
személyiségüknek megfelelően kell reagálniuk, pont úgy, ahogyan Lali, Joe vagy
Hanna is tenné, ha ténylegesen létezne. A televíziónézők ezekből a riportokból értesülhetnek
arról, hogy hogyan szórakozott az „Éjjel-Nappal
Budapest Zsófija és Kristófja” a Sziget Fesztiválon, melyik strandot tartja
a legjobbnak az „Éjjel-Nappal Budapest
Diája és Ritája”.
Az amatőr színészek civil,
anyakönyvezett neveit egyetlen műsorban vagy fórumon sem említik, nem teszik
közzé a sorozat honlapján, és a hivatalos Facebookos oldalon is csak a sorozat fikciós
hősei tartják a kapcsolatot a
rajongókkal. Bármilyen határozottan is próbálná tehát elválasztani a néző a képzelt
világot a valóságtól, a csatorna következetes kommunikációs politikájának
köszönhetően a kitalált személyiségek végletesen ráolvadnak a valós testekre.
Bár ilyesmire korábban is volt példa, hiszen még ma is sokan emlegetik kedves nosztalgiával
Taki bácsit vagy Lenke nénit a Szomszédokból,
a gazdagréti teleregény hőseiről rendre lehullott a fikció leple, és a
kisöregek arcaival együtt Zenthe Ferenc és Komlós Juci alakja is a retinánkba égett.
Az RTL Klub azonban visszatart minden információt, mely az Éjjel-Nappal Budapest szereplőinek valódi nevére és személyiségére vonatkozik,
nem hagyja, hogy megismerjük a döbbenetes identitásfosztást önként vállaló fiatalok
igazi énjét.
A gyakorlatot már az
online és offline bulvár sajtó és média is alkalmazza. A Való Világ és a Big Brother
óta tudjuk, hogy a 15 perc hírnév csak annak jár, aki hajlandó vezetéknévként
viselni a műsor nevét (vagy rövidítését – VV, BB), melyben celebbé dicsőült. Ennek
megfelelően követhetjük nyomon napjainkban „Éjjel-Nappal Zsófi” (helyhiány
esetén csak „ÉNB Zsófi”) fiktív történetét a valóságban is, s találkozhatunk ilyen
és ehhez hasonló szalagcímekkel a pletykalapok hasábjain és internetes
felületein: „Éjjel-Nappal Dia nem veszi komolyan a betegségét”, „Öccsével forgat
ÉNB Lali”. Mindezt csak tetézi, hogy az RTL Klub már a hírműsorába is beszivárogtatja
a fikciót. A hitelességében mindezidáig megkérdőjelezhetetlen Erős Antónia
december elején olvasta fel rezzenéstelen arccal a hírt, miszerint kutyatámadás
miatt feljelentették az Éjjel-Nappal
Budapest Szandikáját. (Szandikát – és nem a karaktert alakító Moha Adrient!)
Bár a kereskedelmi televíziós csatorna eltérő szelekciós elveket
érvényesít(het) a hírközlés során, mint a közszolgálati média, a valóság
meghamisítását (ez esetben a fikcionalizálását) még a nézettség- és
profitorientált műsorpolitika sem teheti elfogadottá. Noha már az is
meglehetősen abszurd, hogy az objektív tényközlő hírműsorban egy teleregényhős
ellen tett feljelentésről informálják a nagyérdeműt, az még riasztóbb, hogy
inkább már csak egy lépés választ el a valóságtorzulás netovábbjától, hogy
hűvösre tegyék a farkast, amiért felfalta a nagymamát.
Habár a cinéma vérité már bő ötven évvel ezelőtt
megelőlegezte, úgy tűnik, mostanra realitássá vált az a posztmodern esztétikai
állapot, melynek alaptétele, hogy nem a média épül a világba, hanem a médiába
épül be a világ. A helyzet újszerűsége, hogy ez már nem az idősebb és/vagy
alacsonyabb műveltségű rétegek spontán reakciója a mediális hatásokra, hanem a
dokureality készítők tudatos és nyílt manipulációja, a fiktív valóságteremtés
gesztusa. Míg néhány éve a médiahatalom maga oszlatta fel az Isaura
felszabadítására vagy az Esmeralda szemműtétjére adományokat gyűjtők
közösségét, addig napjainkban ugyancsak maga helyezi a valóságba az Éjjel-nappal Budapest fiktív figuráit,
elhitetve, hogy Zsófi, Lali, Joe és a társaik sajátos fikcióvilága már nem csak
dobozba zárt illúzió csupán.
Király Jenő a Frivol múzsa II. kötetében a
dokumentarizmus tereit vizsgálva úgy fogalmazott, hogy a „módszernek akkor
nyílnak nagy lehetőségei, ha a bemutatott világot olyannyira átjárják a
torzulások, s értékrendje a bomlás olyan stádiumában van, midőn már nincsenek
természetes és öntudatos megnyilvánulásai, pózai abszurdak, nevetségesek,
ijesztőek. (…) A dokumentarizmus leghálásabb tárgya a tények horrorja.” Az Éjjel-nappal Budapest talán a
dokurealizmus nagy lehetősége, hiszen képes arra, hogy a fikció horrorját a
tények horrorjává tegye.
Cikk értékelése: | | | | | | | | | | | | | szavazat: 487 átlag: 5.73 |
|
|