DVDMozimaraton: Akciófilmek hétvégére díszdobozCsiger Ádám
A nagyfőnök
(Tang shan da xiong) – hongkongi,
1971. Rendezte: Wei Lo. Szereplők: Bruce Lee, James Tien, Maria Yi.
100 perc.
Sose hátrálj meg!
(Never Back Down) – amerikai, 2008.
Rendezte: Jeff Wadlow. Szereplők: Sean Faris, Djimon Hounsou, Amber Heard. 110 perc.
Brooklyn törvényei
(Brooklyn Rules) – amerikai, 2007.
Rendezte: Michael Corrente.
Szereplők: Freddie Prinze Jr., Alec Baldwin, Mena Suvari. 99 perc.
Forgalmazó:
ADS Service.
Ha
van bármi közös jelen összeállítás három filmjében, nem az akciófilm zsánere
az. A nagyfőnök és a Sose hátrálj meg! harcművészeti, a Brooklyn törvényei pedig gengszterfilm
– utóbbit nehéz összetéveszteni egy akciómozival. Mindazonáltal a három film
egy csomagba terelése nem feltétlenül baklövés, ugyanis vannak hasonló elemeik.
A
Bruce Lee áttörését hozó filmet nem kell bemutatni, A nagyfőnöknek legfeljebb a hatása alábecsült: Rodriguez akciómozijaira
nem csak Woo hatott a hongkongi filmkultúrából. A Sose hátrálj meg! egyik hőse tisztelettel
hivatkozik Lee-re, e film A nagyfőnök
posztmodern, kortárs ifjúsági változataként jellemezhető. Készítője, Jeff
Wadlow munkássága Kevin Williamson hatását mutatja: a Cry Wolf – Kiálts farkast a Sikoly
koppintása, de a Kick-Ass 2.
hangvétele ugyancsak önironikusan tudálékos. A direktor idézi a Harcosok klubját is, a hős neve Tyler,
az antagonista kiköpött mása a Brad Pitt által megformált figurának. A
Williamson akadémikus stílusában megidézett klasszikus szöveg ezúttal az Iliász, azon belül Akhilleusz pajzsának
története, mely a protagonista (a szerző szócsöve) szerint a háború, a harcos
felsőbbrendű léte ellenében kínálja a hétköznapi élet alternatíváját és
megtestesíti védelmének szükségességét, hordozója pedig azért harcol, hogy
békét teremtsen. Ez az elemzés ügyes alibiként szolgál a harcművészeti zsáner
felelevenítéséhez (Wadlow elismerésre méltó igyekezettel próbálja békepártinak
beállítani erőszakot dicsőítő filmjét), a dramaturgiai szerepe pedig abban
nyilvánul meg, hogy beharangozza a protagonista és ellenfele eposzba illő
párbaját.
A
Sose hátrálj meg! és a Brooklyn törvényei is működő párost
alkot: mindkét film egy valamikor virágzó, mára megkopott presztízsű műfaj
posztmodern felelevenítése, valamint pionír auteurök munkássága előtti
tisztelgés. Utóbbi író–producere a friss Oscar-jelölt Terence Winter, aki a Maffiózókkal bizonyította, hogy párját
ritkítóan képes felfrissíteni Scorsese és a klasszikus gengszterfilm stílusát,
jelenleg pedig az örökifjú mozifenegyerek alkotótársa (Gengszterkorzó, A Wall Street farkasa). A Brooklyn törvényei címe blaxploitationt ígér, de nem az.
Mindazonáltal érintkezik a műfajjal: hőse rossz hírű olasz-amerikai miliőből
akar kitörni, olyan módon, hogy beiratkozik a Columbiára (az egyetem néhány
alkotói kikacsintás helyszínéül is szolgál).
A nagyfőnök
és a Sose hátrálj meg! harcosai erővel, a Brooklyn törvényei hőse ésszel védi meg magát egy rossz társaságtól, a bűnügyi
tematika tehát újabb közös pont a három film között. Meg abban is hasonlítanak,
hogy mindháromnak jelentős az élvezeti értéke, és ezért nem csak hétvégére,
hanem szürkébb hétköznapokra is ajánlottak.
Extrák:
nincsenek.
Cikk értékelése: |  |  |  |  |  |  |  |  |  |  |  |  | szavazat: 317 átlag: 5.5 |
 |
|