KERESÉS ARCHÍVUM/TARTALOM LAPOZÓ
Év  

            
             
             
             
             
             
             
   2014/március
JANCSÓ MIKLÓS
• Szekfü András: Kötések és oldások Beszélgetés Jancsó Miklóssal (1968) – 1. rész
• Förgeteg Balázs: Kötések és oldások Beszélgetés Jancsó Miklóssal (1968) – 1. rész
MAGYAR MŰHELY
• Schreiber András: Két szűk esztendő Beszélgetés Havas Ágnessel
MELODRÁMA
• Pápai Zsolt: Pátosz és realizmus John Cassavetes modern melodrámái
• Kovács Ilona: Ha a botrány elmarad [RÉSZLET] Apácasors Diderot-tól napjainkig
LATIN BŰNÖK
• Géczi Zoltán: Latin bűn A latin-amerikai thriller evolúciója
KRÓNIKA
• Schubert Gusztáv: Czigány Tamás (1928-2014)
LATIN BŰNÖK
• Sepsi László: Foggal-körömmel Latin-amerikai horrorfilmek
VERHOEVEN
• Csiger Ádám: Hús + fém [RÉSZLET] Paul Verhoeven – 2. rész
• Andorka György: Engedelmes test Robotzsaru
BALKÁN EXPRESSZ
• Szíjártó Imre: Csonka napok Új szerb film
FILMZENE
• Pernecker Dávid: Ki ölte meg Bambit? Julien Temple Sex Pistols-filmjei
TELEVÍZÓ
• Gáncsos Kármen: Éjjel-nappal fikció Televíziós dokurealizmus
FESZTIVÁL
• Gellér-Varga Zsuzsanna: Én és énke a filmvásznon Amszterdam
FILM / REGÉNY
• Kolozsi László: A börtönből jött királyfi Joyce Maynard: Nyárutó
• Baski Sándor: Családi pótlék Jason Reitman: Nyárutó
KRITIKA
• Pályi András: Kérdések a múlthoz Wałęsa – A remény embere
• Huber Zoltán: Variációk kanapéra Couch Surf
• Nagy V. Gergő: Vissza a kamaszkorba Megdönteni Hajnal Tímeát
• Muhi Klára: Azok a régi hengergőzések Szerelempatak
MOZI
• Csiger Ádám: A plebejus herceg
• Baski Sándor: A Grand Budapest Hotel
• Kránicz Bence: Prince Avalanche – Texas hercege
• Forgács Nóra Kinga: Vijay és én
• Sepsi László: Én, Frankenstein
• Andorka György: Téli mese
• Huber Zoltán: Herkules legendája
• Roboz Gábor: Nyomtalanul
• Varró Attila: Műkincsvadászok
• Horváth Eszter: Idegen a tónál
• Kovács Kata: Végtelen szerelem
DVD
• Pápai Zsolt: Meteo
• Csiger Ádám: Mozimaraton: Akciófilmek hétvégére díszdoboz
• Soós Tamás Dénes: Hamarosan…
• Tosoki Gyula: Félelmetes nap
• Soós Tamás Dénes: A folyosó túloldalán

             
             
              
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
    
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
     
bejelentkezés/regisztráció a kedvencekhez
 
 

DVD

Mozimaraton: Akciófilmek hétvégére díszdoboz

Csiger Ádám

A nagyfőnök (Tang shan da xiong) – hongkongi, 1971. Rendezte: Wei Lo. Szereplők: Bruce Lee, James Tien, Maria Yi. 100 perc.

Sose hátrálj meg! (Never Back Down) – amerikai, 2008. Rendezte: Jeff Wadlow. Szereplők: Sean Faris, Djimon Hounsou, Amber Heard. 110 perc.

Brooklyn törvényei (Brooklyn Rules) – amerikai, 2007. Rendezte: Michael Corrente. Szereplők: Freddie Prinze Jr., Alec Baldwin, Mena Suvari. 99 perc.

Forgalmazó: ADS Service.

 

Ha van bármi közös jelen összeállítás három filmjében, nem az akciófilm zsánere az. A nagyfőnök és a Sose hátrálj meg! harcművészeti, a Brooklyn törvényei pedig gengszterfilm – utóbbit nehéz összetéveszteni egy akciómozival. Mindazonáltal a három film egy csomagba terelése nem feltétlenül baklövés, ugyanis vannak hasonló elemeik.

A Bruce Lee áttörését hozó filmet nem kell bemutatni, A nagyfőnöknek legfeljebb a hatása alábecsült: Rodriguez akciómozijaira nem csak Woo hatott a hongkongi filmkultúrából. A Sose hátrálj meg! egyik hőse tisztelettel hivatkozik Lee-re, e film A nagyfőnök posztmodern, kortárs ifjúsági változataként jellemezhető. Készítője, Jeff Wadlow munkássága Kevin Williamson hatását mutatja: a Cry Wolf – Kiálts farkast a Sikoly koppintása, de a Kick-Ass 2. hangvétele ugyancsak önironikusan tudálékos. A direktor idézi a Harcosok klubját is, a hős neve Tyler, az antagonista kiköpött mása a Brad Pitt által megformált figurának. A Williamson akadémikus stílusában megidézett klasszikus szöveg ezúttal az Iliász, azon belül Akhilleusz pajzsának története, mely a protagonista (a szerző szócsöve) szerint a háború, a harcos felsőbbrendű léte ellenében kínálja a hétköznapi élet alternatíváját és megtestesíti védelmének szükségességét, hordozója pedig azért harcol, hogy békét teremtsen. Ez az elemzés ügyes alibiként szolgál a harcművészeti zsáner felelevenítéséhez (Wadlow elismerésre méltó igyekezettel próbálja békepártinak beállítani erőszakot dicsőítő filmjét), a dramaturgiai szerepe pedig abban nyilvánul meg, hogy beharangozza a protagonista és ellenfele eposzba illő párbaját.

A Sose hátrálj meg! és a Brooklyn törvényei is működő párost alkot: mindkét film egy valamikor virágzó, mára megkopott presztízsű műfaj posztmodern felelevenítése, valamint pionír auteurök munkássága előtti tisztelgés. Utóbbi író–producere a friss Oscar-jelölt Terence Winter, aki a Maffiózókkal bizonyította, hogy párját ritkítóan képes felfrissíteni Scorsese és a klasszikus gengszterfilm stílusát, jelenleg pedig az örökifjú mozifenegyerek alkotótársa (Gengszterkorzó, A Wall Street farkasa). A Brooklyn törvényei címe blaxploitationt ígér, de nem az. Mindazonáltal érintkezik a műfajjal: hőse rossz hírű olasz-amerikai miliőből akar kitörni, olyan módon, hogy beiratkozik a Columbiára (az egyetem néhány alkotói kikacsintás helyszínéül is szolgál).

A nagyfőnök és a Sose hátrálj meg! harcosai erővel, a Brooklyn törvényei hőse ésszel védi meg magát egy rossz társaságtól, a bűnügyi tematika tehát újabb közös pont a három film között. Meg abban is hasonlítanak, hogy mindháromnak jelentős az élvezeti értéke, és ezért nem csak hétvégére, hanem szürkébb hétköznapokra is ajánlottak.

Extrák: nincsenek.


A cikk közvetlen elérhetőségei:
offline: Filmvilág folyóirat 2014/03 62-62. old.
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=11847