KERESÉS ARCHÍVUM/TARTALOM LAPOZÓ
Év  

            
             
             
             
             
             
             
   2014/március
JANCSÓ MIKLÓS
• Szekfü András: Kötések és oldások Beszélgetés Jancsó Miklóssal (1968) – 1. rész
• Förgeteg Balázs: Kötések és oldások Beszélgetés Jancsó Miklóssal (1968) – 1. rész
MAGYAR MŰHELY
• Schreiber András: Két szűk esztendő Beszélgetés Havas Ágnessel
MELODRÁMA
• Pápai Zsolt: Pátosz és realizmus John Cassavetes modern melodrámái
• Kovács Ilona: Ha a botrány elmarad [RÉSZLET] Apácasors Diderot-tól napjainkig
LATIN BŰNÖK
• Géczi Zoltán: Latin bűn A latin-amerikai thriller evolúciója
KRÓNIKA
• Schubert Gusztáv: Czigány Tamás (1928-2014)
LATIN BŰNÖK
• Sepsi László: Foggal-körömmel Latin-amerikai horrorfilmek
VERHOEVEN
• Csiger Ádám: Hús + fém [RÉSZLET] Paul Verhoeven – 2. rész
• Andorka György: Engedelmes test Robotzsaru
BALKÁN EXPRESSZ
• Szíjártó Imre: Csonka napok Új szerb film
FILMZENE
• Pernecker Dávid: Ki ölte meg Bambit? Julien Temple Sex Pistols-filmjei
TELEVÍZÓ
• Gáncsos Kármen: Éjjel-nappal fikció Televíziós dokurealizmus
FESZTIVÁL
• Gellér-Varga Zsuzsanna: Én és énke a filmvásznon Amszterdam
FILM / REGÉNY
• Kolozsi László: A börtönből jött királyfi Joyce Maynard: Nyárutó
• Baski Sándor: Családi pótlék Jason Reitman: Nyárutó
KRITIKA
• Pályi András: Kérdések a múlthoz Wałęsa – A remény embere
• Huber Zoltán: Variációk kanapéra Couch Surf
• Nagy V. Gergő: Vissza a kamaszkorba Megdönteni Hajnal Tímeát
• Muhi Klára: Azok a régi hengergőzések Szerelempatak
MOZI
• Csiger Ádám: A plebejus herceg
• Baski Sándor: A Grand Budapest Hotel
• Kránicz Bence: Prince Avalanche – Texas hercege
• Forgács Nóra Kinga: Vijay és én
• Sepsi László: Én, Frankenstein
• Andorka György: Téli mese
• Huber Zoltán: Herkules legendája
• Roboz Gábor: Nyomtalanul
• Varró Attila: Műkincsvadászok
• Horváth Eszter: Idegen a tónál
• Kovács Kata: Végtelen szerelem
DVD
• Pápai Zsolt: Meteo
• Csiger Ádám: Mozimaraton: Akciófilmek hétvégére díszdoboz
• Soós Tamás Dénes: Hamarosan…
• Tosoki Gyula: Félelmetes nap
• Soós Tamás Dénes: A folyosó túloldalán

             
             
              
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
    
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
     
bejelentkezés/regisztráció a kedvencekhez
 
 

Mozi

Prince Avalanche – Texas hercege

Kránicz Bence

Prince Avalanche – amerikai, 2013. Rendezte: David Gordon Green. Kép: Tim Orr. Zene: Explosions in the Sky és David Wingo. Szereplők: Paul Rudd (Alvin), Emile Hirsch (Lance). Gyártó: Muskat Filmed Productions / Rough House Pictures. Forgalmazó: Cirkó Film Kft. Feliratos. 94 perc.

 

A tavalyi berlini fesztiválbemutató után a kritikák a gyökerekhez való visszatérésként ünnepelték David Gordon Green filmjét, amellyel a rendező újra megtalálja a könnyed szórakoztatás kedvéért odahagyott szerzői hangját. Mielőtt leigazolta volna Judd Apatow komédiagyára, Green a porlepte amerikai kisvárosok szűk baráti/családi közösségeinek halk szavú krónikásaként vált ismertté a független filmes színtéren. Pasztelles melodrámai világát Hollywoodban harsányabb színekkel festette alig felismerhetővé, a Prince Avalanche azonban újra az egymásra utalt vidéki vesztesek „se veled, se nélküled” kapcsolatát állítja középpontba.

A visszanyert alkotói önazonosság ünnepének apró szépséghibája, hogy Green mozija első látásra nem több az izlandi Bármerre jelenethű másolatánál. Kétségtelen, hogy a 2011-es eredeti történet pontosan illeszkedik az amerikai rendező portfóliójába: az isten háta mögé kivezényelt, szögesen eltérő világképpel rendelkező útkarbantartó-páros szerelmi csalódásokkal, ébredező felelősségtudattal és méregerős párlatokkal fűszerezett egynyári históriájában az intim beszélgetéseknek, feltörő indulatoknak és jelentéses természeti képeknek egyaránt helye van. A főszereplők tudnak is élni a lehetőséggel, Paul Rudd apró, visszafogott eszközökkel hozza közel a nézőhöz a színtelenebbnek tűnő Alvin karakterét, miközben Emile Hirsch tanítani valóan igazít el abban, hogy mikor röhögjünk az általa játszott kisvárosi dzsigolón, és mikor vegyük komolyan. Szerencsére a rendező sem éri be szolgai remake-kel: az amerikai verzióban hőseink egy erdőtűz után állítják helyre a texasi utakat, barátságuk alakulását a rommá lett otthonok kísérteties kulisszái és a semmiből új életet építő helyiek humoros-szívszorító epizódjai ellenpontozzák. Emberek, akik mintha ott sem lennének, kapcsolatok, amik talán ki sem alakulnak: ezt az illékony, költői közeget teremti meg mesterien a Prince Avalanche, ami így saját jogán is maradandó élménnyé válik.


A cikk közvetlen elérhetőségei:
offline: Filmvilág folyóirat 2014/03 56-57. old.
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=11854