KERESÉS ARCHÍVUM/TARTALOM LAPOZÓ
Év  

            
             
             
             
             
             
             
   2014/március
JANCSÓ MIKLÓS
• Szekfü András: Kötések és oldások Beszélgetés Jancsó Miklóssal (1968) – 1. rész
• Förgeteg Balázs: Kötések és oldások Beszélgetés Jancsó Miklóssal (1968) – 1. rész
MAGYAR MŰHELY
• Schreiber András: Két szűk esztendő Beszélgetés Havas Ágnessel
MELODRÁMA
• Pápai Zsolt: Pátosz és realizmus John Cassavetes modern melodrámái
• Kovács Ilona: Ha a botrány elmarad [RÉSZLET] Apácasors Diderot-tól napjainkig
LATIN BŰNÖK
• Géczi Zoltán: Latin bűn A latin-amerikai thriller evolúciója
KRÓNIKA
• Schubert Gusztáv: Czigány Tamás (1928-2014)
LATIN BŰNÖK
• Sepsi László: Foggal-körömmel Latin-amerikai horrorfilmek
VERHOEVEN
• Csiger Ádám: Hús + fém [RÉSZLET] Paul Verhoeven – 2. rész
• Andorka György: Engedelmes test Robotzsaru
BALKÁN EXPRESSZ
• Szíjártó Imre: Csonka napok Új szerb film
FILMZENE
• Pernecker Dávid: Ki ölte meg Bambit? Julien Temple Sex Pistols-filmjei
TELEVÍZÓ
• Gáncsos Kármen: Éjjel-nappal fikció Televíziós dokurealizmus
FESZTIVÁL
• Gellér-Varga Zsuzsanna: Én és énke a filmvásznon Amszterdam
FILM / REGÉNY
• Kolozsi László: A börtönből jött királyfi Joyce Maynard: Nyárutó
• Baski Sándor: Családi pótlék Jason Reitman: Nyárutó
KRITIKA
• Pályi András: Kérdések a múlthoz Wałęsa – A remény embere
• Huber Zoltán: Variációk kanapéra Couch Surf
• Nagy V. Gergő: Vissza a kamaszkorba Megdönteni Hajnal Tímeát
• Muhi Klára: Azok a régi hengergőzések Szerelempatak
MOZI
• Csiger Ádám: A plebejus herceg
• Baski Sándor: A Grand Budapest Hotel
• Kránicz Bence: Prince Avalanche – Texas hercege
• Forgács Nóra Kinga: Vijay és én
• Sepsi László: Én, Frankenstein
• Andorka György: Téli mese
• Huber Zoltán: Herkules legendája
• Roboz Gábor: Nyomtalanul
• Varró Attila: Műkincsvadászok
• Horváth Eszter: Idegen a tónál
• Kovács Kata: Végtelen szerelem
DVD
• Pápai Zsolt: Meteo
• Csiger Ádám: Mozimaraton: Akciófilmek hétvégére díszdoboz
• Soós Tamás Dénes: Hamarosan…
• Tosoki Gyula: Félelmetes nap
• Soós Tamás Dénes: A folyosó túloldalán

             
             
              
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
    
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
     
bejelentkezés/regisztráció a kedvencekhez
 
 

Mozi

A plebejus herceg

Csiger Ádám

Il principe abusivo – olasz, 2013. Rendezte és írta: Alessandro Siani. Kép: Paolo Cornera. Zene: Umberto Scipione. Szereplők: Alessandro Siani (Antonio), Sarah Felberbaum (Letizia), Christian de Sica (Anastasio), Serena Autieri (Jessica). Gyártó: Cattleya. Forgalmazó: Cinenuovo. Feliratos. 95 perc.

 

A Leone, Bava és Argento nevével fémjelzett, világhírű olasz zsánerfilm a múlté, az ország tömegkultúrájának hanyatlásából csak az elnyűhetetlen vígjáték került ki túlélőként, és vált uralkodóvá még a művészfilmben és drámában alkotó rendezőik sem idegenkednek a posztmodern komikumtól (Il Divo, Reality). Az olasz dramedy témái aktuális szociális problémák: a Reality a valóságshow-kultusz társadalomkritikája, az Előtted az élet a fiatal bölcsészek szép reményeit mutatja be. A plebejus herceg bonyodalmát ugyancsak munkanélküliség és társadalmi egyenlőtlenség adja, szatirikus élének célpontja ezúttal is napjaink karrierista celeb-kultúrája, a műfajképlet azonban a Lubitsch-féle tündérmese romkom felé tendál.

Egy hanyatló királyi család örökösnője hírnévre vágyik, udvarmestere szerint viszont csak egy „A szép és a szörnyeteg”-jellegű bulvársztorival keltheti fel a nép figyelmét: színleg nászra kell lépnie egy hozzá legkevésbé illő, alacsonysorú férfival. A napjait bárányfelhő-bodorítóként tengető Antonio gyorstalpaló etikett-képzést kap (a My Fair Lady stílusában), ám a neveletlen herceg végül magához ragadja az irányítást mentora és a konspiráló elit fölött.

Alessandro Siani színészként és forgatókönyvíróként kezdte karrierjét, de mára szerzői kiváltságokat harcolt ki magának. Főszereplőként is jegyzett debütáló rendezése példaértékű posztmodern romkom önironikus kikacsintásokkal (lásd a musical-szcénát az Ének az esőben módjára). Válság idején mindig népszerű az eszképista, glamúros tündérmese, a derűlátó komédia és a gazdag réteg (osztálykülönbségekre építő humorral való) kifigurázása. A filmbeli mesterséges románchoz hasonlóan a precíz sikerfilm-recept is garantáltan hozza a várt szenzációt.


A cikk közvetlen elérhetőségei:
offline: Filmvilág folyóirat 2014/03 55-56. old.
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=11852