VerhoevenRobotzsaruEngedelmes testAndorka György
A Robocopot újrateremtő Padilhát szerzői
pozíciója és társadalomkritikus hangja is rokonítja holland elődjével.
A közkeletű bölcsesség, mely
szerint minden zseni mögött áll egy nő, egészen új fénytörésbe kerül, ha
belegondolunk, hogy a Robotzsaru elkészültét
valójában Paul Verhoeven nejének köszönhetjük. A holland rendező eredetileg ugyanazzal
a lendülettel hajította félre a forgatókönyvet, amellyel a felszínes néző
szórakoztatóan ostoba műfaji darabként hajlamos elmenni minden idők egyik legjobb
szatírája mellett – miután azonban Verhoeven az asszony nyomására adott még egy
esélyt a szövegnek, realizálta, hogy az jóval több lehetőséget rejt magában,
mint elsőre látszik. A folytatás pedig már – engedtessék meg a közhely –
történelem. A film a Reagan-éra emblematikus alkotása lett, minden percében a
nyolcvanas évek Amerikája elé tartott görbe tükör, amely a korszak
tendenciáinak torz felnagyítására építő alapmotívumai mellett (a társadalom,
amely megváltójaként tekint a Frankenstein-doktorok keze által feltámadó, állig
felfegyverzett Jézus-figurára; a nagyvállalati befolyás egészen a rendfenntartás
kiszervezéséig fajuló extremitása) megszámlálhatatlan mennyiségű apró poénra fűzi
fel mondandóját. A technicolor nacionalizmussal párosuló militarista hevület és
az agymosó média is megkapja a magáét, akárcsak az elnöki krédó, melynek
jegyében az állam – némi szarkasztikus túlzással – csupán terepet biztosít a
darwini szelekció működéséhez. Amellett, hogy a nyolcvanas évek egyik
meghatározó filmjét tette le az asztalra, a Robotzsaru
Verhoeven bő évtizedig kitartó hollywoodi karrierjének elindítója lett, hogy
néhány film erejéig a tengerentúlra is átmenthesse a receptet, amelyben a
műfaji kliséket egyszerre működteti és teszi idézőjelbe, a camp határán
egyensúlyozó elidegenítő, szatirikus látásmód mellett pedig gyomorforgató
erőszakot használ kötőanyagként.
A remake körül keringő hírek kapcsán jogosan
merült fel a kérdés, hogy a nyári bemutatónaptárban kipipálható látványfilmes rubrikán
kívül mit hozhat a konyhára Verhoeven kult-klasszikusának, kora olyannyira emblematikus
és beágyazódott filmjének leporolása. A sokáig Darren Aronofsky nevével
összekapcsolt produkció rendezői székét végül az utólag több mint kézenfekvő
választásnak bizonyuló brazil José Padilha foglalta el. Kemény témákhoz baloldali-egalitárius
alapállásból nyúló dokumentumfilmek (Bus
174, Garapa), valamint a riói
drogmaffia és a különleges egységek harcát bemutató Elit halálosztók 1–2 rendezőjeként a sztorival bizonyos
szempontból hazai pályán érezhette magát (lásd establishment kontra társadalom;
egy kvázi fasisztoid rendőri szervezet és az „igazolható” erőszak kérdései), azt
pedig már brazíliai filmjeivel is megmutatta, hogy biztos kézzel vezényel le sodró
lendületű, hektikus akciójeleneteket. Padilhát mindemellett szerzői pozíciója
is rokonítja holland elődjével: Verhoevenhez hasonlóan egyfelől adott az éles
társadalomkritikus hang, származása okán pedig a külsős szemmel láttatott
kortárs Amerika – a projekt ráadásul mindkettőjük számára a hollywoodi
megkapaszkodással kecsegtető próbakövet jelentette. A rendező minden fórumon
hangsúlyozott állítása szerint célja sokkal inkább az alapelemek kihasználása volt
a jelen kor égető kérdéseinek felvetéséhez, mintsem a Verhoeven-opusz szolgai
utánzása – az ajtón kopogtató ember-gép fúzió ma már egyre égetőbb kérdéseire helyezett
kiemelt hangsúly mellett így mintegy magától értetődően kerülnek elő az Obama-adminisztráció
szekrényből kidőlt csontvázai.
Helyszíni kapcsolás a robotokkal megszállt Iránból:
a főcím előtti szekvencia kézikamerás snittekkel hozza tapintható közelségbe a
válságövezet káoszát. Erős kezdés, amely azonnal megveszi a nézőt – a hidegrázás
forrása, hogy mindez ma már a legkevésbé sem a fantasztikum terepe. Kis lépés a
hadiiparnak, veszélyes ugrás a társadalomnak – noha a robotizált háború pusztán
logikus lépcsőfoka a hadviselő testek feletti kontroll és az ellenféltől való
elidegenítés koordinátái mentén haladó történelmi trendnek. A lélektani határ a
közvélemény számára mégis egyértelmű: egy lelkiismeret nélküli masina nem
húzhatja meg a ravaszt. A megoldás kézenfekvő: „szellemet” a gépbe, ha ezt
várja a publikum, a marketingkommunikáció alapstratégiáit eközben persze ne
feledjük (egyaránt frenetikus ötlet a jelenet, ahol a vezetőség az amputált
jelöltek között válogat, akárcsak a fókuszcsoportos piackutatás a páncél külcsínjét
illetően). Ezen a ponton is kiütközik a remake ezredfordulós trendekre
reflektáló hangsúlyeltolódása: messze már a ‘87-es film kormányzati és alvilági
összefonódások mentén sematikusan ábrázolt, ördögi és elnyomó vállalata – a
rendszernek mi magunk sokkal nagyobb mértékben vagyunk részei és fenntartói,
mintsem hajlandóak lennénk beismerni.
A film az előzőeket visszájára fordítva azonban
felteszi a kérdést: mi történik, ha az emberi aggyal csupán organikus gépet
költöztetünk a mechanikus foglalatba? Az emlékek leradírozásával operáló eredetivel
szemben itt a mentálisan ép Murphy-től első lépésben elveszik tűzharc közbeni
szabad akaratát, és agyát megtévesztve a gépi szoftver potyautasává teszik, majd
a neurohormonok manipulálásával züllesztik érzelemmentes, célorientált zombivá.
(Ennek apropója mellesleg a Verhoeven-filmhez méltó élc: a tudósoknak – az
emberi tényezővel reklámozott – csúcsterméket leleplező sajtótájékoztatóra kell
bármi áron szalonképessé tenniük a kiborult bádogembert.) Murphy leszedált gépembere
egyszerre válik tökélyre vitt „engedelmes testté”, a teljes rendőrségi adatbázishoz
és megfigyelőrendszerekhez való korlátlan hozzáférésével felvértezetten pedig a
Panoptikon őrszemévé (Foucault citálása annál is adekvátabb, mert a Felügyelet és büntetést a rendező maga
idézi az Elit halálosztókban); a gépi
parancsok felülbírálása ezzel mintegy a saját karosszériájában testet öltött
rendszer elleni lázadás szimbólumává emelkedik.
Padilha a robotzsaru-sztorival voltaképpen karcsúbb
formában szintetizálhatta az Elit
halálosztók-filmpáros ívét, amelyben a politikai elit, az
erőszakszervezetek és a média háromszögének összetett viszonyrendszerébe vetett
egyén lehetőségeit vizsgálata. Míg az első film végére Matias az elit
drónhadseregének „betört” tagjává válik, addig a folytatásban mentorára, a
filmeket narráló Nascimentóra helyeződik a hangsúly, aki a „sötét lovag” addig
meggyőződéssel vállalt szerepével meghasonulva a filmet (szélmalom)harcba
induló csatakiáltással zárja – ezúttal már a teljes, elrontott hatalmi
intézményrendszer ellen. A Robotzsaru
Murphy-je a remake-ben visszanyeri az irányítást, a robottörvényt hatályban
hagyó elnöki vétó deus ex machina megoldásával pedig a film rendszerkritikus
felhangjait alapvetően a vállalati szférára és a manipulatív médiára korlátozza.
A korábbi filmek védjegyének számító reklámspotok ugyan hiányoznak, de az
eredeti szelleméhez híven időnként itt is átkapcsolunk a Fox News-beütésű
tévécsatornára: ezúttal Samuel L. Jackson fontos mellékszereplővé előlépett,
imádni valóan demagóg műsorvezetője foglalja keretbe a filmet, bőszen agitálva
a robofóbiás jogvédők és a liberális washingtoni „galambok” ellen.
Az apró hommage-ok sokasága ellenére a két verzió valójában nehezen
értékelhető egymás mellett: az új modell „punk” felmenőjénél jólneveltebb, áramvonalasított
termék, amelynek gerincét a gátlástalan humor és vérbő hatásesztétika helyett a
mélyebb emberi dráma alkotja, és éppen ezzel sikerül kilépnie az előd
árnyékából. Ha hihetünk a rendező beszámolójának, amely szerint keserves,
gyakran hiábavaló küzdelmet folytatott saját víziójának vászonra viteléért, az persze
bosszankodásra ad okot: nem kizárt, hogy az évtized egyik jelentős hollywoodi
teljesítményével lettünk volna gazdagabbak, ha a producerek blokkoló karperece
nem villan fel a rendező minden egyes merészebb ötletével szembesülve. Padilha azonban
így is tisztességesen helytállt a blockbusteripar kontraszelekciós nyomásával
szemben, és az érezhető kompromisszumok ellenére legitim újrafilmet tett le az
asztalra. Puccos, helyenként konfekció-megoldásokat használó (ál)ruhája mögött az
új Robotzsaru ismét szerteágazó társadalmi,
politikai, morális problémákat rejteget – bár a frissített verzió kapcsán felmerülő
legkényelmetlenebb kérdés egyértelműen az, hogy újabb emberöltő múltán vajon
lesz-e tétje még egyszer átértelmezni a robottestben feltámadó rendőr
történetét, vagy ekkor már mikrochippel a fejünkben fontolgatjuk majd, letöltsük-e
a klasszikus darab retinavetítőre optimalizált változatát.
Cikk értékelése: | | | | | | | | | | | | | szavazat: 384 átlag: 5.47 |
|
|