MelodrámaJohn Cassavetes modern melodrámáiPátosz és realizmusPápai Zsolt
Cassavetesnél
a pátosz, az érzelmi robbanások és a konfliktushalmozás a klasszikus hollywoodi
melodrámát, míg az elbeszélésmód a modern művészfilmet idézi.
A negyed évszázaddal ezelőtt
elhunyt John Cassavetes életművének legmaradandóbb darabjait mint a klasszikus
hollywoodi műfajiság, stílus és ideológia tagadását méltatják a teoretikusok,
pedig a rendező legalább annyira merített az álomgyári hagyományokból, mint
amennyire eloldódott tőlük. Munkáiban rendre kimutathatók az Ó-Hollywoodban
nagy presztízsű, de az ötvenes-hatvanas évek fordulójától tekintélyét vesztő
melodrámaműfaj elemei. A „modern melodráma” kidolgozása csak egy olyan
rendezőzseninek sikerülhetett, aki egyszerre volt otthon az ötvenes években
megújuló művészfilm rejtelmeiben és betéve ismerte a hollywoodi fogalmazásmód
csínját-bínját. Cassavetesen kívül nem volt még egy ilyen alkotó a korszakban.
Cassavetes művésztrükkje
Magam
nem értek egyet azokkal az újabban egyre-másra hallható véleményekkel, melyek
szerint a modernista film klasszikus szerzői – mindenekelőtt Antonioni és
Fellini – melodrámákat, pontosabban: „modern” (vagy: „intellektuális”) melodrámákat
alkottak. A kalandból, Napfogyatkozásból, Az éjszakából, Nyolc és félből
ugyanis a melodrámaműfaj karakterjegyeinek zöme hiányzik. Ezen nincs mit
csodálkozni, hiszen a modern művészfilm és a(z Ó-Hollywoodban jobbára „weepie”-ként
vagy „drámaként” felcímkézett) klasszikus melodrámaműfaj ég és föld, tűz és víz:
társításuk elképzelhetetlennek tűnik. Főként filozófiájukban különböznek, de
nem csak abban. A modern művészfilm gyűlöli a pátoszt, továbbá dedramatizál,
visszafogottan ábrázolja az érzelmeket, és nem halmozza a konfliktusokat, míg a
klasszikus melodráma ellenkezőleg: olthatatlan vonzalmat mutat a patetikus
fogalmazás iránt, valamint végletesen drámai szituációkat sorjáz, emellett leplezetlenül
ábrázolja a hősök érzelmeit és gáttalanul árasztja a krízisszituációkat. A
kevés kivétel egyike az európai színtéren, amikor a modern filmszerkezet
valóban tartalmazza a melodrámaműfaj némely
összetevőjét, Az édes élet,
Fellinitől. Jóllehet sokan az ellenkezőjét állítják, még A férfigyűjtő vagy a Claire térde
Rohmerje, a Jules és Jim Truffaut-ja
sem melodráma-szerző: csak megidézik a műfaj egyes elemeit, de nem építkeznek
rájuk.
Az az
alkotó, akinek valóban sikerült
összetalálkoztatnia a modern filmformát a klasszikus hollywoodi melodrámával,
John Cassavetes volt. Ezzel szabályos csodatettet hajtott végre, és teljesítményének
értékét megemeli, hogy komoly ellenszélben kezdett melodrámákat forgatni, egy
antimelodramatikus kor hajnalán, az érzelmek devalválódásának időszakában,
amikor a lelki nemesülést hozó élmények mindinkább elértéktelenedtek, és az „anyagi
nemesülés” lett fontos. Amikor – Király Jenő szavaival – „a lélek lett az új
szeméremtest”, amit rejtegetni, szégyellni vagy kasztrálni kell. Az amerikai
mozit a hatvanas-hetvenes évek fordulóján elárasztotta a cinizmus, és a
destrukció meg a dekonstrukció lett divat: Cassavetes kortársainak a klasszikus
melodráma örökségét – részlegesen – vállaló, illetve azt kíméletlenül revízió
alá vételező munkái éppenhogy nem a szenvedélyek továbbéléséről, hanem elvesztéről
szóltak, és a csömört mutatták (Coppola: Esőemberek;
Bogdanovich: Az utolsó mozielőadás;
Jaglom: Biztos hely; Scorsese: Alice már nem lakik itt). Cassavetes azonban nem állt be a
cinikusok kórusába. Ódivatú módon a szeretetről, az önkifejezés lehetőségeiről,
a szabadságvágyról beszélt, és ugyan megmutatta az ezeket korlátozó tényezőket
is, de a hősök erőfeszítéseinek értelmét nem kérdőjelezte meg. Filmjei – jegyzi
meg legnevesebb monográfusa, Ray Carney – minden elszenvedett veszteség
ellenére „vadul reménykedőek”, „furcsán felemelőek”, azt sugallva, hogy
szenvedés nélkül nem születhet érték.
Ez a
szemlélet sokban rokon a klasszikus melodrámáéval, Cassavetes szövetsége a műfajjal
mindazonáltal meglepő. Kevés direktor akad ugyanis szerte a filmtörténetben,
aki nála jobban gyűlölte a hollywoodi hatástechnikákat – mégpedig kiváltképpen
azokat, amelyeket a klasszikus melodrámaműfaj előszeretettel alkalmazott. Még
az olyan, mindössze a nézői komfortérzet megteremtését célzó és kevésbé
manipulatív megoldásokat sem kedvelte túlságosan, mint a középponti kompozíciók
vagy az illeszkedő vágás, a kifejezetten hatásfokozó fogásokat pedig ki nem
állhatta.
Melyek
tehát éppen a klasszikus hollywoodi melodrámákban a leggyakoribbak, mégpedig a
műfaj természetéből következően. Mint Christina Gledhill egy 1986-os cikkében (A Stella Dallas és a feminista filmelmélet) felveti, ellentmondás van abban, hogy
a klasszikus melodráma a hősök lelki életének bemutatására koncentrál,
ugyanakkor ezek a hősök nem „pszichológiai konstrukciók”, azaz nem hús-vér
lények abban az értelemben, ahogy a modern művészfilmek szereplői. A klasszikus
melodráma a modern művészfilm szubjektív tartalmakat bemutató technikái helyett
a hollywoodi eszközkészlet túlzásba vitt használatával igyekszik vázolni a
figurák bensőjében lejátszódó folyamatokat: az akciók mesterkéltek, a színész
játék dagályos és szervilisen mintakövető, továbbá a díszletezés, a világítás
és a montázs alkalmazása gyakran hatásvadász. Ezek az eszközök óhatatlanul
patetikussá teszik a filmeket – folytatja Gledhill –, mindazonáltal a pátosz
nem csak a fősodorbeli hatástechnikák turbósított alkalmazásából fakad. Hanem a
szereplők reflektálatlanságából is: abból, hogy „nem tudják”, nem érzékelik a
viselkedésük és a környezetük patetikus jellegét. Christina Gledhill ezzel a
gondolatmenettel rávilágít arra, hogy miért a pátosz (a görög szó jelentése: „szenvedés”,
„szenvedély”) a műfaj egyik kulcseleme, önmagában nem elégséges, de kötelezően
elvárt összetevője. Nélküle nincs melodráma, sem „klasszikus”, sem „modern”.
Gledhill
gondolatmenete ugyanakkor azt sugallja, hogy a klasszikus hollywoodi
eszközkészlet túlzott alkalmazása nélkül a melodrámaműfaj életképtelen.
Cassavetes azonban bebizonyította, hogy koránt sincs így. Radikálisan megtagadta
a hatás extrém növelését célzó, manipulatív hollywoodi technikákat (elsősorban
azzal, hogy realista közegben játszatta a történeteit és egytől-egyig „pszichológiai
konstrukcióként” értelmezhető szereplőket mozgatott), miközben a klasszikus
melodráma alapelemét jelentő pátoszról nem mondott le. Emellett azzal
kapcsolódott a melodráma tradícióihoz, hogy kendőzetlenül mutatta be a figurák
érzelmeit (lásd például Gena Rowlands hisztérikus kitöréseit az Arcokban, a Minnie és Moskowitzban, az Egy
hatás alatt álló nőben, a Premierben),
továbbá a hétköznapok konfliktusait a maguk forrpontján (tehát nem lefojtva)
ábrázolta, drámai intenzitású jelenetek sorában. A Cassavetes-hősök számára az
érzelmeik kifejezése, illetőleg elrejtése jelenti a legnagyobb feladatot, olyannyira,
hogy gyakran diskurzus tárgyává teszik ezt a problémát. Beszélnek az
érzelmeikről. Márpedig a szív titkairól folytatott módszeres eszmecsere
jellegzetesen melodrámai eszköz, a musicalen kívül aligha akad más hollywoodi
műfaj, melynek a sajátja lenne. Cassavetes tehát ezt a hagyományt követi, főként
a Premierben (a „szeretet” szó
negyvennégy alkalommal hangzik el a filmben!), de a Férjekben, a Minnie és
Moskowitzban, az Arcokban, az Egy hatás alatt álló nőben vagy a Szeretetáradatban is rendszeresen téma a
hősök között az, amiről a hetvenes-nyolcvanas évek érzelmi sivatagában zsenánt
beszélni.
A
melodráma mindenekelőtt a nyomatékos és nyíltan megmutatott érzelmekről szól – egyéb
vonásai másodlagosak. Cassavetes egyik titka, hogy munkái szenvedélytelibbek a
műfaj számos klasszikus darabjánál is, miközben a hollywoodi megoldásokat eliminálják.
Jellemző például, hogy mennyire állhatatosan dolgozott a rendező a vizuális metaforák
szerepének korlátozásán, melyek használatát a hollywoodi film, és kiváltképpen
a melodrámaműfaj tradicionálisan kedvelte. Részben azért kedvelte, mert a
direktorok ezek segítségével lerövidíthették, tömöríthették a filmjeik alapjául
szolgáló nagyregényeket, részben pedig azért, mert a metaforák hatékonyan
szolgálták az érzelmi intenzitásra törekvést. Mint A hang és a téboly történeteiben (1972) Thomas Elsaesser leszögezi,
a melodráma-rendező sokszor néhány pillanatba sűrítve mondja el azt, amit a
regényíró oldalakon át ecsetelne: a melodrámában egy tárgy, egy formanyelvi
megoldás gyakran túlmutat önmagán, pluszjelentéssel dúsul fel, a figurák lelkében
lejátszódó folyamatok illusztrálása céljából.
A
hétköznapi életben azonban nem mások által többletjelentésekkel felruházott
tárgyak vesznek minket körül. Cassavetes ezen felismerésből kiindulva szakított
a vizuális metaforáknak kitüntetett helyet biztosító hollywoodi felfogással, és
lehozta a klasszikus melodrámát a földre, tapinthatóvá, érzékivé tette a
műfajt. Az a pátoszos realizmus, amit legfontosabb munkáiban kikevert,
egyedülálló stílusminőség az amerikai (sőt: az egyetemes) filmtörténetben.
Ennek
a minőségnek a megteremtéséhez nemcsak a melodráma műfajára építkezett, hanem a
legelszántabb modernistákat is felülmúlva élt az ötvenes-hatvanas években Európában
és az Egyesült Államokban egyaránt megújuló művészfilm eszközeivel. Sokat
tanult az európai rendezőktől, de nem a nagy modernisták inspirálták, hanem az
olasz neorealizmus esztétikájának extremizálása révén fejlesztette ki a maga
modern stílusát. Radikalizálta például azt a neorealista technikát, amelyet az
olasz rendezők még csak óvatosan alkalmaztak, és amely a célelvű (teleologikus)
szüzsé – részleges – elvetését célozta: a cselekményt nem építő (triviális)
jeleneteket illesztett filmjeibe, azaz nem súlypontozott a hollywoodias
gondolkozás szerint „fontos” és kevésbé fontos szekvenciák között. Alkalmazta
továbbá a nyitott befejezésnek a neorealizmustól kezdve az európai és amerikai
művészfilmben egyaránt divatossá váló fogását, és – mint Thierry Jousse írja – gondot
fordított „a lét meghatározhatatlanságának” érzékeltetése céljából a véletlenek
cselekménybe kódolására, sőt a forgatás során történő érvényesítésére is.
(Utóbbin azt értve, hogy ugyan precízen rákészült a filmjeire, de a forgatáskor
óhatatlanul is felvetődő váratlan helyzetektől nem tartott, hanem nyitottnak
bizonyult irántuk: a véletlent tehát szerkezetalakító erővé avatta.) A
színészvezetés frontján köztudottan az volt a célja, hogy megszabadítsa a
rutintól a munkatársait, és hasonlóképpen a rutinmegoldások kiiktatására
törekedett a plánépítkezés és a montázshasználat terén: a dekomponált plánok
preferálása mellett a dialógusok felsnittelésének hanyagolása (illetve a
beszélgetőpartnerek egyikének-másikának lehagyása a képről) jelezte ezt a
törekvését legplasztikusabban.
A
modern melodráma két alapjaiban különböző szemlélet szintetizálását kívánta
meg, ezért a megvalósítása borzasztóan nehéz volt. Cassavetes filmjeit elnézve
pofonegyszerűnek tűnik a dolog, de éppen a rendező kortársainak kísérletei
bizonyítják legjobban, hogy mennyire nem volt az. Egyesek felsültek a
cassavetesihez hasonló ambíciójú bűvészmutatvánnyal (lásd például Frank Perry
modernné és melodrámaivá sminkelt fércfilmjét, az 1968-as Az úszót), míg mások elmerültek a vigasztalanság ingoványában (Rafelson:
Öt könnyű darab). Cassavetes ellenben
többször megtalálta a modern művészfilm és a klasszikus melodráma közös
nevezőjét, sőt furcsa mód a modernista eszközökkel nem gyengítette, hanem
erősítette a melodrámai hatást. Legjobban a Férjek
és az Egy hatás alatt álló nő
bizonyítja, hogy minél modernebbek, egyúttal annál inkább melodrámaiak – azaz: szenvedelmesek,
pátosszal teljesek – lettek a munkái. Ez megint csak unikum a filmtörténetben:
számos európai modernista jobbára ellentétes utat járt be, hiszen életműve klasszicizálásával – vagy ha tetszik: a
középfajú művészfilm, a midcult felé
fordulásával – jutott közel a melodrámához (Fassbinder: A félelem megeszi a lelket; Bertolucci: Az utolsó tangó Párizsban; Fellini: Ginger és Fred).
Munkáinak
tónusa mellett Cassavetes melodráma-vonzalmát bizonyítja az is, hogy legjobb
filmjeiben a zsáner alaptípusai ihlették meg. A New York árnyai és a Minnie
és Moskowitz a szerelmi melodrámához húz, az Egy hatás alatt álló nő és a Szeretetáradat
családi melodrámaként értelmezhető, a Premier
és az Arcok a női melodrámával rokon,
a Férjek a férfimelodráma
jellegzetességeit mutatja, a Gloria
pedig gengszterfilmbe oltott anyamelodrámaként írható le. Még az Egy kínai bukméker meggyilkolása is
tartalmaz szép számmal melodrámai – a férfimelodrámákat idéző – elemeket.
Férfiak, hatás alatt (Férjek)
A
hatvanas–hetvenes évek fordulóján Cassavetes ritka lehetőséghez jutott. A szűk
egy évtizeddel korábbi, számára csömörrel járó álomgyári rendezései (Késői blues; Egy gyermek vár) után alkalma nyílt rá, hogy saját ízlése szerint,
minimális produceri kontroll mellett alkothasson meg két mozit, melyekkel átszakíthatta
a falat a hollywoodi és a gerillafilmezés között, egyúttal megkísérelhette
bevinni az általa kidolgozott modern melodrámát a fősodorba. A korszakos Férjek a modern melodráma esszenciális
megvalósítása, iskolai szemléltető ábrája, míg a Minnie és Moskowitz e filmtípusnak a szélesebb közönség számára is
fogyaszthatóbbá tett változata. A Férjek
ugyan független produkcióként készült, de a Columbia vállalta a forgalmazását
(ekképpen tehát bekerült a hollywoodi rendszerbe), a Minnie és Moskowitz pedig a Universal gyártásában született.
A Férjek alapján ragyogóan vázolható a
cassavetesi modern melodráma karaktere. A történet a negyedik társukat
elveszítő három jó barát, Archie (Peter Falk), Harry (Ben Gazzara) és Gus
(Cassavetes maga) néhány napját és londoni kiruccanását mutatja be. Hétköznapi
események, triviális szituációk sorjáznak, és ha néha színre is kerül egy-egy,
a hollywoodi hatásfokozó közelítésmód adaptálására csábító jelenet, azt rendhagyóan
rögzíti a rendező. Mint például a film végén, a néző voyeuri késztetéseinek kijátszására épülő szeretkezés-kísérletekkor,
vagy a kaszinóbeli kockázáskor, amikor a játéktéren történetek helyett végig a
hősök arcát veszi a kamera, azaz Cassavetes nem a – hollywoodi szemlélet
szerint – szenzációértékű esemény bemutatására összpontosít, hanem annak a
szereplőkre gyakorolt hatását vizsgálja. A hollywoodi forgatókönyvírók egyik
legfontosabb parancsolata szerint „minden jelenetbe a lehető legkésőbb kell
belépni” (ami annyit jelent, hogy az érdektelen előzményeket nem célszerű
megmutatni), de a Férjekben ez a
szabály (például a tizenkét perces közös éneklés-, vagy a hasonlóan hosszú
vécéepizódban) durván sérül: mintha éppen az lenne a cél, hogy sérüljön.
A főszereplők
hús-vér figurák, és az útjuk – egyre
passzívabbá válnak – szintén művészfilmes mintákat sejtet. Mindazonáltal
elgyengülésük részleges csupán: jóllehet a film erődemonstrációval indul – a
hősök a muszklijukat mutogatják –, és vert sereg benyomását keltve, ráadásul
vezéráldozat után érkeznek haza (Harry az új élet reményében Londonban marad),
de mégis csak hazatérnek, és a nyitott befejezés biztosítja, illetve meglebegteti
a megmaradt két barát számára is az újrakezdés lehetőségét. A képépítkezés
terén Cassavetes mindenben megtagadja a hollywoodi konvenciókat: a párbeszédek
és az akciók felsnittelését kerüli (előbbire jó példa Archie és Gus dramaturgiai
szempontból kitüntetetten fontos szállodabeli, az érzelmeik megroppanásáról
szóló beszélgetése, utóbbira a kosármeccs a film elejéről), illetve dekomponált
plánok tömegével él. Rendhagyóan világítja be továbbá a jeleneteket (gyakran
nem látni a beszélő személy arcát, kivált az éneklés-jelenetben), és néhol beavatatlan statisztériával készült plein-air-felvételeket használ.
A Férjek azonban nem csak a modern művészfilm
konvenciói segítségével közelíthető meg. Klasszikus háromosztatú szerkezete is
erre utal: az első félóra a figurák megismerésével és a főtéma exponálásával
telik (utóbbiak summázatát jelenti Archie kérdése a metrón: „Mihez kezdenétek,
ha lenne választásotok?”), majd a következő bő órában a hősöknek a
szabadságvágyuk artikulálására indított akcióit látjuk, hogy aztán a zárófelvonásban
megtörténjék a kalandok mérlegének megvonása. Beszédes, hogy Cassavetes megtartja
a hollywoodi mozik egyik legszentebb előírását, az úgynevezett „egyórás
szabályt” is (amely szerint hozzávetőleg a játékidő egy órájánál – legyen a
film bármilyen hosszú – fordulatnak kell következnie), ugyanis az
ötvenkilencedik percben döntenek a hősök a londoni utazás mellett.
A Férjek már a címével megidéz két
melodráma-alműfajt. A férfimelodrámát evidensen, a családi melodrámát pedig bújtatottan
(hiszen a férjet a feleség definiálja – sokatmondó, hogy nem „Férfiak” a film
címe). A későbbiekben a családi melodráma végig őrzi rejtőzködő pozícióját: konkrétan
ugyan ritkán jelenik meg a család (például Harry utazás előtti vagy Gus
zárlatbeli hazatértekor), viszont verbálisan gyakran megidéztetik.
A Férjek mindazonáltal
nem a tematikus jegyei, inkább érzelmi sűrítettsége és pátosza miatt tekinthető
melodrámának. Az érzelmek leplezetlenek és nyíltak, néhol már-már hisztérikusak,
ráadásul gyakran beszéd-, sőt: vitatémaként szolgálnak. Önmagában különleges,
hogy egy alapvetően mégis csak modernista
filmben ennyire kendőzetlenül áradjanak az érzelmek, az viszont, ahogyan a hősök beszélnek róluk, egészen
példátlannak számít – hasonlóan direkt megnyilatkozásokra nemhogy a modern művészfilmekben,
de még a klasszikus hollywoodi melodrámákban is ritkán van példa. Az érzelmek
centrális jelentőségét illusztrálja Harry és két barátja kakaskodása a budin,
továbbá Gus és Archie londoni szállodában lefolytatott vitája, de még inkább az
éneklésjelenet az expozíció végén, ahol hőseink ledorongolnak egy nőt, mert szenvedély, szív, őszinteség és lélek nélkül
énekel. A jelenetben a nagy melodrámák hőseinek kései utódai (Gus,
Archie és Harry) találkoznak a műfaj
kiskorszakának, azaz a hatvanas-hetvenes éveknek a megtört és érzelemdeficites
szereplőjével. Cassavetes számára az érzelmek kinyilvánítása dicsőséges
tettként, értékes cselekedetként értelmeződik, és szemlélete szinkronban van a
klasszikus melodráma elveivel, egyúttal ellentétes az európai modernisták
felfogásával.
A rendezői krédóból egyenesen következik, hogy a
jelenetek pátosszal telítődnek. A
pátosz fő eszköze a túlzás, de Cassavetes – mint láttuk – nem a hollywoodi
melodrámamesterek technikáját követi. Nála ugyanis kizárólag az érzelmesség a
pátosz gyúanyaga. Minden egyéb, a pátosz megteremtésében felhasználható –
Hollywoodban évtizedek alatt kimunkált –hatáseszközről lemond, és pusztán az
emóciókat hangsúlyozza. Ez a módszer igen kockázatos, hiszen könnyen nevetséges
vagy silány végeredményt hozhat, de a realista világalkotás mellett – és persze
egy zseni vezényletével – sikerrel járhat. Cassavetes ráébredt, hogy a realista
közegben bemutatott érzelmi hullámvasutazás művészi szempontból sokat érhet. Sőt:
rájött, hogy tulajdonképpen ez – mármint a realista ábrázolásmód érzelmességgel
kombinálása – az egyetlen járható út a hetvenes évek megváltozott viszonyai
között a klasszikus melodrámaműfaj értékeinek továbbörökítésére. A realista
közelítésmód (a miliőrajztól a kameravezetési technikákon át a színészi
játékig) az érzelmek nyílt kifejezéséből adódó kockázatot – az ömlengőssé,
szirupossá és nevetségessé válás kockázatát – lecsökkentheti. Ennek a művészi
attitűdnek voltak ugyan szolid előképei a hollywoodi filmben (lásd például a
kvázirealista Térj vissza, kicsi Sheiba!-t
vagy a Nem félünk a farkastólt), de
Cassavetes túllépett ezeken. Egyrészt a végletekig – afféle
kvázi-dokumentarizmusig – vitte el a realista ábrázolást, másrészt modern
szemlélettel oltotta be a hagyományt. Talán ezekkel az újításaival
magyarázható, hogy nála a pátosszal
teli jelenetek soha nem válnak patetikussá. Hogy a filmjei szenvedelmesek, de
nem szenvelgőek.
Pátosz jobbára akkor képződik (nem csak a
filmekben), amikor valaki maradéktalanul azonosul egy érzéssel, eszmével. A Férjekben a pátosz elsősorban a figurák
egymáshoz fűződő viszonyát színezi, kivált azok a méretes hangulati
hullámzással járó és drámai intenzitású jelenetek telítettek vele, amelyekben a
hősök direkten kinyilvánítják az érzelmeiket egymás iránt (például a
vécéjelenet végén Harryből előbb a düh, majd szeretet árad).
A realista hangoltságból következően a Férjekből hiányoznak a klasszikus melodrámákra jellemző
nagyszabású konfliktusok (az előtérben játszódó érzelmi kataklizmákkal
összeszikráztatott, grandiózus háttéresemények, mint háború, halálos kór, stb.),
mindazonáltal a film tele van krízisszituációkkal. Mint már az alcímmel
(„Komédia életről, halálról, szabadságról”) is előjelzi, Cassavetes bőségesen
adagolja a konfliktusokat: temetéssel nyitja
meg, majd nem szégyelli az élet igazán nagy kérdéseinek taglalásával folytatni
művét. Azaz a melodrámák konfliktuselvű dramaturgiáját adaptálja az általa
kimunkált modern filmformába.
A
zárlat koronázza meg a modern művészfilm és a hollywoodi melodráma összeszövését
célzó műveletsort. Paradox, de az utolsó három perc egyszerre idézi a modern
filmek nyitott és a családi melodrámák zárt befejezését, illetve előbbiek
boldogtalanság- és utóbbiak boldogságtematikáját. Mi is történik? Gus és Archie
kiszáll a taxiból, és mielőtt elválnának, ott, a kertvárosi utcán elosztják
maguk között a családjuknak hozott ajándékokat. Az osztozkodás borús
hangulatban folyik, hiszen Gus egyre csak a Londonban maradt Harryről beszél,
de Archie nem válaszol neki. Miután elválnak, a film Gust kezdi követni a háza
udvaráig, ahol találkozik kislányával és nagyobbacska fiával. Itt vált néhány
szót velük, majd elindul a házba, de hogy mi történik ott, már nem tudjuk meg,
a film ugyanis véget ér.
A
negyvenes-ötvenes évek családi melodrámájának elmaradhatatlan tematikus eleme,
a család egységének helyreállítása jelenik itt meg. Az olyan filmek, mint a Mióta távol vagy, a Minden, amit az ég megenged, a Bigger
Than Life, a Nyári hely, a Peyton Place vagy a Haza a dombról kötelezően a korábban szétesett família
újraegyesülését dokumentáló képsorokkal végződnek, mégpedig egyértelműen megmutatva
az eseményt a nézőnek. Az utolsó képeken a családtagokat látni, egymásba
karolva, összeölelkezve: esetleg megfogyva, de törve nem.
A Férjekben viszont a családi reintegráció
ellentmondásosan és többértelműen valósul meg. A hazatérés gesztusa, illetve
annak megmutatása – Gus találkozása a gyerekeivel – ugyan a hagyományos családi
értékek vállalására utal, mindazonáltal a klasszikus családi melodrámák boldogságmitológiája
megkérdőjeleződik. Például azáltal, hogy a hazatérést megelőző epizód (Gus és
Archie utcai beszélgetése) éppenhogy nem az egyesülésről, hanem az elválásról –
Harry elvesztéséről – szól, és ez a momentum meghatározza a Gus hazatértét megmutató
jelenet tónusát is, rátelepszik annak hangulatára. Ennél is erőteljesebben
kérdőjeleződik meg azonban a reintegráció azáltal, hogy – a klasszikusokkal
ellentétben – valójában nem látjuk egyben a családot. A gyerekek megjelennek,
de Gus felesége nem mutatkozik. Sem vizuálisan, sem akusztikailag, azaz nem
jutunk információhoz arról, hogy miként reagál a férje érkezésére. Márpedig
erre az információra óhatatlanul szükség lenne azok után, hogy Gus egy hirtelen
ötlettől vezérelve – és a feleségét erről nem tájékoztatva – utazott el a londoni
tivornyázásra.
***
Cassavetes
a hatvanas évek végétől a nyolcvanas évek elejéig tartó működésével friss vért
pumpált a haláltusáját vívó melodrámaműfajba. Igaz, hogy a kortársak kevéssé
méltányolták érdemeit, de munkásságának hatása máig ér: oroszlánrésze van abban,
hogy a melodráma napjaink amerikai független és félfüggetlen filmjének egyik
húzóműfaja. A nyilvánvaló hommage-okon – például fia, Nick rendezésein, továbbá
Vincent Gallo Buffalo 66-án vagy Sean
Penn Indián vérén – kívül John
Cassavetes szelleme ott kísért Noah Baumbach, Todd Field, Sam Mendes, Derek
Cianfrance és mások munkáiban is. De ezek a rendezők – legyenek mégoly kiválóak
is – csak megközelíteni tudják mesterük teljesítményét, elérni nem.
Cikk értékelése: |  |  |  |  |  |  |  |  |  |  |  |  | szavazat: 812 átlag: 5.62 |
 |
|