FesztiválAmszterdamÉn és énke a filmvásznonGellér-Varga Zsuzsanna
Egyre
több dokumentumfilmes fogalmaz egyes szám első személyben.
Minden dokumentumfilm
személyes. Könyvtárnyi irodalom foglalkozik azzal, hogy a dokumentumfilmeknél
milyen sok múlik a filmkészítő választásain, s hogy még a cinéma vérité filmek
is szubjektív valóságot mutatnak be. Akár belülről, akár kívülről mesél el egy
történetet a filmes, az saját magán átszűrve jut el a közönségéhez, a rendező
személyisége, hozzáállása, etikája tehát kihagyhatatlan tényezők a
dokumentumfilmek tárgyalásakor.
Személyes
dokumentumfilmnek („personal documentary”) a szaknyelv elsősorban azokat a
filmeket nevezi, amelyeknek a rendezője (gyakran operatőre is) a film
főszereplője, vagy amelyben a rendező a családjáról vagy hozzá igen közel álló
témáról forgat filmet. A 2013-as IDFA verseny-dokumentumfilmjei közül jó néhány
ebbe a legszemélyesebb fajtába tartozott, kézzelfogható volt az elmúlt évek
divatja: egyre több kifejezetten egyes szám első személyű dokumentumfilm
készül, ahol a személyesség a történetmesélés központi dramaturgiai eszköze.
De
vajon mitől érdekes egy film, amelyet saját magáról készít a filmes? Elég
izgalmas-e a története, hogy a számára „idegen” nézőt lekösse? Mennyire mehet
közel a tárgyához? Hol vannak az etikai határok? Készíthet-e filmet egy
középkorú filmes a kamasz barátnője haldoklásáról? Leleplezheti-e a rendező a
családja törvénytelen tettét?
*
Az Amerikai arab (American Arab, 2013) főszereplője
és rendezője, Usama Alshaibi, Irakban született és az USA-ban nőtt föl arab-amerikaiként
– a film arról szól, hogy mit jelent ma ez a fogalom, bemutatja a két kultúra határmezsgyéjén
zajló életet, az elvárásokat, előítéleteket, a gyanakvást és a sztereotípiákat,
amelyekkel minden arab kinézetű és nevű amerikai találkozik.
A rendező
elsősorban saját narrációján keresztül formálja a filmet. Leginkább interjúk,
filmbejátszások és grafikák adják a film esszéisztikus szövetét, konkrét esemény
kevés történik benne. A film forgatása közben Usama első kézből is megtapasztalja
a rasszizmust, őt magát éri támadás – a film szerint részben a saját hibájából.
(Esti bulizás után részegen beállít egy vadidegen házba, és az ajtóban azt
kiabálja: Én vagyok Usama! - ennek a kiejtése ugyanaz, mint Osama bin Laden
keresztneve: „Oszama”. Ezek után a házban tartózkodó tizenéves fehér fiúk megverik.)
Alshaibi hibásnak érzi és szégyelli magát részegsége és ostobasága miatt, de bégül
mégis gyűlölet-bűntettnek bélyegzi az esetet és feljelentést tesz. Dramaturgiai
eszközként felbecsülhetetlen a támadás szerepe a filmben, akármennyire is rosszul
hangzik ez. A filmben Usama utal rá, hogy többen megkérdőjelezték a támadás
hitelességét, azzal gyanúsították, hogy a film miatt saját maga provokálta ki megveretését.
A
támadás konkrétumát és néhány életrajzi adalékot leszámítva a film nem hatol elég
mélyre. Láthatunk egy montázst hollywoodi filmekből, ahol az arabok mindig rosszfiúk,
gonoszak vagy nevetségesek. Közhelyes tanulsággal zárul a film, a rendező éppen
megszületett gyermeke jövőjén meditál. A mű legfőbb dramaturgiai hibája, hogy
nincsen valódi tétje, tét nélkülisége pedig nem engedi a témájával azonosulni a
nézőjét.
Nem
így a
Dokumentált (Documented, 2013 – Jose Antonio Vargas),
melynek főszereplője a film egyes szám első személyű narrátora és társrendezője.
A filmnek óriási tétje van: nemcsak a filmkészítő, de további több millió ember
sorsát befolyásolhatja.
Jose
Antonio Vargas Pulitzer-díjas újságíró az Amerikai Egyesült Államokban él. Az amerikai
álom megtestesítője lehetne: fiatal filippínó bevándorlóból sikeres
értelmiségivé küzdötte fel magát. De Josénak volt egy titka, amelyet 2011-ben a
New York Times Magazine-ban tárt a világ elé: „dokumentálatlan” bevándorló
volt, vagyis illegálisan élt és dolgozott Amerikában. Édesanyja 12 éves korában
küldte az Egyesült Államokba a jobb jövő reményében. A nagyszülei nevelték fel
hivatalos papírok nélkül, illegálisan. Jose erről csak évekkel később,
véletlenül szerzett tudomást. Rettegett a lelepleződéstől, de tenni is akart a
helyzetének legalizálásáért. Megalapította a Define American projektet („Határozd
meg azt, mi az, hogy amerikai”) és csatlakozott a Dreamers csoporthoz (Álmodozók),
akik mintegy 11 millió olyan Amerikában élő ember helyzetének legalizálásáért
harcolnak, akik – Joséhoz hasonlóan – gyermekorukban lépték át a határt és az
életük már teljes egészében Amerikába köti őket.
Szép
és egyszerű, a sztoriból szervesen eredő dramaturgiai eszközt használ a film a
főszereplő életének, múltbeli történetének a bemutatására: egy, a főhős
személyessége és érintettsége miatt rendkívül hatásos előadást, melyet volt
középiskolájában tart a diákoknak és a tanároknak az életét meghatározó titokról.
Az előadás mint történetmesélő eszköz keretet ad a múltbeli események felelevenítésének:
archív felvételek, régi fotók és interjúk adják a történet szövetét.
Mindeközben a jelen idejű történetszálon Jose küzd a legalitásért. Ennek a
harcnak az állomásai cinéma vérité
jelenetekként épülnek be a filmbe és szintén erős drámai hatásúak (plakát
hordozás és felszólalás a konzervatív képviselő kampányeseményén, fotózás a
Dreamers-csoporttal a Time magazin címlapjára, a kongresszusi meghallgatás…).
A
film drámai és érzelmi csúcsponttal jut el a jelenbe. Jose hosszú idő után
először beszél skype-on az édesanyjával. A mindkét oldalon kamerák
kereszttüzében zajló beszélgetés kínosan indul. Aztán felszakadnak az érzelmi
gátak és a két ember egymás iránt érzett őszinte és nem múló szeretetének és
megbocsátásának lehetünk tanúi. A film befejezése csak érzelmileg ad lezárást és
az anya-fiú kapcsolatban az újrakezdés lehetőségét érezzük. A főszereplő jogi
helyzete továbbra sem rendeződik, de elszántsága és az eddig elért eredményei
megalapozzák a probléma jövőbeli megoldását. A személyes témát közvetlen közelről
elmesélő filmnek sikerül általánosabb szintre emelnie a mondanivalóját, egy
ember történetén keresztül milliók életébe pillanthatunk bele.
A
történet nagyon erős, de az általános érvény hiányzik a Búcsú Hollywoodtól (Farewell
to Hollywood, 2013) című filmből, amely a rendezők meghatározása szerint „olyan
szerelmi történet, amilyennel még sosem találkoztál”. Henry Corra együtt jegyzi
a filmet Regina Nicholson-nal (Reggie), akiről a film legelején kiderül, hogy még
a forgatás befejezése előtt meghalt rákban. A film Reggie küzdelmét mutatja be
a halálos betegséggel, de a dolgok bonyolulttá válnak, amikor Corra és Reggie
közelebbi kapcsolatba kerülnek egymással a lány szüleinek ellenzése dacára.
Amikor Reggie betölti a 18. évét, kenyértörésre kerül a sor a családjával,
Corra viszont teljes mértékben melléáll, hogy végigkísérje hátralevő útján.
A 16
éves Nicholson és az 55 éves Corra egy filmfesztiválon ismerkedtek meg, ahol a
lány egy rövid dokumentumfilmmel vett részt, melyben személyesen vall
küzdelméről a rákbetegségével és vallásos megtéréséről (Glimpse of Horizon). Reggie imádta a filmeket, értük és belőlük
élt, mindig is filmrendező akart lenni. Története magával ragadta a férfit, aki
megígérte, hogy segít neki megalkotni a „Filmet”, mielőtt a lány meghal. Hogy
miről is szólna ez a film, az sosem lett pontosan kimondva, a dokumentumfilmben
részleteket láthatunk Reggie korábbi munkáiból, melyek inkább kisjátékfilmek
vagy kísérleti filmek.
Reggie
erős és szeretettől túlcsorduló személyisége lenyűgöző, humora szarkasztikus,
bölcsessége a koránál érettebbnek mutatja őt. Ám mégiscsak egy naiv és könnyen
befolyásolható kislány. Az etikai dilemma – meddig mehet el a filmes az
alanyával való kapcsolatban – kézzelfoghatóvá válik, de nem nyer egyértelmű
feloldást. Az éveken át tartó küzdelem a súlyos betegséggel és annak végső
stádiumai gyökeresen megváltoztatják a személyiséget, a szándékokat és a
reakciókat. Ám a film erről hallgat. Reggie-t folyamatosan kívülről látjuk, egy
hozzá nagyon közel álló ember nézőpontjából. A lehetséges viszonyítási pontok –
a lány családja és korábbi barátai – kihátrálnak a filmből, a kezdeti
lelkesedés után elutasítják azt, tiltakoznak a film, a kapcsolat és Reggie
elszakadása miatt. A mindent elsöprő szeretet ereje és szépsége – ahogy a
filmről több helyen írnak, és ahogy a szinopszisban is megfogalmazzák – számomra
távoli illúzió maradt. Reggie személyiségébe és szenvedéseibe valóban bepillantást
nyerünk, de mindent áthat – és ezzel utólag megkérdőjelez – Corra elszántsága,
hogy mindezt filmmé kerekítse. Voyeurizmus felsőfokon, amelyet nem igazol a művészi
érték. A film vége különlegesen szomorú, Corra minden szempontból megerősíti,
hogy ezt kell éreznünk, és valóban, egy értékes, tehetséges, melegszívű lány
halt meg szinte szemünk előtt. A néző szomorú, de közben mérhetetlenül
kényelmetlenül érzi magát. A katarzis elmarad.
Az
IDFA-premiert követő beszélgetés a rendezővel hasonlóan ellentmondásos volt. Corra
kérdés nélkül ezzel kezdte: „Nem szexeltünk, OK? ... Úgyis mindenki ezen
gondolkodik most, nem igaz?” Majd később ezt mondta: „Olyan kapcsolatunk volt,
ami a szexnél is jobb.” Corra elmondta: Regina megjósolta, hogy botrány lesz,
ezért egy üzenetet küldött a film nézőinek Corrán keresztül: miszerint ő a
rendező „halott szűz menyasszonya” és a közös filmjük „egy szeplőtelen
fogantatásból származó szerelemgyerek”. Egyértelmű, hogy Corra készült ezzel a
sorral, nem ott rögtönözte.
A
filmben nincs tisztázva Henry szerepe, és sehol sincs megfogalmazva, hogy
pontosan milyen filmet csinálnak együtt. Reggie gyaníthatóan érzelmi manipuláció
áldozata lett, valószínűleg ennél többre vágyott volna, más filmet akart volna
megrendezni, nem a saját élete utolsó hónapjait és a saját halálát. A
motivációk végig zavarosak, sem a bemutatott főszereplők személyisége, sem a
történet nem igazolja a film elkészültét.
A személyes indíttatásból tehát nem feltétlenül lesz hatásos, mindenkit
megérintő, fontos történet. A személyes filmek készítői gyakran a valóságosnál
érdekesebbnek, vonzóbbnak gondolják saját történetüket, melyek drámai
vezérfonal nélkül súlytalanok maradnak. A túl erős személyiségű rendező pedig saját
prekoncepcióit erőlteti rá az eseményekre. Katartikus hatást a személyes dokumentumfilmben
is csak hiteles mesemondótól remélhetünk.
Cikk értékelése: | | | | | | | | | | | | | szavazat: 428 átlag: 5.44 |
|
|