Latin bűnökA latin-amerikai thriller evolúciójaLatin bűn Géczi Zoltán
A dél-amerikai bűnfilm
nem a kriminalisztikai rejtélyek körül pörög, a nyomornegyedekben dúló erőszak
teszi robbanásveszélyessé.
Az elmúlt évtizedben mexikói rendezők és
színészek hosszú sora mutatkozott be a világ vetítőtermeiben, a
Panama-csatornától délre működő filmgyártás azonban fesztiválokra termett
egzotikumként lett felcímkézve, holott az egyik legérdekesebb és leglátványosabban
fejlődő szegmense a kortárs mozinak. Hosszú út vezetett az 1990-es években
forgatott, zsigerekre ható, mosdatlanul realista, városi erőszakfilmektől a
csiszolt esztétikájú thrillerekig, a dokumentarista rekonstrukció igényétől a
kimunkált fikcióig, de az utcáról indult Nuevo
Cine
mozgalom immáron stúdiókörnyezetben is életképes produkciókat tud kiállítani.
Elveszett gyermekek városai
A kortárs argentin film
számára az 1990-es évek derekán beköszöntött társadalmi és politikai változások
teremtették meg a forgatáshoz szükséges környezetet, s dacára az 1999-ben
kirobbant gazdasági válságnak, a mögöttünk álló másfél évtizedben az argentin
mozi olyan élénk progressziót mutatott, amire nem volt példa az előző fél
évszázadban.
Az 1998-ban bemutatott Pizza, sör, cigi (Pizza, birra, faso; Adrián Caetano és Bruno Stagnaro, 1998) a
modern latin-amerikai városi erőszakfilmek prototípusa. Főszereplői kisstílű
utcai bűnözők, fegyveres fosztogatók, akiknek három dologra van szüksége:
pizzára, ha éhesek, sörre, ha szomjasok, és cigire, ha lazítani óhajtanak a
napi rutin után. Önkényes házfoglalóként sodródnak a metropoliszban,
megszállják a szimpatikus lakásokat, a maguk módján kiegyensúlyozott életet
élnek, amit legfeljebb egy balszerencsés pályára tévedt revolvergolyó, váratlanul
előkerült bicska, vagy az erélyes rendőrségi fellépés képes érdemben
kisiklatni. Azonban Cordobes barátnője, a terhes Sandra választás elé állítja a
fékezhetetlen bandavezért: ha nem keres magának rendes munkát, akkor lelép
Uruguayba, és sem őt, sem születendő gyermeküket nem látja soha többé.
A rendező szándéka a
nagyvárosi bűnöző-szubkultúra nagyjátékfilmes rekonstrukciója volt, inkább
konfrontálni akart, mintsem szórakoztatni vagy szimpátiát kelteni. A kézi kamerás
szekond plánok, a neurotikus szubjektívek, a smink nélkül, saját ruhában játszó
amatőr színészek, a természetes fényforrásokra hagyatkozás mind a résztvevő
megfigyelő szemszögéből láttatják az eseményeket, így a néző maga is bevonódik a
cselekménybe. Nem könnyű ez a teher, hiszen a szereplők brutalitását a
kétségbeesés szüli; még sincs soha lelkifurdalásuk, sőt, rendíthetetlen
életigenléssel várják a holnapot, mintha az örök erkölcsi amnézia mindennemű
felelősségtől mentes állapotában léteznének. Ugyanakkor a Pizza, sör, cigi valódi főszereplője Buenos Aires, ez 12 milliós
metropolisz, amely bűnözési statisztikájának sokkoló mivoltát isteni
beavatkozás sem volna képes enyhíteni; az operatőr kis- és nagytotálok
sokaságát alkalmazza az éjszakai felvételeknél, a tehetetlenül sodródó
szereplők orvosolhatatlan egzisztenciális és érzelmi nyomora így alkot durva
kontrasztot a fényárban úszó város káprázatával.
A kolumbiai újhullám
kulcsfilmjét egy európai származású, az 1960-as években a francia Nouvelle Vague alkotóival (többek között
Jean-Luc Godard és Jacques Rivette) dolgozó, az 1980-as években Hollywoodba
átigazolt, majd a kommersz filmgyártástól elfordulva a független produkciók
felé továbblépő Barbet Schroeder forgatta le. A Fernando Vallejo azonos című
regényéből készült Bérgyilkosok Madonnája
(La Virgen de los Sicarios, 2000)
produkciós szempontból igencsak nehéz projekt lehetett, mert a tapasztalt
producer spanyol, francia és kolumbiai koprodukcióban tudta csak összekalapozni
a minimális költségvetést, de a Velencei Filmfesztiválon kapott különdíj minden
bizonnyal kárpótolta erőfeszítéseiért.
A Bérgyilkosok Madonnája dramatizált életrajzi mű: a középkorú,
homoszexuális író (Fernando Vallejo azonos keresztnevű alteregója) 30 év
távollét után tér vissza Medellín városába (a narcoliteratura Rómulo Gallegos-díjjal kitüntetett mestere 1971-ben
költözött át Mexikóba), családi hagyaték rendezésének ügyében. Összeismerkedik
egy fiatal fiúprostituálttal, aki eltartottjává válik; a 16 éves srác – mint a helyi
fiúk általában – sicario (motoros rajtaütésekre bérelhető bűnöző), korát
meghazudtoló bűnlajstrommal rendelkező, tökéletesen amorális gyilkos. Fernando
általa ismeri meg a nagyvárosi éjszakában burjánzó alvilágot, az utcán élő
kamaszok életét, s bár vagyonának köszönhetően könnyedén hozzájuthat az általa
preferált gyönyörökhöz, megrökönyödéssel tapasztalja, hogy a csinos fiúk
voltaképpen leállatiasodott barbárok, akik a legcsekélyebb horderejű konfliktust
sem képesek civilizáltan kezelni – egyetlen eszközük a totális erőszak.
Schroeder mindvégig hű
maradt az irodalmi alapanyaghoz, megőrizve Vallejo regényének legfontosabb
kvalitását, a tárgyilagos realizmust. A tökéletlen képet adó első generációs HD
kamera alkalmazása a cinéma vérité elveinek tett félreérthetetlen kedvezmény, ahogy
az amatőr szereplők durva gesztusait sem nyesték vissza: a düh, az indulatok,
az erőszak, a rettegés dermesztően valóságos ebben a moziban. Mindez Barbet
Schroeder eredeti koncepcióját igazolja: „Azt akartam, hogy a nézők a
szereplőkkel együtt érezzék az erőszak iránti érzéketlenség fokozatos
kifejlődését, amit bárki más érez, aki Medellínben él, abban a városban, amit
megnyomorított a kábítószerhez kötött erőszak, és az erőszakos bűncselekmények
98 százalékát soha nem derítik fel.”
Favelák haditudósítói
A brazil film iránti nemzetközi
érdeklődés Walter Salles Központi
pályaudvar (Central do Brasil, 1998)
című, díjak sokaságával elismert (Arany Medve, Golden Globe) filmjét követően
élénkült meg, az igazi vihart azonban az Isten
városa (Cidade de Deus; Fernando
Meirelles, 2002) keltette, amit hasonló kvalitású alkotások sora követett.
A brazil rendezők által
jegyzett favela-filmek a kolumbiai gettómozik közeli rokonai, de narratív,
illetve filmtechnikai szempontból sokkalta kifinomultabb darabok. Az
Oscar-díjjal elismert Isten városa voltaképpen
a Nagymenők (Martin Scorsese, 1990)
parafrázisa, a klasszikus gengszterfilmhez hasonlóan valós történeten alapuló mozi.
Meirelles termékeny képzelőerővel, hatásosan alkalmazza a
flashback-jeleneteket, a változatos vágástechnikákat és montázsokat, rétegzett
karaktereket rajzol meg, és évtizedeken átívelő cselekményben meséli el a
nyomornegyed kiépülésének, az erőszak fokozatos elburjánzásának történetét. A
nézőt csodaszép képekkel vezeti be az egészen elképesztő nyomorba; az itt élő
gyerekek nem az Amerikai Álom kárvallottjai, akik balszerencséjükre kimaradtak
a széles társadalmi jótéteményekből, hanem származásuknál fogva esélytelen
senkik, akik között ragályként terjed a szegénység és a drog. A sodró erőszakorgiában
a fiatalkorú bűnözőket egymás torkának is nekiugró, veszett kutyákként
ábrázolja, az apokaliptikus végkifejlet különösen sokkoló, a történet lezárása
pedig minden, csak nem reménykeltő.
Az elborzasztó és
csodaszép mozi star vehicle-nek
bizonyult az alkotók számára: Meirelles Észak-Amerikában folytathatta
karrierjét, ahol kiváló színészekkel forgatott (Az elszánt diplomata, 2005; Vakság,
2008; 360, 2011), Alice Braga számos
hollywoodi filmben kapott kisebb-nagyobb szerepeket, miközben az amerikai
produkciók mellett a mai napig szakítanak időt brazil forgatásokra is.
„A gazdagok és a
hatalmasok nem törődtek velünk, mert elég messzire voltunk ahhoz, hogy
lemaradjunk a Rio de Janeirót ábrázoló képeslapokról.” – mondja Rocket, az Isten városa narrátora, a brazil
filmesek azonban egyre több figyelmet fordítottak a külvárosi nyomortanyák konstans
polgárháborúban álló világára. Eric Eason 2006-ban, amerikai-német-brazil koprodukcióban forgatta
le az Utazás az éjszaka mélyént, az Isten városához mérhetően hasonlóan
nehézsúlyú mozi az Utolsó megálló 174
(Última
Parada 174; Bruno Barreto, 2008), szép számban születtek dokumentumfilmek (Surfing favela, 2006; Rio Breaks, 2009; Vik Muniz – A szemét művészete, 2010; Bay of All Saints, 2012), és a Brazíliában oly népszerű televíziós
sorozatok is előszeretettel foglalkoznak a témával. Ez utóbbiak közül
kiemelkedik az Emberek
városa (Cidade dos Homens, 2002-2005)
című, négy évadot megélt széria, amelyet nem csak producerként vállalt fel Meirelles,
de négy epizódot rendezőként is jegyzett.
Harmadik
világba zárva
A régi és új korszak
közötti határt markánsan meghúzó latin-amerikai bűnügyi mozik az elátkozott
generációknak emléket állító, végtelenül pragmatikus, mindenféle ethosztól
mentes válságfilmek, indulatok által feszített,
gyilkos mérget fortyogó, zsigerekre ható mozgóképek. Szembe mernek nézni a
jelen idejű társadalmi problémákkal, illedelmes közhelyek hangoztatása helyett
igyekeznek feltárni a nyomornegyedekben dúló polgárháborúk anatómiáját, és a
legkényelmetlenebb konzekvenciákat is teketóriázás nélkül fogalmazzák meg (európai
párhuzamként talán a szerb Srdjan Dragojević filmjeit lehetne megemlíteni). A nagyvárosi
erőszak poklában emésztődő generációk sorsát dokumentarista igénnyel megörökítő
alkotások korántsem ajánlottak a szelíd audiovizuális élvezeteket kereső, „jó
ízlésű” nézők számára, hiszen lehetetlenség azonosulni azokkal a kamaszokkal,
akiknek a félautomata
gépfegyver pont annyira hétköznapi eszköz, mint a fogkefe, a gyilkolás pedig
semmivel sem fajsúlyosabb cselekedet, mint egy kioldódott cipőfűző megkötése.
Mégis érdemes mérlegelni a lehetőséget, miszerint nem a bennünk élő
szadistát, vagy a megtorlásért üvöltő, bármi áron rendet követelő nyárspolgárt
kívánják megszólítani, hanem saját veszteségeikről és félelmeikről,
fájdalmukról és szorongásaikról, esetenként reményeikről beszélnek – ezek
súlyához mérten intenzív, keresetlenül nyers stílusban.
Változó frontvonalak
Az újkori brazil
filmgyártás legnagyszerűbb mozija nem a favelák vigasztalan népét, hanem a
másik oldal áldozatait helyezi narratív fókuszpontba. Az Elit halálosztók (José Padilha, 2007) a Rió de Janeiróban
állomásozó BOPE (Rendőrségi Különleges Műveletek Zászlóalja) elrettentő
emlékműve; a halálfejes különítmény technikailag reguláris rendőrségi alakulatként
működik, azonban tényleges tevékenységük legalább annyira idegen a hagyományos
rendőrség munkától, mint Judge Dredd Mega-City One-ban zajló véres ámokfutása a
„Szolgálunk és védünk!” égisze alatt tevékenykedő vidéki járőrök hétköznapjaitól.
Brutális módszereiket a rájuk testált feladat jellege követeli meg: az ő kötelességük
behatolni a favelákba, oda, ahová egyetlen normális rendőr sem merészkedik. Az
alakulat parancsnoka, Nascimento százados felkészült, felelősségteljes és
korrumpálhatatlan rendőrtiszt, ellenben a kriminológiai problémák komplex
szemléletének luxusát szolgálati pozíciójánál fogva sem engedheti meg magának, így
a shoot-on-sight taktikai paradigmát
követi: elsődleges műveleti prioritása életben tartani az embereit, ezért a gettóba
való behatolás során mindenkit, akinél fegyver van, bárminemű kérdezősködés
nélkül harcképtelenné kell tenni. Kétségei csak odahaza, családi körben támadnak,
gyermeke születése pedig pánikbeteggé teszi, de ahhoz, hogy kiléphessen a zászlóaljból,
gondoskodnia kell az utódjáról. Az optimális jelöltet egy fiatal
jogászhallgatóban találja meg; Matias remek parancsnoknak ígérkezik, feltéve,
ha sikerült dekonstruálni a személyiségét, módszeresen kiirtani belőle az
emberség legutolsó szikráját is.
Az Elit halálosztók ellentmondást nem tűrő, hangos és kegyetlen film
(a BOPE kommandósai a valóságban sem félreértett széplelkek, a sajtóban közzétett
fotókon gyakorta szitává lőtt hullák előtt feszítenek, a fejük felett büszkén
lengedező halálfejes zászlóval), ugyanakkor bemutatja a rendőri oldal
tragédiáját, merthogy a favela-háború borzalmai nem csak a nyomornegyedek
lakóit korcsosítják el lélekben és testben egyaránt, de azok sem végzik
különbül, akik a törvény betartására és betartatására esküdnek fel.
Az Elit halálosztók a pergőtűzben élő katona természetszerűen torz
nézőpontjából rekonstruálja a valóságot, a film második része (Elit halálosztók 2, 2010) azonban a haditudósító
szemlélete mellett a politikai és társadalmi felelősség kérdését sem rest
firtatni, így tágabb kontextusát tekintve óriási előrelépést képvisel. José
Padilha a rendezés mellett forgatókönyvíróként is dolgozott a produkción, így a
„krumplifejű entellektüeleket”, „karosszékes Che Guevarákat” lázas
szenvedéllyel gyalázó rendőrtisztet kivonhatta a frontvonalból, és felnyithatta
lőrésnyire szűkült szemeit. Nascimento kénytelen-kelletlen ráébred, hogy „Rióban
elég nehéz megkülönböztetni a dolgokat”, az általa vívott harcban nem a
kokaintól és a fegyverkultusztól megtébolyult kamasz fiúk hada a valódi
ellenség, a drogháború dinamikáját pedig korántsem lehetséges az általa
elképzelt kontrasztokkal és hangsúlyokkal leképezni – mígnem a film
zárójelenetében megtagadja korábbi elveit, és a várost megmérgező erőszak névtelen
végrehajtói helyett az erőszak tényleges haszonélvezőinek a felelősségre
vonását szorgalmazza.
Élet a gettón kívül
Az alapvetően
dokumentarista urban violence filmek
a Nuevo Cine mozgalom legmarkánsabb és
legfontosabb tételei, de korántsem fedik le a kortárs latin-amerikai
mozi teljes katalógusát, amelyben a nemzetközi fősodorhoz igazodó thrillerek
éppúgy szerepelnek, vagy provokatív drámák vagy zsánertiszta horrorfilmek.
Az argentin
származású Fabián Bielinsky a 2000-es évek latin-amerikai mozijának egyik
kulcsfigurája, íróként, rendezőként és producerként egyaránt fontos tételeket
jegyzett, bár korai halála (2006) miatt életműve torzó maradt. Bielinsky a
nemzetközi forgalmazásban is problémamentesen pozícionálható krimiket dirigált,
mint A kilenc királynő (Nueve
reinas, 2000), a Rossz
pénz (Criminal, 2004), vagy az Aura (El Aura, 2005). Utolsó mozija egy klasszikus felépítésű thriller, stílusában leginkább David Fincher munkáihoz hasonlítható, okos és
csavaros, hűvös intellektusú heist-movie, amelyben egy éles elméjű, ám kevésbé
tetterős, a bűnnel korábban csak elméletben kacérkodó preparátor keveredik egy
meglehetősen ronda kaszinóbalhé kellős közepébe. Ez a konvencionális
dramaturgiai elemekből építkező, a nyugati forgatókönyvíró-iskola szabályaihoz
igazodó, ugyanakkor hazai motívumokban és eredeti ötletekben sem szűkölködő, friss
és közhelyektől mentes mozi rendelkezik a szerzői film kvalitásaival, miközben az
átlagos amerikai vagy európai néző számára is könnyedén befogadható. Hasonló
okokból nyerhette el 2009-ben az argentin Juan José Campanella Szemekbe zárt titkok (El secreto de sus ojos) című filmje a
legjobb idegen nyelvű filmnek járó Oscar-díjat. A forgatókönyvírói kreditet is
felmutató rendező első filmjeit Argentínában forgatta le, majd New Yorkban szerzett
diplomát; ezt követően folyamatosan ingázott Észak- és Dél-Amerika között, biztos
kezű profivá pedig az amerikai tévésorozatok világában vált (Doktor House, Különleges ügyosztály, A
stúdió).
A nagyközönség borzongás
iránti vágyát a horror-elemekkel vegyített krimik szolgálják ki, amelyek a
gettófilmek zűrös, zajos és kiszámíthatatlan kamasz-szörnyetegei helyett szofisztikált
pszichopaták vonulnak fel. Ezek közé tartozik a kékszakállú herceg klasszikus rémtörténetét
a kortárs thrillerek stílusában feldolgozó, dramaturgiai szempontból gondosan
megkonstruált La Cara Oculta (Andrés
Baiz, 2011), a tavalyi év legjobb sci-fijét (Az Európa-rejtély) prezentáló Sebastián Cordero egyszerre elegáns
és szenvedélyes filmjei (Crónicas,
2004; Rabia, 2009; Pescador, 2011), vagy a fiatal argentin
író-rendező, Santiago Mitre drámái (El
Estudiante, 2011; Elefante Blanco,
2012). A horror-rajongóknak pedig érdemes megismerkedni az argentin
Bogliano-testvérek munkásságával (Sudor
frío, 2010; Donde duerme el horror,
2010; Penumbra, 2011; Ahí va el Diablo, 2012), illetve Gustavo
Hernández fillérekből forgatott, felkavaróan nyers filmjével (La casa muda, 2010), amelyből immáron fékezett
habzású hollywoodi remake is készült (Silent
House, 2011).
Menj délre!
A latin-amerikai
rendezők közül már jó páran otthonosan mozognak Los Angelesben (Juan José
Campanella, Fernando Meirelles, José Padilha, Guillermo Arriaga), de az
amerikai filmipar nem csupán az importban érdekelt, hanem a külső
finanszírozásba is egyre inkább bevonódik. A hazai földön, koprodukcióban (amerikai,
spanyol, francia, német) forgatott filmek hollywoodi szempontból komikusan
kevés pénzből készülnek (2-4 millió USD-t), ennek ellenére egyre gyarapodnak a
nemzetközi forgalmazás kritériumait teljesítő mozik, amelyek a fesztiváldíjak
által garantált arculatépítésen túl tisztes hasznot is hozhatnak a stúdióknak.
Ezt a trendet erősíti az észak-amerikai piac átalakulása, a jegyvásárlók között
magasan felülreprezentált latin-amerikai népesség növekedése, ami önmagában is vonzóvá
teszi a spanyol és portugál nyelvű produkciókat. Mindemellett a dél-amerikai kontinens
kereskedelmi vonzerejét sem szabad alábecsülni: a nyelvileg többé-kevésbé
egységesnek mondható régió hozzávetőlegesen 600 milliós, folyamatosan izmosodó
vásárlóerővel rendelkező piacot jelent a forgalmazók számára. Ezek az
összefonódások kecsegtető lehetőségek ígéretét hordozzák: az elkövetkezendő
években a latin-amerikai filmgyártás, legyen szó fikciós művekről vagy
dokumentarista szemléletű alkotásokról, evolúciós szintet lépve, de a szerzői
szemlélet feláldozása nélkül is versenyképes lehet a világ bármelyik mozijában az
észak-amerikai vagy európai produkciókkal szemben.
Cikk értékelése: | | | | | | | | | | | | | szavazat: 423 átlag: 5.5 |
|
|